MINI 1000 automaat

default

MINI 1000 automaat

Ingediend door patrickmini1000 op

goedemiddag, ik heb een Mini 1000 bouwjaar 1976 automaat. Nu is de automaat er mee opgehouden. Deze dient vervangen of gereviseerd te worden. Wie kan mij aan een werkende automaat helpen? Ik hoor het graag. Groet patrick

RE: MINI 1000 automaat

Dag Patrick. Het klinkt dramatisch; 'nu is de automaat ermee opgehouden'. Maar mensen die zich al wat langer verdiept hebben in de werking van deze automaten, weten dat dat nog niet behoeft te betekenen dat je daarmee dan 'een nieuwe (andere) automaat nodig hebt. Daarom reageer ik. Het kan zijn dat met wat verstandige maatregelen de automaat het 'gewoon' weer doet. Heb je deze auto al lang, of, nog maar pas? Hoeveel kilometer heb je er dit jaar mee gereden voordat 'ie het opgaf? Doet geen enkele versnelling het meer? of alleen de vierde en de derde? Vertel ons eens!

default

RE: MINI 1000 automaat

Bedankt voor de reactie wim. Ik heb de auto nu een jaar of 6. Indertijd gekocht van de eerste eigenaresse. Dit jaar hebben we 250 kilometer gereden. De achteruit doet het gewoon. De vooruit pakt heel slecht maakt veel geluid en slipt in alle versnellingen door. 

RE: MINI 1000 automaat

Juist. Nu heb ik enig beeld. Wanneer heb je voor het laatst de olie ververst? Heb je toen ook het oliefilter vernieuwd? Wat voor olie gebruik je voor het verversen? Ben je op de hoogte van de speciale procedure die je moet toepassen bij het controleren van het oliepeil bij deze auto? Als je deze vragen correct en consentieus beantwoord, kan ik je verder helpen.

default

RE: MINI 1000 automaat

Goedemorgen Wim, de auto is vorige jaar gekeurd en heeft toen ook een  beurt gehad. Ik weet niet of toen de olie en het filter zijn vervangen. Welke olie daarvoor gebruikt is weet ik ook niet. Daar ik in zijn geheel niet technisch onderlegd ben ken ik de speciale procedure daarvoor niet. Ik hoor graag van je.  Groet Patrick 

RE: MINI 1000 automaat

Volg :)

RE: MINI 1000 automaat

Juist. Ik krijg sterk de indruk dat onoordeelkundig gebruik en verzorging de automaat 'van slag' heeft gebracht. Als de auto gekeurd is en een beurt kreeg, dan hangt er waarschijnlijk een kaartje met een elastiekje aan de richtingaanwijzerstaak of zo. Daar staat meetal op te lezen wat voor olie er gebruikt is. Laat maar weten. Sinds jaar en dag wordt er in Classic Mini's 20W50 motorolie beruikt. BEHALVE bij een Mini automaat. Daar is 10W40 voor voorgeschreven. Als jouw keurmeester die de beurt gedaan heeft dat niet wist zit er nu te dikke olie in de bak. Probleem is, dat er een koppeling in de bak zit die bestaat uit een stapeltje schijfjes die op elkaar liggen en in de olie draaien. Om die koppeling te laten 'pakken', moet de olie tussen die schijfjes weggeperst worden. En je begrijpt dat dat bij een dikkere olie moeilijker gaat dan bij een dunnere. Deze slippende koppeling is altijd het moeilijke punt geweest bij het ontwerp van deze automaat. Maar; er zijn intussen ontwikkelingen geweest in de techniek. We kennen tegenwoordig allerlei motorfietsen die met zo'n 'natte' plantenkoppeling werken. En veel gebruikers van de Mini automaat maken daar inmiddels gebruik van. Ze gebruiken motorolie die bestemd is voor het gebruik in een motorfiets met een 'natte' koppeling. Dat kan ik jou dus ook aanbevelen. Als jij de Mini automaat weer rijdend wilt krijgen doe je er goed aan de olie die er nu in zit eruit te laten lopen en van die motorfietsolie 10W40 voor natte koppeling erin te doen. Ik moet je waarschuwen! Waarschijnlijk bemerk je pas echt resultaat wanneer je drie, vier keer achter elkaar de olie in de motor verwisselt. Punt is namelijk; dat bij draaiende motor de koppelomvormer zich met motorolie vult. Daar gaat zowat een liter olie in zitten. En het duurt een hele tijd voordat die liter olie weer uit de koppelomvormer terug in het carter gelopen is. Dus; als je de olie aftapt kort nadat de motor nog gelopen heeft, dan blijft er nog zowat een liter oude olie in de koppelomvormer achter. Die olie vermengd zich met de nieuwe olie. Je doet er dus goed aan om de olie pas af te tappen wanneer de auto een etmaal stil gestaan heeft. Deze eigenaardigheid heeft ook tot resultaat; dat er een voorgeschreven procedure is om het oliepeil te controleren. Oliepeil controleren doe je na een rit met warme motor een paar minuten nadat je het contact hebt afgezet. Op deze manier is de koppelomvormer dus helemaal gevuld en moet de olie in het carter bij het bovenste streepje op de peilstok staan. Je begrijpt; als je de controle doet nadat de auto een etmaal stilgestaan heeft, dan is de koppelomvormer leeg gelopen en zit die extra liter olie in het carter. Wanneer dan de olie in het carter halverwege het onderste en bovenste streepje op de peilstok staat HEB JE TE WEINIG OLIE IN HET CARTER. En dan doet de plantenkoppeling het niet goed. Denk hier maar eens goed over na. Ik kijk binnenkort wel weer of je nog weer nieuwe vragen gesteld hebt. Wanneer je meer wilt lezen over dit onderwerp, kijk dan eens op https://autominiregister.proboards.com

default

RE: MINI 1000 automaat

Dank je wel Wim, ik ga dit proberen.  Je hoort van mij. Groet Patrick 

RE: MINI 1000 automaat

Minifarm in Meijel heeft het speciale oliefilter voor de automaat. Iets van zes euro, als ik het goed heb.