90-er Cooper S carb-conversie

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Hallo allemaal,

Weet iemand [i:1yydi8x9]betrouwbare[/i:1yydi8x9] informatie te vinden over wat er precies bij een Cooper S conversie kit voor de carburateur-Coopers uit begin jaren '90 hoort? In elk geval twee HS2 carburateurs, inlaatspruitstuk, cilinderkop, etc. Maar hoort er ook altijd een oliekoeler bij? En wat voor merk is het uitlaatsysteem dat erbij hoort? Is er eigenlijk in de loop der jaren iets veranderd aan de samenstelling van de kit? Alle informatie is welkom.

Groeten,

Eelke

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Ik heb thuis volgen's mij nog een Miniworld liggen waarin de Cooper S besproken word. Ik weet alleen niet zeker in hoever de technishe informatie gaat.. :?

Een olie-koeler zit er i.g. standaard niet op.

Ik zal vanavond even voor je kijken wat er allemaal instaat en dat even op het forum plaatsen.

Greetz

Richard

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Ik heb die zelf volgens mij ook nog liggen, als het goed is, maar in Enschede. Een paar maanden geleden, ging over een van de prototypes die gebruikt zijn bij de ontwikkeling van de conversie.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Volgen's mij hebben we dan toch allebij een ander stukkie in gedachten. Ik doelde op het stukje waarin die kompleet rode Cooper S werd besproken... Maar mischien heb je gelijk dat het inderdaad om conversies ging. Maar ik dacht deat het iets te maken had met het aankopen van een Mini. :?

Greetz

Richard

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Ow, nou, dan hebben we het waarschijnlijk over twee verschillende artikelen. Waar ik het over heb was een "featured car". Het was een van de twee of drie auto's die John Cooper en de zijnen hebben gebruikt bij de ontwikkeling van het carb conversie-pakket. Die was volgens mij een donkere kleur, zwart of BRG.

Van die artikeltjes over het kopen van een specifiek model hadden ze inderdaad ook tot voor kort (volgens mij zijn ze daar nu mee gestopt), zou best kunnen dat ze er ook 1 gewijd hebben aan de 91-er Cooper S. Als je dat hebt ben ik daar helemaal in geïnteresseerd, want zo'n aankoop is nou precies waar ik mee bezig ben :) 't Is maar een proefbalonnetje, hoor (dat autootje moet om te beginnen al veel te veel kosten), maar wie weet.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Ik zal vanavond wel even kijken waar het instond.. Mischien dat het ook wel in Minimagazine stond. Maar goed het is maandag en dan wil die massa bovenin nog niet echt ;)

Cooper S... Is wel erg leuk.. Maar waarom zou je de Mini die je nu hebt niet om laten bouwen tot i.d.? Ik vind het altijd een beetje eng om een auto die wat meer vermogen heeft te kopen maar ja dat is weer mijn mening..

Greetz

Richard

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Dat is toch een stuk duurder. Het blijft natuurlijk een gok, dat is waar.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

De kit die in 1999 werd verkocht (ik heb een catalogus van toen, hoogst persoonlijk opgehaald in East Prestion :) ), bevat [i:dqkdxagd]wel[/i:dqkdxagd] een oliekoeler. Of het ook bij de oudere kits hoort weet ik (nog) niet.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Ik heb nu ook het MW-artikel gevonden wat ik bedoelde. "Een paar maanden geleden" is in werkelijkheid een dik jaar; het artikel staat in het augustus nummer van 2001. Het gaat om een auto die gebruikt is om de Cooper S conversie te testen. Gebouwd door RSP (Rover Special Products), aan JC gegeven voor de conversie, helemaal volgestopt met temperatuursensors, en vervolgens afgejakkerd op de Duitse autobahn om te testen of het allemaal wel veilig was. De eigenaar beschikt over het conversieplaatje met nummer 0001/B-S, maar heeft dit niet geplaatst om de auto zo dicht mogelijk bij de originele specs van de test-auto te houden.

Anyway, ook hier wordt al melding gemaakt van een oliecooler. Dus kennelijk hoort die er toch wel op, op alle versies van de conversiekit.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Ik denk dat je hier best eens gelijk in zou kunnen hebben... Ik heb het stukje in Magazine nog eens nagezocht maar hier staat verder niets bij over speceficaties van de Cooper S.. Het is echt alleen een stuk over de aankoop van Mini's waar bij ze dit keer een '91 S hebben gebruikt als voorbeeld.

Anyway rijd ik sinds dit weekend weer met een tempsensor in m'n eigen Mini en zowaar als ik op top rijd wordt ie bloedverziekend heet... Zelfs zo heet dat ie naar dit +- een kwartier te hebben gereden zelfs het rood aan tikt. :| Nu zal het aan de capaciteiten van de radiateur zeker niet liggen deze is meer dan dik genoeg. Maar te lang achter elkaar 6000 toeren draaien red ie gewoon niet. Binnekort toch ook maar eens een oliekoelertej aanschaffen. :?

