Puc'S Perikelen

RE: Puc'S Perikelen

Nou hallo iedereen.

Nu wij weer een rijdende mini hebben, na wat niet rijdende projecten, dacht ik '[i:174ptrgy]laat ik maar eens en Showcase starten[/i:174ptrgy]'. Astrid. [i:174ptrgy]mijn vriendin[/i:174ptrgy]. rijdt er nu veel in. ze vind het super ! het gegeven dat iedereen je vrolijk nakijkt als je langs komt rijden, vind ze super. ze zegt. Ik geef mensen gewoon een klein geluksmomentje.


even en kleine intro

naam : Puc
Type : Cooper
verjaardag : 01 Mei 1991



Puc's body is 100% origineel en is van onder redelijk netjes. heeft nog nooit nieuw plaatwerk mogen ontvangen. dit is natuurlijk wel erg mooi.(geen prutswerk.) toch moet er binnenkort wat aan gebeuren.

zo moet er een nieuw achter-subframe onder omdat de vorige eigenaar de remslang heeft vervangen en de dot4 op het frame heeft laten lopen. het frame is nu zo kazig aan een kant, dat er beter een nieuwe onder kan. ook is aan de rechter zijde door een verkeert, nou liever gezegd [i:174ptrgy]Geen [/i:174ptrgy] smeer beleid, de achter draag arm versleten. Hierdoor loopt het wiel nu iets aan bij een strak genomen linker bocht.


Natuurlijk is dit niet alles. ook zijn we van plan om de hele neus te vervangen. Er zitten nu veel kleine blaasjes op de L+R delen. Nu wil ik het goed doen en koop daarom alleen maar Rover plaatwerk. hier kun je natuurlijk straks meer over volgen.

RE: Puc'S Perikelen

he ivo weer een rijdende auto zie ik! heb die van mij nu ook in onderdelen te koop ben ook van plan om weer een rijdende te kopen met iets minder werk dat onze eigen.

als je nog onderdelen zoekt ik heb nog aardig wat liggen!

gr thomas

RE: Puc'S Perikelen

Ha ja dat is ook waar! zag ma al op Marktplaats staan.

RE: Puc'S Perikelen

Zo
Ik heb Zondag mooi een subframe opgehaald met goede draagarmen. wel wat roest maar minder erg dan die er nu onder zit. Eerst heb ik het subframe lekker schoon gemaakt met deze kracht patser
.
hier me kreeg ik zelfs de dikke teer weg. Had ik niet gedacht.

Na wat borstelen met de flex, om het ergste roest weg te krijgen. Heb ik het behandeld met een goedje dat er wat melkachtig uit ziet en wat het achtergebleven roest inpakt.Het wordt een beetje zwart/blauw van kleur als je het aanbrengt. Het bevalt mij goed, als je er direct na het drogen een dikke lak laag over zet, kan het er weer lekker lang tegen.

RE: Puc'S Perikelen

Goed bezig..

Mijn subframe is gisteren oranje geworden.. roestmenie :D

Jaapio

RE: Puc'S Perikelen

Zo hier het subframe gespoten en wel. Ik heb een 2k lak genomen die in de offshore wordt gebruikt. Lijkt mij wel en goeie keus. bij het eerste laagje heb ik de druk wat opgevoerd en de spuit op een fijne dunne straal gezet, zo krijg je lekker wat lak tussen de kieren.

heb wel wat gemorst zo als je ziet op de tegels. O:) even de spuit op z'n kant gelegd.


RE: Puc'S Perikelen

Zo vandaag even een aantal dingen besteld

CLASSIC MINI REAR SUBFRAME BRAKE PIPE KIT voor maar 6,- GBp
LATE POLYURETHANE REAR SUBFRAME KIT voor 8,90 GBP
MINI SUBFRAME/ RADIUS ARM BOLT KIT voor 5,5 GBp

alles op ebay uk gevonden, en voor het verzenden maar 5gbp betaald.
ik kon het in NL niet goedkoper vinden. d:)b

nu even de pakketjes afwachten.

RE: Puc'S Perikelen

ja.

[i:15u3t499]Soms zit het mee en soms zit het tegen[/i:15u3t499]. Puc heeft een ongelukje gehad.

