Mini 1000 S6

RE: Mini 1000 S6

Hallo,

Laat ik me even voorstellen. Ik ben Christjan Herbers, 20 lentes jong en woonachtig in de omgeving van Hoogeveen. Zolang als ik mijzelf ken ben ik al minigek, toch is mijn 8e auto inmiddels pas een mini. Eindelijk is het dan zover! Ik heb onlangs een Austin Mini 1000 mayfair aangeschaft. Ondanks een paar plekjes echt een hele gave auto (voor zover het een auto genoemd kan worden haha). Eigenlijk een beetje opgehaald als handels auto maar op de terugweg werd ik meteen verliefd. Dus, dit is een blijvertje, tenzij ik er uiteraard een goed bod voor krijg :-)

Er zijn nog genoeg dingen die ik eraan ga doen. 120km/u is voor mij namelijk veel te sloom. Om te beginnen dus maar eens een 1300 blok opsporen en deze flink gaan kietelen (vliegwiel afdraaien, nokkenas, tuimelaars, stage 2/3 kop, dubbele carburateurs ... ). Daarnaast ga ik mijn interieur verkopen om er vervolgens kuipstoelen in te zetten en een rolkooi. Het dashboard gaat ook nog uitgebreid worden met extra klokjes en schakelaars. Qua exterieur is er een flipfront in de planning want er zitten wel wat plekjes nog voor, en ipv alles laten behandelen lijkt me dit een leukere oplossing.

Genoeg in de planning dus! Eerst maar eens even geld ervoor opzij leggen en ondertussen natuurlijk genieten. Uiteraard heb ik ook wat foto's van mijn mini:










Tot op de minimeetings!

RE: Mini 1000 S6

Wanneer begin je met het interieur?

Hier heb ik eventueel wel interesse in.

Verder veel plezier en succes gewenst met je MINI !

RE: Mini 1000 S6

Bedankt voor je reactie! Ik heb je even een PM gestuurd.

RE: Mini 1000 S6

Zo, nog even weer wat nieuwe plaatjes gemaakt. Vandaag ook de rallystickers binnen gekregen met links mijn naam en rechts de naam van mijn vriendin. Gelukkig vond ze het zelf ook leuk toen ik het liet zien. Natuurlijk horen de namen onder elkaar en de vlaggetjes links van de naam, maar persoonlijk vind ik dit erg leuk. Heb haar mooi kunnen benoemen tot co-pilot voor de ritten!







RE: Mini 1000 S6

Mooie Mini, maar hoe heb je in godesnaam in die paar jaar al 7 autos versleten?

RE: Mini 1000 S6

Bedankt voor je reactie! Versleten was het niet haha. Heb een gezonde handelsgeest en goede vrienden met kennis, ervaring en de nodige materie om autootjes op te knappen. Dat een paar keer goed benutten en je rijdt in een steeds leukere auto! En zo rijd ik uiteindelijk in mijn favoriete gebakje!

RE: Mini 1000 S6

Haha, dat kan ik dan wel weer waarderen ;) Veel plezier d'r mee!

RE: Mini 1000 S6

http://www.youtube.com/watch?v=0E-Ny6g7UJg

Voor de gekkigheid en om wat dingetjes uit te testen even een filmpje gemaakt. Mijn doel is om zoveel mogelijk beeldmateriaal te gaan maken van deze mini. O.a. de 'grote' operaties zullen op het net verschijnen!

RE: Mini 1000 S6

125+PK.. dan mag je wel een serieus A serie blok gaan bouwen ;)

of een conversie

Jaapio

RE: Mini 1000 S6

Ben erg benieuwd hoe je het gaat aanpakken. Ik verwacht dat met het opboren van een 850 blokje je het niet gaat redden :P

Ga je voor het tunen van een 1300 of bouw je iets exotisch in?

RE: Mini 1000 S6

Er komt een 1300 blok in uiteraard. Coopernet gaat hier ook een grote rol in spelen! Opboren naar 1380, kop bewerken, straight cut versnellingsbak, (uiteindelijk) een dubbele weber carburateur, nokkenas, noem de hele reutepeteut maar op!

RE: Mini 1000 S6

Ik ben beniewd naar de foto's, verhalen en vooral het resultaat >:)

RE: Mini 1000 S6

Anders ik wel haha! Maar ik weet zeker dat ik een heel eind ga komen. Nadat ik op vakantie ben geweest ga ik beginnen met het 1300 blok. Uiteraard een complete revisie etc, gaat genoeg tijd en geld in zitten maar ik zal zoveel mogelijk foto's gaan maken tussentijds en het hier plaatsen.

