Mini 1976 Restauratie project

RE: Mini 1976 Restauratie project

Hello everybody,

Ik zal mij en mijn project voorstellen, onderhand leek het me interessant genoeg om mijn verhaal op het forum te plaatsen en het een beetje bij te houden.

Ook heb ik hier het webalbum met alle foto's:
link

Mijn naam is Mathijs en ben 19 jaar oud, wonend in Friesland. De Mini is van 1976.
Sinds 8 jaar is deze mini eigendom (binnen de familie), maar is na enige tijd in een opslag terecht gekomen.
Twee jaar terug besloot ik hem uit de opslag te halen en hem op te knappen voor mijn 18e verjaardag en het willen behalen van mijn rijbewijs.

Op een technische opleiding en een bijbaantje in de technische sector na, maar zonder enige ervaring met het sleutelen aan auto’s ben ik deze uitdaging aangegaan. Tot nu toe is het een leuke en leerzame ervaring.

Op dit moment verkeerd de auto in deze staat:





Twee jaar geleden uit de opslag gekomen, zag hij er zo uit:




De stappen die er tussen hebben gevolgd, zal ik proberen te vertellen. Al zullen de foto’s wel vanzelf spreken.

Na het ophalen en schoonmaken van de auto, was het tijd deze te gaan demonteren.

Motor en etc. er uit…




En men houd over, één kale body



Vanwege het najaar en de winter van dat jaar ben ik eerst begonnen aan de subframes en het motorblok(je) (tsjaa, zo groot zijn ze nou ook alweer niet).
Frames en het motorblok kaal maken, alles bij langs lopen wat aan vervanging toe is, hermonteren en het geheel weer netjes in een beschermende laag zetten.



RE: Mini 1976 Restauratie project

Motorblok nagekeken en de nodige onderdelen zijn vervangen. Alleen nog spuiten en netjes op orde maken. Het volledige motorblok staat wel in het webalbum, op de foto onder een laagje stof..





De subframes waren een ander verhaal, hiervan heb ik het achter subframe volledig moeten vervangen. Deze was totaal weggerot en niet meer te gebruiken of te herstellen. Het voor subframe verkeerde in goeie staat, mede doordat hij onder het vuil en vettigheid zat. Na het vervangen van de rubbers, stootbalgen en dergelijke zijn ze weer als nooit te voren.





RE: Mini 1976 Restauratie project

Eenmaal het motorblok, subframes met ophanging klaar, ben ik begonnen aan de carrosserie van de auto.
Deze verkeerde in (naar mijn mening) zeer slechte staat.
Het opknappen en naar eigen wensen maken van de koets, was voor mij de grootste uitdaging.
Ervaring met sleutelen heb ik wel, dus het opknappen van een motorblok en de subframes was geen probleem. Het vervangen en behandelen van plaatwerk is een totaal nieuwe ervaring..

Om te beginnen heb ik de auto naar binnen gedrukt, en dan begint het, het is één en al gaten en een hoop roest… waar te beginnen…?

Dankzij het werk van een vorige hobbyist, is de auto er slechter aan toe dan nodig was geweest, de bodem heeft men al eens een vervangingsdeel in geplaatst.
Maar dan wel zonder de oude bestaande bodem te verwijderen. Zo bestond de bodem uit een sandwich van twee tot drie bodemplaten op elkaar, vocht ertussen en je hebt nog meer rotterij.

De volledige bodem was aan vervanging toe, maar ook:
- De dwarsbalk
- Tunnel
- Dorpels
- Kofferruim
- Wielkasten voor en achter
- Ophangpunten subframes en schokbrekers
- Neus van de auto
- Raamspijlen
- Deurdrempels
- …. Ga zo nog maar even door.

Verdere foto’s staan op het album, (voor de echte liefhebbers van mini, ze kunnen schokkend zijn :p)





Om de vorm van de auto te behouden wilde ik het systematisch aanpakken. Voor zover mogelijk, eerst de “sterke en vast liggende” punten van de carrosserie vervangen.