Astrid klaagde nog wat over de remmen.
[i:15u3t499]"hij remt zo slecht"[/i:15u3t499]
[i:15u3t499]"ja Natuurlijk. het is ook geen nieuwe wagen![/i:15u3t499]
[i:15u3t499]"Je moet gewoon stevig door douwen!"[/i:15u3t499]


Ik kon haar klacht echter niet geheel onopgemerkt laten gaan. Dus heb ik even een rondje gemaakt en gekeken waar ze het nu over had. het is immers wel een van de weinige zaken die de mini nog een beetje veilig maken, nast het rijgedrag van de bestuurder na natuurlijk.
toen ik gemerkt had dat hij wel wat laat oppakte heb ik achter aan beide zijde de stelmoer iets naar binnen gedraaid. toen nog eens geprobeerd, en ja het werd al beter.

na deze aanpassing werd er voor zeker tweedweken leuk mee door gecrost. totdat het noodlot toe sloeg. Ze belde me op toen ik op bezoek was bij een klant.
" uuu ja ik heb een aanrijding veroorzaakt" ik ben achter op een ander (MX5) geklapt. met mij gaat alles goed. Maar met de mini is het niet best zij ze.:
[img]

IMAG0112 by cappon, on Flickr[/img]



IMAG0109 by cappon, on Flickr
Gelukkig is de schade beperkt. Nou ja, het plaatwerk dan. er zit een beste hobbel in de bodemplaat waar het subframe bevestigd zit. en een knikje in de paravaan. verder zijn de deuren ok en a-panelen ook. Nou en de rest lijkt me duidelijk. ik ga het zelf opknappen. neus er af en een nieuwe er op!

RE: Puc'S Perikelen

Oei... nooit leuk om te zien natuurlijk.

Wel een vraag.. dat front opknappen is leuk, maar moet je niet eens naar de remmen kijken dan?

RE: Puc'S Perikelen

Pff wat zuur zeg! Gelukkig geen/weinig letselschade..

Minitje ziet er niet al te best uit. Misschien kun je eerst (laten) checken of er niets krom is aan de body. Misschien laten richten oid? Is een beste klapper geweest..

RE: Puc'S Perikelen

Het is nu niet geheel duidelijk of de aanrijding kwam door slecht werkende remmen of door even niet opletten? Wel zonde!

Als ik je verhaal zo lees was/is er wellicht een lek in je remsysteem waardoor er remolie op je subframe kwam. Als je remolie niveau dan afneemt heb je op een gegeven moment geen druk meer en kun je het rempedaal tot de bodem trappen zonder dat er iets gebeurt. Dat sluipt er in, en kan daardoor onopgemerkt gebeuren. Normaal gaat er wel een lampje branden bij een te laag remniveau. Extra vervelend dat je wel een soort van "gewaarschuwd" was.

Succes met het opknappen in elk geval!

RE: Puc'S Perikelen

hoi

Ja gelukkig geen letsel voor de vriendin. Het is al weer een maandje geleden dat het allemaal gebeurde. (moest de tijdlijn in de showcase ordelijk houden) Ik ben er nu achter dat de servo lek is. na demontage ervan, klotste het ding. Vermoedelijk is het membraan stuk. Het lek bij de remmerij aan de achter zijde was reeds verholpen. dus dit had ik al uitgesloten. met de rechter wing en de gril gedemonteerd, toch een rondje gedaan. hij blijft mooi recht uit rijden zelfs als je de handen van het stuur haalt. DE motor en alle aanverwante zaken achter de gril zijn onbeschadigd gebleven. [i:1zrtszcm]hoeveel geluk kan je hebben[/i:1zrtszcm]. Mijn conclusie, het valt allemaal wel mee. het lijkt erger dan het is. gewoon een nieuwe neus er op.

RE: Puc'S Perikelen

yes, een aantal pic's van de schade en demontage. De gaten in de binnenste spatborden zijn er in gemaakt door Perry. van Parry's HOT ROD SHOP in Eindhoven. de mini is ooit van hem geweest. Er zaten namelijk speakers ingebouwd in een omgekeerde koplamp die uitstak in de wielkas! mmm. ja bij een harde bocht Liep het aan! dus die moesten er uit! En weer mooi opgevuld met staal!


IMG_2422


de hobbel in de bodemplaat! en wat roest!

