1300MPi Cooper 1999

RE: 1300MPi Cooper 1999

Afgelopen weekeinde me fris voorgesteld en sinds vanmiddag alweer trots bezitter van een 1300MPi Cooper uit 1999. Kan hard gaan O:)

Heb me paar avondjes helemaal gek gesurfed hier op de markt (helaas maar 7 van de 34 aangeboden Mini's mogen bewonderen omdat het lidmaatschap niet zo snel rond is), Autoscout24, Mobile.de en Marktplaats. Direct compleet in de war van de absurde range in prijzen variërend van 'elke eenvoudige euro die de gek er voor geeft is mooi meegenomen' (jaja, in Huizen een SPI bekeken voor elk aannemelijk bod maar daar vielen de gaten letterlijk in elk plaatdeel) tot 'wat de miljonair er aan kwijt wil' (heerlijk genoten van 2 bakjes koffie bij Little Car Company, maar er al snel achter dat ik voor al dat moois het budget niet had).

Maar toen liep ik op Marktplaats dus tegen een simpele advertentie voor deze brandweerrode Mini Cooper 1300MPI uit 1999 en was al snel verkocht. Helaas niet alle opties die ik in 1x hoopte te vinden (Sportspack en zonnedakje), maar wel recent volledig bodyoff gerestaureerd en nieuw in de lak gezet. Enrique was de 3e bezitter en heeft dit project overgenomen van de 2e eigenaar waar hij het werk in de schuur samen mee heeft aangepakt. Zelf is Enrique hier op het forum / minisevenclub ook niet onbekend want rijdt zelf nog steeds in een prachtige BRG SPi met alles-er-op-en-er-aan :)\\_

De 1300MPi ziet er weer volledig uit als nieuw en zo'n beetje alles is vervangen wat er maar nodig. Bij mij mag deze bella dus veilig in de verwarmde garage komen overnachten en kan al bijna niet wachten tot we zaterdag met ons 4-tjes de Cooper op gaan halen!

Hierbij vast de MP-pic's. Een echte fotoshoot volgt nog wel...






En hierbij dus vast de sneakpreview van de verwarmde garage waar de 1300MPi straks dus heerlijk droog en warm kan overnachten in afwachting op de eeerstvolgende clubtoertocht! #hebernualzinin!

RE: 1300MPi Cooper 1999

Gefeliciteerd! Toffe mini! Veel plezier ermee :)

RE: 1300MPi Cooper 1999

Wandelaar schreef:
Gefeliciteerd! Toffe mini! Veel plezier ermee :)



merci! lijkt een beetje op die van jou, maar dan ander kleurtje ;)

eerst mod gaat er al snel aankomen en dat is de montage van 2 extra headlights :D

RE: 1300MPi Cooper 1999

Eyy gefeliciteerd met je aankoop.
Mooi ding d:)b d:)b

veel mini rijplezier

minigroet stefan

RE: 1300MPi Cooper 1999

Vanmiddag de Cooper1999 opgehaald in Beverwijk en direct lekker stuk mee gereden met mijn dochter. Was te laat thuis voor een serieuze fotoshoot, maar hierbij vast de eerste foto in de warme garage :D

RE: 1300MPi Cooper 1999

Hé Erwin, komen we elkaar hier weer tegen. :)
Ik snapte al niet waarom je de JCW Cabrio wegdeed, maar nu begrijp ik het helemaal.
Zo te zien een mooi exemplaar in de enige juiste kleur. :x

Als mijn Jet-Black klaar is , gaat íe ook niet meer weg.
We zien elkaar wel bij een meet.

RE: 1300MPi Cooper 1999

JosCM schreef:
Hé Erwin, komen we elkaar hier weer tegen. :)
Ik snapte al niet waarom je de JCW Cabrio wegdeed, maar nu begrijp ik het helemaal.
Zo te zien een mooi exemplaar in de enige juiste kleur. :x

Als mijn Jet-Black klaar is , gaat íe ook niet meer weg.
We zien elkaar wel bij een meet.