De bodem zat er volledig opnieuw in, hiermee was de grootste sprong gemaakt en zat er eindelijk een beetje tempo in. Bij het aflassen van de bodem was ik namelijk al een 1,5 jaar bezig.

Vervolgens heb ik de carrosserie op z’n zij geplaatst, voor het plaatsen van de dorpels en allerlei andere details. Maar ook het voor subframe kon voor het eerst weer op zijn plaats voor het bepalen van de montagegaten!



RE: Mini 1976 Restauratie project

Bij het plaatsen van het voor subframe het ik de ‘neus’ er vanaf gehaald, deze was sowieso te rot om te behouden. Wat er voor in de plaats terug moet komen, beginnen enige plannen op te borrelen.
Vervolgens heb ik de auto op zijn dak geplaatst, voor verdere afwerking en het vervangen van het koffer gedeelte en schokbreker-steunen.





Als tussendoortje ben ik een setje schijfremmen tegengekomen. De auto stond origineel op vier trommels. Deze heb ik aan de voorkant vervangen voor 8,4inch schijven. Het setje heb ik gereviseerd, alleen de schijven zelf moeten nog vervangen of afgedraaid worden, dit komt met de tijd als ze onder de auto worden geplaatst.




Vorige week (22 Oktober 2011) was dan eindelijk de bodem zover om de bevestigingsgaten te maken voor het achter subframe, deze montage plaatsen zijn komen te vervallen bij het vervangen van het plaatwerk.
Maar… het ‘even’ plaatsen viel al snel tegen, met de gedachten dat de subframes ook uitgelijnd moeten worden, om later een goed weggedrag te creëren. Hier ben ik nog wel even mee bezig geweest om dit goed voor elkaar te krijgen.




Tot zover staat de Mini nog altijd in de garage, ik hoop snel meer te kunnen laten horen en het project een beetje up to date te houden.

RE: Mini 1976 Restauratie project

Afgelopen weekend weer een stap gemaakt.
De frames zijn inmiddels uitgelijnd. Daarbij gebruik gemaakt van vaste punten op beide frames.
Beide dorpels zitten ook op z'n plaats, daarmee is de bodem kwa laswerk klaar en kan ik verder met de koffer en beide schokbreker-ophangpunten.

Naast de werkzaamheden zijn eindelijk m'n velgjes aangekomen :D 12x6j worstvelgjes met een negatieve offset van ET -7. Hopen dat dit de gewenste uitstraling opleverd.

Een tijdje terug heb ik de neus van de auto verwijderd vanwege de slechte staat. Vlak voor de schokbreker-ophangpunten heb ik deze afgeslepen. Hiervoor heb ik helaas nog niet een oplossing, maar zijn vast veel tips en ideeën voor te krijgen? :)\\_
Op het forum word ook wel gesproken over Flipfronts, maar aangezien alle voor- en nadelen zit ik nog in twijfel.

Op na de volgende stap O:)

default

RE: Mini 1976 Restauratie project

Wat een leuk project om zo te zien, er is veel werk verzet aan de foto's te zien, ga zo door. d:)b

Ik zal er binnenkort ook aan moeten geloven; roest rond de montagepunten van het achter subframe. Kun je mij vertellen hoe je het frame hebt uitgelijnd??

RE: Mini 1976 Restauratie project

Net in huis en vandaag weer een mooie slag kunnen maken in de vrije uurtjes.
Nadat ik gisteren al een begin had gemaakt aan de schokbreker ophangpunten, heb ik dit vandaag af kunnen ronden.
Daarnaast heb ik foto's gemaakt van de velgen :D en de bodem. Omdat het achterste subframe er nog opzat, kon ik de velgen mooi even bekijken d:)b






Van de week hoop ik de bodem in m'n avond uurtjes te kunnen schuren en overtollige lasnaden te verwijderen. Om vervolgens hem af te kunnen werken met een beschermend laagje.
Dan kan het weekend begin worden gemaakt aan het achterste deel van de auto.