IMG_2423


IMG_2424


IMG_2421

RE: Puc'S Perikelen

Ik weet hoe het is als je een ongeluk hebt met je Mini, is echt balen!
Gelukkig heeft je vriendin niks. Succes met het repareren, maar dat zal wel lukken volgens mij ;)

RE: Puc'S Perikelen

ok

ik ben al lekker opgeschoten. nieuwe wing, paravaan hoek, innerwing, A-paneel en front.

eerst de lelijke gaten in het binnenspatboard gelast. ook heb ik gelijk de linker subframe bevestigingsplaat verwijderd. deze was volledig rot en was aan vervanging toe.
Hierna heb ik het paravaan hoekje er in gezet. bij het weg slijpen kom je veel narigheid tegen. ik begrijp nu waarom je met een bus holteruimte-wax de hele auto moet behandelen, om de zoveel tijd. het was er onder volledig Kaas geworden. dus ook maar een sluitschelpje besteld. jullie zullen ook wel weten dat de ventilator gaten dan ook niet al te best meer zijn. dus het oude er uit en het nieuwe er weer in.
Ik heb ontdekt dat je met een multi-toolklijne rotte stukjes er makkelijk uit te zagen zijn, zonder beschadigingen. Ik heb een Bosch met staal zaag, het is echt een aan rader voor al het klus werk. ik wil nu niet meer zonder zitten.

Natuurlijk ook gelijk het A-paneel op de deur laten aansluiten en vast gezet.

Het front en de wing aan elkaar gelast, buiten de auto natuurlijk! dan heb je meer zicht op wat je doet. hierna heb ik gekeken hoe de paravaan aansloot op de wing, en heb waar nodig, aanpassingen gedaan. Toen was het tijd om de innerwing aan te laten sluiten. ik heb de schokdemper bevestigings- beugel verwijderd, ( zonder het breken van bouten :D ) en met de gelaste wing en front op de plek, gekeken hoe de innerwing aan zou moeten sluiten en afgetekend. Toen natuurlijk bevestigd en het front gemonteerd. alles aan de buitenzijde goed geschuurd en ontdaan van vet en in de hecht-primer gezet.

maar ja, toen het volgende probleem, de motor zit er nog in! |:( en de innerwing en wing zijn zo niet te spuiten. Ik heb dus maar besloten om de hele bende er uit te halen om zo het hele motorruim te spuiten. Ik heb er voor gekozen om de [i:2gb33x6a]Flamered[/i:2gb33x6a] Van de [i:2gb33x6a]rover mini 1996 tot 2000[/i:2gb33x6a], te gebruiken, deze is iets feller en vindt het persoonlijk mooier. Het begint steeds meer op een volledige restoratie-- te lijken



RE: Puc'S Perikelen

hi

Nou er is een hoop gebeurd. ik heb de motor weer in gebouwden. ik heb gelijk maar een andere remservo geplaatst. die vorige was zoals je misschien wel gelezen hebt stuk. ik ontdekte dat een van de voorste koelwater-kanaal-pluggen voor o het blok lekt. hier heb ik een nieuwe voor gekocht en moet ook nog vervangen worden. Ook heb ik de body geschuurd en in de K2 lak gespoten. Heel de schuur afgeplakt met plastic! d:)b ik ben erg blij met het resultaat. toch zijn er wel een aantal zakkers. die schuur ik weg met 2000 wp-schuurpapier. en daar na polijsten.


IMG_2019 by cappon, on Flickr

Florian Cappon Zoon ook maar ingezet! d:)b

IMG_2021 by cappon, on Flickr



Duus! even een deurtje opgehaald zonder roest. mmm Tel de Laagjes!
Ik denk dat er wel een kans bestaat dat de lak zo sneller gaat chippen.
nou toch maar plaatsen als ik ooit een betere vind dan zetten we die er weer in.

Hoeveel laagjes zie jij? :?

Photo 05-02-13 20 52 51 by cappon, on Flickr


Photo 04-02-13 20 54 13 by cappon, on Flickr


Photo 04-02-13 20 53 57 by cappon, on Flickr


Photo 04-02-13 20 53 27 by cappon, on Flickr


Photo 04-02-13 20 52 47 by cappon, on Flickr


IMG_2033 by cappon, on Flickr

RE: Puc'S Perikelen

Ziet er netjes uit! Ook een mooie hobby spuitcabine :D

RE: Puc'S Perikelen

zo weer wat verder.

hier een paar foto's van de vorderingen.





RE: Puc'S Perikelen

Spuitwerk ziet er goed uit,

Vertel eens hoe je precies te werk bent gegaan en wat voor soort lak en primer?

