Classic Mini 1000 Van (1978)

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Tja, toch maar een eigen showcase aanmaken.

Mijn sleutel-maat heeft naast een Land Rover tic (die ik ook heb) al vele jaren een Mini tic. In de loop van de jaren heeft hij een heel aantal saloons gehad maar ook enkele Estates en Van's. De laatste 11 jaar heeft hij alleen zijn gele gesloten Van gehouden. Voordat hij deze Van kocht was hij bezig met de restauratie van een beglaasde Van maar zijn voorkeur bleef liggen bij een gesloten Van. Toen de kans zich voordeed zijn gele Van te kopen had hij juist alle herstel aan het koetswerk van de beglaasde Van klaar. Alle staal was weer vers, de gehele wagen was gestraald en in de zink-primer gespoten, over gespoten in een primer-filler en inmiddels ook geplamuurd en strak gemaakt. Ook waren er nieuwe subframes gemonteerd.
Tja en met de komst van de gesloten Van verhuisde het 'beglaasde' project naar een lange tunnelkas met open voor- en achterkant. Het grote voordeel was dat de auto relatief warm en beslist droog stond (er was wel een goede luchtcirculatie).
Zo heeft de wagen een jaar of 18 in winterslaap gestaan.

Ik verkeerde de afgelopen 10 jaar in de veronderstelling dat hij deze wagen altijd nog eens zelf wilde afmaken en heb er mijn mond over gehouden. Groot was dan ook mijn verbazing toen hij aangaf grote schoonmaak te willen houden en deze auto te willen verkopen.
In een tijdsbestek van 2,5 uur hebben mijn vrouw en ik (zonder de wagen zelf kritisch te bekijken) besloten dat we dit project ter hand gaan nemen.

Nadere beschouwing van wagen en papieren leerde dat er wel wat addertjes onder het gras te vinden waren. Het vloerpaneel met chassisnummer was in 1987 uitgeslepen (en aan de stuurkolom geschroefd), de tenaamstelling was niet goed verlopen en het kenteken stond niet meer in het actieve RDW-register. Hiervan heb ik wel een ontbindende koopvoorwaarde gemaakt. Het RDW-verhaal is gelukkig positief afgelopen (hoe? kan je hier lezen).

Inmiddels heb ik al e.e.a. aan ontbrekende onderdelen vergaard en gereviseerd en ben ik begonnen aan het schoonmaken van bodemplaat en subframes.
Het achtersubframe is losgehaald en volledig gedemonteerd. Alle onderdelen zijn met koudontvetter, borstel en hogedrukreiniger schoongemaakt. Nu een kwestie van de vliegroest schuren, etsprimer erop en aflakken.
Hopelijk zondag op de Mini clubdag in Zwolle wat cupjes voor de trompetkogels aanschaffen en ook wielremcilinders achter en manchetjes voor op de remplaat, daar waar de handremhevel door de plaat komt. Dan kan ik het hele subframe weer opbouwen en onder de geschilderde bodemplaat weer monteren.

Tot slot één foto. De hele projectgalerie is te vinden op: Bob's fotopagina.

Zoals aangetroffen:

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Gelukkig niet helemaal stilgezeten;
Het achterste subframe is schoon en kan weer geschilderd worden (was dit van origine zwart of werd dit in de carosseriekleur meegespoten?). Eén draagarm is geschuurd en gespoten, de ander wordt nu onder handen genomen.
De alu trompetten zijn weer netjes geschuurd en voorzien van nieuwe kogels en cups. De rubber conussen lijken nog prima.
In de wielkasten achter en op het sluitpaneel van de dorpel toch wat gaatjes gevonden. Hier rigoreus uitgeslepen en nieuwe reparatiestukken gemaakt.
Het frame van het hemeltje leek flink aangeroest maar is na een grondige schurbeurt en behandeling met dunvloeibare roestpassiveerder goed uit de strijd gekomen en inmiddels netjes grijs gespoten. Het hemeltje zal ik met de originele stof als patroon

De klokkenwinkel (eitje, niet origineel) is gereviseerd, ik zoek alleen nog twee van die klemfittingen voor de instrumentverlichting. Ook het centrale schakelaarpaneel (incl. choke en kachelkraan) is gereviseerd, alsmede de kachel en de stuurkolom en het stuurwiel (kleine haarscheurtjes hersteld).

Inmiddels al e.e.a. aan onderdelen ingekocht zodat de planken lekker gevuld raken en bij montage gewoon lekker doorgewerkt kan worden.

Ondertussen lekker doorschuren (en waar nodig lassen) om de body weer spuitklaar te krijgen. Al met al een hele klus die ik lekker afwissel met het reviseren van onderdelen. Zo blijft zo'n restauratie gewoon leuk!

