Mini 850 uit 1978

RE: Mini 850 uit 1978

Eerst even m'n Mini historie , een jaartje of 3 geleden een Mini Sprite uit 94' gekocht daar heb ik met plezier in gereden, maar het kriebelde wel om een snellere ,oudere te hebben.
Het liefst een Coopertje maar ik liep ergens anders tegenaan.

Het is een Mini 850 uit 1978 geworden , ja 32 jaartjes oud !
De Mini 850 is een aantal jaren geleden gerestaureerd met waarschijnlijk de bedoeling om er rally’s/circuit mee te gaan rijden , wat zo te zien niet gebeurd is want hij ziet er als nieuw uit.
Er is ongeveer denk ik sindsdien 6000 km mee gereden en toen is tie in een BMW/Mini showroom gekomen waar die een hele tijd heeft gestaan naast de nieuwe Mini om het verschil te laten zien tussen oud-nieuw.
Nu wilden ze eraf en hadden ze hem te koop gezet , waar toevallig m’n oog op was gevallen naar het speuren naar oude Mini's.

Dat stilstand nooit echt lekker is voor een auto ondanks dat tie zelfs in een verwarmde showroom had gestaan , bleek wel toen ik hem opgehaald had……
Een koppelingetje wat niet echt meer lekker liep , een carburateur die niet lekker liep, een verkeerd gemonteerd vliegwiel.ed.ed.
Nu is dat allemaal hersteld en kan ik er mee rijden.

Wat er met de restauratie gebeurt is :
Het 850 CC blok is vervangen door een 1300 CC welke nu een snellere kop heeft en nu een andere carburateur van een Cooper uit 1991 met een open K&N luchtfiltertje , een speciaal uitlaatspruitstuk welke omwikkeld is met hitte-tape en een rechte uitlaat naar achteren.
Kwa remmen , zitten er nu nieuwe remschijven/klauwen op en RVS remleidingen.
Het onderstel is verlaagd en zitten Konie schokdempers onder.
Natuurlijk is hij helemaal gespoten en nieuwe bumpertjes,ramen rubbers , etc. etc.
Rondom 4 nieuwe Mini-light velgen van 5x10” met Falken banden met de maat 165-70-10.
In het interieur is een rolkooi gekomen , 2 Cobra stoelen 4-punts gordels en een dashboard, brandblusser en dat was ’t wel zo’n beetje.

Het weegt op kenteken 590 kg dus het komt ook wel aardig voorruit……

Genoeg getikt , nu fotoooooos !







Foto van de 10" wielen :



Dingen die ik nog wil doen:

Toch wat geluidsisolatie aanbrengen , hij maak nu wel erg veel herrie binnen….
Mini embleempje op de motorkap zetten , de vorige is door een ‘liefhebber’ eraf gehaald.
In het dashboard wat roosters maken voor de verwarming.
In de motorruimte wat beugels ed. opknappen of nieuw maken van RVS.
Wat meters werkend in het dashboard krijgen.....
Wat onderdelen in de tectyl zetten.
Grote poetsbeurt.

Dingen genoeg dus……

Gisteren wel even op CPZ geweest , en natuurlijk even een fototje:



Zal binnenkort nog wat detailfoto's maken van motor ed. ( als het wat mooier weer is.)
De mini had ook een sleutelhanger van de Mini Seven Club , dus de auto is misschien van een lid geweest hier ?

RE: Mini 850 uit 1978

WAUW!!!! mmooooie mini man!!!
veel plezier ermee!!

gr Fred

RE: Mini 850 uit 1978

Ben ik nou gek of heeft ie op de laatste foto opeens weer gele nummerplaten?

Verder een zeer mooie mini!

RE: Mini 850 uit 1978

Nee je bent niet gek :P , komt door de inval van het zonlicht.

RE: Mini 850 uit 1978

Ik had deze Mini pas geleden nog te koop zien staan op internet (bij de BMW-dealer) en dacht al dat ik 'm herkende.
Zie hier.

Veel plezier ermee !

RE: Mini 850 uit 1978

Interesant leesvoer......is niet echt een standaard blokkie geweest als ik dit zo lees.

RE: Mini 850 uit 1978

mooie mini man :D

ik had die mini ook op het oog :| :P

maar veel succes met de mini he :)\\_

RE: Mini 850 uit 1978

Dank ger-mini :) , was jij degene die op zaterdag een afspraak had ?