Wat ook nog wel 'geinig' is, is de geluidsinstallatie die ik erin heb gebouwd. Eerst op de plek van de achterbank wat geflanst en plannen voor een houtplaat netjes bekleden etc, maar dat viel mij wat tegen. Vind het toch leuker als ik iets van een achterbank erin heb dan een lompe kist. Dus toch maar een beetje passen en meten om de boel in de kofferruimte te gaan bouwen. Uiteindelijk met een strakke 'sjorband' de kist aan het frame bevestigd tegen het gerammel. Daarmee was ik nog niet klaar, de hoedenplank lag als een losse plank op het blik. Rammelderammel, meteen de boel maar los gehaald, een basspoort met erin gebouwd, paar doeken tussen plank en blik, 3 dikke bouten erin en hoppa! Zie hier het resultaat:





Wat ook nog wel wat leuke kiekjes zijn geworden:



RE: Mini 1000 S6

Zo, na een lekkere vakantie en een hoop gewerkt te hebben maar weer eens voortgemaakt met de mini. Vandaag is het stuurtje aan de beurt. Gedemonteerd, stuur van Coopernet in de leen om te kunnen rijden en nu vanavond druk aan het schuren geweest en de eerste 2 laklagen zitten er al op. Morgen laatste laklaag en dan komt er botenlak overheen, voor het mooie stevige en glimmende effect. Ook heb ik striping voor over de motorkap. Mocht uiteraard niet te standaard worden dus daar zit ook al een biesje overheen. Zie de foto's:







Morgen ook maar eens aan de gang met de uitlaat. Bungelt iewat los onder de auto, met al het geknal voordien. Aan de ene kant heel stoer, maar het was pas echt 'stoer' geweest als het geluid er aan de achterkant uit kwam..

Eind september is het complete onderstel aan de beurt. Voor nieuwe (hopelijk geventileerde) schijven met metro klauwen. Achter nieuwe aluminium trommels met nieuwe remschoenen. Her en der een nieuw leidinkje trekken. Nieuwe dempers met misschien een hi-low kitje er meteen bij. De bodem ook meteen maar eens flink in de tectyl zetten voordat hij harder bruin gaat worden dan gebruikt wordt.

Genoeg in de planning maar wel weer even tijd voor een update!

RE: Mini 1000 S6

Zo, weer druk ermee bezig geweest. Uitlaat weer dichtgebakken dankzij Coopernet, strepen erop, stuurtje klaar en weer gemonteerd. Zie foto's:





Wat ook leuk is, zaterdag met de mini op Indoor Karting Hoogeveen gereden. Man o man, wat een lol! Hieronder ook wat foto's en 2 filmpjes.

[youtube:qsplmh7h]hvKP2SMezVg[/youtube:qsplmh7h]

[youtube:qsplmh7h]2WtL-RGDuQA[/youtube:qsplmh7h] (Perry Grondstra, 3 voudig wereldkampioen karten aan het roer)





Toen de mini op de brug stond zijn we erachter gekomen dat er al retro klauwen op zitten met geventileerde schijven. Eind sept. hoeven we dus alleen maar de klauwen te reviseren, schijven af te draaien, nieuwe trommels + schoenen achter en gaan met die banaan!

RE: Mini 1000 S6

TE LEUK :-)

RE: Mini 1000 S6

Bedankt voor je reactie! Was inderdaad een erg leuke ervaring. Altijd met de karts snelle rondetijden neer zetten, nu was de mini aan de beurt!

RE: Mini 1000 S6

Nieuwe onderdelen stromen langzaam maar zeker binnen. Toch maar weer even een stap verder gegaan dan de planning maar dan weet je zeker dat je geen spijt krijgt :P





Hier de waslijst met onderdelen:
- 2 Geventileerde, gegroefde en geboorde schijven voor de metroklauwen
- Metro klauw revisie set
- Nieuwe remblokken
- Super finn aluminium trommels achter
- Nieuwe remschoenen
- Nieuwe remcilinders achter
- 4 staalgevlochten remslangen
- Nieuwe veerkogels
- 2 nieuwe stuurkogels
- 4 nieuwe g-max schokdempers
- Hi-low set voor en achter
- Tectyl voor bodem

Het onderstel lijkt me dan wel weer aardig fris! Ondertussen al wilde plannen voor innocenti motor e.d...

