Dutch Mini Rally (UK)

Datum

De rally van 2024

De rally zal starten op zondagavond 28 april 2024. In de haven van Rotterdam gaan we rond 19:30 uur aan boord van de ferry die ons in de nacht die volgt naar Hull zal brengen. Als vanouds drinken we met zijn allen weer een drankje aan boord en is het voor velen een weerzien van vrienden en bekenden.

Dag 1, maandag 29 april

Na een goed ontbijt aan boord rijden we van de boot in Hull. De bestemming van de eerste dag zal Lake Vyrnwy zijn. Een fantastisch hotel in het noorden van Wales. Omdat de te overbruggen afstand deze dag flink is zal vanuit Hull in eerste instantie de snelweg worden opgezocht om eerst wat ‘neutrale’ kilometers te maken. Als we een flink stuk op weg zijn verlaten we aan het eind van de ochtend de snelweg en zoeken de rust en schoonheid van het Engelse platteland op. We kunnen genieten van een typische Engelse kop thee in de door de organisatie uitgekozen pub. Hier zal de briefing plaatsvinden en worden de routeboeken voor de eerste etappe uitgedeeld. Vanaf nu barst de sportieve strijd los en voert de route over de stille wegen van Noord Wales richting de eindbestemming van de dag; het Lake Vyrnwy Hotel. Daar checken we in voor 2 nachten en kunnen we aan de bar de eerste belevenissen van de rally delen.

Dag 2, dinsdag 30 april

In de vroegte van de ochtend zetten we koers richting het welbekende Nationale Park Snowdonia. We rijden op kleine weggetjes door een bijna verlaten landschap en passeren zeer bekende passen met ingewikkelde en onuitspreekbare namen als Aberglaslyn Pass, Bwlchgylfin, Bwlch-y-Ddeufaen en Pen-y-Gwryd. Aan het einde van de dag hebben we de mooiste plekken van Noord Wales bezocht en keren we terug naar het hotel aan de rand van het stuwmeer.

Dag 3, woensdag 1 mei

Vandaag laten we Lake Vyrnwy definitief achter ons en gaat de reis, dwars door Wales, naar Llandrindod Wells. Eindbestemming van de dag is het bekende Metropole Hotel dat al in de jaren 60 van de vorige eeuw het hoofdkwartier was van waaruit bekende rally’s werden verreden. En nog steeds is het een goed bezochte stop in Engelse rally’s. De route is adembenemend en zal in het teken staan van genieten. Genieten van fraaie vergezichten die we door de ramen van de Mini kunnen waarnemen. Deze dag zal de navigatie niet heel ingewikkeld zijn en zal het tijdschema ruim voldoende tijd bieden om zo nu en dan even uit te stappen om te genieten van al het moois dat Wales te bieden heeft. Zo leidt de rit langs Elan Valley. In de rivier Elan zijn 4 dammen gebouwd: Craig Goch, Pen-y-garreg, Garreg Ddu, en Caban Coch. Prachtoge en statige bouwwerken waarover met de Mini kan worden gereden. In de omgeving van Llandrindod Wells zal in de avond de fameuze Nightstage worden verreden.

Dag 4, donderdag 2 mei

Op donderdag gaat de route verder zuidwaarts en voert een groot deel van de route door de Brecon Beacons, naast Snowdonia het meest bekende Nationale Park van Wales. Ook vandaag staan er weer een aantal beroemde passen op de kaart; Bwlch Cerrig Duon, Bwlch ar y Fan, Torpantau. Aan het einde van de dag kunnen we weer genieten van een goede maaltijd in het Metropole Hotel waarna de bar lonkt om inmiddels 4 dagen sterke verhalen met elkaar te delen.

Dag 5, vrijdag 3 mei

Vandaag staat in het teken van de doorsteek naar Harwich. De boot vertrekt pas om 23:00 uur en dat geeft ons voldoende tijd om via een mooie route oostwaarts te trekken. Een bekend gezegde is dat de laatste loodjes het zwaarst wegen en ook voor de Dutch Mini Rally 2024 zal dat gelden. Deelnemers die denken dat ze een comfortabele plek in het klassement hebben bezet kunnen bedrogen uitkomen. De organisatie hoopt dat in alle klassen pas in de laatste kilometers de beslissing zal vallen. In de buurt van Northampton zoeken we de snelweg op om van daaruit weer wat snelle kilometers te maken richting de boot waar we rond 20:00 aan boord gaan. Traditiegetrouw worden tijdens het diner de prijswinnaars van de Dutch Mini Rally 2024 bekend gemaakt. Daarna kunnen we de bar in.

Op zaterdagohtend 4 mei meert de boot om 08:00 aan in de haven van Hoek van Holland en zit de Dutch Mini Rally 2024 er weer op.