Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Ik zal mij even voorstellen.
Mijn naam is Ivo van Turenhout (1974) en woon ik Hendrik Ido Ambacht.

Ik ben Mini rijder sinds 1994. Mini 1100Special uit 1978.
Deze mini heb ik in 1996 verkocht. Reden?

Sinds 2001 ben ik weer in het bezit van een Mini, maar nu een British Open.
Hier heb ik met veel plezier in gereden, tot dat ik een auto van de zaak kreeg.
Deze kwam op het moment dat de mini gekeurd moest worden. Ik heb toen besloten om de mini te schorsen en ter zijne tijd te beginnen met de restauratie, ook wel roestauratie genoemd.

Na 6 jaar niets te hebben gedaan aan de mini ben ik eind 2008 eindelijk begonnen met het strippen van de auto. Dat wil zeggen alle los te halen onderdelen aan de buitenkant gedemonteerd en het complete interieur eruit. Ook heb ik toen de complete voorkant eraf gehaald, nadat bleek dat er toch te veel slechte plekken aan zaten. Dat wil dus zeggen van A-paneel t/m A-paneel is verwijderd.

Weer kwam het project voor 1 jaar gedeeltelijk stil te liggen. Ik heb in de tussentijd wel veel informatie verzameld en verschillende onderdelen gekocht, denk hierbij aan:
* A-panelen L+R
* Spatborden L+R
* Voorfront
* Buitendorpels L+R
* Closingplate onder voorruit L+R
* En het e.e.a. aan gereedschap (lasapparaat, pons- en verzettang, platenschaar,ed)

Eind 2009 ben ik weer vol goede moet begonnen met demonteren. Nu moesten de dorpels er aan geloven. Ik ben met 1 kant begonnen en maak deze eerst compleet klaar van voor tot achter. Ik verwijder hierbij gelijk de fabriekssteunen en de kriksteun, daar dit toch alleen maar potentiele probleemzones kunnen gaan worden, voor zover ze het al niet waren.
Ik heb nu de binnendorpel en vloer zover klaar (verdiend nog niet de schoonheidsprijs, maar het gaat steeds beter) dat ik binnenkort met de rechter zijde ga beginnen.

Ik zit echter met 1 probleem.
Het detail tpv onderzijde A-paneel/dorpel/buitendorpel.
Heeft iemand misschien hier een goede foto van hoe dit nu uiteindelijk weer moet worden (het is voor mij ongeveer 1 jaar geleden dat ik dit gesloopt heb) of een stappenplan hoe ik dit weer moet opbouwen. En zit het A-paneel alleen maar omgevouwen om het binnenscherm of toch ook nog gelast?

Misschien is er al een goede Topic in het forum, maar ik heb hem nog niet kunnen vinden!!

Alvast bedankt, en ik hoop nog veel informatie van de site te kunnen halen.

PS: Ik zal binnenkort wat foto's toevoegen.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

hoe ga ik dit uitleggen zonder foto?//??

de uiterste rand van je body/dorpel....1cm breed of zo..
naar "binnen"van de auto kijkend ....
dan loopt er een verhoging van 3 a 4 mm of zo iets..heel weinig in ieder geval.
daar tegen aan komt je a paneel..

belangrijk is dat je wel een oud deur rubber erin hangt als je de deur gaat passen/a-paneel erin zet.
deur bepaalt ook een beetje hoe en waar het a paneel komt...ivm met kier tussen a paneel en deur
doe je dit niet staat 99 van 100x de deur te ver naar buiten als je klaar bent en de auto is gespoten enz enz..

zal ff kijken of ik een foto ervan heb..

suc6.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Werkplaats was nogal koud.Deze foto is van ongeveer 2 weken geleden -2 graden.





RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Aansluitend bij het verhaal van Clubbie;

De buitendorpel monteren.
Dan zie je dat de felsnaad van de buitendorpel langer is als de felsnaad van de bovendorpel.
Pak je het a-paneel erbij, dan heeft deze ook een felsnaad. Deze felsnaad (die overgaat in de buitenzijde wielkast) is de verlenging van de felsnaad aan je bovendorpel.

'de felsnaad' is hier eigenlijk geen echte felsnaad, maar de omgezette rand aan het plaatwerk, waar normaal de puntlassen op komen.

