Hoeveel kg mag een mpi trekken?

Re: Hoeveel kg mag een mpi trekken?

Door ayla, 15 jul 2005 09:02 Link

@crispy; Dit klopt inderdaad wat je stelt, onder de 750 kg mag je altijd achter B trekken, dan geldt alleen de voorwaarde dat je trekkend voertuig het gewicht mag trekken!!!

Trouwens er werd gevraagd wanneer men een BE rijbewijs nodig had.

Groet ron (die een half jaar geleden heeft afgereden voor BE, omdat het aantal km met aanhanger meer werden als zonder)
____
HORN BROKE watch for finger...
FUCK HELL, I've been to Walhalla!! And came back at same speed...
Pipo
Pipo

Door ayla, 15 jul 2005 09:06 Link

@demelza; over de lengte maten heeft niets met je rijbewijs te maken, dit zijn gewoon wettelijke regels.
Elk afzonderlijk voertuig mag niet langer zijn als 12m (uitzonderingen daargelaten) en een combinatie van voertuigen mag niet langer zijn als 18m.

Groet ron
____
HORN BROKE watch for finger...
FUCK HELL, I've been to Walhalla!! And came back at same speed...
Pipo
Pipo

Door jwmini, 19 jul 2005 22:18 Link

tot 750 kg zijn er geen regels voor het te trekken gewicht wat betreft het rijbewijs. (B dus). maar je auto moet het wel mogen trekken.
Stage 1
Stage 1

Door Mini Martin, 28 jul 2005 17:01 Link

Crispy schreef:Dat klopt niet helemaal, dit komt van de rdw site:
Binnen deze categorie heeft men ook bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
- de aanhangwagen mag totaal (ledig gewicht + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
- de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg, maar in dat geval totaal (ledig gewicht + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig en de combinatie van het geheel mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven registratiebewijs of kentekenbewijs.

Dus een aanhanger waar geen eigen kenteken (<750kg)op hoeft te zitten mag je altijd trekken met B

Dit is niet helemaal waar.
Wanneer heb je nog meer een B/E nodig?
Als je TMM achter de auto groter is dan het trekkende voertuig. TMM is de maximale belasting van een aanhangwagen, of deze geladen is of niet maakt niet uit. Men noemt dit ook wel eens het gewicht op papier.
Nu weegt mijn Mini 620 kg en mijn aanhangwagen (ongekeurd) TMM max 750kg.
Dit betekend dat de aanhangwagen altijd zwaarder is dan je Mini. (op papier dan)
Dus mag je de aanhanger niet zonder B/E achter je Mini hangen.
Of je aanhanger nu vol of leeg is maakt niet uit.

Maar even terug komen op de vraag:

Kijk ook eens op:
https://info.apk.nl/ovi/oviinvoer.aspx
Tik je kenteken in en je kan het zo lezen.
Voor mijn Estate geldt:
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 0 kg
- geremd 0 kg

Voor mijn andere Mini geldt:
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 250 kg
- geremd 406 kg

grtzz Martin
Rugrat
Rugrat

Door Crispy, 29 jul 2005 08:41 Link

Klopt Martin, het ging ff om wat je volgens het rijbewijs mag trekken maar de auto moet het dan wel mogen trekken natuurlijk.
Moderator
Moderator

Door Ivo, 29 jul 2005 21:39 Link

Het is nu alleen nog steeds niet echt duidelijk of je voor een MPI ook de maximum trekgewichten op het kenteken kan krijgen. Een streepje betekent namelijk helemaal niks trekken. En dat vind ik een beetje raar aangezien vrijwel alle andere mini's 406 of 410 kilo (geremd) mogen trekken.
____
1981 1275cc MPi Estate, Vulcano Red
1978 1100cc Clubman Estate, bruin
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Eelke, 04 dec 2005 20:05 Link

Aangezien dit topic ergens anders werd gelinkt kwam ik het weer tegen.

Helaas heb ik geen bronvermelding, maar wat ik hierover gehoord heb, is dat er geen typegoedkeuring is voor de MPi voor een trekhaak, simpelweg omdat Rover Nederland destijds het niet de moeite (financieel natuurlijk) waard vond om zo'n goedkeuring voor de MPi te verkrijgen. Kennelijk was er weer zoveel nieuw en anders aan de MPi dat er een nieuwe typegoedkeuring afgegeven moest worden.
____
Eelke Blok, You've just been Blok'ed
Ex-webmaster, achter de schermen bied ik wel eens een helpende hand.
1991 Cooper 1300 Diamond White (gerestaureerd)
"Small cars need big attitudes" -- EB
Volg mij op twitter
You've just been Blok'ed
You've just been Blok'ed

Door Texpert, 04 dec 2005 20:35 Link

Dus; met andere woorden is een trekhaak onder een MPi illegaal.. :?
____
'03 Cooper Chili
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Gitty, 10 dec 2005 16:31 Link

Ik heb idd ook al vaker gehoord dat onder een MPI geen trekhaak mag :|
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Demelza, 11 aug 2006 12:42 Link

Demelza schreef:Andere vraag is doorgestuurd naar de unit voertuigregistratie en documenten. Kan ongeveer 5 dagen duren voor daar antwoord op komt.