Vanwege de velgen zal ik wel opzoek moeten naar spatbordverbreders.
Verder een paar van de ophangpunten







Beste Maikel,

Ik heb nu het geluk dat de mini op z'n dak ligt en zo makkelijk kan werken aan de bodem, en dus ook aan het uitlijnen van de subframes. De zwaartekracht werkt wat meer mee :P
Voor het uitlijnen van je subframes en andere dingen, moet je eens op deze site kijken: http://infomininl.org/news.php

Hier vind je o.a. deze tekeningen:




Ik heb het zo gedaan, en naar mijn mening zou het moeten werken:
Ik ga er vanuit dat bij jou het voor-subframe nog op zijn (originele) goede plaats kan blijven zitten.
Als je dan de hartlijn uit de tekening en de twee driehoeken neemt (de gekruisde lijnen; DA), zou je hier genoeg aan moeten hebben.
Beide lijnen DA moeten de zelfde lengte hebben. Alleen het lastige is om vaste punten op je subframes te vinden vanwaaruit je kunt gaan meten.
Ik zelf heb verschillende punten gepakt en dezen herhaald om er zeker van te zijn of het klopt.
Ook zou je voordat je begint een aantal referentiepunten kunnen vastleggen voor het vervangen van je plaatwerk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

RE: Mini 1976 Restauratie project

Ziet er uit als een leuk project! :D

Ik ben afgelopen weekend begonnen met het demonteren van mijn British open uit '93 en ga em van boven tot onder helemaal aanpakken. Mij zijn gelukkig de subframes in goede conditie.

Succes met de rest van je project, ik zal em in de gaten houden voor inspiratie voor mijn eigen project! ;)

Keep up the good work! d:)b

default

RE: Mini 1976 Restauratie project

Valuy schreef:

Beste Maikel,

Ik heb nu het geluk dat de mini op z'n dak ligt en zo makkelijk kan werken aan de bodem, en dus ook aan het uitlijnen van de subframes. De zwaartekracht werkt wat meer mee :P
Voor het uitlijnen van je subframes en andere dingen, moet je eens op deze site kijken: http://infomininl.org/news.php

Hier vind je o.a. deze tekeningen:




Ik heb het zo gedaan, en naar mijn mening zou het moeten werken:
Ik ga er vanuit dat bij jou het voor-subframe nog op zijn (originele) goede plaats kan blijven zitten.
Als je dan de hartlijn uit de tekening en de twee driehoeken neemt (de gekruisde lijnen; DA), zou je hier genoeg aan moeten hebben.
Beide lijnen DA moeten de zelfde lengte hebben. Alleen het lastige is om vaste punten op je subframes te vinden vanwaaruit je kunt gaan meten.
Ik zelf heb verschillende punten gepakt en dezen herhaald om er zeker van te zijn of het klopt.
Ook zou je voordat je begint een aantal referentiepunten kunnen vastleggen voor het vervangen van je plaatwerk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)




Bedankt voor de informatie, daar kan ik zeker wat mee! d:)b
Wij gaan de mini waarschijnlijk ook wat makkelijker neerleggen, dat werkt wel zo fijn.

RE: Mini 1976 Restauratie project

hey hey,

ik heb dit topic al met vol bewondering gelezen,
gaat goed vooruit zo, en kan ook alleen maar zeggen ga zo door,

het enige wat ik als opmerking kan geven is dat je de afwatering nog open moet maken van de onderdorpels( het lijkt tenmiste dat het op de foto nog dicht is)


voor de rest succes,,,, blijf dit zeker volgen,

greetz seffens

RE: Mini 1976 Restauratie project

Een nieuwe update.
Het gaat deze week wel aardig vooruit. De afgelopen dagen heb ik de voorkant verder aangepakt.
Met een twee dagen schuren in alle hoekjes en gaatjes en na het vervangen van de slechte delen, ziet het er weer spik en span uit.