Het mini-wereldje is inderdaad klein :P ik neem aan dat je de CM nog wel steeds rijdt en de JetBlack voor de fun erbij is?

Vanaf dat ik rijlessen had heb ik altijd al een mini willen rijden, maar wilde er niet aan beginnen zonder een droge garage. En nu is die mijlpaal dus eindelijk bereikt! En de JCW MINI R53 was ook echt feest, maar als daily drive voor mijn vrouw op de lange termijn geen blijver. Nu dus voor exact wat de verkoop heeft opgeleverd dus 2 'little cars', allebei in brandweer-rood \\:)

Vandaag na wat klussen in het nieuwe huis (begint eindelijk zo'n beetje richting afronding te gaan) waaronder goede verlichting met 3 plafonnières in de garage gelukkig ook nog tijd voor een eerste lekkere rit met foto-moment. Wie (her)kent deze prachtlocatie vlak bij ons thuis?












En nog een paar om het af te leren voor ons nieuwe thuisje....









RE: 1300MPi Cooper 1999

Na zo'n eerste dagje samen op stap wel direct wat prachtige vraagjes. Wie helpt me vooruit?

1. Bij het uitrijden van de garage wilde de mini niet echt lekker starten. Bij contactsleutel omdraaien (jaja, na het uitzetten van de startblokkering) sloeg de motor direct aan, maar na nog geen seconde ook weer uit. Leek wel of er geen brandstoftoevoer of vonk was? Na wat herkansingen, de reservesleutel proberen etc herinnerde ik me dat we met de huurmini ook eens zoiets hadden. Toen hielp een klap op de benzinetank en dat deed nu blijkbaar ook wonderen :? Wat is dat dat met de benzinetoevoer op de MPi's?

2. Als ik de verlichting aanzet heeft het hendeltje 3 standen
1. Verlichting uit
2. Gewoon licht aan (dimlicht gok ik? Kan geen stadslicht stand vinden?
3. Grootlicht aan (dat probeerde ik per ongeluk eerst en had toen veel gesein van boze tegenliggers dus snel in de gaten :| )

3. Als ik de verlichting aanzet zakt de volt-meter terug van het midden naar de nul-stand. Betekent dit dat de accu met verlichting aan in het geheel niet bijlaadt?

RE: 1300MPi Cooper 1999

Antwoord:
1. Vlg mij heeft de MPi een benzine-pomp bij de tank zitten, deze zal geen goed kontakt maken of de pomp is defect.

2. Bij de meeste mini's heb je een schakelaar op het dashboard met :uit, stadslicht (zit in de koplamp), dimlicht of grootlicht.
Dit schakel je om door de hendel aan de stuurkolom naar achter/voren te bewegen.
Jouw Mpi heeft dit vlg. mij ook.

3. Het ligt eraan waar de voltmeter is afgetakt. Op dat punt heb je iig. een spanningsval. Even met een voltmeter op de akku meten of de spanning boven de 12 V blijft, met grootlicht, liefst 14,4 V.

Welkom in de wereld van de classic. :x ;)

RE: 1300MPi Cooper 1999

Wordt inderdaad ff wennen aan classic odds, maar heb ook jaren lol gehad van een Alfa 916 Spider 3.0V6 dus ben wel wat gewend. Lijkt er in mijn classic mini op dat er wellicht toch bij de rebuilt wat electronica bugs in de kabelboom terecht zijn gekomen. Leuke uitdaging om eens te fixen O:)

RE: 1300MPi Cooper 1999

O ja; had op het newminiclub forum ook even wat van mijn plannen gedeeld met de classic mini: voorstel daar is om de classic lekker tutti-originali te gaan houden. Heb van R&M al wel een setje Sportspack verbreders overgenomen dus wie weet wat er allemaal nog wel/niet gaat gebeuren O:)

RE: 1300MPi Cooper 1999

en je weet nu hoe je verlichting werkt... ook niet geheel onbelangrijk...

d:)b

RE: 1300MPi Cooper 1999

Precies! Scheelt wel weer een paar boze mede-weggebruikers O:)

Ga er nu lekker ff van genieten met middagje sturen. Tot straks!

