Juice's Restauratie & Tuning Project

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. De naam is Giel, 24 jaar uit Eindhoven. Ben stuurman op een zeeschip en ben daardoor veel weg maar ook veel thuis en dus vrij, oftewel ik heb tijd teveel. Mijn eerste project, een Toyota Paseo, is zo'n beetje af en ik loop nu al een poosje rond met het idee om een mini te kopen en helemaal vanaf de grond af op te bouwen, te verbeteren en te tunen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik iemand ben die het leuker vind om aan een auto te werken dan er in te rijden, daarom heb ik ook totaal geen haast met dit project en ga ik alles op m'n gemak en het liefst zelf doen.

Ik wilde perse eerst beschikken over een werkplaats voor langere tijd voordat ik op zoek ging naar een slachtoffer, simpelweg om te voorkomen dat er strax een Mini voor de deur staat waar ik niks aan kan doen.

De basis word waarschijnlijk een eind jaren 80-er Mini met een 998 cc blok, dit omdat die als opknapper met mijn budget meer voorhanden zijn.

Ik zal even een grof overzicht geven van mijn plannen, of deze zo blijven is natuurlijk afwachten:

- Complete grondige restauratie en conservering van de body, body meteen cleanen
- Complete revisie, stage 1 met custom uitlaat en nokkenas
- Carbon motorkap, spiegels, motorfiets-einddemper en interieurdelen (eigen bouw, dus als het lukt....), ga waarschijnlijk ook regelmatig met polyester werken.
- Zeemax kit met wat aanpassingen en naadloos op de body.

M'n lijst met aanpassingen is nog veel langer maar dat hou ik nog voor mezelf. Voorlopig heb ik genoeg aan de restauratie en revisie.

Vanavond ga ik de werkplaats met zekerheid vastleggen en dan de eerstvolgende keer dat ik thuis ben ga ik op zoek naar m'n project.

To be continued.....

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

ben benieuwd waaraan je gaan beginnen.. dat naadloos bevestigen van de zeemax is niet mijn favoriet..

Die van mij zit er ook aanvast.. en happy ben ik er niet mee.. scheurt makkelijk enzo..

Dennis en Linda hebben hem met rubbers ertussen en dat werkt toch een stukje beter

iig veel suc6 met je aankomende project

Jaapio

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Hoe is dat bij jou dan vastgemaakt??

Ik wil niet schroeven/poppen want dat worden toch alleen maar rotte plekjes, dus zal wel op alleen kitten uitkomen, moet alleen even de juiste hebben...

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

die van mij is gekit.. en voor en achter zitten op de achterkant boutjes erdoor...

Jaapio

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Vandaag Mini gekocht. Mss dat sommige hem op marktplaats hebben gespot. Een 25th anniversary editie uit 1984.

Hij is op een aantal plaatsen doorgerot (beide schermen en bodem linksvoor zowiezo), andere plekken "lijken" oppervlakkig maar alles bij elkaar nu al flink wat werk in het verschiet. Hoe de subframes eruit zien is afwachten, was moeilijk te zien en zitten onder de tectiel-troep.

Tot vanmiddag liep de motor onregelmatig, op 3 cilinders. Dit bleek een kleinigheidje (nieuwe bougie) wat me een flinke korting (helft van de vraagprijs) opleverde.

Voor degene die het wilde weten, heb er 500 euro voor betaald en nu alle cilinders weer werken rijd ie weer als een treintje. Des ondanks gaat het blok toch uit mekaar, ik vind het er allemaal net ff te vet uit zien naar m'n zin.

Genoeg geluld, piccies:




(m'n andere speeltje links :D )

default

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Veel succes met je project je bent veel van plan.
Ik dacht ook dat ik meer opervlakkige roest had maar zoals hier al vaker gezegd als je gaat demonteren kom je meer tegen.
En dit is absoluut waar.
Ik ben ook net begonnen aan een 1000 uit `83 en ben toch al meer roest tegengekomen als verwacht.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Kijk ik kocht mijn buitenkans ook voor 500euro :P

Toch leuk dat je een vette bak hebt, en dan een ( Roestige ) Mini koopt haha top!! :)


Ben erg benieuwd naar de update's

Suc6 in iedergeval :*

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Wats schreef:
Toch leuk dat je een vette bak hebt, en dan een Roestige ) Mini koopt haha top!! :)




Die mini word ook een vette bak. We hebben vandaag ff een knal gegeven. Had vandaag hulp van 2 man, dus meteen misbruik van gemaakt. Eerst even de werkplaats inrichten maar dat was zo klaar en terwijl ik de laatste lamp nog aan het ophangen was, waren de heren al begonnen met strippen.

