1977 Mini Special 1275

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Ik ben sinds 2008 in het bezit van een Mini Jet Black uit 1988, deze heeft inmiddels heel wat rotte plekken, waar heel wat tijd en geld in zou komen te zitten. De beslissing gemaakt om een andere body te zoeken en sinds eind augustus een body van een 1977 Mini 1100 special gevonden, nagenoeg roestvrij! Er was al veel laswerk door de vorige eigenaar gedaan.
Deze body ben ik inmiddels helemaal aan het opknappen. Al het laswerk is gedaan, en de bodem en binnenkant zijn ook al behandeld.
Als de body gespoten is, ga ik alles van de Jet Black overzetten. Er is veeel qua onderdelen aan de Jet Black vervangen oa
-nieuw achtersubframe
-gereviseerde 1300 stage 2 motor
-ophanging
-stuurhuis
-remleidingen, rembekrachtiger
enz enz

Dus het is veel overzetten ipv alles nog opknappen.

Hier wat foto's:

Mini opgehaald




Kaalgemaakt en in de epoxy-primer






Het plaatwerk wat nog vervangen moest worden. Transportlak eraf gehaald, binnenkant met 2 lagen epoxy-primer, 2 lagen menie, en 2 lagen tectyl :)


Passen:




Alles vastgezet en klaar om gelast te worden:


Zo staat de Mini er op dit moment bij:





Nu bezig om wat kleine dingen te plamuren en daarna de Mini schuren. Plan is om hem zelf te gaan spuiten, in de garage van mijn ouders. Kachel gaan we lekker hoog zetten en maken d.m.v. folie een eigen spuitcabine :D
De Mini word donkergeel met een zwart dak 8)

word binnenkort weer vervolgt..

RE: 1977 Mini Special 1275

Jammer, weer een Jet Black minder. :(

Je hebt iig wel een goede basis te pakken voor een nieuw project d:)b

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Ja inderdaad, maar helaas roesten ze zo snel :( Dit is voor mij de snelste/beste en voordeligste manier. De lege Jet Black body bied ik tegen die tijd wel aan, naar de sloop gaan vind ik weer zonde :(

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Ondertussen is de hele Mini strakgemaakt en in de spuitplamuur gespoten en gescheurd 8)
Dus spuitklaar :D !





default

RE: 1977 Mini Special 1275

Afgelopen tijd druk bezig geweest om de zwarte te demonteren, deze is inmiddels helemaal uit elkaar en opweg naar de schroothoop. Deze was op geen enkele plek meer bruikbaar, wat was die rot zeg! (op een deur en motorkap na).

De 'nieuwe' body is inmiddels in kleur, het is donkerrood met een zwart dak geworden :)
Om kosten te besparen en om geld over te hebben voor andere onderdelen hebben we de body GEROLD :P ! Maar het is harstikke mooi en strak en glanzend geworden, al zeg ik het zelf!

Hier wat foto's






default

RE: 1977 Mini Special 1275

deze week het achtersubframe en nieuwe rem/benzineleidingen onder de body gemonteerd. Vandaag weer een hoop gedaan, de body over het voorsubframe getild. Motorblok zit er dus weer in en staat weer op zijn wielen \\:)/





default

RE: 1977 Mini Special 1275

Ziet er goed uit!

Wat voor verf heb je gebruikt voor het rollen?

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Je zult het niet geloven, maar het is verf van de *ction :x (komt wel bij Sikkens vandaan trouwens). Goede ervaringen mee. Budget paintjob dus

RE: 1977 Mini Special 1275

Leuk om te zien dat ik niet de enige ben met alternatieve lakmethoden :D
Mooie kleur combinatie! Komt de lak uit spuitbussen of heb je blikverf verdund?

Succes verder en ik hoop dat de verf nog jaren mag blijven zitten 8)
Peter

default

RE: 1977 Mini Special 1275

het is natuurlijk niet perfect zoals je hem zou 'laten' spuiten. Maar voor dat geld kan ik hem zelf 10keer in de verf zetten. Heb gewoon blikken genomen, onverdund. 3 lagen, en het dak 4. Daaronder natuurlijk nog de epoxi prinmer en 2 lagen gewone primer en 2 lagen spuitplamuur.
Zal wel gaan lukken 8) deadline is juni, dan wil ik ermee naar Zuid-Frankrijk rijden

RE: 1977 Mini Special 1275

Op het beeldscherm ziet het er best goed uit. Het is ook prima verf dat ik ook op mijn huis smeer. Nou, 3 lagen onverdund. Dat is een soort plastificeren :) . Ik vind het leuk!

