van nik nak tot clubman.

RE: van nik nak tot clubman.

In April is mijn dagelijkse mini "geswaffeld" door een Audi Q7 aan de voorkant met als resultaat:
http://i1227.photobucket.com/albums/ee4 ... 010542.jpg

-Front krom en gescheurd,
-Spatbord rv afgeschreven,
-Koplamp en knipperlicht stuk.
-Grill en oortje stuk

Juist in de 4 weken ervoor de laatste plekjes op de kofferbak bodem dichtgelast als laatste laswerk..nieuw achter subframe en apk erop gedaan weer.
Rest van de auto is 2 jaar geleden al vervangen en opgeknapt.
Motorisch en technisch is de auto perfect.

Ik heb altijd gezegd als de nik nak zou overlijden dat ie dan als racer weer terug zou komen...dat gebeurt dus ook,maar niet nu of in korte tijd.
Body wordt 100% gestript eerdaags en alles wordt gerecycled naar een andere body.
Nik nak's body gaat in de opslag of wordt verkocht. [moet ik nog ff over nadenken]

Meeste mensen zouden de betere body gebruiken en de "slechtere" body als donor houden.
Eigenwijs als ik ben doe ik het net andersom.. |:( O:)

De te gebruiken body is een 1100 clubman saloon uit 1975 met origineel nl kenteken en opnieuw ingeslagen chasisnummer door de rdw. >:)
Chasisnummer stond op de bodemplaat rv, maar staat nu in de balk onder de passagierstoel geslagen
Body op de foto's is zoals ik hem gekocht heb zo'n 5 jaar geleden.
De 19 :

http://i1227.photobucket.com/albums/ee4 ... 010580.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee4 ... 010577.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee4 ... 010581.jpg

RE: van nik nak tot clubman.

Er zit best een hoop werk aan 8) .
Te vervangen plaatwerk:
-Front
-Spatborden l+r
-Binnenspatborden l+r
-Binnenscherm reparatie stukken
-A paneel l+r
-Bodemplaten voor + achter , l+r
-Dorpels l+r
-Rechterzijkant
-Achterkant
-Banaan + hoekjes
-Bodem kofferbak
-Kofferklep
-Motorklep
-Deuren.

Maar bewaard blijft:
-Het dak
-a,b en c stijlen
-Schutbord
-Achterbank
-linkerzijkant
toch nog iets... :x

Het wordt een echte HERITAGE DIY body dus..
Nieuwe body is toch nog duurder dan dit en klopt niet met de vereiste specificaties voor de leeftijd van deze mini..
Foto's zeggen meer dan woorden..
http://i1227.photobucket.com/albums/ee4 ... 010574.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee4 ... 010575.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee4 ... 010573.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee4 ... 010583.jpg

RE: van nik nak tot clubman.

Wat een werk inderdaad!
Maar weer een Clubman saved from the scrapheap.
Heel veel succes met de restauratie!

RE: van nik nak tot clubman.

Het gaat nog net niet zo ver als die van mini4ever :)

Dennis

RE: van nik nak tot clubman.

Dat zie je ook niet veel, normale mini's die naar Clubman omgebouwd worden! ;)

RE: van nik nak tot clubman.

Ik wou eerst de roundnose van nik nak afzagen en er een clubman front op lassen..echter blijkt dat dit echt niet mooi wordt tenzij je ook de binnenschermen compleet verbouwt.Aansluitingen kloppen niet meer dan..

Toen was het plan om een stalen clubman flipfront op de nik nak te zetten.
Ook dit was erg lelijk vind ik zelf na het bestuderen van foto's van roundnose mini's met clubman flipfront.
Beetje zelfde verhaal met aansluitingen van delen en naden die niet kloppen of echt lelijk eruit zien..Vooral bij het restje binnenspatbord wat er blijft zitten aan de paravaan kant.

NOS solid mount voorfront gevonden, afkomstig van de importeur uit Gouda d:)b die al HEEL LANG weg/failliet is daarzo.. :9
Ik had er een voor nik nak gekocht en die is rubber mount, dus de verkeerde voor deze body.
Zie aangeboden voor de rubber mount front..