Tevens zou ik de kriksteun wel weer terug monteren (heb ik ook gedaan) dit geeft toch een klein beetje meer stevigheid tegen buigen/torderen van de carroserie.

Groet ron

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

beter kan ik het niet uitleggen...
ayla vulde de rest aan..
nog geen foto gevonden die duidelijk is...

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Beste Ron,

Als ik het goed begrijp is het dus zo dat de felsnaad van de wielkast (A-paneel) op de felsnaad van de buitendorpel komt te liggen.

Ik heb het idee dat de bevestigingssteun van de kriksteun niet veel doet voor de torsie van de carroserie.
Het idee om de kriksteun weg te halen kwam uit een ander topic.
Ik heb de bevestigingssteun wel voor een groot deel laten zitten, maar echter het gedeelte waar de krik in gaat weggehaald. Hier gaat snel vuil in zitten en er kan ook weer roest ontstaan tussen de kriksteun en de buitendorpel.

De krik die in de auto ligt is er een die ik onder de subframes moet zetten.

Wat ik echt een rothoek vind is het punt onderkant A-paneel/bovenkant bovendorpel tpv de ophangpunten van de deur, zie foto. Het stukje bovendorpel achter het A-paneel is zo'n klein stukje.



Zoals je ziet had ik toch nog een keer een foto gemaakt, waar ik denk ik wel wat mee kan.
Maar als er mensen zijn die hier ook nog wat extra foto's van hebben graag.

:D Als het goed is ga ik aanstaande dinsdagavond weer verder. Ik hou jullie op de hoogte.

PS: Was ik vergeten te vertellen: De mini staat bij mijn ouders in de garage/loods. Dit is alleen een klein 1/2 uur rijden, dus even 's avonds wat doen zit er voor mij niet in. ik moet echt een avond of een dag plannen. :'(

Groeten Iveau.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

ivo van turenhout schreef:
Beste Ron,

Als ik het goed begrijp is het dus zo dat de felsnaad van de wielkast (A-paneel) op de felsnaad van de buitendorpel komt te liggen.

De krik die in de auto ligt is er een die ik onder de subframes moet zetten.





Klopt precies. Juist begrepen.

En idd de standaard krik moet je meteen bij het oud-ijzer gooien.

Die hoekjes zijn idd klote punten (been there, done that).

Kijk anders eens in mijn topic, misschien kan je er wat mee; roest/restauratie clubman saloon.

Groet ron

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Bovenaanzicht van vers materiaal in mijn toekomstige auto..[1 van de..] ;)

Het is alleen de rechterkant..maar is idem aan links...

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

EINDELIJK WEER EEN UPDATE

Ben de afgelopen maanden enkele dagen/avonden bezig geweest.
De linker binnendorpel is nu voor 95% klaar, ben niet tevreden met het stukje dorpel tpv het A-paneel. Dus opnieuw.
Ik ben nu bezig met de rechter kant.
Hier zat, uiteraard, ook aardig wat werk aan.
Ben zeker een dag bezig geweest om alle slechte plekken eruit te slijpen en de buitendopel compleet te verwijderen.

De rechter Inner Front Wing na verwijderen slechte plekken.


Na wat laswerk en primeren.


Ook vast de achterwielen gedemonteerd en alle bouten en moeren ingespoten met kruipolie, om het subframe de volgende keer makkelijker te kunnen demonteren.


Thuis in mijn schuurtje ben ik de laatste weken regelmatig bezig om de motorkap (onderzijde slecht) en de kofferbak (deuk in kofferbak) op te knappen.
De onderzijde van de otorkap is nu roestvrij en in de primer gezet. De kofferbak heb ik eerst zover mogelijk uitgedeukt en daarna met plamuur weer mooi strak gemaakt. Nu nog compleet schuren (opruwen) voor de primer en de lak.


Dit was weer een kleine update van de afgelopen maanden.

Iveau.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Ik zag idd dat ik al een Showcase was gestart, dus bij deze ga ik daarin verder.

Na een lange pauze hier weer een update.
Het roestauratie project heeft weer enkele jaren stilgelegen ivm een verhuizing (de woning compleet gestript en opnieuw opgebouwd), de bouw van een garage d:)b en de complete tuin. Dus dan ben je in totaal 1,5 jaar verder.

Nadat de garage gereed was en ingericht heb ik de mini, die nog steeds bij mijn ouders stond, opgehaald met een ambulance. Met wat enige voorbereiding was dit in een ochtendje geregeld.