Ik hoop morgen na een middagje schuren en lasnaadjes verwijderen het eerste deel van de bodem in de verf te zetten (voorkant). Om vervolgens het weekend een start te maken aan de koffer/achterkant.
Sowieso gaat een deel van de wielkasten, accubak, de schanierpunten van de kofferklep en het achterste gedeelte van de bodem eruit. Eens kijken wat hiervan overblijft..






And at last but not least

Bedankt voor de reacties! :D

leuke en zinvolle, want de afwatering in de onderdorpels is mij onbekend. Behoord deze vooraan tegen de wielkast te zitten?
Ik zal zo wel eens op het forum sneupen..

Nog één laatst puntje; waarschijnlijk ga ik de afgeslepen voorkant vervangen voor een flipfront (polyester? :?). Aangezien de voorkant al redelijk lijkt op wat het dan wezen moet, en de voor- en nadelen begin ik dit te overwegen, zal het plan binnen kort eens verder uitwerken..

Gr mij

RE: Mini 1976 Restauratie project

Mooi project!!

Mijn voorkant was ook aan alle kanten rot, zowel binnen als buitenschermen. Daarom (en stiekem omdat ik het cool vind en toch niks origineel wil laten) heb ik ook voor een poly flipfront gekozen. De meningen zijn erover verdeeld, als je maar oppast dat je geen waardeloze pasvorm koopt zoals ik, of met verstevigen de boel krom trekt (dus laag voor laag verstevigen en op de auto laten drogen).

Anders krijg je van die praktijken zoals in mijn topic... >:)

Succes verder!!

RE: Mini 1976 Restauratie project

Juice schreef:
Mooi project!!

Mijn voorkant was ook aan alle kanten rot, zowel binnen als buitenschermen. Daarom (en stiekem omdat ik het cool vind en toch niks origineel wil laten) heb ik ook voor een poly flipfront gekozen. De meningen zijn erover verdeeld, als je maar oppast dat je geen waardeloze pasvorm koopt zoals ik, of met verstevigen de boel krom trekt (dus laag voor laag verstevigen en op de auto laten drogen).

Anders krijg je van die praktijken zoals in mijn topic... >:)

Succes verder!!




Je hoort inderdaad veel verschillende meningen over een flipfront. Ik heb er een paar bekeken en er zijn ook nog al wat verschillende soorten.
Van de week maar eens een beslissing nemen over wat het moet worden. :)

Gisteren en vandaag heb ik weer een slagje kunnen maken.

De bodem zit in de verf en ik ben begonnen aan de achterzijde van de auto.

Zoals al eerder verteld, wist ik nog steeds niet waar ik moest gaan beginnen.
Uiteindelijk ben ik vandaag zover gekomen...:

Het geverfde gedeelte eerst maar eens afgedekt.


Vervolgens begonnen aan de klus..







Hoe verder ik vanmiddag kwam, hoe meer de moed mij in de schoenen zakte, of beter gezegt, schoenzolen :P
Maar snel verder;




Het achterste gedeelte zit er in, deze sluit nu alleen aan op het voorste gedeelte van de bodem.
van de week in de avonduurjes zullen ook de wielkasten aan moeten sluiten.

Later zal natuurlijk ook de rest moeten hervormen. Alleen zullen er eerst meer stukken plaatwerk moeten worden verwijderd dan ik had gehoopt.
Daarnaast past één van de vervangingsdelen niet, de vorm van het middelste stuk plaatwerk met de schanierpunten voor de kofferklep, is niet zoals het zou moeten zijn. Foto's daarvan zal ik van de week even maken met de vraag of dit zo hoort.

Nog een lange weg te gaan \\:)/

RE: Mini 1976 Restauratie project

Ik zou er een afneembaar stalen front op zetten, is veel mooier en altijd beter van pasvorm dan de polyester varianten.

