verschillen mini 1300blok en mg 1300 blok

default

RE: verschillen mini 1300blok en mg 1300 blok

ik zou graag weten wat de verschillen zijn tussen het ''normale'' 1300 blok van mini zoals deze in de 1275gt zitten en de blokken zoals deze in de mg metro turbo zitten.

want ik heb namelijk een losse turbo liggen van een 1300MG en ik wou eigelijk weten of het verstandig is om deze te monteren op een ''normale'' 1300 motor

RE: verschillen mini 1300blok en mg 1300 blok

De preciese verchillen kan ik je niet geven. In elk geval zijn de spruitstukken anders. De 1275 GT heeft het bekende gecombineerde in/uitlaatspruitstuk, de latere (MG) Metro-blokken, ook toegepast in de laatste Coopers met carburateur, hebben gescheiden spruitstukken; een inlaatspruitstuk dat veel lijkt op dat wat je bij de meeste Stage1 kits krijgt en een uitlaatspruitstuk dat ook veel weg heeft van een LCB, alleen van gietijzer. Ik meen dat ook de compressie anders is en dat er verschil zit in de kleptuimelaars en grootte van de kleppen. Of het verstandig is om een "gewone" 1275 met een turbo uit te rusten zou ik je niet durven zeggen.

Het lijkt me in elk geval niet echt zinvol; ik zou eerst de "gewone" ademhaling dm.v. een stage 1 kit op peil brengen, voor dat je kunstmatige ademhaling gaat toepassen :) Je kunt immers makkelijker door een PVC-pijp dan door een rietje blazen.

RE: verschillen mini 1300blok en mg 1300 blok

Om maar ff kort te zijn. Nee. Gaat niet werken. De turbo is wezenlijk anders dan de normale 1300 blokken. Ten eerste zijn de kleppen van een bepaald materiaal dat beter tegen de hogere temperaturen van de uitlaatgassen van een turbo kunnen. Dat geldt ook voor de zuigers. Verder geloof ik ook dat de krukas anders is welke meer kracht op kan nemen, maar daar zijn wat veranderingen in geweest tijdens de looptijd van de turbo.

Verder heeft het zeker wel nut, en krijg je een flinke vermogens toename (voor zolang het goed gaat). Alleen niet vergelijkbaar met het turboblok. De kleppen waar ik het al over had zijn stukken groter. Verder heeft de turbo een andere nokkenas, en andere tuimelaars. Naast de uiterlijke veranderingen aan de kop, en spruitstuk waar Eelke het al over had.

Ik vermoedt zelf dat als je de turbodurk laag houdt, en niet veel op toeren rijdt het wel ff goed kan gaan. Maar lang?? Ikzelf zou het proberen als ik een oude 1300 had liggen en een turbo.... >:) 8). Maar goed, ik ben wel in voor een beetje experimenteren en klooien :).

Bert

default

RE: verschillen mini 1300blok en mg 1300 blok

ik heb inmiddels nog wat info namelijk:
de inlaat diameter is hetzelfde als van een mini 1275gt,
de uitlaatdiameter ook.
en de compressie-verhouding is hetzelfde van ee mini 1.3 injectie uit 1991

maart ik heb een turbo liggen en ik zoek toch liever even door naar een MG metro turbo blok zodat ik zeker weet dat het goed is.
hebben jullie nog suggesties waar ik zo'n blok kan kopen?

RE: verschillen mini 1300blok en mg 1300 blok

miniturbo schreef:
ik zoek toch liever even door naar een MG metro turbo blok zodat ik zeker weet dat het goed is.




Info klopt wel. De diameters zijn idd hetzelfde alleen het spruitstuk is anders. En verder is de basis van het blok het 1300 MG metro blok. En dit was ook het blok wat gebruikt is in de '91-er carb- Coopers. Dus dat klopt ook.

Als je een "betrouwbare" turbo wilt heb je inderdaad maar optie, en dat is voor een metro turbo blok gaan. En hoe je die kunt vinden?? Vooral alle advertenties in de gaten houden. Ze worden toch nog wel regelmatig aangeboden.

Bert.