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Inmiddels weer heel wat opgeschoten \\:)/ Een paar weken geleden alweer de Mini tot leven gewekt, nadat de carburateur volgepompt was met benzine sloeg hij zonder problemen aan :) ! Stiekem een stukje in het straatje gereden en hij rijdt en remt goed!
Hierbij weer wat foto's van de huidige status;



het nieuwe hemeltje was even kl*ten, maar zit er mooi strak in:








motorkap vergeten dicht te drukken, sluit wel gewoon goed :P






RE: 1977 Mini Special 1275

Mooi man! Ziet er goed uit!

Wat was die zwarte trouwens rot zeg.. dat achterraam!

RE: 1977 Mini Special 1275

Sjieke kleur combi.

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Ja, die had zoveel roest dat het echt einde oefening was helaas. Deze oudere Mini had toen ik hem kocht geen 1 plekje! Nergens rot. Veel plaatwerk was al door de vorige eigenaar vervangen. En ik kan legaal met blauwe kenteken-platen rondrijden :P

RE: 1977 Mini Special 1275

Heel erg gaaf!
Je kunt niet zien dat hij gerold is.
En dat met lak van de Action.

Goed idee voor mijn Jet Black straks, want die hoeft niet helemaal gespoten te worden.
Welke primer heb je gebruikt? En welke spuitplamuur? Ook van de Action of....?

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Mooie kleur inderdaad.... Goede keuze en super gelukt!

default

RE: 1977 Mini Special 1275

De primer heb ik ook van de Action, daaronder nog epoxyprimer van Brunox. De spuitplamuur heb ik van Albastine. Ik ben er wel lang bezig geweest maar het is hobby, dus geen haast. De lak is natuurlijk niet zo hard als autolak. Dus uitkijken met de hogedrukspuit :) .
Ja vond ik ook, beetje retro-style.

Gisteren naar de APK geweest, en goedgekeurd!! Voor 2 jaar :) . Nu nog wat testritjes maken, en over 2 weken op vakantie naar Zuid-Frankrijk

RE: 1977 Mini Special 1275

Niet naar Lithouwen???

Bedankt voor de tips.
Ik denk dat ik wel voor Motip ga om m hier en daar wat te spuiten.
Even zien of dat goed bevalt.

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Nee, had geen zin om mijn Mini daarvoor snel af te maken, alhoewel het wel gelukt is. Volgend jaar naar Belgie dan maar :) . Jij gaat ook niet toch?

Ja ik zou eerst eens wat testen en kijken naar het resultaat en wat je prettig vind om mee te werken. Veel mensen, ook op theminiforum.co.uk gebruiken Rustoleum verf. Word ook erg mooi

RE: 1977 Mini Special 1275

dit is echt wel een succesverhaaltje zo.. erg mooi geworden.. en die kleur is echt top.. Soms kriebelt het wel om weer een mini te nemen.. maar dat zal nog wel ff duren..

Die JB is echt slecht idd.. pff

Jaapio

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Thnx :)
Eenmaal een Mini, is altijd een Mini. Het blijven leuke auto'tjes 8) Gewoon doen dus!

De Mini is af, van de week weer wat foto's gemaakt. Nu met de verbreders erop:











RE: 1977 Mini Special 1275

Mooi man! Heb je sneller gedaan dan mij :P

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Die van jou is inmiddels toch ook klaar? Maarja ik ben er wel zowat elke dag mee bezig geweest :P

RE: 1977 Mini Special 1275

Netjes netjes!!!! Erg leuk minike zo!! Stijlvol!!!

default

RE: 1977 Mini Special 1275

dankje :)
Morgen begint de lange tocht naar Frankrijk, ben benieuwd hoe hij zicht houdt :P Updates volgen.. 8)

RE: 1977 Mini Special 1275

Succes! En een fijne vakantie!

