gescheiden remsysteem 1978

RE: gescheiden remsysteem 1978

Probeer mijn Mini (na twee jaar stilstand) weer apk klaar te krijgen.
Stuit erop, dat twee van de vier remmen geen vloeistof krijgen bij het vullen van het syteem. Het is een gescheiden systeem lv-ra / rv-la. Dus 'diagonaal'.
Nu lees ik op het internet dat alle hoofdremcilinders uit vroegere jaren tegenwoordig vervangen (moeten) worden door een hoofdremcilinder met een gele band.Typisch voor deze hoofdremcilinder is, dat de onderste zuiger een grotere doorsnee heeft dan de bovenste, en dat de onderste dus voor de achterwiel remmen is en de bovenste voor de voorwiel remmen.
Heb je een ouder systeem, dan moet je een setje 'alternatieve' remleidingen erbij kopen, zodat je voor / achter gescheiden krijgt, met een remdruk begrenzer ertussen.
Weet iemand hoe het met deze kwestie zit en wat de meest praktische oplossing is?

RE: gescheiden remsysteem 1978

Beste Wim.
Je hebt een mini met een diagonaal gescheiden remsysteem en je wil daar een GMC227 HRC op aan sluiten met een "getrapte cylinder". Dat wil zeggen dat de twee cylinders die in de HRC zitten, elk een verschillende diameter hebben 17.8mm en 19mm! Al zou je het systeem goed ontlucht krijgen en de remmen goed afgesteld, je mini zal bij het remmen altijd scheef trekken.
Kortom: de GMC227 is NIET geschikt voor een diagonaal gescheiden remsysteem!
Bij de "modernere versie" heb je een voor en achter gescheiden remsysteem, daar heb je de remkrachtbegrenzer FAM7821 bij nodig. Daar zitten overigens metriche wartels in.

Remschema voor/achter(rechter plaatje): http://www.infomininl.org/imj3/componen ... le=p28.jpg

Ik heb nog een(zeer recent) gebruikte Hoofdremcilinder voor je, die ik twee weken geleden gedemonteerd heb. Hij werkte nog perfect. Deze is geschikt voor jou diagonaal systeem. Mag je hebben voor verzend kosten. Ophalen mag ook natuurlijk, op de zaak(Bleskensgraaf) En met een setje revisie cupjes kan'ie weer zgan wezen.
Laat maar weten!

RE: gescheiden remsysteem 1978

Zeer gewaardeerd Marc. Ik maak graag gebruik van je aanbod.
Om wellicht de gelegenheid te hebben je dan te ontmoeten voor een korte kennismaking, kom ik het pompje graag halen.
Komt je dat morgen (dinsdag) middag gelegen? Laat me je adres weten. Is dat aan de Van Beukelaarweg?
Ik ben er achter dat het een GMC 167 pompje is wat ik nodig heb.
Het systeem heeft anderhalf jaar 'droog' gestaan, want het is alweer zo lang geleden dat ik het subframe onder de wagen uit heb laten zakken. Waarschijnlijk is het eerste gebruik van het rempedaal verleden week het aanwezige pompje fataal geworden.
Narigheid is, dat de bovenste wartel door een vorige 'monteur' zo vast gedraaid is dat die nu niet los wil komen. Met een steeksleuteltje (11) draai ik het moertje meteen rond en een 'open' ringsleuteltje 11 daar moet ik nu naar op zoek. In elk geval gaat het pompje nu uit de wagen en dan kan ik het moertje ook in de bankschroef klemmen en wellicht los krijgen.
Zie je graag in Bleskensgraaf,

Wim.

RE: gescheiden remsysteem 1978

Wim, je hebt pb!

default

RE: gescheiden remsysteem 1978

ik zit met hetzelfde probleem. Ook een diagonaal gescheiden systeem en een defecte HRC. Inmiddels al gedemonteerd maar niet los te krijgen. De koperen (of bronzen) bus zit muurvast. Nu heb ik begrepen dat een paar dagen in de kruipolie normaal is om het los te krijgen. Dus dat probeer ik maar. Ik hoop dat ik met een revisiesetje uit de voeten kan, maar zal anders ook aan een ombouw moeten geloven.

Iemand tip wat het beste is? Ik kan tot nu toe geen goede informatie vinden. Wel kan ik dezelfde info vinden als hierboven. En dat is vervangen voor gele band. Maar ik had zelf ook al bedacht dat dat niet gaat werken voor en diagonaal systeem.

Het liefst zou ik ook een diagonaal gescheiden systeem houden.