Mini John Cooper Works GP Kit; meer vermogen, minder gewicht

 

Mini John Cooper Works GP KitDe geruchten waren er al langer: om het huidige model Mini met een klapper uitgeleide te doen, zou er een licht-gewicht Cooper S op stapel staan. Met de BMW M3 CSL in het achterhoofd liepen de verwachtingen hoog op.

Wel, hij is aan het publiek getoond, de John Cooper Works GP. De auto onderscheid zich met een aparte bodykit, een achtervleugel gebaseerd op die van de Mini Challenge race-auto (en is dus niet voor de looks, maar genereert daadwerkelijk down-force), speciale 18" velgen en rode spiegelkappen.

Motorisch is het niet heel spectaculair, maar het is de ingenieurs toch gelukt om nog eens 8 PK extra uit de JCW-motor te peuteren, zodat het totaal nu op 218 PK staat. Er is ook hard gewerkt om het gewicht naar beneden te brengen. Geen dashboard kastje, haloogeen-lampen (Xenon-lampen zijn een stuk zwaarder) en handmatig bediende ventilatie. En, de achterbank heeft de afslankkuur ook niet overleefd. Gezien de ingrepen lijkt de opbrengst uiteindelijk wat mager; de GP is 40 kg lichter dan de standaard Cooper S.

Het verwijderen van de achterbank is niet de enige aanpassing in het interieur. Zo hebben de wijzerplaten een aparte, donker grijze achtergrond. De voorstoelen zijn van Recaro.