Hallo
Onlangs wat interessants gezien betrof
Een modificatie van een mini motorblok
Welke was voorzien van een BMW K1100
Cilinderkop .
Dus eigenlijk een twin cam uitvoering !
Schijnt in de racerij vaker toegepast te worden
Heeft iemand hier ervaring mee?
En als dit toegepast word is dit nog legaal
Voor op de straat , of kan je dan fluiten naar
Je APK goedkeuring ?
Wie kan mij hier meer over vertellen
Of wie weet waar de informatie in deze
Beschikbaar is ...
links in het begin van het topic zullen niet (meer) werken, latere waarschijnlijk wel.
Voor zover ik weet is het voor de APK geen beletsel, wat je verzekering er over denkt is wat anders
Is oud nieuws: wordt zeker al 10/15jaar gedaan. Alleen de laatste jaren steeds meer.
Voor de APK is er niet zo gauw een probleem. Met RDW wel (als ze willen): je mag zonder herkeuring maar 20% meer vermogen hebben dan origineel (en dat heb je al gauw zonder al te ingrijpende aanpassingen). Die van mij zit ook op bijna 100% meer powah!
Ingediend door streetscreamer op wo, 04-07-2018 01:03
O ja... ergens onder een doekje staat hier in de garage ook een K dubbelnokker. Toch maar eens afbouwen, de 6 sequential versnellingsbak duurt wat langer. Dus eerst maar met gewone bak het motortje aan de gang krijgen.
Vwb RDW: inderdaad kan het geneuzel opleveren als er teveel vermogenstoename is. Kijk even goed of er voor jouw mini uberhaupt een vermogen genoemd wordt bij de voertuig data. Dat is veelal niet aanwezig bij die oude bakkies. Vanaf de europese typegoedkeuring (1997 >>) is dat andere koek. Dus : wat is 100% toename van niet bekend...?
Ingediend door LimitedSjoerd op do, 05-07-2018 09:53
Carlo schreef: Is oud nieuws: wordt zeker al 10/15jaar gedaan. Alleen de laatste jaren steeds meer.
Voor de APK is er niet zo gauw een probleem. Met RDW wel (als ze willen): je mag zonder herkeuring maar 20% meer vermogen hebben dan origineel (en dat heb je al gauw zonder al te ingrijpende aanpassingen). Die van mij zit ook op bijna 100% meer powah!
RDW kijkt alleen naar cilinderinhoud, Ik heb in mijn Defender ipv de 2,5D (66 pk?) een 200 TDI (ook 2,5 liter 4 cilinder, 146 PK) gehangen en hem vervolgens naar grijs kenteken omgekeurd. Bij de RDW vroegen ze of er een andere motor in gekomen wa, omdat de nummers niet meer overeen kwamen, en zolang het dezelfde cilinderinhoud heeft.
Overigens staat bij mijn 1978 mini 850 geen cilinderinhoud op het kenteken aangegeven. Overlegd met de RDW (althans, iemand die er gewerkt heeft) en bij de oudere auto's werd dat niet aangegeven. dan kunnen ze dus ook niet controleren wat het hoort te zijn.
RE: K1100 cilinderkop
Ingediend door Gerard B op ma, 02-07-2018 23:05
Hallo
Onlangs wat interessants gezien betrof
Een modificatie van een mini motorblok
Welke was voorzien van een BMW K1100
Cilinderkop .
Dus eigenlijk een twin cam uitvoering !
Schijnt in de racerij vaker toegepast te worden
Heeft iemand hier ervaring mee?
En als dit toegepast word is dit nog legaal
Voor op de straat , of kan je dan fluiten naar
Je APK goedkeuring ?
Wie kan mij hier meer over vertellen
Of wie weet waar de informatie in deze
Beschikbaar is ...
Hoor het graag :Gerard
RE: K1100 cilinderkop
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 03-07-2018 09:05
zie ook:
viewtopic.php?f=39&t=15209&sid=113d5c5e0a0636fe4163e7a6c24e95c1#p172533
specialist die hier al lang mee bezig is:
https://www.specialist-components.co.uk/
links in het begin van het topic zullen niet (meer) werken, latere waarschijnlijk wel.
Voor zover ik weet is het voor de APK geen beletsel, wat je verzekering er over denkt is wat anders
(ik heb nog een K100 kop op de plank liggen .. )
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: K1100 cilinderkop
Ingediend door wim fournier op di, 03-07-2018 11:01
Als je niet in Nederland woont krijg je mot met de apk.
RE: K1100 cilinderkop
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 03-07-2018 11:40
In engeland niet hoor
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: K1100 cilinderkop
Ingediend door Gerard B op di, 03-07-2018 18:43
Bedankt luitjes !
Heb ik nu een beetje leesvoer !
Altijd interessant
Groet Gerard
RE: K1100 cilinderkop
Ingediend door Carlo op di, 03-07-2018 22:09
Is oud nieuws: wordt zeker al 10/15jaar gedaan. Alleen de laatste jaren steeds meer.
Voor de APK is er niet zo gauw een probleem. Met RDW wel (als ze willen): je mag zonder herkeuring maar 20% meer vermogen hebben dan origineel (en dat heb je al gauw zonder al te ingrijpende aanpassingen). Die van mij zit ook op bijna 100% meer powah!
RE: K1100 cilinderkop
Ingediend door streetscreamer op wo, 04-07-2018 01:03
O ja... ergens onder een doekje staat hier in de garage ook een K dubbelnokker. Toch maar eens afbouwen, de 6 sequential versnellingsbak duurt wat langer. Dus eerst maar met gewone bak het motortje aan de gang krijgen.
Vwb RDW: inderdaad kan het geneuzel opleveren als er teveel vermogenstoename is. Kijk even goed of er voor jouw mini uberhaupt een vermogen genoemd wordt bij de voertuig data. Dat is veelal niet aanwezig bij die oude bakkies. Vanaf de europese typegoedkeuring (1997 >>) is dat andere koek. Dus : wat is 100% toename van niet bekend...?
RE: K1100 cilinderkop
Ingediend door LimitedSjoerd op do, 05-07-2018 09:53
RDW kijkt alleen naar cilinderinhoud, Ik heb in mijn Defender ipv de 2,5D (66 pk?) een 200 TDI (ook 2,5 liter 4 cilinder, 146 PK) gehangen en hem vervolgens naar grijs kenteken omgekeurd. Bij de RDW vroegen ze of er een andere motor in gekomen wa, omdat de nummers niet meer overeen kwamen, en zolang het dezelfde cilinderinhoud heeft.
Overigens staat bij mijn 1978 mini 850 geen cilinderinhoud op het kenteken aangegeven. Overlegd met de RDW (althans, iemand die er gewerkt heeft) en bij de oudere auto's werd dat niet aangegeven. dan kunnen ze dus ook niet controleren wat het hoort te zijn.
groetjes Sjoerd