RE: 1977 Mini Special 1275

Ik zit likkebaardend achter het scherm, wow, wat een resultaat.

De mini die ik op het oog heb is slecht gespoten met veel hobbels.
Wat zou je aanraden? Helemaal kaal? Of goed vlak schuren en dan primer erop?

Heb je de bussen van Action gebruikt of blikken? En Acryl neem ik aan?
Zelf zit ik te denken om hem tzt met Motip blikken te gaan doen nu ik het resultaat van rollen zie, dat lijkt me dan ook nog wel een goede keus en ik wil de originele kleur eigenlijk erop hebben, dus dan valt Action wel af.

Echt mooi om te zien.

RE: 1977 Mini Special 1275

De lak ziet er vanaf de foto's echt top uit. Ik heb zelf alles gespoten met spuitbussen. Dat is ook een heel karwei en het eindresultaat is ook niet zoals bij een spuiterij.

De volgende keer ook maar rollen :)

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Inmiddels na bijna 5000km vakantie met de Mini weer thuis 8) Al die tijd heeft de Mini zich keurig gehouden afgezien van 1 beugeltje van een stofkap van de schijfrem die afgebroken is door de trillingen in het Franse wegdek :P En een sterretje in het voorraam door opspattend steentje :( .
Het benzine verbruik viel me echt mee, schommelde tussen de 1 op 15/16 terwijl ik af en toe aardig gas heb gegeven over die mooie wegen daar. Olie verbruik viel ook mee.

Nog wat foto's











default

RE: 1977 Mini Special 1275

PaulJager schreef:

Wat zou je aanraden? Helemaal kaal? Of goed vlak schuren en dan primer erop?
.




Ik zou hem niet helemaal tot het kale metaal schuren, dan gaat je Mini juist roesten lijkt mij, of je moet hem dan eerst helemaal in de epoxy-primer spuiten.

default

RE: 1977 Mini Special 1275

De laatste update is weer een tijd geleden,

Afgelopen tijd geen problemen gehad met de Mini. Heb wel de remschoenen achter vervangen en het 'hondebot' vervangen voor een verstelbare, zodat bij accelereren het luchtfilter niet meer tegen het schutbord tikt. De binnenkant van de motorkap heb ik bekleed met anti-dreunplaten, voelt een stuk steviger aan en deze rammelt nu ook niet meer :D

En de Mini laten uitlijnen, bleek dat ik hem zelf al perfect had afgesteld..


Ook heb ik mijn bagageaanhangertje volledig opgeknapt en in de kleuren van de Mini gemaakt.



Het volgende wat ik wil gaan doen is het stuurhuis vervangen. Had deze 4 jaar geleden al vervangen toen deze nog in de zwarte Mini zat, maar gek genoeg zit er in het stuur weer een paar mm speling.
Ook wil ik de voorste veerbollen vervangen en nieuwe lagers in de voorste draagarmen monteren. Dan doe ik er gelijk Hi-Lows in.
Vandaag alvast zelf een veerbolcompressor gemaakt:


Keep you updated 8)

RE: 1977 Mini Special 1275

Mooi man! Ik moet binnenkort ook maar eens naar mijn stuurhuis gaan kijken. Kijk er alleen zo tegen op! :x

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Ach het valt opzich wel mee, het enigste is dat je het subframe moet losmaken, en laten zakken. Dat is het moeilijkste. Trouwens vandaag wat spulletjes besteld dus dan kan ik volgend weekend hopelijk aan de slag :D

default

RE: 1977 Mini Special 1275

..En de bovenste en onderste draagarmen gereviseerd, stuurhuis vervangen en een Hi-Lo set geplaatst. De veerbollen heb ik niet vervangen, deze waren na mijn mening nog prima te gebruiken. Stuurt en rijd weer lekker strak, zoals het hoort bij een Mini 8) Hopelijk voorlopig geen omkijken meer naar..











default

RE: 1977 Mini Special 1275

Deze week een mooi setje MK2 achterlichten met nieuwe rubbers op de kop getikt :D , denk dat het de Mini beter gaat staan. Wel komen de achteruitrijlichten te vervallen, maar dat is voor de apk toch niet nodig..