Nu is op dag 1 de mini helemaal kaal, de motor ligt al grotendeels bloot, alleen aandrijfassen ed nog. Ook staat hij op pootjes zodat we er een beetje onder kunnen.

Het strippen heeft nog een aantal gaten tevoorschijn getoverd. Helaas ook gaten op rotplekken die niet zo makkelijk te fixen zijn.

Kleine selectie van foto's, de rest staat in MIJN ALBUM.


Whoops, ruit barstte, vervolgens heb ik hem legaal ingetrapt (altijd al willen doen >:) )





Enige schade vandaag is de voorruit en beide buitenpanelen van de deuren, we hadden wat problemen met de scharnieren. Is niet erg, panelen moeten toch vervangen worden.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Lekker begin Juice.. Gewoon compleet demonteren. Alle plaatwerk voor de mini is nog wel te krijgen. Ga voor origineel plaatwerk.. het zal wat duurder zijn, maar deze passen tenminste, en ben je niet heel veel uren kwijt aan het pasmaken ervan (en al het gevloek en gescheld dat erbij komt). Daarnaast zou ik de Zeemax kit gewoon origineel bij Zeemax kopen. Dan ben je ook zeker dat deze past. We hebben al een aantal immitatie gezien, en dan blijkt toch dat hij voor geen meter past. Als je trouwens die 13" gaat monteren, vergeet dan niet de wielkasten uit te slijpen.. die van mij hebben ze wel gedaan, maar niet helemaal ver genoeg, waardoor de banden nu af en toe tegen de kasten aanlopen

Veel succes

Jaapio

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Wielkasten ga ik 3 cm uitslijpen/zagen, heb begrepen dat ik dan wel save zit.

Zeemax, wel of geen imitatie weet ik nog niet, scheelt een hoop geld en heb al aardig wat ervaring met polyester, dus aanpassen is geen probleem. Wat word er verstaan onder slechte pasvorm, centimeters te breed of verbogen of gewoon randjes die niet netjes aansluiten??

Vandaag achterste subframe eronderuit gehaald, 3 koppen van bouten afgebroken, resultaat was dat de slijptol eraan te pas moest komen en 1 ophangpunt nou nog niet los is. Na deze frustratie zijn we verder gegaan met het wegchippen van die dempingsplaat op de bodem, achterste helft van de bodem is nog goed gelukkig op 1 hoekje na.

Ook het stuurtje eruit gehaald, zit dat ook niet meer in de weg, nu het dashboard nog, maar dat lijkt wel vast te zitten....

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Juice schreef:
Zeemax, wel of geen imitatie weet ik nog niet, scheelt een hoop geld en heb al aardig wat ervaring met polyester, dus aanpassen is geen probleem. Wat word er verstaan onder slechte pasvorm, centimeters te breed of verbogen of gewoon randjes die niet netjes aansluiten??




Slechte pasvorm betekend ook echt slechte pasvorm. In veel gevallen alles wat jij opnoemt. Randen die niet lekker aansluiten en stukken die niet echt centimeters te kort/lang zijn, maar in veel gevallen wel millimeters.

Veel mensen hebben, na de aanschaf van imitatie, later toch gekozen om origineel te halen.

Volgens mij hebben Linny en Moriarty hier ervaring mee.

default

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Waar is dit in Eindhoven?

Komt me nl heel bekend voor mede Eindhovenaar! ;)

Veel succes met de restauratie!

Grtn Ralf

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Strijp, maar de mini staat nu in Maarheeze

default

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

je hebt er een flink tempo in Juice ;)
Als het zo door gaat kan ie over een maandje gekeurd worden :+) succes

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

klopt bram.. Linda en Dennis hadden eerst een imitatie.. maar heeel snel weer weg gedaan. ding paste werkelijk van geen kant. Daarna mooie originele die na veel passen en meten super paste.

@Juice
Als ik zie hoe je het aanpakt zou ik de gok niet nemen en gewoon een originele bestellen

Suc6

Jaapio

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Hij heeft inmiddels wel al een vervangende ruit! ;)

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

wipneus schreef:
je hebt er een flink tempo in Juice ;)
Als het zo door gaat kan ie over een maandje gekeurd worden :+) succes




Zo snel zal het niet gaan, ik ga morgen voor 3 weken naar zee, dus het ligt dan even stil.

Idd weer een nieuw ruitje van MikeJetBlack d:)b , en vandaag alvast wat plaatwerk opgehaald. Koffervloertje, banaan met hoekjes, dorpels en voetenplaten.

