Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

default

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Hallo Mini vrienden,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen, ik ben Shawn 27 jaar en sinds 2 weken trotse bezitter van een zo goed als roestvrije 1988 Mini 998cc.

Bij aanschaf zat er een LCB spruitstuk met Playmini DTM uitlaatsysteem op de auto gemonteerd. Ik heb deze vervangen voor een Maniflow freeflow spruitstuk met Maniflow twin box centre exit uitlaatsysteem omdat ik het idee had dat de Mini vermogen verloor met de dikke pijp en het geluid was ook niet om aan te horen in de cabine.

Nu heb ik dus een zo goed als 'stage 1 kit' Mini door het uitlaatsysteem, watergekoeld inlaat spruitstuk, conisch filter en AAU naald. Echter na de eerste keer starten hoor ik een fluitend geluid en blijft de motor niet netjes stationair lopen. Hij lijkt in de toeren te klimmen en dan 2 seconden later weer te dippen. Dan even later klimt ie weer naar zo'n 2500 rpm en dit gaat zo door (als ik geen gas blijf geven bij de dip valt ie uit).

Als ik de motor een beetje stationair heb lopen en het cilindertje waar de gasnaald in zit een fractie omhoog wip valt de motor uit (te arm?).

Ik weet niet of het helpt, maar wat heb ik onlangs gedaan:
- nieuwe bougies BP6ES;
- nieuwe bougiekabels;
- nieuwe verdelerkap;
- nieuw rotortje ontsteking;
- Maniflow freeflow spruitstuk;
- Maniflow twin box centre exit uitlaat;
- Conisch luchtfilter voor een 998 (de goedkopere, dus niet K&N);
- AAU naald;
- SU HS4 carburateur (gereviseerd).

Kan het zijn dat er bij het spruitstuk of de carburateur valse lucht wordt aangezogen? Ik heb uiteraard alle pakkingen vervangen, maar kan me wel herinneren dat de spruitstukpakking een metalen kant had, weet niet of dat nog uitmaakt hoe deze gemonteerd wordt?

Hopelijk is er iemand die hetzelfde probleem had en heeft opgelost,

Hoor het graag!

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Nou, als ik dit zo lees denk ik dat je zelf aan het eind al het goede antwoord geeft. Valse lucht.
Mijn indruk is, dat de afdichting van het spruitstuk niet in orde is. De pakking moet met de metalen kant tegen de kop. En heb je de moeren waar je nauwelijks bij kunt inderdaad wel goed vast gedraaid?
Wanneer de motor niet stationair loopt en je moet wat gas blijven geven om hem aan de praat te houden en als de motor dan gaat galopperen, dat zijn aanwijzingen voor het trekken van valse lucht. Zonder het gaspedaal in te drukken treedt er zoveel valse lucht toe, dat er nauwelijks lucht via de carburateurmond binnenkomt; er zit te weinig benzine in het mengsel. Dus je geeft wat gas, de smoorklep opent, waardoor er meer lucht door de carburateur aangezogen wordt, het vacuüm in het spruitstuk minder diep wordt waardoor er minder valse lucht wordt aangezogen. Daardoor loopt het toerental dan ineens behoorlijk op zodat je minder op het gaspedaal drukt. Toerental daalt, vacuüm in het spruitstuk neemt toe = meer valse lucht = armer mengsel. Je geeft weer meer gas om de motor aan de praat te houden.

default

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Beste Wim,

Bedankt voor je reactie, dan ga ik het maar weer loshalen en opnieuw bevestigen. Heb inderdaad de metalen plaat naar het spruitstuk toe zitten |:(

Die moeren onder de inlaat zijn inderdaad knap lastig, maar heb ze wel vast gekregen.

Ik laat weten of het geholpen heeft d:)b

Gr. Shawn

default

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Ok,

Vandaag alles van het blok tot het luchtfilter opnieuw (zoveel mogelijk gelijkmatig aandraaien) bevestigd en het onregelmatige lopen en fluiten is gelukkig over.

Helaas heb ik nu wel het volgende probleem: de auto loopt na het starten op 2.000 toeren. De stationair stelschroef is al zo ver uitgedraaid dat deze het toerental niet verder naar beneden krijgt.

Ik heb als mengsel de moer precies 2 slagen open gezet als startpunt voor het afstellen.

Gaskabel lijkt niet te strak, ik neem aan dat je hem wel even aan moet trekken voordat deze bevestigd wordt?

Iemand een idee?

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Even voor de zekerheid deze opmerking,
In volgorde van inlaatspruitstuk naar luchtfilter toe;
- inl. spruitstuk
- pakking
- metaal vulstuk(alu)
- pakking
- vulplaat(dun) waar de gasveer aankomt te zitten
- pakking
- carburateur
- pakking
- luchtfilter

default

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Hi MorrisMarc,

In die volgorde heb ik het nu inderdaad zitten. Had eerder geen pakking tussen metalen vulstuk en de vulplaat, omdat ik er niet genoeg kreeg bij de SU revisie kit. Maar nu dus wel.

Bij het luchtfilter (conisch, maar niet K&N). Kreeg ik een rubberen pakking, ik had ook nog een papieren en beiden geprobeerd, maar de rubberen leek het beste af te dichten.

Er gaat een dikke slang aan de carburateur, die over het inlaatspruitstuk loopt. Deze zit wel erg losjes, hoort hier geen slangenklem op? Ook lijkt er in het knietje een klein scheurtje te zitten, maar niet door. Kan deze van invloed zijn op teveel lucht aanzuigen?

