Kabeltje

RE: Kabeltje

Over het motorblok van mijn SPI loopt, in een mooie kromming, een kabeltje. Deze zit rechts vast aan een palletje (hendeltje). Vlak daarvoor ligt dit kabeltje in een geleider. Hoe hoort deze daar vast te zitten? Het 'geleidt' nu alleen, of hoort de 'buitenkant' van de kabel hier vastgeklemt te worden? Die 'buitenkant' houdt een paar centimeter voor die geleider op te bestaan, en de 'binnenkant' (de daadwerkelijke kabel) gaat alleen verder.

Ennuh, wat doet dat kabeltje trouwens .... :D

default

RE: Kabeltje

Dat kabeltje zit volgens mij aan je warm/koud hendeltje voor je kacheltje vast. Bij mij zittie ook gewoon "los" over het motorblok heen...

RE: Kabeltje

Dit zou inderdaad best eens je kachelkraankabel kunnen zijn. Dit is een zgn. Bowden-kabel, hetzelfde idee als de rem- en versnellingskabels op je fiets; een buitenkabel voor de geleiding, een binnenkabel die door de buitenkabel kan schuiven om zo iets op afstand te bedienen. Zit dat palletje/hendeltje op een onderdeel waarop aan twee kanten zo'n zwarte waterslang is aangesloten? Dan is dat je kachelkraan. Als het goed is zit er op de kachelkraan een soort clip waarmee de buitenkabel vastgezet moet zijn. Als ik me niet vergis is dat wel een constructie waarbij het klemmende onderdeeltje alleen stevig vastzit als het de kabel vastklemt; anders hangt het los en ben je het zo kwijt. Het zou dus zomaar kunnen dat je dit dingetje kwijt bent, waardoor je nu niet meer kunt zien hoe het vast moet.

Toevallig is het op deze foto van mijn '91-er carb goed te zien, net nog op de voorgrond. De kachelkraan zelf is niet meer te zien, alleen de bevsetigingsplaat van de kabel, de kabel zelf, en hoe hij is vastgeklemt. Dat plaatje waarmee de kabel is vastgeklemt raakt dus nogal makkelijk kwijt, volgens mij.


Ik heb het hierboven wel over mijn eigen ervaring met mijn '91-er carb, maar volgens mij is die wat dit punt betreft hetzelfde als een SPi.

RE: Kabeltje

Precies Eelke,

Bij mij zit dus de buitenkant niet meer onder het klemmetje, dit verklaart ook meteen waarom ik zo'n 'los' gevoel heb bij mijn verwarminghendel. De verwarming doet het anders puik hoor! Alle (relevante) onderdelen zoals op de foto te zien zijn nog aanwezig, niets verloren onderweg... ;)

RE: Kabeltje

Mooi. Overigens geldt dit verhaal alleen voor recentere Mini's (helaas weet ik niet precies het omslagpunt, maar je ziet het snel genoeg). Bij oudere Mini's zit de kachelkraan namelijk direct op de cilinderkop, als je voor de auto staat aan de linkerkant (dus aan de rechterkant van de auto, eigenlijk) naast het kleppendeksel. Met deze wijziging gaat ook een verschil in bediening gepaard; bij het oude type is een uitgetrokken warm/koud schuif in het interieur koud, bij het nieuwere type is uitgetrokken juist warm.

RE: Kabeltje

Eelke schreef:
(helaas weet ik niet precies het omslagpunt, maar je ziet het snel genoeg)




Omslagpunt ligt in 1989. Tegelijk met de montage van rembekrachtiging. Dus dat zie je helemaal snel :) .

Bert.