Ik kwam er gister achter dat ik door m'n rotte dorpels en het gebrek aan krikpunten daardoor eerst de koffervloer en achter subframe in moet orde maken zodat ik de dorpels kan vervangen en daarna het voorste subframe pas los kan maken. Iets anders als gepland, maar het moet dan maar zo.

2de helft van juli gaan we weer verder.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... highlight=

dit is een topic over de frustratie van immitatie bodykits

Jaapio

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Zo, ben een maandje niet online geweest (zat op zee) en ben meteen verbannen naar de tweede bladzijde :P

Ben vandaag even wezen kijken en m'n mini staat er gelukkig nog. Heb nog even wat dingen van het achterste subframe gehaald en ontdekt dat hij op 1 plek helemaal door gerot is. Niet de meest makkelijke plek ook, tis het punt boven de binnenste bevestiging van de draagarm linksachter. Het punt waar de ene balk op de andere gelast is dus.

We gaan morgen even het een en ander kaal borstelen en dan de beste oplossing bepalen (repareren of een andere).

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Het subframe blijkt verder helemaal hard dus ik ga die ene rotte plek netjes vervangen, en hopelijk op zo'n manier dat het straks niet eens meer opvalt dat ik eraan geprutst heb (slijpen, lassen, slijpen, lassen, slijpen......enz enz enz).

Vandaag de draagarmen en trommels uit elkaar gehaald. Bussen in de draagarmen blijken ovaal uitgesleten en deze moeten door een vakman vervangen worden. Trommels zijn ondertussen alweer netjes zwart en als alle onderdelen binnen zijn kunnen die weer in elkaar.

Verder heb ik nog een hoop borstelwerk en wil ik binnenkort met de vloerdelen gaan beginnen zodat het voorste subframe met blok er ook onderuit kan.

Ik kom trouwens steeds meer gaten tegen dus begin er sterk naar te neigen om alles wat ik tot nu toe gevonden heb alvast opnieuw in te lassen en dan dan toch maar helemaal te laten stralen en dan de laatste plekken in te lassen. Lijkt me verstandiger zo.

En als laatste ben ik een alternatieve kentekenplaatverlichting aan het maken in de vorm van een randje in de verdieping van de klep. Beetje het idee zoals je dat op veel nieuwe auto's ziet (oa Opel Astra) zo'n chroomrand waar de verlichting in zit. Ik ga alleen proberen een carbon variant te maken. Als het een beetje wil lukken zal ik wel foto's plaatsen.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Vandaag m'n fototoestel weer eens een keertje bij...

Remtrommels, opnieuw gelakt en alle onderdelen vervangen, moet alleen nog een stelschroefje fixen.



Begonnen met de rotte stukken in de bodem, word je lekker zwart van...




Subframe helemaal kaal geborsteld, de schades en het hele ding in de fertan...




En de trompetjes schoon geborsteld...


Daar moeten eigenlijk alleen nog nieuwe kogels en stofhoesjes op.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Vergeet de cupjes in de armen niet (voor en achter), meestal zijn die degene die doorslaan.

Groet ron

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Idd, maar de armen worden volgende week gereviseerd dus ik neem aan dat ze dat wel meenemen, zal er iig extra op letten. Thnx! :)

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Je frames hebben daar nog steeds roest en fertan doet daar niet veel aan, heb het ook geprobeerd zo en fertan vormt een filmlaag erover en daaronder begint het verder te roesten. Geheel wegstralen en dan met carpotech behandelen is het beste

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Juice schreef:
En de trompetjes schoon geborsteld...




moet je geen hi-lo's hebben? Je hebt het over uitslijpen en zeemax en dus 13 inch. Lijkt me logisch dat je ook voor lekkere shocks en een hilo kitje gaat 8)

Je ben lekker bezig, ik binnenkort ook weer!
Groeten Robbert

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

@ MiniJoey: Door de manier waarop het frame opgebouwd is (overlappende lagen met puntlasjes) gaat het frame uiteindelijk altijd weer roesten. Zodra er vocht tussen de verschillende lagen komt gaat het roesten en dat komt vanzelf naar buiten. Op zo'n oud frame blijft het toch lapwerk. Ook stralen doet niks tegen roest van binnenuit.

@ Ouwekwek: Als ik HiLo nodig vind komen die er later onder, wil strax eerst kijken hoe het staat. Mijn mini staat met originele vering al vrij recht en als ik de ruimte in de wielkasten acceptabel vind hou ik het bij originele vering met al die drempels hier in de buurt...

