R1 blok in het vooronder...

R1 blok in het vooronder...

Door campr, 22 sep 2007 22:06 Link


Zou een R1 blok in het vooronder passen? Ik dacht aan dit product, waardoor je een mini diff in een kast kan doen, en er een tandwiel op kan zetten. Voordeel van deze constructie is dat je de mini assen (en remmen) gewoon kan gebruiken. Je moet dit diff natuurlijk in een soort frame zetten vastgemaakt in het voorste subframe.

Afbeelding
Afbeelding
In deze behuizing kan je dus een standaard mini diff zetten (lekker goedkoop) of een Quaife ATB diff van ~ 1000 Euro. De behuizing is nodig om de olie binnen te houden (20w50). De prijs van dit geweldige stuk metaal bedraagt 'maar' 257 pond, dus zeg een slordige 500 Euro incl tandwiel. Hierbij zitten al de kogellagers en aluminium 'ophanging' voor je diff. In deze doos past trouwens ook een Quaife diff.. Met 180pk zou je wel eens een sper kunnen gebruiken.
Afbeelding
Op de Quaife website is ook mooi een afmetingen-PDFje te krijgen als je nog meer geld wil sparen om je eigen 'doosje' te (laten) maken:
http://www.quaife.co.uk/shop_files/QDF14K41517.jpg

Ik ga er trouwens van uit (gevaarlijk) dat het Quaife diff groter is dan een mini diff, dus dat ik het 'doosje' voor een Quaife diff zou (laten) maken.


De vraag is of de R1 nog wel voor deze diff contructie past. Er zal ook een soort tussenas gemaakt moeten worden om het blok in het midden te krijgen. Ook moet er dan nog een achteruit versnelling gemaakt worden.

RDW: Hmm, 180Pk uit een R1 blok is een beetje veel vergeleken met de 34 (ofzo) die standaard uit een 1000je komen. Antwoord is redelijk simpel. Een gigantisch restrictieve toerenbegrenzer (zeg 4500 toeren, of minder) om het maximum vermogen op 34pk te begrenzen. Als je dan op het circuit bent (waar de auto toch niet verzekerd is) kan je dan het toerental weer naar 11500 verhogen en genieten van de 180pk. Of je kan natuurlijk ook helemaal naar de 'limiet' gaan en de torenbegrenzer zetten op een niveau waar het vermogen al 40% hoger is dan standaard.

R1 blok zal misschien niet passen in de neus van de mini, omdat het R1 blok best lang is (de versnellingsbak zit achter het blok, de uitlaat ervoor). Misschien is het mogelijk het blok bovenop het diff te plaatsen (onderzoeken of dit wel kan met de ketting-aandrijving, bij een motorfiets loopt deze natuurlijk voor->achter en niet boven->beneden). Het R1 blok weegt ~70kg incl versnellingsbak. De versnellingbak en de krukas (de zwaarste onderdelen) zouden dan op de hoogte van de originele mini krukas liggen (~). Moet er alleen nog gekeken worden of het blok dan niet te hoog ligt om onder de kap te passen.

Als er een tussenas gebruikt wordt zodat het blok centraal opgezet kan worden, dan zou men op deze tussenas ook nog de electrische achteruit kunnen plaatsen.

Je motorcode veranderd wel, dus dit mag officieel natuurlijk ook niet, maar je veranderd wel de minste variabelen. Je aantal cylinders blijft 4, je CCs bedragen nog steeds onder de 1000, je vermogen (voor de openbare weg) bevind zich ook nog binnen de grenzen (mits de toerenbegrenzen op een semi-permanente manier aan staat). Dit is trouwens soortgelijk als het effect van NOS, met het omhalen van een schakelaar, maakt je blok ineens veel meer vermogen. Hoe zit dat met NOS, mag dat?

Ik zal binnenkort kijken of ik wat in elkaar can CADen om wat plaatjes van het plan te maken, want zo'n lap text, daar wordt niemand vrolijk van ;-)

Wat je verder nog nodig hebt: De computer van de R1, een benzinepomp (injectie model), een manier om je snelheid inzichtelijk te maken, een manier om de koppeling mechanisch te maken. Ook heb je natuurlijk nog een soort paddle-shift systeem nodig om de 6-bak aan te sturen. Een electrische achteruit (veel mensen gebruik hiervoor start-motoren van auto's)


Als je hier al moe van werd, stoppen met lezen. Als je gek bent, gewoon doorlezen.