Ben aan het denken om het ook zelf te doen in mijn garage box,
Had je nog verwarming daar?

RE: Puc'S Perikelen

he luccie_007

Ik zal van de week even een uitgebreide uitleg geven.



heb van de week grote stappen gemaakt.al het
elektra werkt gelukkig weer, d:)b verlichting ed, deuren afgehangen en volledig klaar gemaakt. ik moet alleen nog de tank en uitlaat vastzetten. de motorkap monteren. De lak hier en daar na bewerken en de remmerij en koppeling vullen & ontluchten. koelvloeistof, olie en peut bij vullen. en ten slotte een test rondje maken.

RE: Puc'S Perikelen

Ik ben ook erg benieuwd naar jouw werkwijze bij het spuiten en de gebruikte materialen en gereedschappen.
Ik ben ook van plan om de Mini zelf te gaan spuiten maar heb niet veel ervaring met spuiten.

RE: Puc'S Perikelen

Hoe staat het ervoor met de mini? Alweer rijdend neem ik aan?

Mooi dakrekje trouwens ;-)

Groetjes Sebastiaan

RE: Puc'S Perikelen

ok
ik ben een tijdje niet op het forum geweest, maar dan nu toch weer een up date.

ik krijg de vraag hoe ik mijn spuitwerk heb geregeld. nou dat is best simpel.
ik ben een leek als het om spuiten van autos gaat. en heb er NUL ervaring mee.
toch heb ik een buurman die landbouw werktuigen spuit met vele jaren ervaring. hij heeft me een aantal tips gegeven over het spuiten. natuurlijk ben ik niet geheel onhandig en door het gewoon te proberen en geduld moet je een heel eind komen.

ik heb mijn schuur netjes afgeplakt met dun (knisperig) folie uit de bouwmarkt. dit kost je +- 10,-. het voordeel hiervan is dat het statisch is, en het de fijne spuit nevel aantrekt.dus je hebt dan iets minder stof in je lak. dat heet terugslag geloof ik. Mijn schuur is verwarmd dmv. twee dikke radiatoren. Dus heb voor het spuiten, de keet flink opgestookt tot 28'c+ zo zal de net opgespoten lak mooi uitvloeien en mooi strak, dicht trekken. denk hierbij aan een warme folielaag die na afkoelen krimpt, en zal dus meer onder spanning komen te staan, dus meer glans creëren. waar je eerst wat sinaasappel effect ziet, zal deze na het versneld drogen (chemische reactie K2)mooi glad trekken (Mijn ervaring). ik begrijp natuurlijk dat er meer elementen mee spelen om het echt goed glimmend strak te krijgen. bv. de dikte van de lak. maar ik gebruikte het onverdund. en heb de lak na de eerste x 30min laten werken en toen de 2x opgezet. met het idee dat wanneer ik het er dikker op zet kan ik foutjes die ik had gemaakt later met 2000 schuurpapier en een blokje weg schuren. ook je pot met lak lekker verwarmen. mijn buurmaf vertelde me dat ze het vroeger zelfs in een oude waterkoker goten en tot wel 60'c+ verwarmde. oke!

ik gebruik een gewone 10bar airpress compressor uit de bouwmarkt, met een bovenbeker spuit van (20,-). ik heb 2K lak en primer gebruikt van profi kwaliteit. pot van 2L Valspar Mi Coating, verkregen aan de Heratemaheerd 20 Groningen link zij hebben gewoon de kleurcode ( op het Alu platje, motenruim linker binnen spatboard) in hun syst geklopt en de machine heeft de pot gevuld. d:)b Ik had een stukje plaatwerk met de originele lak uit het oude A-paneel geknipt. om zo op correctheid ter controleren. De nieuw lak zag er iets donkerder uit. dit zou komen doordat de mini natuurlijk lang was blootgesteld aan UV. en de originele lak iets is gaan verkrijten of bleker is worden.