Edit:
Backplates van de trommelremmen en subframe in de menie gezet.



Fertan is idd dubieus spul. Je moet het afnemen met water als je het wil nabehandelen en op sommige plekken poets je het zo weg, andere stukken vormt het idd een laag, die overigens wel weg te krassen is. Ik weet dus niet wat ik er van moet denken :?

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

begint er lekker op te lijken..

13 inch zonder hi low kan prima, maar ik zou ze er toch graag onder willen hebben, omdat je hem dan net iets beter af kan stellen.

Jaapio

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Vol enthousiasme begonnen met de bodem van de kofferbak, en na 5 minuten boven m'n hoofd werken was ik het zat. Dus we hebben besloten om de mini op z'n kant te knikkeren (iemand nog belangrijke tips?? behalve een groot zacht matras?).

Maar eerst moest het motorblok er nog uit, en de kraan was bezet dus dan onderlangs.

Nadat alles los was even een wheelie:

En toen was het blok met frame eruit:

Hij staat op een karretje hoor, hij ligt echt niet op de riben en remmen ;) .
En opgeruimd staat netjes:

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

ikzelf bind een balk aan de 3 stijlen. dit om de druk een beetje te verdelen en de dakrand te ontlasten...

grappig dat je ervanuit gaat dat het frame weer gaat roesten van binnenuit, juist daarom heb ik hem laten ktl-en, een dompelbad dat het hele frame beschermt tegen roest nadat hij helemaal gestraald is.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Balk gaan we dan ook doen.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

ik heb het zo gedaan


http://i351.photobucket.com/albums/q441 ... body11.jpg
http://i351.photobucket.com/albums/q441 ... body13.jpg

mischien ook wel iets heb 2 schragen en een stud gebruikt

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Vandaag de laatste dingen gedemonteert en voorbereid om de mini op z'n kant te zetten.

Nu het blok eruit is heb ik het hele front eens goed bekeken en dat ziet er ook al niet zo best uit dus nu neig ik naar een flipfront. Dus ben bezig met wat research op het forum en er zijn al wat prijsaanvragen de deur uit.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

wil je zelf een stalen flipfront maken ? Of wil je een van polyester. Als je 1 van poly neemt dan is het aan te raden om deze op te laten spuiten. Hier wordt hij een stuk dikker (en dus steviger) van

Jaapio

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Polyester. Heb met m'n toyota en klusjes voor andere flink wat polyester ervaring opgedaan dus dat verstevigen gaat me ongetwijfeld wel lukken. En mss nog wat custom aanpassingen als ik toch bezig ben, kan ik die hobby weer eens even oppikken :)

Zie wel dat prijzen nogal ver uit elkaar liggen, varierend van 130 pond tot 475 euro.... Dus nog ff verder researchen. Als iemand me een richtprijs kan geven of een goed adres heeft houd ik me zowiezo aanbevolen. Kan ik beslissen of ik maandag de slijptol in het front zet of nog even wacht...

default

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

op marktplaats komen ze regelmatig voorbij...
weet niet of er nu ook iets opstaat.
Zijn niet altijd in even goede staat, maar als je zoals je zelf zegt ervaring hebt met polyester, dan zou dat geen probleem moeten zijn ;)

je project begint in ieder geval interessante vormen aan te nemen. Ga zo door!

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Ff frontje eraf slijpen, zo gebeurt, nette werk komt nog wel een keertje...



Mini op z'n kant en tectiel er al grotendeels vanaf...



Zoals te zien is zitten er al gaten in voor nieuwe bodemdelen en met het kaalborstelen kwam ik nog wat kleine plekken tegen.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Kofferbodem alles op maat:



Rest van de bodem ook op maat, alleen randje bij schutbord moet nog, maar dat neem ik meteen mee in de verstevigingen voor het flipfront.



Vrijdag proberen een lasapparaat te huren en dan volgende week maar eens wat gaan bakken.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Ziet er goed uit!

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Weer ff een update:

Achterste draagarmen en trommels in elkaar op slangen na, ben moertjes ff kwijt....


Subframe gerepareerd en kan dus weer bijna in elkaar:


Bodemplaten gehecht, vandeweek nog aflassen:


En aluminium "rubbers" voor het voorste subframe/towerbolts. Om het geheel steviger te maken ivm flipfront....GO RESONANTIE!!!

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Hoi,

Volgens mij is het wel nodig om plaatjes op de subframe helemaal af te lassen, iig aan te raden voor de stevigheid...

Volgens mij meen ik op de foto te zien dat je dat niet hebt gedaan...

Succes verder!