Nu staat ie in de garage in de achtertuin. De afgelopen 10 jaar moest ik altijd een half uur rijden om er aan te kunnen beginnen.



Ik zal proberen de komende tijd eea te posten van wat ik al gedaan heb en wat ik nog ga doen.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

leuk hokkie, die garage.
En inclusief hulp....

Groet ron

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Hier weer een kleine update.

Een hoop gedaan de laatste weken, zoals:

* Plaatwerk voorzijde (beide kanten):


* Ophanging compleet gespoten:


* Remklauwen schoongemaakt en gespoten:


* Motorkap en kofferbakklep geschuurd, plamuren, schuren en gespoten (al wat langer geleden):



* De complete remmerij gedemonteerd inclusief de aandrijfassen. Dit om alle hoezen te vervangen en de ophanging schoon te maken en te spuiten. Toen kwam ik erachter dat 1 schijf niet meer goed was, en de rest was ook niet helemaal meer top. Dus reviseren of een goed 2e hands setje.
Ik heb een complete 2e hands setje gekocht. Deze helemaal schoongemaakt en gespoten. Gelijk nieuwe fuseekogels gemonteerd en de (nieuwe 2e hands)remklauwen rood gespoten (zie hierboven).

Handige hulp om de centermoer los te krijgen!!
2e hands setje remmerij.
Nieuwe spulletjes (hoezen en fuseekogels).
1 gedaan nog 1 te gaan d:)b

Zo dat is wel weer even genoeg voor vandaag.
Ik ben al een stuk verder, maar dat komt de volgende keer wel weer.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Hier nog een klein overzicht van de onderdelen waar ik de laatste weken mee bezig ben geweest.
Nu de motor aanpakken. Waarschijnlijk dat ik hem er helemaal uit gaat halen, maar eerst maar eens kijken of hij na 10 jaar nog wel wat wil doen.

Dus eerst kleppendeksel en bougies eruit om wat (kruip)olie op te gooien.


Na ca. 2 weken te hebben gewacht de motor met de hand enkele malen rondgedraaid. Dat ging soepel, dus hij zit los.

Toen de oude benzine maar eens eruit halen om te kijken hoe mijn tank er van binnen uitzag. Dat was niet best :'(
Is ook niet zo gek na 10 jaar. En wat kan benzine dan stinken :x
Hier het resultaat van 10 jaar een paar liter in een tank.

De complete tank, vlotter en pomp verroest :(

Toen via deze site bij iemand terecht gekomen die nog wel een goede 2e hands had liggen. Ook weer geregeld.

Gelijk alle benzineleidingen doorgespoeld van voor naar achter en andersom (nog wel een kleine tegenslag gehad daarmee, want ik heb het subframe er tijdelijk afgehad en toen is er bij het monteren van het subframe de rubberen benzineleiding tpv het filter tussen subframe en carrosserie terecht gekomen. Dus even subframe laten zakken en leiding ertussenuit gehaald).
Alles aangesloten, nieuwe benzine en nieuwe accu erin en starten maar.
Niet aanslaan, helaas.

Dan ga je zoeken. Blijkt de vonk niet optimaal te zijn, dus nieuwe bobine, bougiekabels en bougies erin. Toen was de vonk prima.


Maar niet aan willen slaan :( .
Dan ga je verder zoeken en kom je bij de carburateur (injector bij SPI) terecht.
Die ook maar uit elkaar en nagelopen.

.
Daar was niets mis mee kwam ik uiteindelijk achter. Gelijk even een tijdelijke oplossing voor de kapotte vacuumslangen achter op het inlaatspruitsuk gemaakt.

Uiteindelijk toch nog eens de benzineleidingen doorgespoten (met 6 bar) en doorgespoeld met benzine.
Alles weer aangesloten en hij loopt nu weer als een zonnetje.

Elke keer voor maar een korte tijd, omdat ik niet weet hoe het met de koeling gesteld is.

Daar ben ik dus vorige week mee begonnen,maar dat komt de volgende keer

Ik kan jullie alvast vertellen dat ik weer dingen gezien heb die ik nog niet eerder gezien heb, bijvoorbeeld koelvloeistof die eruit ziet als schuim uit een matras??? :?

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Eeyy .

Hoop problemen maar wel.leuk om te zien dat je de oplossingen vind.
Mocht je nog onderdelen nodighebben ik heb nog een heel spi blok staan.