P.S. Nogmaals dank voor je super-service Ruben!

RE: 1300MPi Cooper 1999

En sinds vanavond ook een setje 13" deepdish met knappe bandjes rijker... Wordt nog wel even mooie poetsen / polijsten maar ziet er straks vast super uit icm die sportspack verbreders en hopelijk dat mooie New MINI panoramadak. Spannend!
\\:)/

O ja; nog wel even zorgen dat die startprobleempjes weer gefixed worden. Was in elk geval geen probleem met de noodstop benzinetoevoer blokkade (ook met bypass helaas dezelfde problemen) of kortsluiting bij de aansluiting van de verstralers (na loskoppelen helaas ook nog steeds problemen). Moet dus toch elders in de electronica of benzinepomp zitten?

RE: 1300MPi Cooper 1999

Ze zijn hier iets minder enthousiast dan bij de NMC met nieuwe velgen,
maar goede keus, deze gaan goed staan met de sportspack.

Je benzinepomp ( of relais ) is makkelijker te controleren dan je electronica, dus daar zou ik eerst mee beginnen.

RE: 1300MPi Cooper 1999

JosCM schreef:
Ze zijn hier iets minder enthousiast dan bij de NMC met nieuwe velgen,
maar goede keus, deze gaan goed staan met de sportspack.

Je benzinepomp ( of relais ) is makkelijker te controleren dan je electronica, dus daar zou ik eerst mee beginnen.




Ach ja; dat is toch het mooie van een Mini? Iedereen zijn eigen smaak ;-)
Eigenlijk vind ik een setje originele 13" Sportspack wieltjes ook erg mooi, maar kon die niet zo snel ergens vinden. Wie weet wat de toekomst nog brengt....

Hoe controleer ik dan de pomp of relais? Geen idee wat ik dan anders kan doen dan de contactpunten los- en weer vastkoppelen :(

RE: 1300MPi Cooper 1999

Erwinner schreef:
O ja; nog wel even zorgen dat die startprobleempjes weer gefixed worden. Was in elk geval geen probleem met de noodstop benzinetoevoer blokkade (ook met bypass helaas dezelfde problemen).




oeps; bleek dus toch de inertiaschakelaar te zijn... de ANWB Wegenwacht heeft hem even kortgesloten met een zekering en nu rijdt de Cooper weer als een zonnetje!
\\:)/

Voordeel is wel dat ik nu ook een goeie CTEK 8-stappen druppellader heb aangeschaft om uit te sluiten dat het niet aan de accu lag dus de Cooper blijft nu lekker op spanning
O:)

En nog veel leuker nieuws: ik heb me ingeschreven voor de IMM2014 in Kent! Heb er nu al zin in!

RE: 1300MPi Cooper 1999

Mooi dat het opgelost is.
Zelfs bij een Mpi is het simpel op te lossen. :P

Lekker rijden weer d:)b

RE: 1300MPi Cooper 1999

En net ook de structurele oplossing gemonteerd.... dit bleek dus de boosdoener!





Dank voor de excellente service (b)engeltje!
:)\\_ d:)b \\:)/

RE: 1300MPi Cooper 1999

De mini heeft sinds vrijdag weer een frisse APK dus helemaal klaar voor de IMM rit naar Kent. Kwam helaas nog wel wat naar boven van de restauratie. Maar is allemaal gefixed :
1. Voorbandjes waar aan binnenkant te ver afgesleten, maar ik had nog een extra set 12" met Toyo's dus die liggen er nu om 8)
2. De ashoes was los en te weinig vet, dus alles weer lekker doorgesmeerd net als de fusee kogels d:)b
3. Ruitesproeier vervangen want die deed het niet (ook nog nooit nodig gehad :D )
4. Hoogteverstelling van de koplampen doet het niet, dus blijkbaar oude type koplampen gemonteerd. Ik ga toch geen aanhanger trekken dus lijkt me ook overbodig :x

En tegelijk ook de olietemperatuurmeter aangesloten, dus alles rijdt nu helemaal weer zoals het hoort.