Ook 180pk wordt op termijn 'normaal' in een mini. Dus hoe krijg je nog meer?:
1. Turbo. Holeshot racing will set you up! 340Pk of zoiets absurds, misschien is het wel een goed idee om een quaife in je doosje je bouwen?
2. Supercharger. Moeilijk want de krukas is niet benaderbaar in een motorfiets. Mogelijk alleen door de starter-motor. Misschien een soort 'plug' maken die als starter-motor in het blok past, maar dan aan de buitenkant de starter-motor en een blower aandrijft.

Rob

[img tags van een van de plaatjes verwijderd, te groot voor directe plaatsing op het forum - Crispy]
Cooper S
Cooper S

Re: R1 blok in het vooronder...

Door campr, 22 sep 2007 22:31 Link


Damn, is al verzonnen:
Zo te zien aan de fotos van de onderkant bijna exact hetzelfde idee als wat ik beschreven had. Leuk om te weten dat het erin past :) Zo te zien wel een speciale uitlaat nodig.
http://www.lynxaelr1.co.uk/Developments-1.htm
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: R1 blok in het vooronder...

Door Daan, 23 sep 2007 00:23 Link


Natuurlijk past een bike engine in het mini motorruim. Er is weinig dat niet past.
Als je origneel wil zijn zul je heel wat uit de kast moeten trekken, zowat alles is al gedaan...Kijk maar eens op 16vminiclub.com
Maar wat wil je nou met je mini gaan doen? Ik volg je schakelingen allemaal niet meer :?

Je motorcode veranderd wel, dus dit mag officieel natuurlijk ook niet, maar je veranderd wel de minste variabelen. Je aantal cylinders blijft 4, je CCs bedragen nog steeds onder de 1000, je vermogen (voor de openbare weg) bevind zich ook nog binnen de grenzen (mits de toerenbegrenzen op een semi-permanente manier aan staat).

Ook dit staat allemaal lang en breed op het forum. Bij 40% vermogenswinst tov het kenteken geldt een keuring. Dus ook in dit geval...
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Utrecht

Avatar gebruiker

Re: R1 blok in het vooronder...

Door Renessy, 23 sep 2007 05:19 Link


Ik wil even dit zeggen......

http://www.pro-motive.co.uk/index.html

Succes en veel kijk en slijm plezier!

Kijk
____
RWD Zcars B16 Vtec mini - Finished!
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: SpijkCity

Re: R1 blok in het vooronder...

Door campr, 23 sep 2007 09:17 Link


@Daan Je kan er voor zorgen dat je vermogenswinst op de openbare weg niet meer dan 40% bedraagt door de toeren laag te houden dmv een toeren begrenzer. Als je dan op het circuit bent haal je deze begrenzing er weer af, want je bent immers toch niet verzekerd op het circuit, dus dan maakt het ook niet meer uit dat je meer dan 40% vermogenswinst hebt. Wat er steeds wordt vergeten is als je motorcode wijzigt (door ccs, bougies of wat dan ook te veranderen) , je een 'ingrijpende wijziging' maakt en je dus ook officieel een herkeuring moet doen. Maar gelukkig is dit het landje van gedoogbeleid.

@Renessy Leuk dat ze de motor omgedraaid hebben, hiervoor moet je ook het diff omdraaien en je assen omwisselen. Het zorgt wel voor een 10x betere gewichtverdeling. De ketting wordt ook een stuk langer, en het uitlaatspruiktuk een stuk moeilijker, maar de winst door de verbeterde gewichtsverdeling is natuurlijk altijd welkom.
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: R1 blok in het vooronder...

Door Daan, 23 sep 2007 09:24 Link


campr schreef:@Daan Je kan er voor zorgen dat je vermogenswinst op de openbare weg niet meer dan 40% bedraagt door de toeren laag te houden dmv een toeren begrenzer. Als je dan op het circuit bent haal je deze begrenzing er weer af, want je bent immers toch niet verzekerd op het circuit, dus dan maakt het ook niet meer uit dat je meer dan 40% vermogenswinst hebt.


Toch geldt de 40% regel. Je kan ook een dikke turbo op je auto bouwen, die pas bij 6000 Rpm gaat werken. En als je aangehouden wordt zeggen dat je alleen op het circuit de turbo 'gebruikt'. Of een nog duidelijker voorbeeld (zoals je aangaf): NOS (met 40% vermogenswinst onder de knop) is ook reden tot een herkeuring. Voordeel van NOS is dat je het gemakkelijk kan verstoppen.