Suc6 verder.
Minigroet stefan

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

He stefan,

Dat hou ik in gedachte.
Ik heb zo'n gevoel dat ik nog meer tegen ga komen.

Groeten ivo

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Hier het vervolg van de werkzaamheden van ongeveer 1 maand geleden.

De motor liep niet heel lekker (onregelmatig), tot dat ik er achter kwam dat ik de veer bij de drukregelaar vergeten was.
Nadat die erin zat liep de motor perfect.

Dus nu was de koeling aan de beurt.

Eerst maar eens de thermostaathuis eraf proberen te krijgen.
Koste mij een avondje :( , maar hij ging eraf.
En ik had maar 2 afgebroken bouten van de 3 :x .
Maar de stukken die afgebroken in mijn blok zaten waren er gelukkig zo uit.
Even een streepje geslepen met een dremel. Schroevendraaier erop en ze kwamen zonder moeite eruit.

Dit is wat ik aantrof toen ik het thermostaathuis uit elkaar haalde.

Best vaag toch??. Waarschijnlijk uitgedroogde koelvloeistof of zoiets.
En koelen doet hij dan niet.

Dus alles van de koeling moest eraf.
- Thermostaathuis.


- Slangen.
- Waterpomp.


- Radiator.


Toen alles doorgespoeld met liters water (koud en warm) en met de compressor alles goed door- en schoongespoten. Ook richting de kachel. Wat een troep kwam eruit.

Gelijk de onderdelen die vervangen moesten worden nieuw gekocht.
Dus ook thermostaat, temperatuurmeter en pakkingen.


Waterpomp en thermostaatbehuizing waren nog goed na een grondige schoonmaak beurt.

Ook de radiatorbehuizing en de radiator schoongemaakt en gespoten.
De ophanging van de extra fan gerepareerd en daarna alles weer gemonteerd.


Eindresultaat.


Toen de test.
Motor gestart en lekker laten draaien.
En na enkele minuten ging de thermostaat open en werd de radiator warm.
Alleen mijn fan wilde nog niet aanslaan, maar dat kan kloppen want hij bleef net onder het witte streepje van de temperatuurmeter. De fan zelf doet het, dat heb ik al getest, en ik ga nog wel een keer meemaken dat hij aanslaat.

Nu de motor weer doet wat hij moet doen, ga ik verder met het laatste laswerk aan de voorkant en dat zijn de stijlen tussen de deuren en de voorruit aan beide zijden.

Dan de onderzijde van de binnendorpels behandelen.
En waarschijnlijk dat ik dan toch de aandrijfassen, schijfremmen en wielen eronder ga zetten.
Dus de hele motor eruit halen dat laat ik voor een andere keer.
Ik wil nu eerst de achterzijde gaan opknappen. Er staan namelijk een nieuw subframe en banaan in de wachtkamer te popelen om gemonteerd te worden. Maar dan moet ik wel eerst alle roestplekken van de kofferbak aanpakken.

En waarschijnlijk dat ik de voor- en achterzijde ga shaven, net zoiets als de TIKI MINI. Maar daar meer over de volgende keer.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Aardige troep , die koeling. Zoiets heb ik nog niet gezien.
Lekker weer een hoop onderdelen nieuw.
Ik hoop dat je waterpomp niet gaat lekken.
Toch wel gevuld met een goede koelvloeistof ?

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Ik dus ook niet. Hoe het komt weet ik ook niet.

Om te testen zit er nu gewoon water in.
Ik zit namelijk nog te twijfelen of ik de motor er helemaal uit ga halen.
Mijn aandrijfassen en de hele remmerij is er nu toch al gedemonteerd, dus een gedeelte heb ik al gedaan.

Tot op heden zie ik geen lekkage bij alle aansluitingen.

Er gaat uiteraard koelvloeistof in.
Maar wat bedoel je precies met goede koelvloeistof?

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Nou, dit dus:
[i:29dflh7b]Een goede koelvloeistof doet veel meer dan koelen alleen; het bevriest pas bij temperaturen die dik onder het vriespunt liggen, kookt pas bij zo'n 140 graden Celsius, voorkomt kalkaanslag, smeert de waterpomp en conserveert de waterslangen.[/i:29dflh7b]

Er zitten ook additieven in die corrosie tegengaan tussen de verschillende materialen in de motor.
De kalk uit het kraanwater zal zich in je koelsysteem gaan afzetten. :(

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

10 jaar stil staan heeft toch een beetje z'n sporen na gelaten dus :(
Idd een combinatie van teveel water in de koelvloestof... En lang stilstaan.