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

DHG500 schreef:
Gelukkig niet helemaal stilgezeten;
Het achterste subframe is schoon en kan weer geschilderd worden (was dit van origine zwart of werd dit in de carosseriekleur meegespoten?).




Orgineel zijn ze zwart.
Maar in een kleurtje erop vind ik altijd een leuk effect geven.

Succes met de roesteratie!

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Dank je, dan blijven ze zwart, zal mooi contrasteren met een oranje koets!

default

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Leuk project Bob.
Ziet er in eerste instantie nog niet zo verkeerd uit na al die jaren.

grt Martin

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Subframe achter ligt nu zwart te drogen, incl. alle bijbehorende steunen, e.d.
Alle veerbushouders en steunen eerst netjes gestraald, ontvet en toen geschilderd.

Ben nu bezig alle laswerk in de wielkasten netjes glad te slijpen en een aantal kleine deukjes in het plaatwerk voorzichtig uit te deuken (gaat zeker niet slecht!).

De koets is aan de buitenzijde nu grotendeels van zijn vliegroest ontdaan en opnieuw in de primer gezet (op de grille en delen van de bodemplaat na) en ik ben inmiddels ook al aan de binnnenzijde aan het schuren.

De voordeuren zijn van zolder gehaald en duidelijk is wel dat de rechterdeur veel werk behoeft. Daar is al fors aan gelast met matig resultaat en de huid is onderaan volledig doorgerot. Dat wordt dus een nieuwe onderbalk in het frame en een nieuwe huid (of een goeie gebruikte deur vinden :? ). Iemand suggesties?

Inmiddels ook een nieuw slot voor de achterdeur gevonden, het binnenwerk in het origineel was verbrokkeld.

Naast dit werkplaatswerk thuis bezig met nieuwe stof (vinyl) voor het halve hemeltje en met het schoonmaken en evt. polijsten van alle ruiten. Daarna de ruiten netjes stof- en stootvrij inpakken en opslaan.

Kortom, beetje bij beetje gaan we lekker voort met deze Van! :D

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Als eerste maar het opgeknapte subframe:

link

Ook de draagarmen zijn nu gereed voor afbouw:

link

link

De rechterdeur heeft duidelijk behoefte aan TLC:

link

een nieuw onderframe kan er al in, de huid is in bestelling:

link

Wat uitgedeukt en uitgevlakte koestwerkdelen; B-stijl links, dakgootje achter en C-stijl rechts:

link

link

link

Voor een comfortabeler werken toch maar de wagen op de brug gezet. Het sluitpaneel vóór het achterste subframe bleek er toch zeer matig aan toe. Rechts heb ik inmiddels al hersteld (alleen nog wat werk aan het binnenscherm), links heb ik juist uitgeslepen. Dat wordt dus weer wat reparatiestukken maken....:

link

link

link

link
Tussen alle onderdelen (zie het zoldertje op de foto waar de Van op de brug staat)inmiddels ook de kabelboom opgescharreld, knipperlichthandelunit (2 armpjes), alsmede de raamrubbers en een carburateur. Kunnen we thuis ook weer wat doen met schoonmaken en herstellen van verbindingen.

De afgelopen week alvast de nieuwe hemelstof geknipt a.d.h.v. de oude stofdelen. Ik zet het nog niet in elkaar, dat doe ik als het er weer in kan. Dan heb ik wat minder kans op beschadigingen maar is het ondertussen niet erg als de oude stof verder vergaat/verbrokkelt.

Tot slot nog een vraagje; de kabelboom achterin loopt langs de linkerwand over de vloer en de wielkast. Op de vloer hoort dit op zijn plek gehouden te worden door enkele metalen afdekstrips. Ik kan deze niet in de onderdeelcatalogi vinden. Weet iemand een onderdeelnummer hiervan?

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Ik zou dat dat bevestigingspaneel voor het subframe nog verder uitslijpen, meer naar rechts op de foto is het zo te zien ook flink ingevreten en het plaatwerk dus erg dun geworden.

Dennis

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Hoi Dennis,

jouw reactie is eigenlijk de bevestiging die ik zocht; ik twijfelde al over die actie en feitelijk is het nauwelijks extra werk. Kortom, neem ik nog even mee! Thanx!