Toen ik hoorde dat er zaterdag ook iemand kwam , had ik snel een halve snipperdag genomen en was op vrijdag ervoor geweest. O:)

In ieder geval succes met het zoeken naar een andere. :)

RE: Mini 850 uit 1978

graag gedaan hoor :)

ik was het niet nee die zaterdag een afspraak had :P

was alweer een paar weken geleden hoor.

maar ik heb zelf al weer een leuke mini op het oog (voor de zoveelste keer :x ) :D

maar hij trekt zeker wel lekker snel op ? >:)

RE: Mini 850 uit 1978

weer eens een update.....

Aantal dingen veranderd, als eerste :
Omdat hij niet meer liep is er een nieuwe bobine in gekomen en omdat de mini toen nog steeds niet lekker liep (heel kort.....)een andere ontsteking.
Van de oude ontsteking was het binnenwerk niet zo goed meer er was een veertje een eigen leven gaan leiden en het binnwerk gesloopt...zie foto:




Er is dus een electronische ontsteking van een Cooper uit '91 in gekomen en nu draait tie weer als een zonnetje ! :D

Ook de stuurhuishoezen hadden hun langste tijd gehad dus ook vervangen:





Vorige week bij iemand geweest die fotograveren als hobby heeft en die heeft van de Mini een aantal foto's gemaakt , als tie ze opgestuurd heeft zal ik hier een paar mooie plaatsen. :)

RE: Mini 850 uit 1978

Er is al een keer een restauratie overheen gegaan, gezien de foto's

EDIT: zie dat het ook al in de begintekst staat

RE: Mini 850 uit 1978

minimaf schreef:

Vorige week bij iemand geweest die fotograveren als hobby heeft en die heeft van de Mini een aantal foto's gemaakt , als tie ze opgestuurd heeft zal ik hier een paar mooie plaatsen. :)




Is dat een foto uithakken in steen ofzo? O:)

Je mini ziet er erg netjes uit!

RE: Mini 850 uit 1978

Dank , met een f dan.. :P

RE: Mini 850 uit 1978

Wat foto's van vorige week van hoe de Mini er nu bijstaat;











En snel nog een foto gemaakt toen ik de Mini verplaatste....:


RE: Mini 850 uit 1978

Nog eentje dan :) :

RE: Mini 850 uit 1978

Lekkere foto's!

RE: Mini 850 uit 1978

Geen hele grote update , maar wel een belangrijke, de Falken banden die onder de Mini zaten waren zo beetje aan vervanging toe.... :)



Aangezien ik geen Falken meer wilde hebben kwam ik via via bij 4 stuks Bridgestone SF226 uit.





Het rijdt een heel stuk beter nu !!

RE: Mini 850 uit 1978

Wat was er mis met die Falken dan? Ik heb ze ook en ben er erg tevreden over

default

RE: Mini 850 uit 1978

Gokje, grip in regen..

RE: Mini 850 uit 1978

idd, ik vond de grip in de regen/nat niet echt geweldig , dus daarom de keus op een ander merk banden. ;)

RE: Mini 850 uit 1978

Hmm oke, heb zelf tot nu toe niet echt klachten gehad over de grip :)

RE: Mini 850 uit 1978

Als ik t goed heb is jou mini in de kleur vermilion red

RE: Mini 850 uit 1978

Zou goed kunnen , heb zelf geen kleurcode of naam....het is oranje tegen rood aan.
Dacht wel dat het een originele kleur was uit dat jaartal.

RE: Mini 850 uit 1978

Klopt ook wel dat ook de kleur uit die periode

RE: Mini 850 uit 1978

Ey nog een mini 850 uit 1978. Heb je ook foto's van je interieur?

Groeten
Ruben

RE: Mini 850 uit 1978

Net even naar buiten gelopen voor wat foto's te maken , de mini is niet meer origineel van binnen hoor als je daar naar op zoek was... maar bij deze:









En hoe de Mini er nu bijstaat:



RE: Mini 850 uit 1978

Innocenti dashboard :) Ik zie gewoon altijd graag het gehele plaatje en deze zag er al heel netjes afgewerkt uit. En van de binnenkant kan hetzelfde gezegd worden. Mooi mini!

RE: Mini 850 uit 1978

Aaahh in spaarnwoude gemaakt
:)

RE: Mini 850 uit 1978

Gerits, dank. :)
Is een Innocenti dashboard idd.