Maar ziet er weer fris uit!

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Goede koelvloeistof gaat er zeker in komen.

En nu verder het schoonmaken van de motor (en motorruimte).
Ook ga ik de hoezen vervangen van de stuurinrichting (die liggen al te wachten).
Dat zijn de makkelijke klusjes.

Ik denk dat ik ook de extra gaten voor de ruitenwissers maar dicht ga lassen.
Ben ik in ieder geval van die zwarte rubber dopjes af.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Gisterenavond de vacuumslangen opnieuw gemonteerd met nieuwe knietjes.
Starten en lopen. Geen probleem dacht ik.

Tot dat hij na ca. 20 minuten ging stotteren en steeds rotter ging lopen.
Uiteindelijk sloeg tie af.

Daarna niet meer aan de praat kunnen krijgen.
Elke keer als ik start is het aanslaan en gelijk weer afslaan.

Nu dus weer uitzoeken waar het probleem zit.
Zou het in de vacuumslangen kunnen zitten. Misschien verstopt ofzo????

Iemand een idee?

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Dit lijkt op een benzine-tekort:
Ben niet bekend met de Spi, maar ergens een benzine-filter verstopt?
Tank-ontluchting dicht? Dit kan je controleren door de dop eraf te draaien.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Benzinetoevoer is goed. Als ik het luchtfilter eraf haal zie je dat er benzine uit de injector komt.
Hij slaat aan en gelijk weer af.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Wel benzine tekort.
Getest met een los gedraaide aanvoerleiding. Daar kwam dus niets uit.
Ik ga toch al benzinefilter vervangen op het moment als het nieuwe achter subframe eronder gaat.

Dus nu eerst verder met het opbouwen van de wielophanging en aandrijving.
De stuurstanghoezen zijn al vervangen.
Nu met het opbouwen van de aandrijfassen gelijk de as-hoezen vervangen.

Nu alleen nog de centrale wielmoer van de rechterkant los krijgen.
Mijn laatste idee is om de moer warm te stoken. We gaan het zien.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Draai je wel de goeie kant op? ;)

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Om de centrale moer los te draaien had je toch zo'n houten plaat met wielboutgaten erin gemaakt ? Dat vond ik wel een goed idee.
Wat bedoel je Arie, met de goede kant op ? Allebei hebben ze rechtse draad.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Die houten plaat voor het blokkeren werkte aan de linker kant wel, maar rechts wil niet los.
Nu heb ik alles er als 1 geheel afgehaald om de hoezen van mijn aandrijfas te kunnen vervangen. Maar eigenlijk wil ik toch ook de nieuwe remschijf monteren.

En nu is er helemaal geen beweging in te krijgen nu het van de auto af is.
Dus mijn laatste optie is warm stoken, of ik ga hem wegbrengen naar iemand???

Eerst maar eens een brandertje kopen, want ik wil eigenlijk ook het vertinnen van lasnaden gaan proberen / onder de knie krijgen (lijkt mij gewoon leuk om te proberen).

Dit had ik eigenlijk al veel eerder moeten doen, maar beter laat dan nooit.
Voor een volgende auto zeg maar.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

De kroonmoer kun je eraf slopen. De schijf eronder wil ook nog wel eens vast zitten.

De schijf kan vastgeroest zitten op de as. Veel kruipolie/Imal gebruiken helpt.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Hoe sloop je de centrale wielmoer eraf??
Doorslijpen? Ik wil namelijk niet in het draad van mijn homokineet slijpen.

Ik ga toch eerst maar voor warm stoken :)

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

je kan hem gedeeltelijk inslijpen en dan een moersplitter er op of met een koudbeitel openbreken ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Ik heb in het verleden ook goede resultaten behaald met het boren van een 4mm gat in een kroonmoer. Als je hem dan met een koudbeitel goed raakt, dan splijt hij vanzelf open.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

met een dunne slijpschijf kan je een deel van de kroonmoer eraf slijpen, als je dan met een beitel er een klap op geeft, breekt de schroefdraad van de moer en kan je hem losdraaien...

goed mikken met slijpen zodat je de schroefdraad van de homokineet niet raakt...