Spinneweb zit in de auto gelast voor versteviging.Aankomende week de bodem eruit..
Motortunnel + wielkasten en kofferbakbodem zijn bitak vrij gekrabt/gestoken met plamuur mes [ :'( K#TWERKJE!!!! :(( ]
De rest blijft zitten want dat wordt vervangen als compleet plaatwerk en hoeft dus niet schoon te worden gemaakt. ;)

Nou is er een voorstel van een maat van me..
Hij doneert een HELE GROTE MOTOR MET 150 PK +...Ik moet bouwen.. maar dan rijdt hij de auto in 2012 naar IMM Hongarije.. :?
Motor is exotisch en geen UK makelij..
Ben er nog niet over uit hoe of wat ik doe.

default

RE: van nik nak tot clubman.

doen die motor >:) ! Honda Vtec blok?

RE: van nik nak tot clubman.

succes Clubbie met klussen!

het schijnt dat er een 1.8 16v uit een renault 5 vrijkomt (die krijgt een achterberg racing 2 liter clio motor), misschien kan die voorin? d:)b

RE: van nik nak tot clubman.

clubbie schreef:
NOS solid mount voorfront gevonden



Jaloers

RE: van nik nak tot clubman.

Als je overweegt zo'n exotische motor erin te hangen maakt het echt niet uit of het front rubber of solidmount is :)

Dennis

RE: van nik nak tot clubman.

Ik heb ze nu allebei nog,de frontjes. >:)
En dit is waarschijnlijk de laatste clubman die we opknappen voorlopig..
Zonde om in de estate te doen..
Dus wordt even denken hoe of wat.

Nee komt niet uit mijn race 5..
De motor uit de 5 wordt gewisseld met de Achterberg clio motor.
Kwam de laatste keer topsnelheid te kort tegen de bmw's op het rechte stuk.
In de bocht ging ik ze voorbij..dus dat ging goed.. ;)
Maar das Frans :x en hoort hier niet.. O:)

Denk eerder aan de "Dennis estate route maar 16v".. ;)

RE: van nik nak tot clubman.

Gaaf project, ik heb de C20NE gekozen, maar ook gedacht aan de C20XE. Gaat het er uiteindelijk toch van komen?

Dennis

RE: van nik nak tot clubman.

De c20xe blokken stapelen zich ondertussen op..is weer een kadett gsi16v bijgekocht vorige week door m'n maat.Nog met apk ook!
De b corsa met c20xe gaat volgen seizoen ook mee rijden op z'voort..is al kaal gesloopt en wordt gezocht naar een kooi..kunnen we die niet vinden maken we er zelf 1.
De a corsa met c20xe is verkocht inmiddels.

Zoeken nog een rijdende calibra turbo 4x4 liefst rond 1992 gebouwd.. >:)
Of de complete aandrijflijn met bak en tussenbak enz..
Voor een kadett of voor nik nak.. :x

De keus voor de c20xe is dus snel gemaakt..staan er hierzo zat te wachten op een body..opel roest heel hard,maar de motoren zijn zo slecht niet.Kijk maar eens bij bagger / banger of andere gemotoriseerde "boeren evenementen"races..
Ander chipie in de computer en plop..20 pk of zo erbij..stelt weinig voor en toch leuk resultaat.Mooie bijkomstigheid is de "bekendheid "die er al is met deze type motoren..en de enorme hoeveelheid onderdelen die me maat heeft..
[wat ik van mini's heb heeft hij van opel's..voor bekenden zegt dat genoeg ;) ]

Over 2 weken wordt de 5 verbouwd [begonnen met..] en klaar gemaakt voor volgend jaar.
Dit jaar wordt niks meer vamwege andere bezigheden.
Renault 5 gt turbo body met clio 1.8 16v blok Achterberg getuned fase5 blokje >:)
In Duitsland 280 km/h gereden met de clio..Harder durfden we niet,broekjes vol..kon wel :o .

Komt wel een hoop vervuiling bij zo in dit topic.. 8)

RE: van nik nak tot clubman.

Goedkoper dan iets van 500 euro heb ik zo snel geen complete auto met een C20XE blok kunnen vinden en ik hou wel van budget dus dan is 150 euro voor een complete auto goed zat. Ik heb even op het 16v forum gekeken en daar een net uitgevoerd subframe voor een C20NE gevonden die ook nog eens in een Clubman Estate wordt gebouwd :)

http://www.16vminiclub.com/forums/showt ... 705&page=3

Dennis

RE: van nik nak tot clubman.