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Ik heb het precies zo gelast zoals het origineel ook zat, zitten in het midden ook nog een aantal proplasjes die ik glad geslepen heb.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

jij durft met die allum plaatjes voor je voorsubframe, dat wordt echt geweldig stug. (Alsof een mini nog niet stug genoeg is)

Haha

Top man! :)

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Tja, dat werd me aangeraden om zwabberen van het voorste subframe te voorkomen om daar alu ringen tussen te doen. Ik ga verder de voetenplaat nog verdikken om te voorkomen dat het subframe naar binnen gaat duwen en natuurlijk een paar dikke brace-bars.

Mini word strax toch vooral voor de fun, dus een beetje dagelijks comfort (ahumm....) opgeven is niet erg.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

De hele linkerkant van de bodem is weer dicht, alleen in de voorste wielkast/tegen het schutbord moet ik nog wat repareren, maar daarvoor wil ik eerst de staat van de rest van die hoek beoordelen en moet ik dus nog een en ander kaal steken.

Ben thuis begonnen met de polyester kofferklep. Ik ga er zelf 1tje maken omdat ik ongeveer hetzelfde bedrag kwijt zal zijn als wanneer ik er 1tje koop, maar hem nu zelf zo dik (of dun) kan maken als ik zelf wil, en vooral omdat ik nu zeker weet dat de klep past omdat ik een mal maak van de originele klep.

Eerst de originele klep glad gemaakt, roest afgeborsteld en glad geplamuurd, net als alle gaatjes die ik gewoon dichtplamuurt heb.


2 lagen gelcoat:


En hierna is het een kwestie van lagen glasmat lamineren...

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Mal van de buitenkant is klaar, en de nieuwe skin is in de maak, hier nog alleen de gelcoat:


En mal van de binnenkant ligt te drogen:

De houtjes moeten ervoor zorgen dat de mal niet vervormd, heb de mal namelijk niet helemaal dicht gemaakt.

En nu is alle hars op en aangezien ik eind van de week weer ga varen ga ik de volgende keer verder.

Owja, nog 1 update, morgen flipfront ophalen 8)

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Door wat rugklachten ben ik nog niet naar de garage geweest, maar heb wel thuis wat gehobbyt.

Binnenkant van de achterklep gemaakt, nu de 2 delen nog aan elkaar lijmen en afwerken:


Luchthappertje gemaakt op m'n flipfront:


Even inwaxen:


En een malletje van maken:


Heb ondertussen ook nog m'n radiator wat opgeknapt. Er zijn wat van die ribbels beschadigt, maar hij is niet lek, dus heb hem goed schoongemaakt (afwasmachine :D ) en toen van een nieuw laagje lak voorzien, zilver en zwart. Slangen zijn ook nog goed, alleen de klemmen vervangen.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Heb de bodem helemaal kaal en !!roestvrij!! geschuurd en alle delen die zover klaar zijn in de menie gezet.





Nu is het nog wat laswerk aan de linkerkant (voorste wielkast/schutbord en bodem kofferbak) en de hele rechterkant moet nog.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

2 updates:

Allereerst heb ik sinds vrijdag een eigen lasapparaat, dus we kunnen weer bakken.

En ten tweede, de luchthapper op het flipfront begint al vorm te krijgen, al heb ik nog wel flink wat schuurwerk om het symetrisch te maken.

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

De rechterhelft van de bodem is zover klaar, dus vandeweek heb ik de mini omgedraait om aan de linkerkant te beginnen. En deze kant is er nog erger aan toe als de rechterkant.......snik.......




Deze gatenkaas ga ik vandeweek eerst nog even wat groter maken, nog teveel roest en gaten. Daarna ga wil ik de onderliggende gaten dicht maken, daarna het voetenpaneel en dan kan de dorpel er weer op. Ook moet de koffervloer eigenlijk nog dicht deze week want volgend weekend ga ik weer naar zee voor een paar weken en het was het streven om hem rechtop te hebben voor ik weer weg ging, gaat vast niet lukken......

Verder heeft m'n broertje de tank onder handen genomen, deze was nog verbazingwekkend goed, toch nog een meevaller. Dus die gaan we weer mooi zwart lakken.



Ik heb een paar flessen tank-cleaner en sealer, weet iemand of dit spul schadelijk is voor de vlotter of kan ik deze er gewoon in laten?

RE: Juice's Restauratie & Tuning Project

Flinke klus heb je nog , maar wel lekker bezig zo te zien.

mag ik vragen waarom je op de slechte plekken en alle geslepen plekken primer smeert? nu moet je het er weer af halen als je moet gaan lassen?