bruine bougie-electrode

RE: bruine bougie-electrode

Een koffiebruine electrode en toch een co-gehalte van 9%. Hoe kan dat?

RE: bruine bougie-electrode

Gaat om een 1000-tje, 92er met een HS4, alles standaard.

RE: bruine bougie-electrode

Dag Willy, koffiebruine (zonder melk) bougies zijn een aanwijzing dat je benzine mengsel wat aan de rijke kant is. Een CO gehalte van 9% is ook hoog. Het kunstje is, om in de lucht die de motor aanzuigt zoveel benzine toe te voegen, dat al de koolstof in die benzine keurig tot CO2 verbrandt.
Een verbrandingsmotor werkt op luchtdruk en die druk verkrijg je door in elke cilinder op zijn beurt zoveel mogelijk lucht aan te zuigen en die lucht bij de werkslag zoveel mogelijk uit te laten zetten door er benzine in te verbranden. En het is duidelijk dat dat 'net genoeg' benzine moet zijn om helemaal te verbranden en niet 'ietsje meer', want dat heeft nadelig effect voor de uitzetting en geeft ook meer luchtvervuiling die we niet willen.
Dus; je carburateur 'goed' afstellen.
Bij de apk meten ze dit op met een (4-gas) meter.
Naar gelang het jaartal van de auto is er een maximum. Bij onze Mini's is dat 4,5% of 3,5%.
Jij kan je carburateur dus wel wat schraler afstellen.
Daarvoor moet je de sproeier wat verder omhoog schroeven zodat die wat hoger om de naald komt te zitten en de opening wat kleiner wordt.
Het is een zeskanten moer onderaan de carburateur, waarmee je de sproeier kunt opdraaien. Meestal lukt dat gewoon door de moer tussen vinger en duim te knijpen en dan een-zesde slagje aan te draaien. Als dat heel moeilijk gaat; er zijn SU sleuteltjes te koop waarmee het makkelijker gaat en die zo kort zijn dat je er ook echt bij kunt.
Begin met twee kantjes omhoog en dan kijken hoe je bougies bleker verkleuren. Dat kijken moet je doen na een flink stuk rijden bij een warme motor. Ik gebruik een stukje tuinslang van vijftien cm om over de bougie te stulpen als ik die met de sleutel wat los gedraaid heb, zodat ik mijn fikken niet brand als ik de bougie eruit haal. En als je denkt; 'dat kan nog wel wat lichter bruin', dan draai je de moer van de sproeier nog een of twee kantjes hoger.
Als je in je enthousiasme tever gaat reageert de motor met pingelen bij het optrekken onderin de versnellingen. Draai dan maar weer een kantje terug.

RE: bruine bougie-electrode

Beste Wim,
hartelijk dank voor je reactie.
Bij het afstellen ging ik er vanuit, dat als de electrode koffie(met melk)-bruin was, dat de verbranding in orde was.
Maar wat je nu zegt over pingelen, dus armer zetten tot aan pingelen en dan weer terug, daar kan ik veel meer mee.
Zien wat dit uiteindelijk gaat opleveren op het CO-apparaat. :)

RE: bruine bougie-electrode

Stapje voor stapje uitproberen Willy. Telkens een behoorlijk eind rijden als je de sproeier een 'kantje' opgedraaid hebt. Of je moet iedere keer de bougies 'brandschoon' maken zodat je de nieuwe aanslag goed kunt onderscheiden. (Ik misbruik daarvoor het gasstel in de keuken. Wasemkap op 'hoog')

RE: bruine bougie-electrode

Nu bij het afstellen valt mij volgende op:
even spelen met het gaspedaal en dan loslaten levert mij dat het toerental zakt tot onder stationair (kortstondig) en vervolgens weer opklimt tot ca. 800 rpm.
Wat zou een oorzaak kunnen zijn?