Anyway mocht je een dergelijk wagentje kopen dan ben je wel f verplicht om langs te rijden natuurlijk he.. :D

Greetz

Richard.. Vandaag op de sprint evensnel als een Volvo V80 2.5 V6 met dik 170 pk... >:)

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Ehm... Lijkt me toch niet goed, hoor, die temperatuur... Het was een mooi motortje, maar toch niet veel hefitger dan, pak 'm beet, het motortje in mijn Mini? Alleen ZGAN.

Tuurlijk kom ik even langs, als er een Cooper S is aangeschaft :)

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Of die echt veel heftiger is dan een normale carb cooper weet ik niet.. er is wel een hoop aangedaan om het geheel sneller te maken nl.

1275 CC engine with: Single Hiff 44 carb with K&N air filter, 276 kent cam, Lightend cam folowers, Modified and flowed Innocientie cooper head, 35.6 mm inlets, 29,4 mm exhaust, double valve springs, lightend en balanced steel flywheel, Non verto rally clutch plate, Orange clutch diagram, Competition lightweight clutch back plate, 4-core radiator, High capacaty alloy water pump, Ultimate engine steady, Mini Spares inlet manifold, Maniflow LCB, Side exit 1.75" RC-40 exhaust standard gearbox 3.1 with diff.


Ik weet wel dat die op acceleratie in ieder geval een behoorlijk stukkie rapper is dan een Spi Cooper en dat ik zonder al te veel moeite de 6000 toeren in z'n 4 haal.. Maar hoeveel toeren een normale cooper haalt op een zelfde differentieel weet ik niet dus het blijft een beetje gissen.. Daarom wil ik er ook graag een keer een vermogen's meting op uit laten voeren. ten eerste om hem eens helemaal goed af te stellen en ten tweede omdat ik zo langzamerhand toch best benieuwd naar ben wat het blokje eraan pk's uit kan slepen.

Greetz

Richard

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Ja, ik las het al in het andere topic. Is toch wel wat spannender dan standaard. Misschien is het dan toch niet zo gek dat hij een beetje heet wordt zonder oliekoeler.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Het geheel is inderdaad iets spannender ja.. Zal iets veller zijn dan een standaard MG metro welke toch standaard al goed zou moeten zijn voor een behoorlijke 70 pk. En hij heeft een hoop verlichte delen die hem wat meehelpen. Niet dat hier nu pk's mee worden gewonnen maar hoe minder er aan belasting in de ronte hoeft te worden geslagen door het blok hoe sneller hij op teoren kan komen. Dit merk je vooral als je stilstaat en op het gas trapt hij klimt enorm snel in toeren. Een bijkomend voordeeltje hiervan ook is dat het accelereren sneller zal gaan.

Massa is nu eenmaal traag.

Greetz

Richard

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

En doordat van alles gebalanceerd kan hij ook meer toeren maken. En inderdaad, als de motor-componenten die aan het draaien gebracht moeten worden lichter zijn, dan blijft er meer over voor het in beweging brengen van de "dode" massa van de auto. F=m*a :)

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Zoals elders te lezen heeft de MG Metro motor standaard 61 PK. Daarvan blijft aan de wielen natuurlijk nog weer wat minder over. Ik zat gisteren in het boekje van John Cooper te neuzen en als ik het me goed herinner is de C-conversie (om weer even op het onderwerp terug te komen :) goed voor zo'n 76 pk.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

[list:2yunm51u]Zoals elders te lezen heeft de MG Metro motor standaard 61 PK[/list:u:2yunm51u]

Weet je dit zeker :? Voor zover ik altijd heb begrepen heeft een MG er standaard 72.. iets beter flow door het koppie grotere inlaat kleppen betere nokkenas etc.

Waar heb je die info eigenlijk vandaan want dat heb ik dan waarschijnlijk even gemist.

Greetz

Richard... Inno koppie equipped... Inno levert standaard wel 72 pk en dat weet ik gelukkig zeker. :D

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Hmmm... Zie draadje http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=923, "MPi vs. SPi vs. carb." of zoiets.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Ja maar een Carb, Spi of Mpi is nog geen MG..

Dit zijn die vierkante hokkies waarvan alleen de motor er echt interesant uitziet.. :D

Anyway zou het logish zijn als een MG Metro meer pk's heeft dan een standaard Austin Metro of Mini blok. Als jealleen de inlaatkleppen al bekijkt dan zijn deze net ff een slagie groter. Hoe veel beter de nokkenas dan is ten op zicht van een Mini 1275 weet ik dan weer niet en hetzelfde geldt eigenlijk voor de flow door de kop maar ik weet wel dat bij een MG Metro deze beter zijn dan bij de Austin Metro.