Dennis

RE: Mini 1976 Restauratie project

goed bezig mathijs

ik zou persoonlijk ook voor een stalen flip front gaan en niet voor een polyester

maar voor de rest ga zo door
en ik spreek je vast nog wel eens op het werk

hilbert

RE: Mini 1976 Restauratie project

[u:2uresa7q]Update[/u:2uresa7q]

De koffervloer is inmiddels weer gevorderd, heb er alleen nog geen foto's van.

Om terug te komen op het eerder genoemde punt, de pasvorm van een stuk plaatwerk.

Hier zit mijn probleem: Het stuk plaatwerk loopt niet mee in de lijn van de kofferklep, hierdoor zal deze nooit mooi sluiten;

Hoop dat het duidelijk word met behulp van deze foto's





Op de foto's is het lastiger te zien, maar de onderste rand van de klep, zit een ronding in, deze ronding zit in spiegelbeeld in het plaatwerk en niet zoals ik zou verwachten, de zelfde richting.

Mijn vraag is nu, hoort dit zo te zijn of heeft het echt een verkeerde vorm? :?
Help :? O:)

Over de voorkant, ik heb onderhand al een Flipfront gekocht. De zelfde avond na het voorgaande bericht, dus helaas (of niet :9 ) het word een poly Flipfront.
Mijn belangrijkste reden is dat je af bent van het oxideren.
Ben erg benieuwd hoe dit eruit ziet.
Gemaakt in Nederland, een Nederlandse Flipfront en geen Engelse.. Wellicht dat het wat uitmaakt.

Bedankt voor de verdere reacties, en opmerkingen/suggesties zijn altijd welkom!

Hilbert, December/Januari ben ik weer een aantal weken op het werk aanwezig. \\:)/

RE: Mini 1976 Restauratie project

Het lijkt of het niet past, daar jij de klep 'niet ver genoeg' dicht doet.
Je hebt de klep nu haaks op de onderste rand staan, maar in werkelijkheid staat ie onder een hoek (richting voorzijde van de auto).

Groet ron

RE: Mini 1976 Restauratie project

Het lijkt erop dat je scharnieren niet helemaal dicht zijn...

Zou je het stukje plaatwerk anders niet kunnen hecten en dan je klep ophangen om te controleren, als je echt twijfelt...

RE: Mini 1976 Restauratie project

Bedankt! d:)b stom natuurlijk, :P nu ik de foto's nog eens bekijk kan dit inderdaag wel eens mijn fout zijn, zal zodra ik de kans heb wel eens kijken of dit echt het geval is.

Het weekend lekker besteden aan de rest van de koffer en wielkasten, hoop weer een eind te komen.

RE: Mini 1976 Restauratie project

denk er ook aan dat de 2 scharnieren verschillend zijn...

RE: Mini 1976 Restauratie project

Red Flame schreef:
denk er ook aan dat de 2 scharnieren verschillend zijn...




Hoe verschillend, als een linkse en een rechtse?

Ben er vandaag nog mee bezig geweest maar het lijkt er niet op of het stuk plaatwerk de juist vorm heeft, ik zal hem aanpassen zodat hij wel netjes zal gaan sluiten.

Afgelopen twee dagen lekker bezig geweest met de achterkant/koffer, foto's komen nog!
Daarnaast is ook de Flipfront binnen, ziet er erg netjes uit moet ik zeggen!

RE: Mini 1976 Restauratie project

Valuy schreef:
Red Flame":2opwrr28]denk er ook aan dat de 2 scharnieren verschillend zijn...




Hoe verschillend, als een linkse en een rechtse?

[/quote:2opwrr28]

jep...

RE: Mini 1976 Restauratie project

Bedankt Red Flame, ik zal er op letten.

Even een update van de werkzaamheden dit weekend, nu mét foto's!
Het begin aan de achterkant is er..





Eén wielkast is klaar, hier zaten 2 slechte stukken in en heb deze vervangen. Daarnaast zijn de puntlas delen verwijderd, al het dubbele plaatwerk. (dubbel plaatwerk betekend toch vaak roest)
Zoals bijvoorbeeld de ronding aan de buitenkant van de wielkast, die rand is o.a. weg.



