Restauratie Mini 850 1977

RE: Restauratie Mini 850 1977

Zo aangezien de doktor geen pillen had tegen het virus M.I.N.I. toch maar een tijdje geleden weer een mini-project gestart.

Begon met een witte '88 mini die ik voor een appel en een peer kon ophalen. Deze stond te wachten op een opknapbeurt en ik kon een '77 body kopen. Dus de '88 omgedoopt tot donor voor de '77.

Dus maar opgehaald en dat was het begin van dit project.
En om niet te veel te lullen hier wat foto's:

De body met voorsubframe.






De bijde mini's


De body was voorzien van een gereviseerd subframe, Maar zilvergrijs kan echt niet dus maar aan de slag.












meteen een Alfa bertone 2000 USA mee gepakt




De witte mini ontdaan van haar 'achterpoten'




Draagarmen bleken kort daarvoor opgeknapt te zijn, Nieuwe remmerij en lagering.


Subframe was toch wat rot, Dus een andere geregeld. Al jaren kom ik bijna elke dag langs een mini.
Deze werd in onderdelen verkocht dus meteen subframe gehaald.
Gedemonteer en laten stralen


Laatste tijd ligt het zo te wachten op een verse body


Mini komt uit een overgangsjaar van mk2 naar mk3, Dus de mooie mk2 lichten horen erop.
En een midden klok


Mini 850 met een 998cc blok kan niet,
Dus ander blok, '75 850


Onbekende staat dus even controleren:








Kop gescheurt en klepstelen wat ingevreten


Dus blok even vet gemaakt en gaat bij de onderdelen. Eventueel opbouwen voor een ander toekomstig project


Toch jammer dat het mooie kopje gescheurt is :(


Toevallig een leuke aanbieding: 850 blok uit '77


Verder een doos met onderdelen uit Engeland


Omdat de std kleur toch wat 'fout' is wordt hij Olijf groen:
Dus zo iets

En dan met 10" velgen wss gewoon 3,5"breedt.

Omdat er eerst nog een betonvloer moet worden gesmeerd in de schuur duurt het wss nog even
voordat er nieuw plaatwerk in de body komt.

default

RE: Restauratie Mini 850 1977

wat ben je zoals bij je Jet Black weer goed bezig d:)b :D

RE: Restauratie Mini 850 1977

Mooi blokje (de laatste) koopje zeker :9

Je bent al goed bezig zeg! Leuk project!
Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Groeten,
Arthur

RE: Restauratie Mini 850 1977

Gaaf hoor, ik wou dat ik de plek had om ook een project te doen!

RE: Restauratie Mini 850 1977

Kijk eens aan, hij is begonnen met z'n project hoor! :P

RE: Restauratie Mini 850 1977

@JB
Dankje, Afentoe denk ik ook bij mezelf waar ben ik mee bezig, Alles netjes schoon maken en een kleurtje geven.
Maar ik heb in de planning om hem alleen naar buiten te doen als het zonnetje schijnt.

@miniauto
Ja echt een net blokje, Ontsteking en nog wat onderdelen nagenoeg nieuw.
Eerste wat gaat gebeuren is blok netjes maken zodat die er zo in gehangen kan worden.

@Risky
ja, ruimte heb je zeker nodig. We hebben net de oude schuur vervangen voor een nieuwe geisoleerde. Alleen nog een vloer er in, Dus voorlopig in de zandbak :x

@Bart
Ja duurt even:P
Maar dan hab je ook wel wat.
Rij jij al rond in je mini?

RE: Restauratie Mini 850 1977

G-force schreef:
@Risky
ja, ruimte heb je zeker nodig. We hebben net de oude schuur vervangen voor een nieuwe geisoleerde. Alleen nog een vloer er in, Dus voorlopig in de zandbak :x




Is al beter dan helemaal geen sleutelruimte hebben... :P Anders had er bij mij ook al wel een projectje gestaan!