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Top.
Bedankt voor jullie tips.
Ik ga het morgenavond gelijk proberen.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Kon het niet laten om vanavond wat ideeën te proberen.

Eerst warm stoken. De moer gaf geen krimp :(
Uiteindelijk met een boortje, dremel en een beitel de moer kunnen laten splijten d:)b

Nu alles uit elkaar ligt kan ik weer verder met alles goed schoonmaken, schijfremkappen spuiten, remschijf vervangen en de nieuwe hoezen monteren.
Deze week weer verder met opbouwen (eerst een nieuwe moer halen ;) )

Ik zal binnenkort weer een update geven met wat foto's

Nogmaals bedankt voor jullie inbreng.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Zo ivo.
ook lekker bezig zie ik. Mocht jij nou een keer hulp nodig hebben hoor ik het wel.
Woon tenslotte zowat om de hoek.

succes met de mini in ieder geval.
Mn neefje had ik ook al aangestoken met het mini virus.
en die heeft zn mini nu ook compleet gestript. En is aan zn laswerk begonnen.

gr michael

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Bedankt voor je aanbod Micheal.
Wie weet ga ik er nog eens gebruik van maken ;)

De laatste tijd zo nu en dan bezig geweest.
Voornamelijk met de voortrein.

Alle hoezen van de stuurinrichting en de aandrijfassen zijn vervangen.
De opgeknapte remklauwen, schijven en schijfrembeschermers zijn geplaatst.
Alles aangesloten en de voorwielen er weer onder gezet.

Aangezien ik de voorkant nu klaar heb voor het monteren van de voorschermen, A-panelen, voorpaneel ed eerst maar eens de achterzijde aanpakken.

Een "zo goed als nieuw" achter-subframe ligt klaar om gemonteerd te worden.
Nu eerst maar eens het oude sub-frame demonteren alles eraf halen, schoonmaken en het één en ander vervangen. Dit dan weer monteren op het nieuwe subframe.

En uiteraard moet er het nodige plaatwerk aangepakt worden.
Ik ben ook nog steeds van plan de achterzijde te shaven. Dus bumper eraf, bumperstrip eraf. Nummerplaat laten zakken tot onder de kofferbak klep. De inkeping waar nu de nummerplaat zit dicht maken. En dan kijken of mijn centrale dubbele uitlaat er nog onderdoor kan.

Dus nog voldoende te doen.
Ik zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Achtersubframe is nu gedemonteerd en alles eraf gehaald.

De volgende spullen maar gelijk vervangen, te weten:
- Gereviseerde draagarmen.
- Veerkogels.
- Remcilinders.
- Remschoenen.
- Flexibele remleidingen.
- schokbrekers.
- Hi-Low set.
- Ophangrubbers subframe.

Alle overige onderdelen schoonmaken en spuiten.

Eerst het achtersubframe weer helemaal klaar maken, zodat deze dadelijk gemonteerd kan worden. Voordat ik het subframe monteer eerst het plaatwerk van de kofferbak aanpakken, nieuwe banaan monteren en deze glad maken, zodat de bumper kan komen te vervallen, etc. etc.

Maar we komen er wel. Of ik de zomer ga halen, dat weet ik nog niet. Ik heb er in ieder geval plezier in.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

He ivo,

Lekker bezig lees ik.
Ik heb vandaag mn interieur opgehaald. Dus dat word zaterdag weer klussen. Eerst maar eens proberen mn hemeltje er in te krijgen.

Jij succes met je subframe.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Succes zaterdag michael.

Ik ben nu nog voornamelijk met de techniek en plaatwerk bezig. En zo te horen ga jij voor het heel mooi en netjes afwerken, waar ik meer neig naar Ratrod. Ieder zijn ding. En zo zijn we met z'n alle toch maar weer lekker bezig.

Succes in ieder geval.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Hier wat foto's van het eindresultaat van de voortrein.


doorgeboorde centrale wielmoer.


Opgeknapte schijfrembeschermers.


Opgeknapte aandrijfassen.


2e hands schijfrem en opgeknapte remklauw. En nieuwe fuseekogels met alle nieuwe hoezen.


Eindresultaat van voortrein en het plaatwerk.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

En hier wat foto's van de laatste weken.