Gr. Shawn

default

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Wat me trouwens ook opviel is dat de gasklep op de gereviseerde carburateur van die veertjes erop heeft en de gasklep op mijn oude carb gewoon vlak is. Wat is hier het nut van en kan dit te maken hebben met teveel lucht?

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Op de carter ontluchting slang kun je het beste een slangklemmetje zetten.
De slang mag verder niet lekken.
In de slang zit een hard stukje, dat is een restrictor, een vernauwing dmv een 6 mm gaatje.
Het klepje in de gasklep is een tooltje om het stikstofoxide gehalte bij het gas loslaten te verminderen.
Mooi idee, alleen na een halfjaar is het veertje te slap en gaat de motor bij stationair onregelmatig lopen doordat het klepje steeds een beetje lucht doorlaat. Ondingen!
Heb laatst nog zo'n gevalletje gehad.
Oplossing: nieuwe 'dichte' gasklep monteren of het klepje vast solderen en daarna het veertje met houdertje geheel weg knippen. Als je niet gewoon bent om te solderen, nieuw 'dicht' gasklepje kopen!

Jou motorprobleem lijkt mij toch iets met lucht lekken zo te lezen, maar ik zou het ter
plekke eens moeten horen/ervaren.

default

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Hi Marc,

Gelukkig zit op mijn oude carb nog een dichte gasklep, zal die maar eens overzetten.

Ik zit in Soesterberg, dus als je eens op de koffie wilt komen en kijken naar het probleem laat het maar weten. Mini rijdt nu niet goed, anders was ik wel even naar Papendrecht gereden.

Heb ik je trouwens laatst niet in Soesterberg zien rijden? Zag een knalrode Mini langs het oude vliegtuigmuseum rijden.

Gr. Shawn

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Zorg dat je de gasklep niet verkeerd om zet! Even voor demontage merken!
En nee! Ben niet in Soesterberg geweest dit jaar...
Kijk alles nog eens goed na, en als je er niet uitkomt stuur mij dan een pb'tje voor een afspraak. Kom ik de koffie in Soesterberg eens proeven!

default

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Net de gaskabel wat losser gemonteerd en kon hem nu makkelijker stellen.

Stukje gaan rijden en het fluiten is veranderd van een soort turbo whistle afhankelijk van toeren naar een veel zachter constant fluitje "ieeieeieieeie" (weet niet hoe het anders te beschrijven :P ). Toerental is nu wel vrij stabiel te noemen.

Er is dus nog duidelijk ergens een lek, maar waar. Alle pakkingen zoals hierboven genoemd zijn nieuw. Spruitstuk en inlaat zo gelijkmatig mogelijk aangedraaid en ook echt stevig handvast. De Twee moeren van de carburateur ook stevig handvast gedraaid zo gelijkmatig mogelijk.

Als ik de carter ontluchting slang lostrek zakt de motor in toeren en slaat dan ook af. Volgens mij doet die dus zijn werk wel. Ik heb op de slang geblazen en toen kwam er lucht uit het olieklepje bij het kleppendeksel. Deze eraf gehaald en met mijn hand afgesloten en opnieuw geblazen. Toen hoorde ik nog steeds ergens heel lichtjes wat lucht lopen (maar niet uit de slang). Klopt dit?

Wat me ook opvalt is dat de choke niet 100% teruggaat naar positie, moet hem de laatste 2mm onder de motorkap een zetje geven. Of is dit normaal en moet ik hem hierop afstellen?

Misschien heeft dit er ook iets mee te maken: Het Maniflow twin box uitlaatsysteem kreeg ik bij montage niet overal helemaal dicht. Ik moest aardig heen en weer schuiven en kon de rubberen spacers aan de achterkant niet gebruiken om hem overal op een paar mm bij de inhammen (spleetjes) dicht te krijgen. Volgens de verkoper van het systeem had hij hier nog niet eerder van gehoord. Is het normaal dat deze net niet passen? En moet ik dan met uitlaatcement aan de gang, of doe ik iets verkeerd? Ik merk nu in ieder geval wel dat de uitlaat lucht doorlaat vanwege het harde brommen.

Het betreft het Maniflow freeflow spruitstuk > verloopstukje freeflow > Maniflow twin box centre exit systeem.

Is er iemand in de buurt van Soesterberg (tussen Utrecht en Amersfoort) die eens mee wil kijken?

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Je hebt een pb'tje :) !

default

RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen

Even een update mochten anderen er last van hebben, de Mini loopt nu weer mooi met dank aan Morrismarc!

We hebben het volgende gedaan:

- (Laag vermogen/ misfires) Contactpuntjes en condensator waren versleten, deze zijn vervangen en dwell hoek afgesteld op ca. 54 graden. Ook is het ontstekingstijdstip afgesteld op 8 graden i.p.v. 12 graden.
- (Stotteren/ uitvallen) Er zat een verbinding op de bobine te losjes, deze met nieuw kabelschoentje vastgezet.
- (Hoge toeren stationair) Op de gasklep van de carburateur zat een zgn. 'burp valve' (rond klepje met veertje). Deze was te zwak en liet te veel lucht door. Gasklepje vervangen door dichte versie van vorige carburateur.
- (Brandstoflucht) sproeier lekte bij verbinding vlotterkamer, nieuwe sproeier zonder waxstat had ik nog liggen dus d.m.v. het ombouwkitje van waxstat naar non-waxstat sproeier gemonteerd.