Mini 1275 Hiff44 start / stationair probleem

Mini 1275 Hiff44 start / stationair probleem

Ingediend door NielsJ1996 op

Mijn Mini 1275 uit 1991 (Hiff44) heeft 2 problemen:

- Koud duurt het 5 - 10 seconden voordat het blokje aanslaat. Hij gaat goed rond en klinkt verder goed. Als ik voor het starten wat carb reiniger in de inlaat spuit slaat hij wel meteen aan. Zodra hij ookmaar 1 seconden gelopen heeft start hij de keer erna perfect. 

- Daarnaast loopt hij Stationair wat onregelmatig. En verschilt het stationair toerental tussen stops. 

Verder rijd hij eenmaal op toeren prefect en heeft genoeg vermogen. 
Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik het een en ander uitzoeken?

Recent gedaan:
Ontsteking afgesteld 2x
Kleppen gesteld
Carb afgesteld

Vervangen: 
Verdeler
Bobine
Bougiekabels/bougies

RE: Mini 1275 Hiff44 start / stationair probleem

Een Mechanische brandstofpomp die hapert/niet meer voldoende levert? (op moment van lopen van de motor werkt de onderdruk in de cilinders misschien net genoeg mee om de boel aan het draaien te houden)

https://classicparts4cars.co.uk/mini-mechanical-fuel-pump---azx1818-499-p.asp

Membraan wat er in zit is misschien versleten?

RE: Mini 1275 Hiff44 start / stationair probleem

Een bekend verschijnsel. Wanneer de motor een tijdje niet gedraaid heeft, is er wat benzine uit de vlotterkamer verdampt waardoor de vlotter de vlotternaald niet meer stevig in de zitting drukt, waardoor daar lucht in de benzineleiding kan komen. Als dan de terugslagklepjes in de benzinepomp niet meer 100% afsluiten, loopt de benzine uit de leiding terug totdat het niveau gedaald is tot het niveau in de tank. Als je de auto altijd met volle tank wegzet, is dat niveau natuurlijk hoger dan wanneer je pas tankt als je weer een stuk zult gaan rijden. De terugslagklepjes in de pomp, daar ligt dus de oorzaak. Ook het onregelmatig lopen bij stationair wordt waarschijnlijk ondersteund door lekkende klepjes. Als je er een nieuwe pomp in zet, let dan op of die nieuwe ook een goede is. Er zijn niet-originele in omloop die een te strakke veer hebben en het is die veer die de pompdruk bepaald. Een te strakke veer kan zo sterk zin dat de vlotter de naald niet voldoende in de zitting kan drukken. Resultaat; overlopende sproeier. Je bent dan gedwongen om een drukregelaar in het systeem te zetten en die zijn een stuk duurder dan pompjes.

RE: Mini 1275 Hiff44 start / stationair probleem

Bedankt voor de snelle reactie's, Dan begin ik daar met proberen. Waar zijn originele benzinepompen te koop? Voor een Cooper 1300 Carb is een " AZX1817:" nodig maar ik vind ze overal van verschillende merken. 

Verder vroeg ik mij af hoe ik het gemakkelijkste bij de benzinepomp kom. Via boven door de carb eraf te halen of via onderlangs? 

RE: Mini 1275 Hiff44 start / stationair probleem

Misschien eenvoudiger om vlak voor de carburateur een glazen benzinefilter te plaatsen, zodat je kunt zien of je benzine daadwerkelijk terug je leiding in gaat na enige tijd van stilstand.

Om je de waarheid te zeggen slaat mijn Mini met carburateurs ook niet binnen een of een paar slagen aan als hij koud is, cq een aantal dagen heeft stilgestaan. Kan wel 4-5 tellen duren. Uiteindelijk is het geen injectiemotor die wel direct aanslaat.

RE: Mini 1275 Hiff44 start / stationair probleem

Bedankt voor de tip! Ik zal vanmiddag even een filtertje halen en er tussen zetten. Mocht ons vermoeden worden bevestigd hoe kan ik het beste de pomp loshalen? Boven of onderlangs?

RE: Mini 1275 Hiff44 start / stationair probleem

Bovenlangs. Carb en evt. uitlaat verwijderen.