Een ander motorblok verstop je minder snel, de motorcode 'op zich' doet er niet toe. (je mag er best een andere motor inhangen). ALS HIJ VOLGENS DE SPECS MAAR NIET MEER VERMOGEN ZORGT DAN +40% TOV HET ORIGNELE BLOK. Wat voor fratsen je er allemaal mee uit haalt (toerenbegrenzers) doet er niet toe!

Je kan het ook op je klompen aanvoelen. Het zou een beetje raar zijn om (op de weg) bij het omzetten van het schakelaar ineens wel verzekerd te zijn.... :?
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Utrecht

Re: R1 blok in het vooronder...

Door campr, 23 sep 2007 10:05 Link


@Daan Tuurlijk, maar als er enige twijfel is over het vermogen wordt je auto toch op een vermogenstestbank gezet? Er zijn zat voorbeelden van auto's (VW TDI's) die dmv motor-management ge-detuned worden om betrouwbaarder/efficienter te werken. Met een goeie chip zijn die dingen ook te bewegen tot 40% vermogenswinsten, maar toch worden die dingen niet om de haverklap aangehouden.

Het is ook niet de bedoeling dit met een 'knop' te doen die je omhaalt voor de vermogens toename, maar je moet ECU her-programmeren, iets wat op zo'n VW-TDI moet doen. Dan is namelijk de verleiding niet zo groot om het te doen, en als ie bij de politie staat om getest te worden, kunnen ze niet zomaar meer vermogen maken door een knop om te halen.

Dat de motor theoretisch meer vermogen kan leveren dan dat hij doet is geen reden tot aanhouding, lijkt mij.

Rob
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: R1 blok in het vooronder...

Door Red Flame, 23 sep 2007 10:19 Link


met alle respect campr, ik hoop voor je dat je gelijk hebt, en hoop vooral dat als er een ongeluk gebeurd dat je over genoeg geld beschikt,als je verzekering zijn handen van je rij-ijzer aftrekt...

veranderen van motor is gewoon rdw keuren, ook een v-tech zelfs een 998 cc eruit en een 1275 erin zou langs de rdw moeten...

iedere verzekering wil je als lid hebben, want je betaald premie, maar als er uitgekeerd moer worden zoeken ze naar een rede om niet te hoeven betalen. en een mini met een a+ blok op kenteken terwijl er een r1 blok inzit, maakt het wel heel makkelijk om de eigenaar aansprakelijk te stellen...
____
Ooit was ik Red Flame, toen Bart en nu weer Red Flame...

BAZINGA!
Stempelaar
Stempelaar
Woonplaats: Eindhoven

Avatar gebruiker

Re: R1 blok in het vooronder...

Door Carlo, 23 sep 2007 10:22 Link


40% ??

Dan zijn er heel wat Mini-luitjes die met het A-motortje al iets te ver gaan... Ik zelf zit ongeveer op 100% (1100/48pk => 1380).

Maar goed het is nog wel een A-motor natuurlijk... :D
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: R1 blok in het vooronder...

Door Carlo, 23 sep 2007 10:28 Link


Red Flame schreef: en een mini met een a+ blok op kenteken terwijl er een r1 blok inzit, maakt het wel heel makkelijk om de eigenaar aansprakelijk te stellen...


Op kenteken staat niet dat er een A+ blok zit ;)

Alleen het aantal cilinders en bij wat recentere auto's staat de cilinderhoud vermeld.

O ja: sinds 2006 wordt bij de APK niet meer gecontroleerd wat voor motor is gemonteerd: mag je zelf weten.... :P
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: R1 blok in het vooronder...

Door Daan, 23 sep 2007 10:29 Link


campr schreef:@Daan Tuurlijk, maar als er enige twijfel is over het vermogen wordt je auto toch op een vermogenstestbank gezet? [...] maar toch worden die dingen niet om de haverklap aangehouden.

Je haalt nu twee dingen door elkaar. Een motorswap, en een orineel motorblok opvoeren. Nog één keer: als je swapt, nemen ze het vermogen volgens de specs van het geswapte motorblok over. Dus of je de motor knijpt maakt niet uit.
Stel je voor. Jij rijdt met je begrenzer aan frontaal tegen een andere auto. Beide auto's helemaal in de kreukels. Men komt erachter dat je een R1 blok hebt ingebouwd. Wil je dan beweren dat ze de auto weer rijdbaar gaan maken om op de testbank gaan zetten (om vervolgens te kijken hoeveel vermogen het blok produceerde?) Mooi niet, ze gaan van de specs uit. Simple as that....

Dat de motor theoretisch meer vermogen kan leveren dan dat hij doet is geen reden tot aanhouding, lijkt mij.