Verlanglijst is simpel, maar eerst maar eens genieten:
1. sportspack monteren met de 13" superlites
2. Dakraam (wordt het de NewMini panoramadak of een eenvoudiger Webasto Hollandia 300?
3. Radio met 12v USB voor de iPhone (is al nodig voor op weg naar Kent gok ik)
4. Mooi dun houten stuurtje ipv de dikke airbag
5. Setje mooie matten

RE: 1300MPi Cooper 1999

Alvast 1 wens afgevinkt; vanmiddag een Alpine UTE-72BT gemonteerd. Nu kunnen we de telefoon dus onderweg aan de USB van de headunit opladen en hoeft er dus nergens een 12V plug gemonteerd te worden
\\:)/

Bijkomend voordeel is dat er nu ook direct een Parrot carkit ingebouwd zit in de radio èn we kunnen dus muziek streamen vanaf de telefoon . Ook direct gefixed dat als het contact eraf gaat, de radio toch stroom houdt want ben anders iedere keer alle instellingen weer kwijt. Gelukkig een goeie druppellader voor lange natte en koude periodes
d:)b

Nu kunnen we dus in elk geval niet verdwalen op weg naar Kent O:)

RE: 1300MPi Cooper 1999

Gisteren even langs Epe gereden om de deepdish te ruilen met MuddyMini voor zijn setje SportsPack velgen. Toen ik deze zag staan in Lucca tijdens de 1000Miglia was ik helemaal om dus heppie dat Peter en ik elkaar zo allebei blij hebben gemaakt
d:)b
Nu eens zoeken naar een goed adresje om de verbreders rood te spuiten en iemand die me wil helpen monteren. Iemand nog tips?

RE: 1300MPi Cooper 1999

Mijn spuiter is een goed adresje, maar zonder tijd.
Hij gaat eerst mijn JB afmaken.
Rob heeft toch een goede in Zoetermeer of Delfgauw ?

Monteren van de SportsPack verbreders heb ik nog niet gedaan, maar ik help er graag bij.

RE: 1300MPi Cooper 1999

Hier in montfoort zit ook een goeie. Daar komt mijn nieuwe vrachtwagen ook net vandaan.

RE: 1300MPi Cooper 1999

Top dat iedereen zo meedenkt! Net al een PB van Melvin in Wijk bij Duurstede die me wel wil helpen, dus wordt vervolgd!

RE: 1300MPi Cooper 1999

Vandaag met Melvin datum geprikt om de sportspack verbreders + velgen te monteren. Grote kans dat ze er op de volgende clubdag al onder zitten!

d:)b \\:)/ d:)b

RE: 1300MPi Cooper 1999

Net even de sportspack wieltjes goed schoongemaakt. De bandjes liggen er ook alweer netjes om met dank aan Edwin van Profile Tyrecenter in Soest. Volgende week zet Melvin de verbreders in de juiste kleur en monteert het Sportspack en dan zijn we mooi klaar voor de clubdag en IMM2014

d:)b \\:)/ d:)b

RE: 1300MPi Cooper 1999

Goed bezig d:)b

RE: 1300MPi Cooper 1999

Melvin heeft me helemaal heppie gemaakt! Keurig de Cooper opgehaald en weer thuisbezorgd dus staat nu lekker dik op de 13"Sportspack wieltjes met de Sportspack verbreders. Keurig in de kleur en met de rubbers er netjes tussen.



Denk alleen dat hij nu nog wel wat te hoog op z'n pootjes staat...


Wat doet een HiLo-setje met de wegligging?

Enniewee... Nu eerst direct maar even lekker sturen om te voelen wat dit met de wegligging doet 8)

RE: 1300MPi Cooper 1999

Heel erg netjes d:)b

Ik zou de achterwielen nog een spacertje geven zodat ze net zoveel binnen de randen vallen als de voorwielen. De lagers kunnen dat wel hebben.

Een HiLo-setje verandert wel wat aan de wegligging. Het zwaartepunt van de hele auto gaat naar beneden, dus....
Aan de voorkant krijg je iets meer camber, vooral bij dieper inveren, wat dus ook minder onderstuur moet geven.