RE: Mini 1976 Restauratie project

Je bent weer een lekker stukje opgeschoten zo te zien... Ga zo door en het komt helemaal goed zo te zien.

RE: Mini 1976 Restauratie project

Zo te zien heb je het dubbele plaatwerk weggehaald waar het subframe aan bevestigd wordt. Dat zou ik toch wat gaan verstevigen.

RE: Mini 1976 Restauratie project

Beumert schreef:
Zo te zien heb je het dubbele plaatwerk weggehaald waar het subframe aan bevestigd wordt. Dat zou ik toch wat gaan verstevigen.




Dat komt uiteraard wel weer op z'n plaats. Misschien plaats ik ook wel aan de binnenkant een extra plaatje, i.p.v. aan de onderkant van de auto om zoveel mogelijk roest er tussenin te voorkomen. De bedoeling is toch dat het binnen droger blijft :P

Hier nog een fototje van m'n flip



zodra de mini op z'n pootjes staat even passen.

RE: Mini 1976 Restauratie project

Ziet er allemaal goed uit.

Heb je trouwens origineel plaatwerk gebruikt? Ik heb vorige week mijn bodem vervangen maar dat paste niet helemaal. Zo te zien valt het bij jouw wel mee.

Succes, en ik hou het topic in de gaten

RE: Mini 1976 Restauratie project

Dit ziet er netjes uit d:)b . Ben benieuwd naar het resultaat.

RE: Mini 1976 Restauratie project

G-force schreef:
Heb je trouwens origineel plaatwerk gebruikt? Ik heb vorige week mijn bodem vervangen maar dat paste niet helemaal. Zo te zien valt het bij jouw wel mee.




Het plaatwerk is origineel. Maar niet alles past, althans niet zoals ik had verwacht van origineel spul. De halve koffervloer en het stuk waar de schanierpunten van de kofferklep in zitten passen beiden niet.
Die halve vloer heb ik zelf aangepast, die van de schanierpunten moet nog wat op verzonnen worden.

Heb jij dit stuk plaatwerk (schanierpunten koffer) ook vervangen en hier problemen mee gehad?


RubenM":p17ynzr7]Dit ziet er netjes uit d:)b . Ben benieuwd naar het resultaat.[/quote:p17ynzr7]
Bedankt :D

Vanavond nog weer bezig geweest met de andere zijde van de auto. Hier een paar fototjes.




Morgen het erin lassen en de wielkast proberen klaar te krijgen.

Ook heb ik vanavond een stuk gemaakt voor de ene achterzijde, om alvast wat inspiratie op te doen.. :) Hopen dat het zichtwerk ook netjes word.


RE: Mini 1976 Restauratie project

Ik heb zelf immitatie gekocht, maar was dus benieuwd of dat origineel beter past. Maar dat valt dus ook tegen.
Ik heb alleen de bodemplaat en banaan vervangen. De banaan paste aardig goed. De bodem was wat minder. Het deel voor reservewiel was in een andere ronding. Maar met wat trek, druk en slijp werk is het goed gekomen.

Weet je zeker dat je de scharnieren niet verkeerd om hebt? op de foto lijkt het er op of dat het wel gaat passen.

RE: Mini 1976 Restauratie project

Met de bodemplaat had ik inderdaad het zelfde probleem met de ronding van het reservewiel. Daarnaast was ook de ronding van de wielkasten anders, hier heb ik redelijk veel materiaal weg moeten halen.

Dat de schanieren zouden zijn omgewisseld zou kunnen, maar deze heb ik zelf nog niet los gehad van de klep. Misschien een vorige eigenaar. Als er morgen tijd voor is zal ik er nog eens naar kijken! Dan zit ik alleen nog met de ronding van het plaatwerk, wellicht dat dit dan ook beter valt. Bedankt! Er komen snel weer foto's.

