Project Bossi, (honda blok )

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

Hallo,
na mij voorgesteld te hebben in de Chit Chat
Wil ik hier graag de vorderingen van mijn Honda non v-tec mini bij houden. de mini is al gerestaureerd, maar helaas heb ik een paar plekjes gevonden waar ik niet bepaald vrolijk van werd dus ben ik bezig gegaan om hem weer helemaal kaal te schuren.ook ga ik gelijk een nieuwe subframe maken voor het motor blok, ik zal kijken of ik regelmatig foto's kan plaatsen van de vorderingen, en hopen dat ik volgend jaar een keer de zweer mag proeven van een gezellige meeting.


zo heb ik hem in 2007 gekregen

ff stralen

en dan zie je hoeveel werk dat je er aan heb




in de epoxy

subframe ook in de epoxy

klaarmaken voor het spuiten





nog ff keuren bij de RDW en het eindresultaat


helaas staat de mini er nu weer zonder lak bij maar we blijven positief.





Zo ben er voor nu ff klaar mee hopelijk zijn de foto's goed te zien (dan weet ik dat ik dat goed doe) :)
groeten.

RE: Project Bossi, (honda blok )

Mooi! En ook leuk om te zien dat je gewoon zeer grondig te werk gaat!
Ben wel ff benieuwd hoe je de verbreders hebt gedaan (aangezien ze zeer netjes aansluiten (zonder losse randjes)).
Ik las ook dat je een nieuw subframe gaat gebruiken, waarom eigenlijk? Is het huidige niet goed/sterk genoeg?

Erg mooie kleur trouwens! (helemaal leuk als je er witte velgen onder legt ;) )

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

Hallo Arie,
Bedankt!
De verbreders zijn op het cassis gelast, daarna een mal gemaakt om het juiste model er in te krijgen afgewerkt met eerst polyester matten om hem mooi sterk te maken daarna polyester plamuur. Vandaar dat je geen randjes ziet ze zijn nu 1 geheel met het cassis.

De eerste subframe was wel goed, (is hij ook mee gekeurd) maar vind hem niet strak sturen met al die rubbers. Zit er aan te denken om overal stangkoppen te monteren, Wil nu zelf de bovenste draag armen gaan maken en dan ook verstelbaar, Zo kan ik alles verstellen. het blok moet eigenlijks ook nog iets meer naar achteren geplaatst worden om zo wat meer ruimte te creëren aan de voorkant, om in de toekomst een turbo te kunnen monteren. (zonder de neus te hoeven verlengen.

Ja de velgen... leuk dat je er over begint, weet nog niet wat ik daar mee doe maar zeker geen slecht idee d:)b

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

alweer een mooi tijdje bezig met de nieuwe subframe,
aangezien dat nu het wachten is op de persoon de die mini weer strak moet maken( wat niet mijn ding is)gaan we maar door met de werkzaamheden die ook nog gedaan moeten worden.
Het frame is nu zo goed als klaar, het blok is ook gelijk onderhanden genomen en in het frame gemonteerd.

even een lijst van wat er nog moet gebeuren


: Mini weer strak maken en opnieuw spuiten
: Roest behandeling
: Aluminium tank op maat maken
: inlaatspruitstuk opnieuw opmaat maken en laten lassen
: ECU motor opnieuw inlezen
: remklauwen (metro) revisie (na 6 jaar stil te hebben gestaan zat alles vast)
: spax coilovers monteren
: boven draagarmen verstelbaar maken
: schakel stangen inkorten
: aandrijfassen opnieuw opmaat
: uitlaat veranderen
: draadboom aanpassen
: dashboard opnieuw indelen (gewoon weer iets anders)
: Alles weer opbouwen Monteren

misschien nog wat vergeten maar denk dat dat vanzelf nog wel ter sprake komt

eerst maar weer een paar fotootjes van de vorderingen.


3d tekening die ik gemaakt heb. het frame wijkt iets af van de tekening (in de praktijk komt het toch iets anders uit)

Materiaal binnen... nu aan de slag



dit zijn de platen die onderop de bodem bevestigd worden, met in de mini een schetsplaat.

hier de schetsplaat.

even passen.







nu de draagarmen, steekassen, de remmen, en radiateur nog en het setje is klaar.
vind het eerst weer genoeg zo
Gr

RE: Project Bossi, (honda blok )

Die schetsplaten onder de bodem zijn een goed idee, al lijken ze me een beetje aan de zware kant. Heb je ook nog steeds bevestigingspunten op de originele plaats zitten tegen de voetenbak? Waarom die schetsplaten op de voorste balk? En waarom de onderste liggers demontabel gemaakt? Zodat het blok er eventueel aan de onderzijde uit kan?