Kun je niet beter de binnenschermen eruit laten als je er toch een *p*l blok in legt?

RE: van nik nak tot clubman.

Eigenlijk wil je zoveel mogelijk van het binnenscherm laten zitten, scheelt een hoop vuil onder de motorkap. Je ontkomt er niet aan een gedeelte weg te slijpen.

Dennis

RE: van nik nak tot clubman.

Dat snap ik, is het niet handiger om zelf (kunstof) binnenschermen te maken welke demontabel zijn? Zo kun je makkelijk eea aanpassen zodat hij perfect aansluit. Niet alles is de eerste keer perfect....

RE: van nik nak tot clubman.

Ik heb zelf op de Mizuki een 1-delig polyester flipfront zitten en daarbij is het heel lastig om een voorziening te treffen, omdat je eigenlijk niks hebt om de binnenschermen aan te monteren. Een 2-delig front zou gemakkelijker zijn, daarom wil ik terug naar een stalen afneembaar front met losse motorkap.

Dennis

RE: van nik nak tot clubman.

Laatste paar verstevigingen zitten in de deuropeningen enz.
De bodem is eruit,dorpels idem.
Alleen de motortunnel zit er nog in.
Was de camera vergeten ,de foto's die volgen later wel.

Straler belde vanmiddag dat het voorsubframe en overig klaar is.
Kan dus opgehaald worden en dan kan eventueel begonnen worden om nik nak te demonteren en het verse solid mount frame op te bouwen..

De clubman komt op 10" te staan en niet meer zoals nik nak op 12".
Was al aangeschaft om nik nak om te bouwen voor dat de Auwdi erin reed..Komt nu meer tot z'n recht. ;)
Eerdaags heb ik dus een setje Geventileerde Metro 4 pots remklauwen met 8 rvs zuigers over.. O:)

Kwa auto gebeuren gaat er denk eerdaags nog wat schuiven,maar dat komt wel als ik meer weet.

Probleem wat me al een tijd bezig houdt is kleur!!
Tips of hints voor leuke kleuren zijn welkom..
Echter GEEN :
-Rood [heeft iedereen al ,ikzelf al 2 exemplaren.]
-Brg Groen [idem rood,ik geen ;) ]
-Oranje.
-Wit
-Of hypermoderne schreeuw kleuren/kameleon shit enz..
-Of mat zwart met rood dak.. :+)

Zelf zat ik in deze richting kwa kleuren..

Super foute '70's kleur



Gewoon '70's fout..



De groene op de voorgrond,half zichtbaar maar met string en bh.. 8)



Of deze sprint/minus..
Echter zonder wielkast verbreders..
En clubman's zijn nooit geleverd met een ander gekleurd dak.Maar dit is wel mooi :9~

RE: van nik nak tot clubman.

De bovenste kleur.
En voor die klauwen/zuigers is waarschijnlijk al een koper.

Groet ron

RE: van nik nak tot clubman.

Dus jij hebt deze in Uden opgehaald... Maak er iets moois van zou ik zeggen. Suggestie voor de kleur:


Donkerbruin: toch jaren 70, maar tegenwoordig zie je het steeds vaker op nieuwere auto's.

RE: van nik nak tot clubman.

Heb je meer foto's van die eerste GT? Hier hebben we er een staan met die kleur...

RE: van nik nak tot clubman.

Ik zeg ook de eerste kleur d:)b :)\\_

RE: van nik nak tot clubman.

@ thierry..Ik heb niks in Uden opgehaald. Zeker niet de auto op jouw foto. ;)

@ minipower..Ik moet ff zoeken en herinerren waar ik deze foto geript heb.
Kwam hem ergens tegen op een vage site.

Vandaag het voorsubframe opgehaald samen met de 2 vulplaten,2 schokbreker steunen,paar kleine spullen van de estate en een hoop Opel spul.
Opel meuk is niet voor mij.