Vandaag het bestelde deurpaneel opgehaald, revisieset voor de carb (SU HS4, waxstat) besteld en anti-trillingsrubbers voor de versnellingspook-montage gekocht.
Ondertussen weer veel oude onderdelen schoongemaakt zodat de plank weer wat voller ligt.
Ik vind dit lekker werken zo; tegelijkertijd het rauwe herstelwerk (lassen, slijpen, e.d.) én het prepareren van onderdelen die er in een later stadium in moeten. Op die manier kan je altijd kleine successen boeken én heb je gaande het werk je onderdelen als schoon op de plank liggen en kan je lekker doorwerken. Bovendien geeft het een prettige afwisseling tussen dingen die ik in de werkplaats moet doen en de kleine klusjes die ik lekker thuis kan doen in een verloren halfuur. d:)b

In Den Bosch (bij TLCC) zag ik nog een oude brandstoftank voor een estate/van/pickup liggen maar helaas wilden ze daar geen afscheid van nemen.... Ik blijf toch wel tegen de prijs van een nieuwe aanhikken :'(

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Na de clubdag vijf velgjes om te stralen en te spuiten. En gisteren nog een pakketje uit Den Bosch om de carb te renoveren. Mooi klusje voor in de avond. Een paar linkjes naar de plaatjes:
link
link
link

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Zojuist bij 7Heaven een heel behoorlijke gebruikte tank gescoord en 'en passant' de klem waarmee het reservewiel op de vloer achter de bestuurder wordt vastgeschoefd.

Kortom, weer wat werk om schoon te maken en te coaten maar wel weer een 'zoekitem' minder op de lijst.
Ook vanochtend de pedalbox en de versnellingspook netjes zwart gespoten. Dan kunnen die ook op de plank gereed gelegd worden. Afgelopen week ook nog de overbrenging van versnellingspook naar schakelvorken in de bak schoongemaakt en gespoten.
Even het slijpen en lassen op een laag pitje gezet omdat dat na een knieoperatie even teveel van het goede was. De andere klusjes konden mooi zittend gedaan worden :D

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

en weer wat verder...

Zoals Dennis al adviseerde heb ik het hielbord verder uitgeslepen.


Voordeel is dat ik daardoor tevens beter bij dit nare kantwerk kan:


Deze rotzooi is er inmiddel helemaal uitgeslepen (leve de kleine haakse lucht-slijper)
Ik heb inmiddels ook al de reparatiestukken hiervoor pas gemaakt dus die kunnen er volgende week in.

Daarnaast bezig de deur uit te lijnen zodat het nieuwe onderframe er opd e goede hoogte in komt en de scharnieren en de vouwlijn in de carrossie eveneens goed uitlijnen.


Verder de nieuwe gebruikte tank helemaal kaal geslepen, met zuur ontroest en inmiddels een etsprimer eroverheen gezet. Straks nog de anti-steenslag en een zwarte lak en dan is'ie als nieuw!


Daarnaast allerlei kleine klusjes ter afleiding (solderen, ontroesten en spuiten van kleinwaren). Oh ja, ook nog een kostenoverzicht van de tot nu toe gemaakte kosten (onderdelen en verbruiksgoederen). Valt me nog mee (maar hou ik lekker voor mezelf).

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Zo, even tijd gevonden om de eerder gelinkte foto's te verkleinen naar forumformaat. Daarom hieronder nog de foto's uit mijn eerdere berichten.



























RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Al heb ik hier mijn neus niet vaak laten zien; het werk aan de van vordert langzaam maar gestaag.
Het subframe achter is na veel uitlijnmoeite weer geassembleerd. De lagers en buSsen in de wieldraagarmen vervangen en het plaatwerk rond de ophanging compleet afgewerkt en gespoten (incl. antisteenslaglaag).
Door het demonteren van de deuren definitief de oorspronkelijke kleur achterhaald; pageant blue. Omdat dit ook een lekker felle kleur is heb ik besloten de kleur origineel te houden.

Ook veel tijd gestoken in het uitlijnen van de (niet-originele) rechterdeur. Nu de deurhuid er nog niet opzit is het aanpassen wat makkelijker.

Ook de linkerdeur is van zijn gegolfde huid ontdaan. Ook hier was herstelwerk aan het frame nodig, gelukkig niet zo veel als rechts.

Een ding valt op, er zit veel plamuur op de wagen en regelmatig is nieuw metaal over de roest heen gelast. Veel herstelwerk dus...

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Erg leuk project ben benieuwd hoe het gaat worden!
Ik zit er over te denken om ook een van te gaan doen als mijn mini klaar is.
ga hem in de gaten houden leuk!

succes er mee.
minigroet stefan

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Zo, sinds gisteravond staan de deurframes in de primer. Na het nodige uitdeuk, slijp- en laswerk en schuren heb ik eerst alle roestresten gepassiveerd met Fertan. Na reiniging en licht opschuren de primer erover gespoten.
Voor de linkerdeur ook een vervangingshuid opgescharreld. Deze lag al een tijdje bij een goede vriend op de zolder van een schuur dus had wat vliegroest en wat deuken.
Ook dit uitgedeukt, behandeld en in de primer gezet.