Achtersubframe eraf gehaald en gedemonteerd.
Zo kan ik de draagarmen opknappen en weer monteren op mijn nieuwe subframe.
En zoals eerder omschreven het nodige vernieuwd.


Gedemonteerd achtersubframe en uitlaat.


De oude draagarmen.


De gereviseerde draagarmen met de opgeknapte en nieuwe onderdelen. Alleen nog de splitpennen voor de centrale wielmoer en dan kunnen ze weer aan het subframe gemonteerd worden.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Ik zie dat het bij jou af en toe net zo'n rotzooi is als bij mij. :x
Maar je werk ziet er goed uit. Het wordt weer netjes.
Dit gaat wel goedkomen, op naar het plaatwerk. :(

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Bedankt Jos,
En inderdaad het is soms best wel een zootje :D

Ik was ook al begonnen met het plaatwerk, omdat ik nog wat onderdelen voor de draagarmen miste. En als ze helemaal klaar zijn gaan ze onder het nieuwe subframe. Kan niet wachten :D

Ik ben ook al begonnen met het plaatwerk:
- Banaan eraf,
- Bumperstrip eraf,
- slechte plekken uit de kofferbakvloer geslepen.

Nu nog een laatste check op slecht plaatwerk en dan weer opbouwen d:)b

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

De laatste weken bezig geweest met het vervangen en opknappen van het plaatwerk aan de achterzijde.

De nieuwe banaan met de opvulhoeken links en rechts zitten er weer op. Gelijk de slechte stukken in de kofferbakvloer vervangen.

Het was nog een hele klus om de bumperstrip te verwijderen en alles goed gelast te krijgen. Ik heb een lasrups aan de buiten en binnenzijde aangebracht. De binnenzijde is eerst glad geslepen en zal daarna afgewerkt worden met carroseriekit en spuitwerk.
De buitenzijde is gelast, glad geslepen en geplamuurd. Dus vanaf heden is de Mini bumperloos (achterzijde).
De voorkant ondergaat hetzelfde als het nieuwe voorpaneel gemonteerd gaat worden.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Nog wat foto's van de werkzaamheden aan de banaan en de kofferbakbodem.

Eerst slopen/demonteren:






Dan weer opbouwen:










Ook maar een mini autobrug gekocht. Werkt wel een stuk makkelijker.




Zo. Die is bumperloos :D

Nu de bodem schoonmaken, controleren op roest en weer lekker behandelen. Is wel zo makkelijk nu het subframe er nog af is.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

De afgelopen zomer niet veel gedaan.

Maar in de weken ervoor en de laatste weken weer veel gedaan, vandaar een UPDATE.

Achterzijde is bumperloos gemaakt.

Hier nog even in de primer en de blanke lak (dat is voor nu wel even voldoende)



Daarna verder met het achtersubframe opbouwen.
Hier staat ie klaar voor montage.



Eerst natuurlijk de bodemplaat helemaal schoongemaakt en behandeld, waarna het subframe gemonteerd is.





En als laatste de uitlaat.

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Ziet er allemaal netjes uit.
Je bent goed bezig.
Dit was het rotste gedeelte, de rest is een eitje ;) :)

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Bedankt.

Ik ben nu bezig met de buitendorpels. En dat is ook best een k*$/@ werk :((
Ben blij dat ik een smeerput heb, zodat ik nog redelijk goed onder de auto kan komen.

Eén kant zit er nu op en staat in de primer.
Deze kant gelijk maar helemaal afmaken en dan de mini verrijden om de ander kant te doen.

Maar het blijft leuk om te zien hoe de mini steeds verder opknapt.
Je hebt echt eer van je werk :D

RE: Restauratie Mini British Open 1.3SPI 1993

Afgelopen 2 weken bezig geweest met het behandelen van de binnendorpels en het plaatsen van de nieuwe buitendorpels. Deze daarna gelijk helemaal behandeld met primer, lak en antisteenslag.

1 dorpel per week. Geen slecht gemiddelde al zeg ik het zelf :D .


Erin gelast en meerdere malen in de primer.


Eindresultaat.


Hier zit ik letterlijk en figuurlijk in de (smeer)put :D

PS: Ik heb de overzetdorpels gebruikt om mijn laswerk van de binnendorpels af te dekken.
Had ik achteraf gezien misschien anders op moeten lossen. Maar ik had deze buitendorpels nu toch. Wel heb ik ventilatiesleuven aangebracht in het plaatwerk.