Nieuwe achterklep is binnen via de post.Via Marktplaats nog wel.
Leuke prijs knappe klep..nu hopen dat hij past.. O:)

Nog even een rechterdeur,moterkap en de moterkapsluiting gevonden in de opslag die in goede staat zijn en zo gebruikt kunnen worden.
Linkerdeur heeft een vreselijke deuk,maar wel keihard en geen roest.
Toch zal hij een ander huidje moeten krijgen,want hij is TE beschadigd..
Wel zijn allebei de deuren de originele deuren die bij de clubman body horen.
Heel raar dat ze nog zo goed zijn.Zit wel even veel lagen verf op als op de body zelf.
Misschien is dat de kunst van conserveren..elk jaar een andere laag verf. O

Als laatse nog de rechterdeur van mijn estate afgemaakt,lassen vlak slijpen en in de primer enzo na deurhuid vervangen..
Linkerdeur aan begonnen.Zit er nu omheen geslagen en half vast gelast.
Morgen even een paar puntlassen zoals de deur ze ook origineel heeft en idem als rechts..aflassen,vlak slijpen,primer erop..

RE: van nik nak tot clubman.

Geen:
Gewoon '70's fout..

Lijkt te veel O:) .

RE: van nik nak tot clubman.

@ vlassie..Nee dat is lichtval..is echt anders.
En dit is geen estate waarop het "gesmeerd" wordt. ;)

@ minipower..Dit is de enigste/andere die ik ervan heb en das niet echt een duidelijke..
Was een topic ergens,maar weet ff niet waar, waarin deze kleur op een mini zat,vanbovenaf gefotografeerd..Echter was de kleur wel wat verweerd/oud..



Nog een kleurkanshebber..

RE: van nik nak tot clubman.

clubbie schreef:
@ thierry..Ik heb niks in Uden opgehaald. Zeker niet de auto op jouw foto. ;)




Ik dacht wat overeenkomsten te zien met deze advertentie:
viewtopic.php?f=25&t=48064

Clubman uit zelfde bouwjaar en ook rood.

Die foto die ik erbij had, was enkel voor de kleur... Mooi toch, dat donkerbruin:


Deze was vast al wel bekend:
http://www.minicolours.co.uk/cgi-bin/index.cgi

Staan schijnbaar alle officiële kleuren op die ooit zijn verschenen.

RE: van nik nak tot clubman.

Deze kanshebber hou ik over..
El paso beige


Aqua green


willow green


Harvest gold


Tweed grey.


Naast de auto vind ik de tweed grey wel geinig en apart.
Iemand meer plaatjes van auto's of mini's in de kleur tweed grey?

Vandaag aleen bezig geweest met stralen van de deurscharnieren,vulplaatjes moertjes enz..
2e deur van de estate is wel klaar en staat in de primer.[zal dat topic eens opzoeken eerdaags,ja staat WEER op een laag pitje,maar niet vergeten. ;) ]

RE: van nik nak tot clubman.

ik zeg willow green.. dat vind ik een echte klassieke kleur die je niet veel meer ziet tegenwoordig

Jaapio

RE: van nik nak tot clubman.

Willow green behoort niet op een clubman.
Ik zeg aqua green.

Groet ron

RE: van nik nak tot clubman.

Wat wil je maken? Wil je een klassiek ogende mini? Of een sportieve mini? Of allebei....

RE: van nik nak tot clubman.

hmm aqua green met wit dak

of die harvest gold is stiekum ook wel een leuke old-skool kleur 8)

RE: van nik nak tot clubman.

@ minipower..originele body en op 10" zonder verbreders..
Sportieve look,old skool en modern gecombineerd..
Maar aan details als die kleur hoort niet op die auto uit die tijd heb ik maling..
De 10"schijfremmen,1300 metro motor,rembekrachtiger en de honda prelude stoelen horen er ook officieel niet in. ;)

@ hanz..wit dak gaat hem niet worden..is geen cooper of look a like..
Komt er een gekleurd dak zal hij zwart zijn..maar reken er niet op.