Ik heb de hele mini met wasbenzine schoongemaakt en de geschuurd scotch bright en 1200 schuurpapier. Op de vervangen plaatwerk delen waar het blanke staal zichtbaar was, heb ik een hechtprimer gespoten uit een busje. deze heb ik ook bij mijn adresje weg. daarna de delen in de primer gezet, en voorzien van een grijslaagje hechtprimer van profi kwaltijd . dit heb ik er weer afgeschuurd om goed te kunnen zien ( verschillende laagjes ) waar de oneffenheden zaten. Op de rest van de mini heb ik geen primer gezet. de oude lak fungeerde als basis. Ooo. mensen gebruik geen ijzer meni, hamerite, of Motip romel! op blank staal@! echt [i:3pv19oyv]'Bin There Done That!'[/i:3pv19oyv] NO GO! allemaal rommel! [i:3pv19oyv]'gebruik het wel, en je mooie spuitwerk komt er zo weer af'[/i:3pv19oyv] en je hebt binnen een jaar weer een krakeling! als je denkt dat je goedkoper uit bent. forget it! Echt, koop het betere spul. het verschil is maar 150,- en het wordt zo veel beter en mooier met profi spul. ik was zeker 260,- kwijt aan 2L lak, 1L Primer, 500ml Verharder(lak),500ml Verharder(primer), 500ml Verdunner, 300ml Wit(dak) 3x busje aiosol k1 hecht primer.

oke, als amateur ga je echt hier en daar de mist in. Niet gevreesd! koop of leen een goeie polijst machine,( die van mij is te huur) Niet zo'n [i:3pv19oyv]Haki takie[/i:3pv19oyv] ding van 30,-.( rond ding met L&R een handvat) maar een slijptol achtige. als je zakkers hebt of je lak vertoont doffe plekken of sinaasappelhuid, dan gewoon met een schuurblokje met 2000 waterproef opschuren. dit werkt het best met een beetje afwasmiddel en water in een plantenspuit of oude glassex fles O:) . veeg het droog, zo kun je zien waar je nog moet schuren. je zult zien waar de lak nog iets glimt, die glimmende delen liggen dieper, dus daar tussen zitten je oneffenheden. wel voorzichtig! ik ben er ook een paar x tot de primer doorheen gegaan. nu maakt het niet uit als je onderlaag de zelfde kleur heeft natuurlijk. Als je klaar bent kun je met een poetsmiddel en de machine het super glimmend strak krijgen! Thats it! \\:)/ als je er doorheen bent gegaan gewoon lak aanmaken en aanstipen met een kwast. dan het vorige proces herhalen.

RE: Puc'S Perikelen

zo hier ook nog een aantal foto's



IMG_2028 by ivocappon, on Flickr


IMG_2032 by ivocappon, on Flickr


IMG_2023 by ivocappon, on Flickr

RE: Puc'S Perikelen

Dat ziet er goed uit!
Bedankt voor de uitleg, daar kan ik wel wat mee.

Is de link die je geeft een groothandel, of kun je er als particulier ook lak kopen?

RE: Puc'S Perikelen

Mr.Bean schreef:
Dat ziet er goed uit!
Bedankt voor de uitleg, daar kan ik wel wat mee.

Is de link die je geeft een groothandel, of kun je er als particulier ook lak kopen?




je kunt hier gewoon als particulier heen. Ze hebben geen PIN! dus cash meenemen!

ik ga vandaag voor de APK ben benieuwd! O:)

RE: Puc'S Perikelen

yes > Na de APK keurig alles goed bevonden. Ook de remmen weer super strak!
alleen iets te veel speling op de onderste fusee aan de linker voorkant. dus ben ik even naar Westerbroek gereden voor een setje nieuwe fusees. Ja, wat naar is dat eigenlijk. je moet het hele fusee huis verwijderen. dus het hele ding er afgehaald. nu viel me op dat het vet in het lager redelijk was opgedroogd. en er was wat minimale spoorvorming op de Homokineet. tegen beter weten in het lager opnieuw ingevet en de en de Homokineet toch maar gemonteerd. Alles lijkt goed te zitten zonder speling dus op naar het APK station. eenmaal daar, vroeg hij om de papieren en zonder te controleren heeft hij de mini goed gekeurd. Joehoe! ik vroeg hem nog waarom hij niet naar de fusee heeft gekeken. zij hij 'moet je zien wat je aan de auto hebt gedaan. ik vertrouw er op dat je het netjes hebt vervangen' .
d:)b oke maar bij het achteruit rijden van de oprit aldaar. hoorde ik wel wat gebonk en gekraak bij het linker voorwiel. een soort van klappen mmm. dus ik denk dat het fusee en de lagers ook echt aan vervanging toe zijn. :? het gekke is wel dat er geen speling op lijkt te zitten. iemand een idee?