Afstellen Mini 1275, Hif44 en timing

Afstellen Mini 1275, Hif44 en timing

Ingediend door Mini_Hans op

Wie kan helpen om mijn Mini uit 1992 met 1275cc, Carb (Hif44), LCB, RC40 en K&N filter goed af te stellen? 

Ik heb de kleppen gesteld, de timing en carburateur met de hand afgesteld. Heb verder geen apparatuur voor het afstellen. De Mini loopt redelijk maar zeker nog niet goed.

Ik heb een stroboscoop besteld en ga de timing in ieder geval afstellen. 

Hoeveel Before Bovenste Dode Punt moet ik aanhouden? 8 graden? Net een goede video van Stevestonmotorco gezien over het afstellen, ook bij 4000 toeren. 

Groet Hans 

RE: Afstellen Mini 1275, Hif44 en timing

Beste Hans, het hangt ervan af hoeveel je uit wilt geven en hoe goed je het wilt hebben. Het is eigenlijk het beste om 'm op de rollenbank te zetten en daar te laten afstellen. Dan weet je zeker dat 'ie door het hele toerengebied niet te arm loopt of de ontsteking te vroeg staat (met mogelijk fatale gevolgen voor je blok). Gezien je locatie kun je bijvoorbeeld in Culemborg terecht. Als je de voorkeur geeft aan afstelling met de hand: ontsteking zet je op 1500 toeren met afgedopte vacuumvervroeging op 8 graden BTDC inderdaad. 4000 toeren is het punt waarbij maximale centrifugaalvervroeging bereikt zou moeten zijn, maar dan is het zeker geen 8 graden!

Het afstellen van het mengsel zonder apparatuur is lastig. De kleur van je bougies kun je controleren na een stuk rijden (en de motor goed warm is), dan zouden ze cappucinobruin moeten zijn, maar met de moderne brandstoffen is dat vaak lastig te zien. Zijn ze te licht, dan staat 'ie te arm, zijn ze te donker, dan te rijk.