RE: Restauratie Mini 850 1977

Sommige dingen worden van zelfsprekend. Ik weet niet beter dat we er ruimte voor hebben. Maar ik weet wel dat je nooit genoeg ervan hebt.

Want als het goed is komt er een donorbody bij voor wat plaatwerk. \\:)/

RE: Restauratie Mini 850 1977

Dus van 3 Mini's maak je er 1? Is dat niet een beetje zonde :P

RE: Restauratie Mini 850 1977

Zo zou je het wel kunnen zien,

Maar het is de vraag of dat het er echt 3 zijn, Want alleen een body is eigenlijk geen hele mini.

Maarja anders word de body naar de oudijzerboer gedaan. Dan kan ik er beter nog wat delen uitslijpen.

RE: Restauratie Mini 850 1977

Daar heb je een punt, was de body voor de rest niet meer bruikbaar dan?

RE: Restauratie Mini 850 1977

Maandag \\:)/ Betonvloertje

Dus binnenkort tijd om de body binnen te zetten en een begin te maken.

De body die ik gehaald hebt is echt een vergiet. Als je daar nog wat van wil gaan maken moet je denk ik de vloer bij de A B en C stijlen losslijpen :9
Dak is het enigste wat nog gangbaar is. Zal dus ook bewaard blijven.

Zal wel foto's plaatsen als ik tijd heb.

RE: Restauratie Mini 850 1977

Ben benieuwd, succes ermee!

RE: Restauratie Mini 850 1977

Ziet er goed uit!!
En die Alfa......... *Zwijmel* O+

RE: Restauratie Mini 850 1977

Tijd voor een update

De body die ik kon ophalen:


De auto had al een paar opknapbeurtjes gehad, maar op een gegevenmoment is het einde zoek. Dus de eigenaar heeft hem gesploopt. Misschien hebben sommige de body wel op marktplaast zien staan. Er zat een rode flipfront bij.





Alle onderdelen er uit, even de body kantelen zodat de brandstof en remleidingen er onder uit kunnen.


Dak eraf, deze bewaren voor als hij ooit van pas komt. De rest overmidden zodat minder ruimte inneemt.






De nieuwe vloer ligt er ook in \\:)/ .
Dus de body kon ook eindelijk naar binnen.

Aan de body is al het een an ander gedaan. Nieuwe dorpel, Apanneel, div hoekjes.Nadeel is alleen dat ik verschillende dingen niet netjes genoeg vind en dus wordt het nog eens over gedaan.


Om het werk enorm te vergemakkelijken heb ik een Spit gemaakt. Maar bij deze body zit er geen gat in de achterbank. Dus ik heb geen complete buis genomen om door de body te steken.








De ophanging voor. Zit aan de montagepunten van de koppelingscilinder. Dus in totaal 4 m8 bouten. Verder is het een hoeklijn 60x60x6 en een buis 60x4.
Achter heb ik de montagepunten van de schokrekers gebruikt.


Ik ben eerst begonnen aan de banaan. Om de achterkant netjes te krijgen wil in de achterklep er in hangen. Dus moest de spit weer los. Even bokjes er bij gezet en een balk door de auto.




Banaan er af samen met een stuk bodem.






Volgend weekend maar eens plaatstaal halen om hoekjes te maken en een lasapparaat thuis neer zetten.

RE: Restauratie Mini 850 1977


klep testen op pasvorm


Zelf voor sint gespeeld












wat er wel niet nodig is om het immitatieplaatwerk passend te krijgen




















Op naar de volgende plek:

default

RE: Restauratie Mini 850 1977

ziet er allemaal weer heel netjes uit :) !

RE: Restauratie Mini 850 1977

Even een update....

Reparatie door vorige eigenaar.



Gat weer gedicht.







Originele dorpel. Van buiten netjes, maar van binnen is dat maar de vraag.







Toch de goede beslissing geweest om hem los te halen.