Mathijs

RE: Mini 1976 Restauratie project

Pakjesavond

Helaas geen pakjes voor mij, maar ben van het weekend wel weer lekker opgeschoten.
Hier een paar foto's van de werkzaamheden aan het achterkantje.






Accubox vervangen






Vanavond heb ik het subframe nog op z'n plaats gehad voor de bevestigingsgaten, dezen zitten op z'n plek en kan ik van de week gaan verstevigen. Dan alleen de schokbreker ophangpunten achter nog en de bodem is klaar! :)
Kan niet wachten tot hij eindelijk op z'n pootjes staat om te zien wat het resultaat is.



[i:21v4q073]M'n grootste fan[/i:21v4q073] ;)

RE: Mini 1976 Restauratie project

al gelukt met het paneel voor de schanieren van de klep

heb hier nog een orgineel paneel hertige liggen met ook de stukken onder de achterlichten door er aan

helaas niet goedkoop maar wel goed pasvorm

moet je nu in de vers primer de banaan vast lassen???

verder goed bezig ga zo door

hilbert

RE: Mini 1976 Restauratie project

Hee Hilbert! Dat gedeelte zit er nog niet in omdat ik inderdaad nog met de pasvorm zit, heb eerst de bodem zelf afgewerkt.

Dat zou misschien een uikomst zijn, je krijgt PB :)

Ik heb er inderdaad primer op zitten, omdat ik er niet dagelijks mee bezig kan en roest wil voorkomen :P spuit ik d'r ff een dun laagje op, met schuurpapiertje ist zo weer weg.

Bedankt!

, Gisteren avond nog twee uurtjes bezig geweest;



Alleen nog goed dicht aflassen en in de verf.

Aan de bodem zelf moeten alleen nog de achterste schokbreker ophangpunten vervangen worden, dan is de bodem ready to paint en zal ik met het achterkantje aan de gang. :D

gr.

RE: Mini 1976 Restauratie project

hoi

ik ben je topic al een tijdje aan volgen super man.
ik ben zelf ook met zo,n project bezig .
ik zag dat jij je mini op zijn dak had staan (op een Imprial)
vervormd het dak hier niet door het is toch een redelijk gewicht ?
pss is de imperial speciaal voor mini of is dat een universele.

ga zo door man

RE: Mini 1976 Restauratie project

Vandaag de bodem klaar gekregen, schokbrekerophangpunten en andere laatste dingetjes zijn vervangen. :D Zie foto's:
Achterkantje moet nog maar dat is kijken of ik aan goed plaatmateriaal kan komen en dan kan die in de epoxy waarna verder afgewerkt.






Gaatje vergeten zie ik net, voor de brandstofslang :x



johngeer schreef:
hoi

ik zag dat jij je mini op zijn dak had staan (op een Imprial)
vervormd het dak hier niet door het is toch een redelijk gewicht ?
pss is de imperial speciaal voor mini of is dat een universele.

ga zo door man




Hallo Johngeer,

Ik heb het gezien, super dat je je eerste mini weer hebt gevonden zeg! Succes met je project.

Klopt hij staat op die dakdragers, ik heb ze te leen en weet er verder eerlijk gezegd weinig vanaf :P Het zijn in ieder geval Thule dakdragers. Ik dacht niet dat ze speciaal voor de mini zijn. Misschien dat iemand anders op het forum er meer over vertellen kan?

Voor het omdraaien van je mini moet je ze niet gaan gebruiken, maar alleen om op te staan.
Het gewicht van de mini valt mee, kaal carrosserie is z'n 150kg? Zorg er voor dat je de dagdragers onder je raamspijle plaatst. Als je er goed mee omgaat, egale vloer en etc. is het uitstekend te doen en het werkt super fijn zo!! (aanrader voor je werkhoogte)



Fijn weekend!

RE: Mini 1976 Restauratie project

Het is onderhand alweer 19 december. De afgelopen week heb ik het stuurhuis onderhanden genomen, in de avond uurtjes uit elkaar gehaald en eens een opknapbeurtje gegeven.
Alleen nog even in de kleur en weer monteren :) Het hangt nu nog met wat losse onderdelen in de primer.