@ ayla..Zal aan de spuiter even een staaltje vragen..ben bang dat je schrikt in reeal life..is echt iets waar je van houdt of origineel laat als je er een hebt in die kleur. ;) O:)

Vandaag verdergegaan met de deurscharnieren sralen.Taaie meuk die verf.Alles vloog eraf behalve de originele verflaag..die zat goed vast.
Ook de 1 set torx en 1 set + kop> boutjes gestraald van de scharnieren en de boutjes van de schokbreker steunen.
De ovaale plaatjes die in het binnenscherm zitten ook gestraald.
Alles in de primer gezet
Morgen misschien de moertjes en de uitvulplaatjes even doen,linkerdeur de huidplaat eraf slopen,moterkap op de estate passen.. ;)

RE: van nik nak tot clubman.

clubbie schreef:
Sportieve look,old skool en modern gecombineerd..




clubbie":1po1l3yy]@ hanz..wit dak gaat hem niet worden..is geen cooper of look a like..
Komt er een gekleurd dak zal hij zwart zijn..maar reken er niet op.[/quote:1po1l3yy]

hmmm een cooper (of cooper look) is juist heel old skool en sporief vind ik zelf O:)

RE: van nik nak tot clubman.

Staat denk niet mooi een gekleurd dak en 2 gekleurde strepen over de moterkap op een clubman.. ;)

RE: van nik nak tot clubman.

solid mount voor subframe:


de scharnieren na zandstralen:


Alles kwa scharnieren,vul-plaatjes,boutjes,moertjes enz..is gestraald en staat in de primer.
Aankomende week me eigen even verdiepen in de linker deur,die is nog niet naar het zin.

Foto's van de body volgen. ;)

RE: van nik nak tot clubman.

waarom laat je de boutjes en schanieren en alles als het verf vrij is niet gewoon opnieuw verzinken

ik gooi ale gebruikte boutjes en supl gewoon in een emer die ik een paar keer perjaar naar een elektrolitische verzinkerij breng om te laten ontzinken en opnieuw verzinken

zien zelfs de meest roestige boutjes er weer als nieuw uit en kost ook nog bijna niks geloof iets van 2 euro per kilo
zie link
gaat echt stukken beter dan stralen en dan de boutjes in de primer zetten
of anders zelf thuis verzinken zie bv link (heb hier zelf geen ervaring mee maar het schijnt goed te werken
hilbert

RE: van nik nak tot clubman.

Open voor goede ideeen en suggesties sta ik altijd natuurlijk..
Eerlijk nog niet over nagedacht..

RE: van nik nak tot clubman.

Nieuwe bodemplaten en stukje heelboard erin.
Linker dorpel zit erop gehecht.

te koud einde verhaal.

RE: van nik nak tot clubman.

Nog een paar indruk foto's.
Dan weet je hoe slecht hij is/was.





Werkzaamheden aan deze body staan even op een laag pitje wegens prive omstandigheden van de plaatwerker.
Zal nog wel een tijd duren voordat deze body gereed is..
Gelukkig heb ik geen haast en heb ik andere mini's om mee te spelen. ;)

RE: van nik nak tot clubman.

Harde rechterdeur met nieuwe huidplaat uit de vooraad gehaald en de orginele linkerdeur heeft een nieuwe huidplaat erop.
Verstevigingen erin gemaakt en al.
Nog niet kunnen passen ivm de schoren in de deuropeningen van de body.
Als de bodem gereed is kunnen de deuren gepast worden en afgemaakt [vastlassen van de huidplaat].

Kriksteun aan de linkerkant is ook vervangen zei de lasser,hij heeft een nieuwe gemaakt..hij had geen zijn om in de auto te stappen en een nieuwe te gaan kopen :x |:( ;)

Nog even een stukje bituum uit de wielkasten gebikt.ROTZOOI!

Wederom de camera vergeten mee te nemen dus geen pic's.

RE: van nik nak tot clubman.

\\:)/ HET GAAT RAP NU.... :)\\_

De nieuwe bodemplaten zitten erin,net als de beide buitendorpels,instappen,kriksteunen enz.
Ook de kofferbak-bodem is vernieuwd samen met de halve achterkant,koffer-klep en banaan.
Rechterzijkant is ook vernieuwd,binnen en buiten.
Rechterdeur hangt er netjes in,linkerdeur afgemaakt worden,deze is al een vervanging..de ander is even op een andere auto gebruikt.
Rechter a-paneel zit er ook op. O:)

Linker a-paneel,paravaan,motorkap,de halve binnenspatborden,buitenspatborden en de front zijn nu aan de beurt.. :x

Laatste stukje plaatwerk is ook besteld :+) [ja er zitten nog orginele delen op de body,maar niet veel.. ;) ]

As usual..pic's volgen eerdaags..