Van twee deurscharnieren heb ik gisteravond de oude pennen en bussen vervangen zodat ze weer mooi strak rondgaan en niet meer hangen. Kijken of ik nog een herbussetje kan vinden voor de twee andere scharnieren.

Ook het uitlaatspruitstuk is weer fris. Zoals gebruikelijk was dit flink aangeroest maar wel vrij van scheuren. Hier dus grondig bezig geweest met staalborstels (in soorten en maten), opnieuw Fertan om de dieper in het gietijzer gevreten roest aan te pakken en hierover een hittebestendige matzwarte lak gespoten.
De pasvlakken heb ik hierna met schuurpapier op een volmaakt vlakke ondergrond (glasplaat)weer glad en glimmend geslepen. Klaar voor herbruik dus!

Ook de kabelboom heb ik de afgelopen week ter hand genomen. Eerst maar eens jaren vuil afgewassen en ontdekken dat de boom niet met zwarte maar met lichtgrijze tape is omwikkeld....
Voordat de boom teruggeplaatst kan worden wil ik zeker zijn dat alle verbindingen nog goed zijn.
Ik heb de boom dus op een plaat hout vastgehecht (met tiewraps vastgeniet) en vervolgens maar eens geïnventariseerd welke kabels in welke stekker zitten zodat ik erachter kan komen wat van waar naar waar loopt.Als er belangstelling voor is kan ik het schema (als het klaar is) wel op dit forum plaatsen.
Onderstaande foto laat i.i.g. zien hoe de boom er nou bij hangt. Goede waarnemers zullen zien dat hier en daar wat stekkers zijn weggeknipt (met dank aan een vorige eigenaar). Ook zitten er enkele Scotchclips in (ondingen!). Alle herstelwerk wordt gewoon met serieus solderen en krimpkous gedaan.

Al met al weer lekker de draad opgepakt!

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

...en weer een paar stapjes verder.
Ik zal de plaatjes maar het verhaal laten vertellen:

Dit:



is nu dit:



Dit:



is nu dit:



Dit:



is nu dit:



...en ook het neusje heeft wat make-up gekregen:

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Zo, de laatste post was lang geleden maar dat betekent niet dat er niets gebeurt is aan de Van.
Wel hebben een andere baan (met veel meer reistijd) en familieomstandigheden het afgelopen jaar voor een flinke vertraging gezorgd.
Maarrrr, de mini staat inmiddels bij de spuiter, is helemaal strak gemaakt en zal de komende week kleur gaan krijgen.

Voor het zover was waren er natuurlijk nog wat hiccups zoals roest die erg goed verborgen zat achter een smal streepje plamuur (net boven de lasnaad achter het achterwiel, boven de 'zijkant-banaan') of een spuiter die toch echt alle zinkprimer eraf wil hebben voordat hij er mee aan de gang gaat (hij kan dat ook eraf schuren maar mijn vrijetijds-tarief ligt toch wat lager :P ).





zoals gebruikelijk staan de andere foto's in mijn Photobucket album

En wat de kleur betreft, hoewel ik een oranje mini echt super vind heb ik besloten toch de originele kleur van de auto te gebruiken: Pageant Blue (code JNA). Enige concessie; de auto krijgt een Old English White (code WT3) dak(zelfde kleur als de velgen).

Het interieur (metaal natuurlijk ook JNA) wordt in de basis zwart (vloer, dashboard) met deurpanelen in de stijl van de Mk1/2 maar dan met stof in een kleur iets donkerder dan standaard Biscuit. De stoelen komen uit een British Open en ik ga waarschijnlijk vloermatten voor en op de laadvloer maken van Marine Tuft tapijt in de kleur Biscuit.

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

He Bob,
heb je gevonden op t forum!
leuk om te lezen.
wel blijven posten hoor

Grt
Marco (je collega)

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Marco,

ik zal mijn best doen.
Vandaag nog even met de spuiter gesproken, om de wagen helemaal te sealen na de laatste schuurbeurt heeft hij vandaag nog een epoxyprimerlaagje gekregen. Hierna een primerlaag voor de kleurlak en tot slot 2 kleurlaklagen. Voor het einde van de week is de binnenzijde blauw!
Volgende week eerst het dak wit en daarna de rest van de buitenzijde blauw. Volgende week vrijdag staat er een gespoten Van in de werkplaats!