Dennis

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

De steekassen kunnen ook van het lijstje.
deze zijn een klein beetje ingekort het motorblok is iets naar achter gegaan en de assen liggen nu mooi in 1 lijn waardoor ze iets te lang werden, dus dan maar weer nieuwe maken.



niet op foto te zien, aan beide zijden is nog een hoek van 35gr gedraaid. in het midden van beide assen is ook een gat geboord met daarin een paspen om ze exact gecentreerd te krijgen.
afgelast weer afgedraaid en als laatst de bus er over geschoven en afgelast.


een likje verf doet wonderen (als nieuw)

en de assen zijn klaar.
dat was project steekas

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

Dennis schreef:
Die schetsplaten onder de bodem zijn een goed idee, al lijken ze me een beetje aan de zware kant. Heb je ook nog steeds bevestigingspunten op de originele plaats zitten tegen de voetenbak? Waarom die schetsplaten op de voorste balk? En waarom de onderste liggers demontabel gemaakt? Zodat het blok er eventueel aan de onderzijde uit kan?

Dennis




Hey Dennis
die schetsplaten zijn idd een beetje "oversized" persoonlijk vindt ik dat wel fijn dan buigt het in ieder geval niet :) ,
de originele bevestiging aan het schutboard word niet gebruikt ( persoonlijk vind ik dat je er weinig oppervlakte heb om de krachten over te brengen op het cassis)

de schets platen op de voorste balk waar de trekstangen op bevestigt zijn heb ik ook gedaan voor extra stevigheid, en aan de rechterkant bij de versnellingsbak daar wordt ook mijn radiateur op bevestigt.
ik heb de onderste ligger demontabel gemaakt om het motorblok makkelijker uit het frame te halen,
zo kan je het frame makkelijk over het motorblok schuiven.

(er zitten in de onderste liggers bussen gelast zodat je niet alles samen knijpt)
default

RE: Project Bossi, (honda blok )

bovenste draagarm verstelbaar gemaakt.

gemaakt van een deel van de onderste draagarmen.



dit deel is gemaakt van het achterste gedeelte van de trekstang.
heb een setje onder draagarmen aan geschaft en die een beetje aangepast.



linkse en rechtse draad bussen.

en dan heb je een setje verstelbare bovendraagarmen.

bij mijn vorige frame die ik gebouwd heb, waren er wat kleine probleempjes bij het uitlijnen,
die zijn overigens wel opgelost. om te voorkomen dat ik dat probleem weer krijg heb ik de bovenste draagarmen verstelbaar gemaakt.

RE: Project Bossi, (honda blok )

Is het materiaal van de gebruikte onderste draagarm wel stevig genoeg voor een dergelijke contructie? Wat voor problemen waren er dan met de uitlijning? Normaal gesproken moet elke afwijking te compenseren zijn met verstelbare onderste draagarmen en trekstangen. Ik heb nog nooit verstelbare bovenste draagarmen gezien. Persoonlijk zou ik het niet aandurven.

Dennis

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

Dat het materiaal niet sterk genoeg is daar ben ik niet zo bang voor, beide stangen zijn net zo dik als de originele draagarm, en het materiaal zoals bv. de stangkoppen die worden ook in de racerij voor draagarmen toegepast (geen aliexpress rommel)
Bij het uitlijnen had ik ook al de onderste armen en trekstangen verstelbaar, maar we kregen hem niet goed. Uiteindelijk hebben we toen de boutgaten van de bovenste iets uitgefreesd, (is niet ideaal) we weten niet waarom dit probleem zich voordeed, het enigste wat we konden bedenken is dat de torens iets wat getrokken zijn bij het lassen. Die monteur was overigens alleen maar gespecialiseerd in het uitlijnen van auto’s ook zelfbouw (Race Wagens) hij adviseerde mij om de draagarmen zo te maken zoals ze nu zijn.
Gr

RE: Project Bossi, (honda blok )

Ik ben het met Dennis eens: persoonlijk zou ik het niet aandurven.
Misschien een paar rondjes op een circuit, maar zeker niet op de openbare weg.
De arm-constructie misschien nog wel, maar het draaipunt in het subframe wordt dan een bout of draadeind ?? Wel even een verschil met de originele as!

