Restauratie mini 1100 1976

RE: Restauratie mini 1100 1976

Vorig jaar september was het dan eindelijk zover; er mocht weer een mini gekocht worden. Na een goede onderhandeling de mini vanuit het brabantse land richting Zoetermeer gehaald. Wat een genot om weer in te rijden!

Op het moment van aanschaf mankeerde er nog wel het één en ander aan de auto; zo was hij in een schuur gespoten, had hij welgeteld 13 roestplekjes en ook motorisch en elektrisch waren er vraagtekens te plaatsen.

We zijn nu een jaar verder en in dat jaar heb ik zoveel gelzen op dit forum, dat ik me nu toch haast verplicht voelde om ook één en ander te delen.

Hierbij wat foto's zoals hij was:






Waar ik in eerste instantie met het thuisfront had afgesproken om de 13 plekjes los te laten repareren (werk in autobranche dus dicht bij het vuur...) is het uiteindelijk uitgelopen in een volledige restauratie. 1 Groot voordeel: kleur is zelf te bepalen!!

Hierbij een klein overzicht:






Na de spuitbeurt ook maar meteen een "nieuw" oldtimerkenteken aangevraagd bij de RDW dus mag officieel met blauwe platen rijden :)\\_

Afgelopen maanden vooral druk geweest met nieuwe vloerbedekking, het repareren en aanpassen van de bedrading en wat onderhoudswerk. Laatste wapenfeit was van afgelopen zondag: toen heb ik mijn zelf gebouwde "le mans stijl" dashboard ingebouwd. Hierbij meteen een nieuwe zekeringkast geplaatst met steekzekeringen en de bedrading verlengt.



Er staan nog flink wat ideeen in de ijskast, zo wil ik hem klaarmaken voor het rijden van klassieker rallys en ook de stoelen zijn aan vervanging toe. Of dit nog gebeurt voordat hij de winterstalling gaat opzoeken???

Vragen en/of opmerkingen, ik hoor het graag en ik hou jullie op de hoogte!

Groet Gerben

RE: Restauratie mini 1100 1976

He Gerben,

Mooi verhaal! En goed bezig geweest!
Denk dat dit er ook aan zit te komen voor de onze..

Vraagje, Hoe/ waar heb je het dashboard vandaag/ gemaakt? 8)
En hoe lang ben je bezig geweest met de resto?

RE: Restauratie mini 1100 1976

Hey Roberto,

Thanx het gaat uiteindelijk wel wat worden :P

Voor wat betreft het dashboard heb ik me laten inspireren door de monte carlo rally dashboards. Met mdf van 8 mm dik en wat verstevigingen ben ik gaan passen en meten. Nu nog in de grondverf, dus vandaar wit straks netjes zwart geverfd. Ik heb hem trouwens met twee schroefjes door het schutbord vastgezet.

Straks nog de linker kant, en dan heb ik voldoende ruimte voor alle rally atributen!

Mocht je meer info willen vwb het dashboard, let me know.

Met de totale restauratie ben ik vanaf sept 2013 bezig, maar goed is wel een meerjarenplan :)

Groet Gerben

RE: Restauratie mini 1100 1976

Nice!

Ik ben zelf ook geintresseerd in een Monte-dash. Maar dan gaat de ventilatie mogelijkheid( wat wel fijn is op de snelweg en warme dagen) weg.

Heb nu maar een plankje gemaakt... met de Brantz erop ook van mdf met een skai lapje eroverheen.

Heb je misschien foto's van jou creatie? ben wel benieuwd!!
Misschien de manier van bevestigen en aan/ in elkaar zetten.

Groet, Robbert

RE: Restauratie mini 1100 1976

Hoi Robbert,

Ik heb ook zitten twijfelen voor wat betreft de ventilatieopeningen, echter ik gebruik de mini enkel in de mooie periode van het jaar aangezien het de derde auto is. Ik kom dus ook praktisch niet op de snelweg en bij mooi weer gaan de raampjes naar beneden :D .

Ik zal dit weekend even wat detail foto's maken van het dashboard.

Groet Gerben

RE: Restauratie mini 1100 1976

Hey Robbert,

Zoals beloofd, hierbij wat detail foto's van het dashboard. Heb hem nog niet losgehaald, mocht dat nog gebeuren voordat de auto de stalling in gaat, maak ik direct foto's!





.