RE: Mini 1275 Hiff44 start / stationair probleem

De benzinefilter heeft er een aantal dagen tussen gezeten en de benzine zakt niet weg. Wel merkte ik dat met starten zonder luchtfilter de mini in een keer aan slaat dus het lijkt erop dat het slecht starten met de hoeveeheid choke te maken heeft.

Dit verklaart nog niet het onregelmatig stationair lopen wat weg is zodra ik de carb veel rijker afstel. Maar dan loopt hij niet meer goed op toeren. Iemand een idee wat ik nog meer kan testen?
Zelf heb ik nog gezocht naar een vacuum lek maar niets gevonden.

RE: Mini 1275 Hiff44 start / stationair probleem

Juist! Hiermee komen we bij het volgende chapiter. Je moet je realiseren dat het proces van een draaiende motor een kwestie is dat een groot aantal factoren (ik heb ze echt nooit geteld, maar het zijn er heel wat) correct met elkaar moeten samenspelen. Als er ergens iets aan hapert, gaat het niet goed. Welnu; als de startmotor draait en de motor nog niet loopt, dan 'werkt' de motor bij het laagste toerental waarop die ooit draait. Zo'n 500rpm als de accu 'vol' is. De luchtsnelheid van de inlaatlucht die door de carburateur heen wordt aangezogen is dan dus 'op z'n laagst'. De zuigkracht waarmee benzine uit de sproeier wordt opgezogen is op z'n laagst. Maar 'net aan genoeg'. Wanneer er nu in het inlaat traject 'voorbij' de sproeier een luchtlekje zit, dan wordt daar ook wat lucht aangezogen waarin dus geen benzine zit. Het aangezogen mengsel wordt daardoor dus nog iets magerder. Met zo'n verarmd mengsel heeft de motor nog meer moeite om aan te slaan. Je vertelt ook, dat de motor stationair onregelmatig loopt en dat dit weg is als je de carb wat rijker zet. Stationair is 'bij 800 toeren', driehonderd meer dan de 500 van bij het starten. De toestroom van lucht via het luchtlek is verhoudingsgewijs minder bij hoger toerental omdat de hoeveelheid lucht die door het lek naar binnen kan nauwelijks toeneemt. Bij nog hoger oplopende toerentallen valt het effect van het luchtlek langzamerhand weg. Zo werkt een luchtlek dus. Je moet nu 'op zoek' gaan waar het luchtlek in het inlaat traject zit vanaf waar de sproeier zit tot aan de inlaatklep. Het eerste punt is vaak het asje van de smoorklep wat aan weerskanten in een 'oog' in de wand van het carburateurhuis steekt. Als je het asje beetpakt aan het hendeltje waar de gaskabel aan vastzit en je kunt het asje op en neer bewegen in het gat waar het asje doorheen steekt, weet je genoeg. Als je bij stationair draaiende motor wat WD40 of remmenreiniger of ether op het asje daar spuit en het toerental gaat wat omhoog, weet je het. Daar zit een luchtlek. (pas op bij bedrijfswarme motor met spuiten, want dat kan een steekvlam opleveren waarna je naar de kapper moet of -erger- naar de EHBO). Het asje steekt ook aan de andere kant uit het carburateurhuis. Even spuiten, weet je of het daar ook lekt. Soms zijn de moeren losgetrild waarmee de carb op het spruitstuk zit of het spruitstuk tegen de kop aan gemonteerd zit. Moeren even natrekken dus. Succes!

RE: Mini 1275 Hiff44 start / stationair probleem

Misschien is deze info overbodig omdat je dat al weet maar....
Mengsel stelschroef uitdraaien(linksom) is armer stellen en indraaien(rechtsom) is rijker stellen bij een Hiff carburateur. 

Heb je de afstelling goed en loopt hij goed door in toeren, maar stationair nog steeds onregelmatig! Kijk of er een 'klepje' in de gasklep zit. zo ja; gasklep vervangen door een exemplaar zonder klepje. Het veertje van het klepje raakt op den duur 'lam' waardoor hij stationair gaat lekken(hoog vacuum) en steeds wat lucht toelaat dat het onregelmatig stationair lopen veroorzaakt.