RE: 1300MPi Cooper 1999

JosCM schreef:
Heel erg netjes d:)b

Ik zou de achterwielen nog een spacertje geven zodat ze net zoveel binnen de randen vallen als de voorwielen. De lagers kunnen dat wel hebben.

Een HiLo-setje verandert wel wat aan de wegligging. Het zwaartepunt van de hele auto gaat naar beneden, dus....
Aan de voorkant krijg je iets meer camber, vooral bij dieper inveren, wat dus ook minder onderstuur moet geven.




Zwaartepunt omlaag en minder onderstuur....
Klinkt allebei als een verbetering \\:)/

Misschien morgen op de british car jumble maar even op onderdelen speurtocht...
Of heeft iemand nog een hilo setje of spacers voor achter liggen?

RE: 1300MPi Cooper 1999

Vanmiddag een hilo setje en paar spacers voor achterkant opgehaald bij TLCC. Ook direct maar een fris setje matten erin. Hopelijk krijgen we de Cooper nog net op tijd voor de IMM op de juiste hoogte ;)

RE: 1300MPi Cooper 1999

Super dat Melvin me nog mooi op tijd voor de IMM een avond kwam helpen om de Spacers en de HiLo kit te monteren en af te stellen. De Cooper was zo helemaal klaar voor mooie trip!

Vrijdagochtend op tijd vertrokken en boot in Calais genomen rond 12.30u; soepele heenreis en hierdoor op vrijdag al mooi deel van de middag rond kunnen lopen om te genieten. 's avonds mooi openingsfeest met vooral veel lol met de band. Mooiste moment was uurtje rondhangen bij de Denen die een Van hadden omgebouwd tot brandweerwagen met ipv water- een biervoorraad op top. Heerlijk! en een Mini met paar 1000watt aan ICE met een prima dreun. Volop genoten!


Wel beetje eigenwijs geweest en hotelkamer geboekt waardoor we niet overvallen werden door de regen 's nachts of de disco dreun die de hele nacht doorging, dus 's zaterdag na het ontbijt weer fris en fruitig rondgeshopt. Mooiste moment was de tourtocht rond Kent waar toch minimaal de helft van het deelnemersveld uit 'Ollanders bestond; Blijkbaar willen we de Mini ook echt even 'uitlaten' \\:)/



Zondag moesten we alweer terug dus hebben de IMM toen even links laten liggen en zijn via de kustlijn rustig richting Dover terug gereden. Veel mooie weggetjes en we bepaalden zelf het tempo. Eindelijk tijd voor een decent fish-n-chips op het strand en helaas een fout met P&O ferries die ons met 3,5u vertraging pas heeft overgezet waardoor we pas om 03.00u de Cooper de garage thuis in reden.


Was tot op de laatste snik dus een mooi feest weekeinde waarbij ik zwaar onder de indruk ben hoe kranig de Cooper zich gehouden heeft! Geen centje pijn onderweg en heerlijk gestuurd!

RE: 1300MPi Cooper 1999

Wat een mooie sportspacks :P ,
lijkt me mooi daar ook heen te sturen ''als ie klaar is.. '' :P

RE: 1300MPi Cooper 1999

Vanochtend even vroeg de garage in gekropen om de Paddy Hopkirk schakelpookhoes te plaatsen en vanmiddag lekker de tijd genomen om alle IMM2014 vliegen en andere ongein weer netjes weg te poetsen. Staat er weer mooi fris bij zo!






Alleen nu dus mijn dilemma... Heb met veel plezier de toertocht naar Kent gemaakt en genoten van het heerlijk sturen op de weggetjes rond de Zuid-kust; alleen daar reden we constant achter meest heerlijke open 2-zitters waar ik afgelopen 15 jaar stiekum toch wel aan verslaafd ben geraakt. Heb nog uitgebreid overwogen een zonnedakje (british open of zelfs een NEWMINI panoramadak) te (laten) monteren, maar ga toch dat gevoel van de wind door mijn haren te veel missen.