Tevens in de afgelopen weken mijn carburateur gereviseerd aangezien deze sowieso niet lekker werkte, het chokeventiel bleef hangen...

foto voor:


foto na revisie (en polijsten...):


Groet Gerben

RE: Restauratie mini 1100 1976

Gerben,

Ziet er goed uit!
Ik ga dan toch maar een keer in de weer met hout, ook al is metaal mooier. Hout is makkelijker te vervangen mocht er verandering in de layout komen.
Ben ook wel benieuwd naar de achterkant van t dash :D

Robbert

RE: Restauratie mini 1100 1976

Metaal kan je inderdaad makkelijker strak krijgen, echter mdf is wel erg gemakkelijk te verwerken en een schakelaartje of teller bijplaatsen is een piece of cake.

Zodra ik kan maak ik ff fotos van de achterkant. :D

RE: Restauratie mini 1100 1976

De mini is weer uit de winterstalling! 1e rit van dit jaar reeds gereden; mooi uitgezette slingerrit! Dit smaakt naar meer en mijn vrouw is het daar mee eens, dus we gaan verder met het prepareren van de mini voor klassieke rally's.

Nu is het weer er weer om lekker te klussen, afgelopen tijd 4 extra lampen gemonteerd. Vandaag een strakke hoedenplank gemaakt en de kofferbak betimmert.









Voor de komende tijd ook nog wat klussen op het programma staan:
* nieuwe koplampring plaatsen, oude verloren richting de Slingerrit |:(
* lampen aansluiten
* kofferbak bekleden
* opbergruimte creëren onder de achterbank
* cobra classics monteren ( reeds besteld)
* workshop monte Carlo dashboard monteren ( reeds besteld)

Of te wel nog genoeg te doen d:)b

RE: Restauratie mini 1100 1976

Hoe zit dat eigenlijk met dat nieuwe oldtimer kenteken waar je over schreef. Omdat je nu ook andere letter cijfer combinatie heb.

RE: Restauratie mini 1100 1976

Je kan via de RDW een historisch kenteken aanvragen als je auto van voor 1 jan 1978 is. Op de site van de RDW staat dit keurig uitgelegd.

Voor zover mijn kennis gaat is een vorige eigenaar van mijn mini waarschijnlijk een keer zijn kentekenbewijs kwijtgeraakt ergens in de jaren 80. Toentertijd kende men nog geen duplicaatcode, dus gaf met een nieuw kentekennummer uit. Vandaar de gele platen op mijn mini toen ik deze kocht. Toevalligerwijs kwam ik erachter dat die via de RDW dus terug te draaien is. Resultaat: een historisch kenteken en de permissie om blauwe oldtimer platen te voeren d:)b

RE: Restauratie mini 1100 1976

Dat verklaart een hoop ja. Vond t al vreemd. Mooi ding geworden zo... d:)b

RE: Restauratie mini 1100 1976

Haha ja kan me iets bij voorstellen.

Thanx voor het compliment :)\\_

Grtz Gerben

RE: Restauratie mini 1100 1976

Vandaag de kofferbak verder bekleed. Ben blij met het eindresultaat :D










Als het meezit woensdag de nieuwe stoelen en het dashboard binnen :)\\_

Groet Gerben

RE: Restauratie mini 1100 1976

ziet er goed uit die kofferbak

RE: Restauratie mini 1100 1976

Ja, ziet er zeker goed uit . d:)b

RE: Restauratie mini 1100 1976

Mooi gemaakt die kofferbak.
heb je toevallig een mal er van?

RE: Restauratie mini 1100 1976

Helaas, heb wat stukjes karton gebruikt voor de rondingen maar deze liggen ondertussen op de vuilnisbelt....

RE: Restauratie mini 1100 1976

Deze week zijn de nieuwe Cobra's gearriveerd dus die hebben hun plekje in het interieur gevonden:



En ook het workshop rally dashboard is binnen :)



En via een bevriende stickerleverancier ook nog een aantal stickers kunnen regelen waarvan eentje op de achterklep is geeindigd.



Nu kunnen we verder met het aansluiten van o.a. De verstralers voorop en het plaatsen van de zekeringkast in het nieuwe dashboard.

Grt Gerben

RE: Restauratie mini 1100 1976

The- second schreef:




Mooie kuipjes.

Zou je geen stuurstang-verlager monteren ? Het stuur lijkt hier erg hoog te zitten.

RE: Restauratie mini 1100 1976

Dat zou inderdaad nog een overweging kunnen zijn; heb echter nog geen 2 kilometer gereden met de nieuwe stoelen, dus zondag tijdens de kersenrit maar eens goed testen of het zo bevalt, of dat een stuurkolomverlager handig zou zijn.

Thanx voor de tip! :)\\_