En nog even (1 maart) en ik mag weer legaal met de Mini rijden, ivm de overgangsregeling voor de wegenbelasting \\:)/

default

RE: 1977 Mini Special 1275

En ze zitten erop, was niet een klusje van 5 min want de tank moest eruit en ik moest wat aanpassingen doen aan de bedrading..




samen met zijn grote broertje :+)

RE: 1977 Mini Special 1275

Netjes. Deze achterlichten horen toch wel bij de blauwe kentekenplaten.
Mooie upgrade d:)b

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Ja zo dacht ik er ook over :) heb alleen geen achteruitrijlichten meer, maar heb je ook niet echt nodig in een Mini

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Vorige week heb ik een vouwwagen gekocht, dit om het kamperen bij verschillende evenementen wat ''luxer'' te maken. Het betreft een Holtkamper Flyer en is binnen een paar minuten op te zetten, ideaal dus bij aankomst in de regen ;) .
Hij weegt 350kg en is geremd, ligt prima achter de Mini en heb geen problemen om weg te komen..

RE: 1977 Mini Special 1275

Op mijn Mini zitten ook MKII achterlichten, maar heb daarnaast een klein Hella achteruitrijlicht (wat een woord) gemonteerd. Kan je rechtsonder zien.

Misschien een idee?

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Ziet er ook netjes uit, maar ik zat eerder te denken aan zo een oude ronde op de kofferklep. Wie weet in de toekomst als ik er 1 tegenkom..
Heb niet per see achteruitrijlichten nodig :P

default

RE: 1977 Mini Special 1275

IMM-ready 8)



Ik ben ook van plan om op het IMM nieuwe velgen te kopen, bredere. Als iemand interesse heeft zijn deze velgen daar over te nemen voor €150,-. Hoef ik ze niet meer mee naar huis te slepen :P

RE: 1977 Mini Special 1275

Geen updates meer? :P

default

RE: 1977 Mini Special 1275

haha dat weet jij al 8) !

Ja ik heb weer wat updates, op het IMM heb ik een setje nieuwe velgen gekocht, en ter plekke gemonteerd. Alleen wil ik aan de achterkant nog een setje spacers monteren om de wielen ietsjes naar buiten te brengen.
Ook de trommels achter vervangen omdat ik last had van piepende remmen. Deze heb ik toevallig vandaag weer eraf gehaald en gespoten om roestvorming tegen te gaan :)

RE: 1977 Mini Special 1275

Mooie velgen kerel! Vind ze een stuk mooier dan wat er eerst op zat d:)b

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Dankje :) ! Vind ik ook, alleen aan de achterkant nog 10mm spacers en het is perfect voor me, dan staan ze ff mooier onder de verbreders. Zijn inmiddels al besteld :)

default

RE: 1977 Mini Special 1275

Hier nog wat betere foto's hoe de Mini er met de nieuwe velgen bij staat na een flinke wasbeurt na het IMM :D
Vandaag zijn ook de spacers met bijhorende langere wielbouten binnen gekomen, binnenkort dus monteren 8) ..









default

RE: 1977 Mini Special 1275

Vorige week teruggekomen na een 10daagse vakantie naar Engeland met de Mini, was er samen heen met een Min-vriend. In totaal bijna 3000km afgelegt zonder grote problemen.
Ook ben ik naar het evenement Mini in the Park gegaan, was erg leuk :D !







Ook ben ik bij een Minibedrijf/tuner langs gegaan om de Mini te laten checken qua afstelling, was aardig goed, maar hij heeft er nog een beetje aan afgesteld. Volgens hem heb ik ongeveer 75pk, niet slecht :)




Nog een grappige sticker gekocht:


thermostaat vervangen voor een 82graden type, de oude was een 88graden en had ik voorzien van 2 extra gaten waardoor het lang duurde voordat hij op bedrijfstemperatuur kwam. Ook het radiateurhuis vervangen, was een bevestigingspunt van afgebroken tijdens mijn trip.


Ook eindelijk rubbers gevonden voor tussen de verbreders en de body, zodat bij nat weer er geen water/modder door langs kan komen

RE: 1977 Mini Special 1275

Goed bezig!
Mooie Mini ook.

Vraagje: waar heb je die rubbers gescoord voor tussen de verbreders?