Denk dus toch dat ik weer op zoek ga naar een open 2-zitter, dus doe graag iemand een plezier met de 1.3MPi Cooper. Hoef er niet rijk van te worden, maar zou het leuk vinden 'quite te spelen' door iemand een plezier te doen met deze heerlijke in-1x-klaar Sportspack versie van de laatste lichting...

RE: 1300MPi Cooper 1999

Net te laat, Erwin. Ik heb vorige week een rode 91-er (met carburateur) er bij gekocht. Anders had ik het wel overwogen.
Wel jammer dat ie weggaat, al begrijp ik je keuze wel.

Waar denk je aan ? MX5 , TVR :D

RE: 1300MPi Cooper 1999

JosCM schreef:
Net te laat, Erwin. Ik heb vorige week een rode 91-er (met carburateur) er bij gekocht. Anders had ik het wel overwogen.
Wel jammer dat ie weggaat, al begrijp ik je keuze wel.

Waar denk je aan ? MX5 , TVR :D




Leuk om te horen, maar wilde de IMM uiteraard niet missen en eigenlijk tijdens die toch pas echt de 'knoop doorgehakt'. Big smile event was prachtige beleving en nu weer op zoek naar iets zonder dak 8)

Moet zeggen dat die MG F die voor ons reed heel veel mooie herinneringen naar boven haalde. MX5 heb ik 'nog niet gehad' dus mag ook wel op de verlanglijst, maar dan wel beetje leuk aangeklede versie want is anders wel beetje boring. Of misschien toch weer een Italiaanse bella spider? Wie weet... Eerst maar eens kijken of er iemand blij wordt van dit rode bommetje O:)

RE: 1300MPi Cooper 1999

Na een heel seizoen heerlijk sturen en verder op smaak brengen van deze heerlijke Cooper heb ik er nu een nieuwe liefhebber voor gevonden. Martin uit A'dam is helemaal gek op alles wat brits is en haalt binnenkort zijn rijbewijs. Hij heeft de Cooper laten aankoopkeuren bij British Car Center vanochtend en komt de Mini volgende week ophalen. Martin is al lid van de sevenclub dus jullie zullen hem net als afgelopen jaar vast wel op een clubdag of de IMM tegenkomen.

Ik heb genoten van deze mooie club en wie weet haak ik nog eens ergens aan als de volgende hobbytimer wederom een Brit, maar dan met klapdakje wordt

RE: 1300MPi Cooper 1999

Wat dacht je van een Healey?? ;) Ook engels.. of MG

Zoiets?? ;) Ook een hele leuke (grote)club! (zit er zelf ook bij :9)

RE: 1300MPi Cooper 1999

genoeg Mini's met klapdak hoor ;-)

http://i128.photobucket.com/albums/p178 ... ure042.jpg

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1300MPi Cooper 1999

ziet er allemaal goed uit! budget is in mijn geval beperkt tot wat er weer opgebracht is met de verkoop van de Cooper dus een Healey zit er dan niet in gok ik zo.

de zoektocht naar de ultimate open air ride ga ik rustig aan doen en zal dan zeker een classic Mini cabrio in de overweging meenemen

RE: 1300MPi Cooper 1999

Die rode van jou is wel een prachtige zeg. Succes met zoeken naar nieuwe ride!

RE: 1300MPi Cooper 1999

Maandag is de Cooper opgehaald en sinds dit weekeinde staat mijn oude liefde waar ik van 200-2003 in gereden heb weer bij ons in de garage. Was heerlijk dat het kappie weer open kon dit weekeinde!

RE: 1300MPi Cooper 1999

Ook leuk, maar de zwarte cabrio JCW was toch leuker ;)

RE: 1300MPi Cooper 1999

JosCM schreef:
Ook leuk, maar de zwarte cabrio JCW was toch leuker ;)



Thanks Jos! Daar heb ik ook ontzettend veel lol mee gehad! Maar deze F geeft me ook wel een onzettende big smile elke keer als ik hem weer zie staan, maar dat komt vooral door alle sweet memories (1e Cabrio; start van de verslaving)