Pro Motive Mini 1988

RE: Pro Motive Mini 1988

Een aantal maanden geleden ben ik weer met een project begonnen, een Pro-Motive Mini conversie. Nadat ik een aantal jaren geleden heb gebouwd aan en B16A Mini (mid-engine en RWD) en deze uiteindelijk heb verkocht bleef het toch kriebelen. Ik wilde weer iets voor erbij en had een budget van +-15k. Na lang zoeken toch weer gekozen voor zelfbouw, een groot deel van de lol zit voor mij in het bouwen zelf. De intentie is om de Mini volledig op kenteken te laten zetten.

Het gaat om een Mini 1000 uit 1988 (origineel Jet Black), door vorige eigenaar in deze kleur gespoten. De Mini was vrij hard, maar uiteindelijk hebben we toch veel werk gestoken in het netjes maken van de Mini, incl. het nodige laswerk. Idee is om de Mini, wanneer deze verder af is, volledig over te laten spuiten.

Basis onderdelen:

- Volledige Pro-Motive Mini R1 kit, inclusief fatsoenlijke achteruit;
- Yamaha R1 5PW (injectie) motor met 164pk std. Sequentiële 6 bak wordt gebruikt;
- Volledig Spax onderstel, instelbaar in hardheid;
- Camber kit en solid mount kit voor voor subframe;
- Minilight (orgineel) 12" wielen;
- Metro Turbo (4pods) remmen voorkant, volledig gereviseerd;

Inmiddels zit de motor in de Mini en gaan wij aan de gang met de elektronica. Updates volgen, hieronder wat impressies.





Het originele blokje:





Het R1 blokje in het Pro-Motive frame, voor de oplettende kijkers, het blok wordt idd 180 graden gedraaid:



En zo hangt het blokje er nu in. De rode "ringen" (alu) zijn op alle ophangpunten ipv de rubbers gekomen:

default

RE: Pro Motive Mini 1988

Zalig!
Hoe werkt de koppeling eigenlijk, via kabel of met olie?

RE: Pro Motive Mini 1988

Met een non-verto hulp cilinder.

default

RE: Pro Motive Mini 1988

Ben je inmiddels al verder met de bouw? Is het redelijk bolt on of moet je nog veel aanpassen?

RE: Pro Motive Mini 1988

Ik had die bijna gekocht!
Kwam uit de buurt van Apeldoorn toch?? :9

Robbert

RE: Pro Motive Mini 1988

Ik heb net even zitten kijken(kwijlen) op de site van pro-motive. Wat een gave kit leveren hun zeg. Het lijkt ook erg compleet allemaal. En ik dacht dat een vtec veel toeren kon draaien, maar een R1 maakt er nog een paar meer. Erg vet hoor. d:)b

RE: Pro Motive Mini 1988

Late reactie, mijn excuses. De kit zelf is vrij bolt on om het blok er in te krijgen e.d. Ook het aanpassen van de kabelboom obv voorwerk pro-motive is goed te doen. Benzine leidingen, remleidingen, koppelingskabel etc moet je wel even handig aanpassen. Daarnaast natuurlijk veel werk aan de Mini zelf: interieur, remmen, etc. etc.

default

RE: Pro Motive Mini 1988

Heb je de jouwe nog? Ik wil het interieur zo veel mogelijk laten als het is. Remmen zijn al voldoende.

hoe ervaar je het rijden? Is het bijvoorbeeld goed te doen om in een parkeergarage te rijden of in de file? Of is dat echt behelpen?

RE: Pro Motive Mini 1988

Ik begrijp je eerste vraag niet? Of bedoel je de Mini? Die is nog niet af, dus weet ook niet hoe het rijdt.

En weer een stuk opgeschoten. Ook bezig met het onderstel. Verstelbare dempers en camber kit. Ook bezig met alu profiel onder auto door om benzine leidingen te beschermen, wil ze niet in de auto hebben. Uiteraard alles met nieuwe boutjes, moertjes, ringetjes, etc.









default

RE: Pro Motive Mini 1988

Bedoelde de mini ja! Omdat iemand suggereerde dat hij te koop stond...