Steun is toch een nutteloze ophoopplaats van rotzooi. Dus eraf met het ding.





Gaten waren met vers staal overlapt. Dus er uit, en weer netjes dichten.













Twee stukken dicht gelast en nog een stuk plaatwerk bij de koker maken.








Rare scheur in body.



Overzetdorpels inkorten.



Stelling gebouwd om bijna al de onderdelen te herbergen.



Voorzijde







Dorpel er weer in gelast.





Vlakke dorpel.....



Alles in de Primer nadat de zwarte en legergroene verf er afgeschuurd is tot op de originele lak.



Ziet er niet uit dus maar verwijderen.



Dubbel, dus kan ook beter.





Dorpel weg..









Weer een hoekje repareren.









Voor binnendorpel vervangen.



Plaatwerk voorbesteld zodat er de originele vorm in gepest zit. maar bleek overzetdorpel te zijn en dus anden :(





10" 3,5J, Velgen zijn niet mooi gespoten maar daar kan altijd nog wat aan worden gedaan.



A-paneel was al gerepareerd maar er zat nog roest achter dus maar weer voorzichtig los maken.



Dorpel klaar op steun bij middenkoker na.






Andere zijde nieuw paneel er in en spatbord gerepareerd.



Altijd teveel er afgehaald.



Transportlak eraf en in de primer.



Kleur ben ik ook over uit.

Origineele BMC kleur: Tundra BLVC94



Toch wat beter dan een mr bean kleur :P

Nu even goed doorwerken en dan op naar een spuiter

default

RE: Restauratie Mini 850 1977

zoals altijd ben je weer goed bezig :)\\_ Foto's zeggen meer dan woorden d:)b

RE: Restauratie Mini 850 1977

Mooi werk man. Wordt nog mooier dan nieuw.
Hier leer ik weer wat van.

RE: Restauratie Mini 850 1977

zo ook maar weer aant lassen geslagen?! ziet er goed uit.
mooie kleur had je ingedachte. :9
maar die foto's zijn niet bij jou thuis gemaakt of wel? mooi halletje.

gr ralph

RE: Restauratie Mini 850 1977

Mooi kleurtje! Past ook goed bij de zwarte 10 inch velgen.

Lekker veel foto's ook, leuk om te lezen/bekijken!

RE: Restauratie Mini 850 1977

Bedankt allemaal,

Schuur is trouwens wel bij ons thuis. Tussen de mini's even neer gezet.
Mooi geisoleerd. Dus met -16 buiten was het in de schuur +13 \\:)/


Ik hoop hem snel af te maken wat betreft laswerk.
Zodat het schuren mag beginnen.

RE: Restauratie Mini 850 1977

Netjes hoor, wat is eigenlijk de reden dat je overzetdorpels inkort en die gebruikt ipv de normale (smalle) dorpels?

RE: Restauratie Mini 850 1977

Eigenlijk geen goede reden voor,

Bij vorige mini waren de smalle dorpels bij de winkel op dus overzetdorpels gekocht.
Beviel prima, dus nu zonder na denken weer overzetdorpels besteld.

RE: Restauratie Mini 850 1977

mooi schuurtje zo, daar kan lekker in gewerkt worden.
ziet er goed uit trouwens de mini.

d:)b

gr

RE: Restauratie Mini 850 1977

Update tijd,



















Angezien er een knik in het scherm zat deze er uit gerold met een DIY tool,








Naad was dicht gelast


Weer zo als het hoort














Dakgoot randje namaken




Lijkt weer iets op een auto


Schuren plamuren en nog eens schuren en plamuren


















Kleur is iets anders geworden, Porcelain green NG-17,
Op de foto valt de kleur anders uit.




oud en nieuw
























Op naar de spuiter.


Bij de spuiter.


Terug van de spuiter.




Donor wordt eindelijk naar 12 jaar stilstaan geslacht.


