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

Je hebt gelijk die draadstang lijkt niet erg stevig en verstandig om zo te monteren had ff een andere foto moeten gebruiken.
Die worden ook niet gebruik,ik heb daar andere dikkere stangen voor,zie foto.zo durf ik het wel aan, het moet wel op een verantwoorde manien.Maar meningen verschillen meestal en dat is alleen maar goed denk ik.
Gr

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

Zijn we weer, 5 week geleden de mini opgeladen om naar de spuiter/voorwerker te gaan.
Nu een kwestie van weer strak maken. plamuren, schuren, spuitplamuur, en weer schuren.
opladen van de mini (ideaal een eigen brug) ;) lossen van de mini, bij mijn zwager zijn schadebedrijf.
Het weer strak maken van de mini kan beginnen.
ook de vul opening van de brandstoftank wordt strak gemaakt. de originele tank wordt vervangen voor een +/- 45 ltr helaas is het onderste gedeelte van de voorfront niet los te verkrijgen. dan maar een hele, of ik heb niet goed gezocht.Heb het onderste gedeelte 2,5cm naar voren gezet,om wat meer ruimte te creëren voor de motor en frame tijdens het inbouwen. mini staat in de spuitplamuur nu eerst weer schuren.na een hoop werk verricht te hebben, staat hij nu klaar om aankomende week in de primer gezet te worden. daarna nog 1 keer schuren, inplakken en dan de kleur met lak er op. daarna kan hij eindelijk afgebouwd worden. d:)b

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

Afgelopen 2 week weer een hoop gedaan.
primer gespoten, waterproef P1000 schuren.
Dakje in de kleur old english white
en cassis in de kleur. nr: DB548 (Mercedes Benz)

Het resultaat mag er zijn alzegikhetzelf ;)












eindelijk staat hij weer thuis om opgebouwd te worden.

RE: Project Bossi, (honda blok )

vol bewondering naar deze constructie's zitten kijken en lezen

:)\\_ :)\\_ d:)b

was het moeilijk om hem bij de ruw omgekeurd te krijgen?

groet paul

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

Valt mee, je maakt een afspraak bij jou gewenste RDW keuringstation.

Je neemt mee alle documenten van de auto. Voor het mooie ook de spec van het “nieuw” ingebouwd motorblok.

Eerst krijg je een visuele controle boven de smeerkelder de keurmeester kijkt dan of alles goed en degelijk gebouwd is zoal bv, subframe, ophanging, remmen, uitlaatsysteem enz. mij werd ook gevraagd of het zo gekocht is of zelf gemaakt.

Nadat het een en ander genoteerd is ga je de weegbrug op om de voor en achter as te wegen
(apart van elkaar)

Daarna volgt een decibel test. Met 3 meet waarden, de motor wordt dan op 3500rpm gehouden, en bij loslaten van het gaspedaal wordt er het aantal DB gemeten MAX 95DB.
Dit 3x, de hoogst waarde is bepalend

Als laatst hebben ze een remmen test gedaan.
En mocht ik mij weer melden bij de balie daar moest ik €54 betalen. en mijn nieuwe kenteken zou worden opgestuurd.

(Mocht het zo zijn dat de keurmeester twijfelt over bepaalde zaken dan moet je waarschijnlijk naar Lelystad waar dan extra kosten aan zitten.)

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

Zodan na in totaal 8 jaar is de mini eindelijk geworden zoals ik hem graag wilde.
gelukkig was er een financiële meevaller. mijn zwager die een eigen schade bedrijf heeft wou geen geld voor het spuit werk, jij doet ook genoeg voor mij werd er gezegd toen ik om de rekening vraagde. en heb dus ook gelijk een mooi interieur laten maken.
de mini is uitgelijnd en heeft weer een apk voor 2 jaar. alleen nog een goede taxateur vinden en hopen op een mooie zomer om lekker te kunnen rijden.

nieuw gemaakte en aangepaste inlaatspruitstuk










het begin van project dashboard








interieur ook binnen echt mooi geworden (alzegikhetzelf) :D












ff bij de auto stoffeerder mijn leuning van de achterbank opknappen










hulp van de specialist




















Dat was dan mijn project mini, zelf ben ik zeer tevreden over het eind resultaat.
nu lekker genieten
groeten!

RE: Project Bossi, (honda blok )

Ziet er strak uit.

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

Netjes geworden!

RE: Project Bossi, (honda blok )

Mooi hoor! Daar mag je trots op zijn! :)\\_

default

RE: Project Bossi, (honda blok )

Mooi! Hoe bevallen de coil overs?