RE: Pro Motive Mini 1988

Robert refereerde aan de Mini zelf in standaard vorm zoals ik hem heb gekocht.

default

RE: Pro Motive Mini 1988

Heb jij de koppelings plaat nog vervangen door een barnet koppelings plaat? ik lees op engelse fora dat ze dat aanraden omdat de standaard koplleings plaat snel zou verbranden ivm extra gewicht!?

RE: Pro Motive Mini 1988

Super gaaf project!
Zijn er ook nog wilde plannen met de body? Of wordt het een sleeper?

Succes met dit project d:)b

Groeten Bart

RE: Pro Motive Mini 1988

Het wordt een sleeper. Wel wat lager (kan niet veel ivm carter) en bredere wielen. Kuipjes binnen in.

RE: Pro Motive Mini 1988

Hoe vlot gaat dat eigenlijk van 0 naar 100 met zo'n R1 blok?

RE: Pro Motive Mini 1988

Volgens Pro-Motive sub 5 sec. In de praktijk lijkt mij dat sterk. Ergens rond de 5,5-6 sec zou top zijn!

RE: Pro Motive Mini 1988

De laatste stap om het blok in de Mini aan de praat te krijgen bleek lastig. Output fuel line vanaf het R1 blok heeft een diameter van 6,35mm. De aansluitingen op de tank ruim 1 mm meer... Wat we ook probeerde: no way dat dat ging passen. Daarom een mooie oplossing gemaakt om deze laatste hobbels te overkomen:





En uiteindelijk de slangen netjes kunnen aansluiten:



Kabelboom was al klaar, tellertje doet het netjes in de Mini en alles is goed zichtbaar inclusief neutraal indicator etc.:



nb. code 22 is de error van de inlaat temperatuur sensor die normaal in het luchtfilter zit. Dat zit er niet op nu. Ergo: error, geen enkel probleem dus.

En toen was het tijd om te starten, liep meteen en bleef mooi door lopen. Super dus! Wij maken gebruik van de originele Mini sleutel om de auto op contact te zetten. Starten gaat door middel van een startknop die netjes naast het stuur op het dash komt.

RE: Pro Motive Mini 1988

Filmpje kan helaas niet bekeken worden :? :'( .
Komt te staan:

This video is private!

RE: Pro Motive Mini 1988

Nu wel?:

link

RE: Pro Motive Mini 1988

Ja \\:)/

RE: Pro Motive Mini 1988

Van de week weer wat kunnen doen. Stoeltjes en interieurbekleding zitten er nu in. Aandrijfsassen helemaal nieuw opgebouwd net als fusees en stuurhuis. Uiteraard alles met nieuwe hoezen, bouten, moetjes, etc. Ook de remmen even gepast. Schiet weer lekker op zo.



RE: Pro Motive Mini 1988

Ziet er goed uit Tim, wanneer is ie klaar voor de eerste meters?

Dennis

RE: Pro Motive Mini 1988

Ik durf het niet te zeggen Dennis... Lol van het bouwen is belangrijk. Het gaat nu heel erg rap maar zal de komende weken (einde jaar) weer stil liggen.

default

RE: Pro Motive Mini 1988

Heb je corbeau clubman stoelen?? Kun je nog achterin komen????

En gebruik jij een mpi tank + pomp?

RE: Pro Motive Mini 1988

Zijn Cobra's, zie foto's. Wangen zijn te breed om stoelen te kunnen kantelen.

default

RE: Pro Motive Mini 1988

Had al zo'n vermoeden. Jammer want zijn mooie stoelen. Is de groote/hoogte wel oke? Of zit bovenkant stoel in je nek?

RE: Pro Motive Mini 1988

mooi project! zal een hoop blije verbaasde gezichten opwekken ;-)

RE: Pro Motive Mini 1988

Wat een leuk project!

Ik zie daar ook mijn oude remklauwen die ik 3 jaar geleden is verkocht heb ofzo haha.
Leuk om zo toch nog is achter te projecten te komen van de mensen d:)b

RE: Pro Motive Mini 1988

hoe staat het met dit project ?

Jaapio