RE: bruine bougie-electrode

Dat wijst toch in de richting van afwisselend een wat rijk mengsel naar een wat schraal mengsel.
In deze situatie krijgt de inlaatlucht voldoende benzine mee als je het gaspedaal indrukt en laat je het pedaal los, dan valt het toerental dieper weg dan tot stationair doordat het mengsel 'zo arm' geworden is.
Het kan dan zijn dat de olie die je onder het zwarte dopje in de hals van de beker op de carburateur doet aan de 'dunne' kant is, waardoor de demper bij gas loslaten direct tot op de bodem naar beneden valt en de sproeier nagenoeg volledig afsluit, waardoor er wel erg weinig benzine meer tot de inlaatlucht kan toetreden. Maar voorbij de smoorklep is er nu een heel diep vacuüm (de klep is dicht) en na een kort poosje neemt het vacuüm in de carburateur zelf toch weer zo toe, dat de demper 'opgezogen' wordt en de sproeiermond weer wat meer open gaat, zodat er meer benzine in de inlaatlucht komt.
Wanneer dit de oorzaak is, kan je iets dikkere olie in de hals van de beker doen (normaal gebruik je de gewone motorolie), waardoor de demper minder snel naar de bodem zakt. De motor reageert wat trager op gasgeven omdat de demper ook trager omhoog gaat. Maar de motor levert wat meer trekkracht in het onderste toerengebied bij het optrekken doordat er redelijk veel benzine wordt opgezogen door het diepere vacuüm in de carburateur.
Alternatieve benadering is; de sproeiernaald iets dunner maken ter hoogte van waar hij in de sproeiermond steekt bij stationair toerental, dan kan er wat meer benzine langs.
Nu kan het zijn dat er nog een storende factor is en dat is 'valse lucht'. Als het inlaatspruitstuk niet echt luchtdicht tegen de kop afsluit en/ of de carburateur niet tegen het spruitstuk, dan komt er 'valse lucht' de cilinders in die niet eerst voorbij de sproeiermond gekomen is. Daar zit dus geen benzine in. De motor haalt het stationair toerental niet. Maar na een poosje bereikt het diepe vacuüm in het inlaatspruitstuk toch ook de doorgang in de carburateur vóór de smoorklep, waardoor de demper iets omhoog gaat en er meer benzine uit de sproeier komt en de motor wat harder gaat draaien. Op dit toerental heb je de laatste tijd het stationair toerental afgesteld. Een valse lucht lek is er meestal niet 'ineens', maar dat neemt langzamerhand toe. Controleer dus de moeren waarmee het spruitstuk vastzit aan de kop en de moeren waarmee de carb aan het spruitstuk zit. Het kan zijn dat het luchtlek bij het asje van de smoorklep zit waar dat in het carburateurhuis steekt.
Tenslotte: Met een vacuüm slangetje vanaf de carburateurvoet werkt de vacuüm vervroeging van de ontsteking. Met een luchtbalgje wordt de bodemplaat waarop het onderbrekermechanisme zit verdraaid om 'vervroeging' te krijgen. Die bodemplaat rust op een vaste bodemplaat daar direct onder en de bovenste draait met een oog om de centrale as waar de onderste een 'kraag' heeft. Daar behoor je periodiek wat motorolie toe te voegen, zodat het draaien 'gesmeerd' gaat. Als je dat de laatste 5000 km niet gedaan hebt, wordt dat wel 'tijd'.

RE: bruine bougie-electrode

Probleem opgelost.
Alles gecontroleerd op valse lucht, niets gevonden. Ontsteking gecontroleerd, ook oke.
Als laatste heb ik wel de sproeier en de sproeier-houder vervangen, daarna was het probleem over.Kan er valse lucht getrokken zijn tussen de sproeier en zijn houder?
Verder een co-meter gekocht, een van Gunson voor € 165,-. Schappelijke prijs voor een apparaat wat weliswaar een afwijking heeft van +/- 0,5% co-gehalte, maar waar uitstekend mee te werken is voor toepassing aan oldtimer-tjes. :)
Had hem afgesteld op tegen de 4%, bleek op een ge-eikte co-meter 4,5% te zijn.

RE: bruine bougie-electrode

ou, voordat ik bij een uitgesleten sproeier en sproeiernaald gekomen was, waren er toch nog heel wat andere mogelijkheden de revue gepasseerd.
Zo zie je, áltijd verrassend, die Mini's.
Knap dat je dit gevonden hebt.

RE: bruine bougie-electrode

Ik denk sproeier en sproeier-houder, toch?