Daarnaast verwacht ik van de week een pakketje vanuit Engeland, met schokbrekers (voor en achter), twee trommels (brede versie voor de achterzijde),
wat boutjes, ringetjes en moertjes & nieuwe fuseekogels. d:)b

De achterzijde is nog niet gevorderd, nog afwachtend of ik het zelf ga maken of origineel kan krijgen. Hoop hier snel verder mee te kunnen.

Gr

RE: Mini 1976 Restauratie project

hoi Mathijs.

ik zie dat je al lekker vorderd met je project.
mijn project is nog net iets verder van huis maar komt ook zeker goed.
alleen nou had ik een vraagje aan je .
ik zie dat jij ook je dorpels heb moet vervangen .
ik ga van het weekend ook mijn dorpels vervangen .
alleen nu denk ik eraan om hier toch imitatie ga gebruiken dit omdat je hier toch niet veel van ziet .
nu is mijn vraag of jij daar ervaring mee hebt.

ik mooet mijn instap lijst vervangen en mijn buiten en binnen dorpels

grt John

[Valuy heeft zijn reactie in het topic van johngeer gezet, waarvoor dank: viewtopic.php?p=612992#p612992 - Eelke]

RE: Mini 1976 Restauratie project

Het pakket is nog niet binnen, maar deze foto's vertellen vast genoeg over afgelopen week.. :) Heb alleen geen foto's van toen die uit elkaar lag, was te enthousiast bezig om hier tijd voor te maken :P .



RE: Mini 1976 Restauratie project

Waw ziet er goed uit :)\\_ \\:)/
Word echt mooi

RE: Mini 1976 Restauratie project

Thanx!

Update: De laatste week van December weinig gedaan, naast werken alleen wat spulletjes besteld en in de verf gezet.
Vanavond weer aan de slag gegaan met het wachtende achterste gedeelte. Goeie start van het nieuwe jaar!

Materiaal verwijderd en het nieuwe stuk plaatwerk( :)\\_ ) geplaatst.





Op de deuk in linkerzijde na past het goed.


Deuk verwijderen en definitief vast zetten is voor de volgende keer. Morger weer een dag :)

RE: Mini 1976 Restauratie project

zo dat schiet lekker op met zo'n stuk

hilbert O:)

RE: Mini 1976 Restauratie project

Dat kun je wel zeggen ja, dit stuk plaatwerk past tenminste.
Dank aan jou Hilbert! :)\\_

RE: Mini 1976 Restauratie project







Lekker bezig met de achterkant, helaas heb ik te weinig tijd om hem deze week nog vast te maken.

Iemand nog tips om de klep goed passend te houden?

Grz

RE: Mini 1976 Restauratie project

goed bezig martijn

je kunt de klep er ook tijdelijk even met een paar stripjes aan de buiten kant in het gat vast lassen

hilbert

RE: Mini 1976 Restauratie project

Bedankt, ga ik daar mee bezig. d:)b

Mathijs

RE: Mini 1976 Restauratie project



Eindelijk weer wat kunnen doen. Vertinnen :)











RE: Mini 1976 Restauratie project























Nog ff afwerken. :D

Album link :)
link

RE: Mini 1976 Restauratie project

Vandaag z'n beetje de laatste loodjes kunnen leggen aan de achterzijde. Lijkt netjes en alles mooi sluitend.
Nog ff schuren, in de epoxy en op z'n wieltjes plaatsen, ben benieuwd! :D

Heeft iemand overigens tips over het beschermen van de bodem (binnenzijde), :) of ook gewoon afschermen met epoxy?

Ps. Wat is het rustig op het forum, geen hobbyisten in de winter? :9











RE: Mini 1976 Restauratie project

Ziet er netjes uit!

Ik doe zelf op dit moment maar weinig aan de Mini, vanwege het koude weer. Ik rij er wel dagelijks mee :)