RE: Restauratie Mini 850 1977

Dat ziet er heel goed uit!
Mooie kleur ook d:)b

RE: Restauratie Mini 850 1977

Hier is echt een vakman bezig, klasse !
"Apart" kleurtje :x

RE: Restauratie Mini 850 1977

Een woord voor, klasse!!!!!

RE: Restauratie Mini 850 1977

Bedankt,

De kleur wekt bij de meeste mensen het volgende op :? :| :x

Maar wanneer ze de keur in het echt zien (ipv foto) vinden ze het een stuk mooier.
Soms moet je gewoon voor iets aparts gaan.

Ik ben nu wat laatste onderdelen bij elkaar aan het sprokkelen zodat we weer verder kunnen bouwen.

RE: Restauratie Mini 850 1977

Wat de kleur betreft vind ik dat je gelijk hebt.
Als je dan toch zelf kan kiezen kies dan wat aparts.


verder heb ik maar een woord nodig voor je werk..

Respect! d:)b

RE: Restauratie Mini 850 1977

Sowieso altijd lekker doen wat je zelf mooi vind. Meelopers zijn er al genoeg. d:)b

RE: Restauratie Mini 850 1977

Zo, een update:

Als eerst de donor mini verplaatsen.
Bij gebrek aan achterwielen maar achter aan de hefinrichting gespiest.


Een van zijn laatste rustplekken. Kenteken is al naar de RDW :|



En weer verder met de 850...

Kabelboom gemaakt voor de klokken. Nieuwe stekker gekocht zodat de kabelboom zo aan de originele boom kan.


Trommeltjes O+




Gereed om te monteren.




Het begint weer op een auto te lijken.




Oude interieur uit mijn Jetblack(zie andere topic). Ik moet nog een keer een ander setje stoelen er in zetten, maar voorlopig is dit voldoende.


Heerlijk strak interieur.


Eerste probleem:
Speling op de lagers. Was me nog niet opgevallen. Maar de vorige eigenaar had het subframe gereviseerd, dus er zaten nieuwe lagers in de fusees. Uiteindelijk met schuurpapier en een stuk vlak staal de binnenring van het lager was afgeschuurd zodat de speling er uit is en iets verder om wat voorspenning te geven.








De aller eerste keer uitlaten \\:)/ \\:)/ \\:)/


Na de weg heen en bijna terug gereden te hebben(1km), blob blob.... uit.


Gevarenlichten doen het, benzine meter ook, en die geeft aan dat die leeg is. laatste stukje naar huis geduwd.


Met het rijden bleek ook dat het blok op twee poten liep. Oorzaak was een bougiekabel die verkeerd zat.
Toch maar even de kop er af gehaald om even in het hart te kijken. Ik wist namelijk niets van het blok. Hij zou lopend uitgebouwd zijn. En ik zag dat er al wel nieuwe koppeling oliefilter bougies in zat. Had er dus wel vertrouwen in maar toch.








Alles weer schoongemaakt gemonteerd. Blokje loopt als een zonnetje.

Ondertussen de donor van de grond en alle onderdelen er af. Daarna is hij op de kar gegaan en waarschijnijk is het nu een racefiets of een rompdeel van een mammoettanker.


APK er op en even alles op de stoep voor een fotomomentje. (Ondertussen is het motorrijbewijs gehaald en een Ducati 750 Supersport uit 1992 er bij gekomen)


Gister toevallig aanbeland bij een oldtimer rit in Scherpenseel. Erg leuk met een gevarieerd aanbod aan auto's.


Binnenkort maar ergens een mooi plekje opzoeken om wat plaatjes te schieten.

RE: Restauratie Mini 850 1977

Kwam deze ook nog tegen.
Zo was die:


En dit was de originele kleur. Eigenlijk was ik met de bouw van de auto wel gewend aan de oude kleur. Als ik het nu weer zie vind ik het ook wel wat hebben.