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

... en voor wie zich afvraagt wat die 3 gaten zijn boven de achterdorpel; één is voor de espagnolet van de deurtjes en de twee andere zijn ten behoeve van een eerder al gemonteerde trekhaak. Deze optie laat ik nog even open, ik kan de gaatjes ook afdoppen.

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Fijn om door te lezen! Ik ben vooral benieuwd naar volgende week. :D

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Aan het einde van de middag kreeg ik van de spuiter John Hurenkamp (link) per WhatsApp een 8-tal kleurige foto's.
Die wil ik jullie niet onthouden! Have fun:

















In overleg met de spuiter heb ik er bewust voor gekozen de aansluiting van de laadvloer op de zijschermen niet af te kitten. Hieronder verzamelt zich gemakkelijk condens wat leidt tot doorroesten van binnenuit. Ik ga deze ruimte goed afwerken met chassiswax en overweeg een nylon scheeps- of klimkoord ertussen te proppen om te voorkomen dat er vuil of spullen tussenkomen, terwijl de ruimte wel kan ademen.

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

:o :)\\_ mooooii!!!
En volgens mij goede oplossing voor de overgang tussen vloer en wand.

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

dank, dank, ik kan nu ècht niet meer wachten op volgen de week als het dak wit en de rest van het exterieur ook blauw is!

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

7Heaven Blauw O:) ?

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Kees, close but no cigar :P

Dit is Pageant Blue (kleurcode JNA, JAG of BLVC224). En afgezien dat ik soms wat onderdelen bij [een Mini shop] koop is de voorbereiding geheel van mijn hand en een heel goede kameraad; Erik. Het spuitwerk is van [een spuiter] in Herveld/Andelst in de Betuwe.

Het dak en de velgen zijn inmiddels Old English White (WT3).







RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Hoi Bob, dat snap ik maar al te goed.
TOP dat je een VAN "gered" hebt !!!
Wel jammer van het witte dak !

Cheers, Kees.

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Hoi Kees, voor puristen is zo'n wit dak zeker vloeken in de kerk maar ik vind het de (relatieve 8) ) lengte van de wagen mooi benadrukken en omdat ik vaak mijn hond in de wagen mee zal nemen blijft het binnenin wat koeler. Er kunnen tenslotte minder ramen open dan in een Estate...

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Hoi Bob, dat het jou creatie is klopt maar al te goed.
Zelf ben ik niet zo'n erge purist maar een VAN in één
kleur vind ik zelf het mooiste. Good luck met de afbouw,
hoop deze snel in den lijve te bewonderen. d:)b d:)b

Kees,\\.

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Hoi Kees,
ik zal mijn best doen maar reken er op dat ik nog wel het najaar en de winter zal gebruiken om de wagen helemaal af te maken (met 1 avond in de week).

En al is het mijn creatie; ik heb wel geprobeerd dicht bij het origineel te blijven. Beide kleuren warden in het bouwjaar gebruikt en het blauw is de originele kleur van de auto.

Ook qua stoelen (Mini British Open), teller (ovaal ipv rond), schakelaarpaneel (4 ipv 3 schakelaars) en bekleding (zelf gestoffeerde deurkaarten en matten) wijk ik af van het origineel. Bovendien komt er een 998cc A+ ipv 998 A blok in.

Al met al valt er een hoop af te dingen op de originaliteit maar zoals je zelf al aangeeft; er wordt weer een VAN gered! (en hij moest van ver komen en alle onderdelen moesten erbij gezocht worden).

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Hoi Bob.

Leuke hobby hebben WE toch hé.

O:) Groet, Kees.

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Sure know! Thanks! \\:)/

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Dat wordt wel een hele mooie Van zo hoor! d:)b

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Ik kan nu al wakker liggen van de eerste kras bij montage :| .....

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

...en we hebben een blauw exterieur!!









RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

SUPER mooi en strak, nu de rest d:)b

Kees.

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Ja, lekker leidingen leggen, kabelboompje trekken, blokje erin lepelen. Kortom fijn opbouwen! Ik heb er zin in!

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Nu kan het mooie werk beginnen.
Mooi fris kleurtje.
d:)b

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Zo, de vakantie voorbij en de eerste stappen gezet.
Voorbumper gemonteerd, achterste kabelboom getrokken, tank gemonteerd, brandstofleiding gelegd en beide achterste zijruiten ( het is een beglaasde van) gemonteerd. Lekker avondje gewerkt! Ziet er gelijk heel anders uit.

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Fotooooos!

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Hoe staat het hiermee?

RE: Classic Mini 1000 Van (1978)

Hier nog updates? Is al een tijdje stil..