RE: van nik nak tot clubman.













RE: van nik nak tot clubman.

Jij bent echt lekker bezig Nico :D :D
ik zeg 17 juli ;) clubdag

wie is die dikkop op de achtergrond van de laatste foto.. kwam ie kijken ;)

Jaapio

RE: van nik nak tot clubman.

ben benieuwd met welke mini je naar het IMM gaat..... ;)

RE: van nik nak tot clubman.

@ Jaapio;Ben bang dat ik het net niet red om er apk op te gooien voor die tijd.. ;)

@ Hanz:Een verweerde bog standaard 1000cc uit 1991,niet mooi,maar betrouwbaar. ;)

RE: van nik nak tot clubman.

En hij staat weer in de loods.. \\:)/
Het wachten is nog op het raamwerkje van de radiateur dat op het binnenspatbord gelast moet worden.
Nieuwe is besteld,maar levering laat op zich wachten.
De oude was onbruikbaar geworden.

De linkerdeur heb ik vandaag voorzien van een nieuwe huidplaat en is dus ook gereed.Foto's zijn van gisteren.

Nog even motorkap scharnieren maken aanstaande week op het werk,want dat werkt nog niet naar behoren.
Motorkap gaat niet ver genoeg open nu.
Blijkt dus dat de clubman scharnieren net een andere hoek/ronding hebben als een roundnose mini scharnier... |:( Terwijl je zou zeggen schutbord en paravaan is hetzelfde..
Met de roundnose scharnieren komt de kap 1.5 cm te ver naar voren toe te liggen... :(( :'( :x
Heb vandaag alle scharnieren vergeleken..en er zit echt verschil in.
Nieuwe maken dus.Heb niks meer op voorraad.

Kleuren keus is al beperkter..heb nog 3 staaltjes liggen..1 van de drie wordt het.

Over 2 weken gaat hij echter weer een tijdje in de hoek geparkeerd worden,dan komt mijn andere project terug van de spuiterij.

RE: van nik nak tot clubman.







RE: van nik nak tot clubman.

OK 2 weken in de hoek is iets langer geworden. :x
Een hoop tussentijdse projecten.

Inmiddels is Nik nak (de matzwarte) verkocht als losse body zo'n 1,5 jaar geleden.
Die gaat gerestaureerd worden door iemand van hier, ik weet niet meer wie. Afkomstig uit Haarlem/Heemstede.
De meeste onderdelen van nik nak zijn verkocht of hergebruikt op eigen mini's.
Subframe en motor gebruik ik in me dagelijkse mini.

De clubman body is inmiddels wel voorzien van 2 mk3 deuren en evt 2 inno deuren.
Ook de achterklep is erbij en past, evenals een inno-klep.
Ik moet nog beslissen of ik het inno spul ga gebruiken of de "juiste" deuren+klep.

Motorkap is er inmiddels bij gezocht en hangt er netjes in.
Die blijven een verhaal apart zo'n clubman kap lijkt het wel.
Of ik ben zo'n gruwelijke zeikerd, dat kan ook.

Ook alle laatste delen plaatwerk zijn inmiddels erop gelast of afgelast.
Enkel de bodem heeft nog een deel wat afgelast moet worden. Het subframe zat toen in de weg en daarom heb ik een deel alleen gehecht ooit.
Hiervoor gaat eerdaags de body in het spit, zodat de bodem volledig nagelopen kan worden.

Het plan voor de grote motor heb ik laten varen voor deze body.
Iets ouder, iets wijzer(?), iets meer sentiment ofzo.. :x
Een ouderwetse A 1300 is er inmiddels bij gezocht.
Alleen even kijken of er een rod of een staart bak onder komt.

Dus eigenlijk 3 jaar verder en geen drol gedaan lijkt het.... \\:)/

default

RE: van nik nak tot clubman.

Motorkap: Ohja! Ook nog nodig.. Waar heb je de jouwe vandaan getoverd? En wat is het vreemde met die dingen?