RE: Mini 1000 S6

Kom op Jonghee foto´s van die handel haha

RE: Mini 1000 S6

Je hebt gelijk, vergeten weer wat fotootjes te plaatsen!

De hele mikmak mooi gemonteerd. Achteraf toch nog 2 nieuwe veerbollen achter, bumperstops voor, handremkabel en 2 achterwielnaven met nieuwe wiellagers gemonteerd. Ook de apk is hij weer zonder puntjes doorheen gekomen! Opzich ook niet zo heel gek aangezien bijna alles qua apk punten nieuw zijn.

















Ik heb nu een cooperblok gereserveerd. 5000km geleden gereviseerd, snelle nokkenas en heerlijke lange versnellingen. Blokje van kop tot teen netjes maken, gaat nog wel wat werk in zitten. Ook heb ik een nieuwe set velgen met banden gereserveerd, foto's volgen nog.

Helaas had een mevrouw vandaag mijn mooie mini over het hoofd gezien in de achteruitkijkspiegel en mijn bumper wat hervormd in een vorm die ik niet mooi vind. Gelukkig wel een telefoonnummer achtergelaten, dus nieuw bumpertje kan geregeld worden!

De mini is al bijna toe aan zijn winterslaap dus ben ik ook al bezig met even een 'winter auto'. Kan ik mooi in alle rust bezig gaan met de motor en misschien zelfs al een nieuwe front erop.

Weer even een update gedaan en laat wel weer wat fotootjes voorbij komen!

RE: Mini 1000 S6

[youtube:14fx878n]5BNcO6m-Bkw[/youtube:14fx878n]

Een tijdje niet actief geweest op het forum, maar inmiddels zit er al een nieuw blokje in! Afstellen afstellen afstellen.... maar ondertussen even flink lol trappen!

RE: Mini 1000 S6

Ziet er goed uit ;) loopt ook wel lekker.. hou de rest wel in de gate :)

RE: Mini 1000 S6

[youtube:4u1te7fw]KXqZppg4Lxg[/youtube:4u1te7fw]

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 5066_n.jpg

100 km/u in z'n 2, topsnelheid 170 strak..

Nu een aardig goede basis. Deze winter maar eens wat extra pk'tjes erbij poetsen!

RE: Mini 1000 S6

En wat is er uiteindelijk allemaal aan dat blok gedaan ? :D

RE: Mini 1000 S6

Nou niet zo heel erg super veel eigenlijk!

Men neme een 1275 a+ MG Metro met standaard grotere kleppen. Zitten nu inmiddels overmaat (1320cc) zuigers in, vrij puntige nokkenas, dubbele klepveren, uitlaatpoorten groter gemaakt en inlaatpoorten braamvrij gemaakt met de dremel, een vrij licht afgedraaid (2,9kg) vliegwiel, een hiff44 carburateur met luchttoevoer van voor weg (K&N filter) en een goed afgestelde puntenontsteking. Voor de leukigheid gaten gemaakt in de deksel voor de drukgroep.

Nog niet 100% tevreden over de carburateur afstelling maar dat komt omdat ik er teveel van vraag. Met dubbele carburateurs wilde het blokje ruim over de 9000 toeren heen komen wat overigens goed aanvoelde maar wat ik niet aan durfde. Helaas was het een setje van edje en heel erg lastig goed en synchroom af te stellen waardoor hij bij constante snelheid beroerd liep en de top niet verder dan 140 kwam. Vanwege mijn korte lontje wat dat betreft maar weer terug gegaan naar een big single carburateur om snel resultaat te krijgen.

RE: Mini 1000 S6

Je hebt dus geen centre strap geinstalleerd en je trekt het blokje al naar 9000 toeren? Lef hoor :)

RE: Mini 1000 S6

Vaak ben je te bange :D

RE: Mini 1000 S6

Al een tijdje niks meer geplaatst. Toch flink wat werkzaamheden verricht. Afstelling is en blijft iets om mee te spelen. Nieuwe velgjes, tellertjes, ditjes, datjes. Zelfs een 3e remlicht met 'circuit' stand die dan 5x per seconde knippert. Nu druk op zoek naar een koper voor mijn mooie interieur zodat de rolkooi en de kuipstoelen erin gaan. Blijft genieten om met dit apparaat de weg over te scheuren!