Markje , klopt ja goed gezien...woon er op 1 minuut rijden vandaan. 8)

RE: Mini 850 uit 1978

AAhh dan is t simpel:) uw woonlocatie :)

RE: Mini 850 uit 1978

AAhh dan is t simpel:) uw woonlocatie :)

RE: Mini 850 uit 1978

moooooie mini,
geniet ervan.... :D


greetz seffens

RE: Mini 850 uit 1978

Dank je, genieten doe ik zeker ! :D :D

RE: Mini 850 uit 1978

Omdat de bodem/subframe's ed. nog steeds hard en roestvrij waren de Mini een volledige Dinitrol behandeling laten geven , om het ook zo in de toekomst te houden.
Kost wel wat maar het is echt superrrrr gedaan en de roestduivel heeft de komende 20 jaar pech...

Even 2 plaatjes:





Geen foto van de onderzijde maar deze is ook zo gedaan.

Ook gelijk de Mini doorgesmeerd en omdat de wielen er toch afwaren de wielen omgewisseld , de voorbanden waren toch al naar een kleine 3mm profiel gegaan terwijl achter nog ruim 6mm profiel had ( en dit in maar 10.000 km...)



Binnenkort wordt hij getaxeerd kijken wat daar uitkomt.

RE: Mini 850 uit 1978

Dat Dinitro; gaat dwars door t tectyl heen?

RE: Mini 850 uit 1978

Alle andere 'rommel' gaat er bij de schoonmaakbeurt vanaf , en zijn er plaatwerkdelen te roestig moeten deze voor het beste resultaat vervangen worden.

In mijn geval was dat niet , de Mini was 4 dagen weggeweest 1e dag schoonmaken daarna 2 dagen drogen en de 4e dag dan alle beschermlagen aanbrengen.

RE: Mini 850 uit 1978

Weer even bezig geweest aan de Mini, had het idee dat er steeds minder stroom had ( de lichten deden het nog zwakjes en andere electra ook. )
Na ook niet meer te kunnen starten , de schuld maar gegeven aan de Dynamo. :P
Eerst maar even de accu eruit om deze onder de lader te kunnen zetten , en een nieuwe(gereviseerde) dynamo gehaald, kosten vielen nog mee 115 eurie.

Het uit en inbouwen was makkelijk , en gelijk de boel maar schoongemaakt (zat nog onder de dinitrol)
Wel ging het wat makkelijker als de gril eruit was



Het rijdt nu een stuk prettiger , heb weer licht en alles werkt weer , en ook het motortje vindt ik beter lopen , miss. is er nu een wat krachtiger vonkie... :D

RE: Mini 850 uit 1978

Mooie mini hoor!

De foto doet me er trouwens aan herinneren dat ik ook nog zo'n afdekkapje voor m'n ontsteking moet zoeken..!

RE: Mini 850 uit 1978

Thanks :D ,is een kapje van niks maar beschermd idd. de ontsteking goed.

RE: Mini 850 uit 1978

Vette Mini Man! ziet er top uit!

Een foto die mijn aandacht erg trok was: http://img406.imageshack.us/img406/8474/mini037.jpg

kan je misschien wat meer foto's mailen van hoe je het mini dashboardje waar de choke en verwarming aanzitten heb vastgemaakt? :)\\_ :)\\_

Veel rijplezier!

RE: Mini 850 uit 1978

De mini is nog steeds niet weg, wel een tijd geleden dat ik hier wat gepost heb.. Maar hij loopt nog als een zonnetje en zonder problemen !!

Was van de week nog gespot door een fotograaf op Zandvoort. :)





Oja, had hem niet zien staan anders had ik wel wat vrolijker gekeken... :P :D

RE: Mini 850 uit 1978

ff het topic updaten ,deze Mini 850 heb ik niet meer sinds vorig jaar juli.....ben benieuwd of tie nog ergens is opgedoken hier ??
Was een leuk karretje... :D

Ben wel Engels blijven rijden, dat dan weer wel....een Lotus Elise geïmporteerd uit Engeland.


Lees ook nog wel mee hierzo, blijft leuk om te volgen al heb ik geen Mini meer (miss. in de toekomst weer...) :D

RE: Mini 850 uit 1978

Je bent er niet op achteruit gegaan iig.
Ook leuk. d:)b

RE: Mini 850 uit 1978

Dank Jos, de Elise is een heel mooi uitgebalanceerd lichtgewicht auto welke een hele goede wegligging heeft. :)

RE: Mini 850 uit 1978

Hij roest in ieder geval wel wat minder snel als een mini :P

RE: Mini 850 uit 1978

wowwww
mooi hoor, een grote overstap :D