Greetz

Richard

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

In de carb Cooper van die jaargangen, zoals ik ook (nog) heb zit dezelfde motor als in een MG Metro. Zou kunnen dat die gegevens uit dat boekje niet kloppen.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Je zou er best eens gelijk in kunnen hebben... Maar als ik dan alleen eens kijk naar diverse vermogen's metingen van Dino dagen in bv. de world ofzo dan zitten de MG's over het algemeen toch hoger kwa vermogen dan de 1275 Cooper's...

Maar als je het echt in een boekje hebt staan zullen we dat maar aanemen dan.

Greetz

Richard

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Die MG motoren zijn over het algemeen natuurlijk wel gereviseerd. Ik heb de dyno-resultaten er niet bij, maar het maakt nogal wat uit of je een "nieuw" motortje hebt of je hebt een ouwe waarbij ook de ontsteking nog eens niet echt lekker werkt (zoals bij mij het geval was). Maar goed, het zou ook zomaar kunnen dat de kop toch net weer even anders is, ofzo.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Weet je zeker dat je hem niet per ongeluk door de war aan het schoppen bent met een Austin Metro?? Ik dacht dat die met ongeveer dezelfde motoren rond reden als de Mini's :?
Dan ook volgen's mij weer met uitzondering van de Coopers die een iets veller blok hebben dan de standaard 1275 Mini's..... pffff.. :?

Zzzzz..... 1275. Austin, MG, Cooper, Carb, Spi, Mpi... *nightmare :o *

Ik geef het op volgen's mij komen we hier nooit uit. ;)

Greetz

Richard.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Nee, dat er een verschil is tussen Austin en MG ben ik me van bewust :) In elk geval de spruitstukken van de carb Coopers zijn dezelfde als van de MG. Mogelijk dat de o.a. de kop niet hetzelfde is.

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Dat zou dus moeten betekenen dat een Carb Cooper ook gebruikt maakt van een los in en uitlaatspruitstuk.. Zou je je eigenlijk bijna af gaan vragen wat voor zin het hier dan heeft om een stage 1 paket op te zetten. Mischien een iets beter inlaat spruitstuk dan de standaard versie? Anyway volgen's mij zijn de koppen inderdaad vershillend ja. Voor zover ik weet maken alleen de MG en de Innocientie gebruik van een geflowde kop met een grotere inlaat klep van 35.7 mm.

Greetz

Richard

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Dat klopt inderdaad, los in- en uitlaatspruitstuk. Volledige Stage 1 kit heeft ook niet zoveel zin, te meer omdat het uitlaatspruitstuk qua vorm erg op een LCB lijkt en het standaard MG inlaatspruitstuk een van de betere spruitstukken is (zie Vizard :)). Als je een K&N filtertje erop zet en een goeie eindpijp er achteraan hangt (bijv. een JanSpeed centre exit single pipe ;)) heb je effectief een Stage 1. Goh, is dat even toevallig.... (link) ;)

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Tja een Janspeed is inderdaad leuk.. Alleen een side exit RC-40 is leuker :P

Ik blijf me alleen altijd afvragen wie er nu op het zotte idee kwam dat een RC-40 een mooi stil pijpje is :? Als ik het gas volledig opentrek ontstaat er achter mij een enorme racy brul die menig PlayMini lijkt te overstemmen >:)

Greetz

Richard...

ps: Eelke is het je al opgevallen dat wij met z'n tweeen dit topic aan het runnen zijn? :D

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Hoezo is RC40 leuker, waar baseer je dat op? Geluid? Is subjectief. Vergelijkende meting qua flow bestaan niet, volgens mij.

Ja, het was me opgevallen dat het buiten ons vrij rustig is in dit topic :)

RE: 90-er Cooper S carb-conversie

Er bestaan wel metingen ed. over flow maar daarin scoren zowel de Janspeed als de RC-40 erg goed volgen's mij de janspeed nog iets beter dan de RC-40 dit is een beetje afhaneklijk van hoe de einddemper is uitgevoerd (met of zonder schotten). Inderdaad is het geluid subjectief daar heb je gelijk in. Hoewel ik zelf toch het geluid van een RC-40 prefereer vooral het rustige geluid bij rustig rijden bevalt me altijd wel. Niks continu een doffe zware dreun om je heen. Let wel asl je het gas open trekt gaat dit verhaal dus nietmeer op. Wel is het zo dat een side-exit uitlaat beter is dan een centre-exit doordat de pijp iets langer is.

Greetz

Richard