Ik ben inmiddels een stapje verder. Aangezien ik geen reactie meer van de RDW had gehad, ondanks dat m'n vraag toch echt doorgestuurd is... Toch gisteren maar weer eens een mailtje gestuurd.
Eerst antwoord dat het weer doorgestuurd was aan Unit VRD (Voertuig Registratie en Documenten), en toen antwoord.

RDW schreef:n reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er kan een verklaring van de importeur aangevraagd worden waar de trekgegevens in staan. Het telefoonnummer van de importeur van Mini is 070-413..... Wellicht dat deze importeur u kan helpen aan de verklaring.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Oftewel, bel met de BMW importeur :D Voordat ik de RDW gebeld heb, toch maar even BMW gebeld om zeker te weten dat zij me niet konden helpen. Maar nee, volgens de meneer die ik aan de telefoon had "BMW was ongeveer 8 jaar geleden eigenaar van Rover, maar kort daarna hebben ze het verkocht en is het failliet gegaan. Alleen de merknaam Mini hebben we gehouden en zodoende hebben we dus geen informatie of de klassieke Mini."
Oftewel, BMW heeft niets met de klassieke Mini te maken, maar dat wisten we al ;)

Toch maar een keer de RDW gebeld. Werd gelijk vrij goed geholpen. Eerst weer de opmerking van je moet contact opnemen met de importeur of dealer. Maar ja, aangezien die failliet is gaat dat niet. Dus we doen het als volgt. Ik moet een kopie van m'n kentekenbewijs faxen, met begeleidende brief. Ook moet ik daarin schrijven wat het verschil is tussen de laatste Mini met trekgewicht op het kenteken (zou een 1996 SPi moeten zijn) en de Mpi. Vervolgens gaat de RDW er naar kijken wat ze kunnen doen en krijg ik een telefoontje van ze met hoe en wat. Hopelijk zeggen ze stuur je kentekenbewijs op en we passen het aan... Maar ja, dat is op het moment nog niet meer dan hopen.

Maar wel eindelijk eens goed geholpen door de RDW. De vrouw aan de telefoon zei ook nog van "Je zou toch zeggen dat een 1300'tje in zo'n autootje toch wel wat moet kunnen trekken" :D Eindelijk iemand die meedenkt ;)
____
Demelza a.k.a. "Cantante Mini"
"Thank God for the good 'ol mini" DvdL
"Ik trek misschien wat hard op, maar verder ben ik een heer in het verkeer" JereMini
Moderator
Moderator

Door Ivo, 11 aug 2006 20:50 Link

Houd ons op de hoogte! Jij bent namelijk niet de enige MPi rijder die hierin geintresseerd is.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Demelza, 11 aug 2006 21:12 Link

I know ;) Dat heb ik ook wel in m'n bijgaande brief duidelijk gemaakt. Heb het gelijk vanavond gefaxed. Dus ben benieuwd wanneer ik antwoord krijg.
____
"Ik trek misschien wat hard op, maar verder ben ik een heer in het verkeer" JereMini
Moderator
Moderator

Door Demelza, 17 aug 2006 16:08 Link

Helaas, het is echt niet mogelijk. Het antwoord van de RDW is duidelijk. Zonder typegoedkeuring kunnen zij niets beginnen. En de typegoedkeuring hoort van de fabrikant te komen. Oftewel, Rover had moeten zeggen van geef mij een typegoedkeuring van deze Mini's, ze mogen zoveel trekken. RDW kan dus niets doen. Dus het is definitief,

een MPi mag niet trekken
____
Moderator
Moderator

Door Texpert, 17 aug 2006 18:26 Link

Toch zijn er zat MPi's met sleurhaak :P
____
'03 Cooper Chili
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Ivo, 17 aug 2006 18:40 Link

Er is natuurlijk ook een verschil tussen mogen en kunnen ;).
Een moord plegen mag ook niet, maar dat gebeurt ook wel eens.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port