Ik zou je niet zo'n zorgen maken over aanhoudingen. Eerder om verzekeringstechnisch gezeik.

Maar goed, ik ga er verder niet meer op in. Je ziet maar wat je doet...
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Utrecht

Re: R1 blok in het vooronder...

Door campr, 23 sep 2007 10:34 Link


@Red Flame Ik zal mijn verzekering eens een keer bellen, wat voor problemen zij precies zouden hebben, als ik 34pk vervang door 34pk. Wat ik op het circuit doe interesseert ze toch niet, daar worden ze immers niet aansprakelijk voor gesteld.

@Carlo en dat veranderd niks aan de zaak, het gaat om het vermogen. Boeit de politie/verzekering echt niet of het nou een A-serie is of een 1.8T audi blok, als ie maar niet meer dan 40% maakt dan de originele motor. Je zou dus ook met een 1100 naar 1380 conversie netjes naar de RDW moeten gaan, en je bent onverzekerd op de weg.

Dat is nog wel het ergste, mensen plompen gewoon een 1380 erin en verwachten geen problemen. Als ik dan kom met een R1 blok dan zeggen ze meteen: "Herkeuren!". Het is een vreemde wereld, mensen kijken alleen naar de buitenkant en niet het daadwerkelijk gemaakt vermogen. Ik vrees dat als je de politie tegenkomt, dat het precies hetzelfde zal gaan.. "Hee, da's geen Rover blok, meekomen, auto in beslag genomen etc etc." terwijl die gewoon 34Pk maakt door de motor-managment. Dat het potentieel er is voor meer, tja dat is dan mooi meegenomen voor op het circuit.

Rob
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: R1 blok in het vooronder...

Door Carlo, 23 sep 2007 10:39 Link


Ik verwacht geen problemen zolang het een A of A+ blok is.

Als de zaak er heel erg anders uitziet dan standaard krijg je nu eenmaal sneller een probleem.

Bij wijze van spreken: met een A+turbo van 200pk krijg je minder snel een probleem dan met een R1 blok met 180pk
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Re: R1 blok in het vooronder...

Door campr, 23 sep 2007 10:45 Link


Excuus dat ik er nog een keer over doorga hoor, maar waar bazeer je precies dit op:
" Nog één keer: als je swapt, nemen ze het vermogen volgens de specs van het geswapte motorblok over. "

Is dit uit persoonlijke ervaring? Heb je dit op de RDW site gevonden? Is dit ervaring van andere mensen?

Hoe weten ze nou wat voor motorblok je er in hebt gezet en of je niks aan het motorblok hebt veranderd? Dat weten ze dus niet. Ik zou het sterk vinden als ze überhaupt naar het vermogen kijken, aangezien ze een rollenbank nodig zouden moeten hebben om het vermogen te testen.

In dat geval zeg ik dat het een "campr Special" in zit. 998cc en 34 pk, net zo-een als er uitgekomen is. Yamaha R1 is trouwens ook geen auto blok, dus hoe zouden ze daarvan de specs moeten opzoeken dan? De motor-fiets specs overnemen?

Maargoed, ik ben van plan (als ik die R1 conversie ooit doe) om op een vermogens testbank het toerental voor 34Pk + 40% te achterhalen en in te stellen. Dan kan ik altijd nog aangeven met het printje van de vermogens testbank dat ik heb getracht het vermogen onder de herkeuringslimiet van de RDW te houden.

Over verzekeringen gesproken, als jij een vermogenswinst maakt van 20% (een stage-1 kit op een 1000je) ben jij dit ook verplicht te melden aan de verzekering. Als ze erachter komen dat je auto niet meer origineel is, dan kunnen ze weigeren uit te betalen. Daarmee zijn veel auto's op dit forum dus onverzekerd.

Rob
Cooper S
Cooper S

Re: R1 blok in het vooronder...

Door campr, 23 sep 2007 11:00 Link


Sterker nog, als jij een motorblok overplaatst van een andere auto, moet je voor de herkeuring gaan, zelfs als het om een vervangen 1000je gaat:

De oorspronkelijke dragende constructie is gehandhaafd

Bij voertuigen met een dragend chassis, waarop een afwijkende carrosserie is aangebracht verandert niet altijd de identiteit. Als het chassis en de aandrijving bij elkaar horen, wordt de identiteit gehandhaafd.
De RDW beoordeelt de wijziging in dit geval aan de hand van de technische eisen die golden ten tijde van de datum eerste toelating van het oorspronkelijke voertuig.

Als de RDW de wijziging goedkeurt, behoudt het voertuig zijn kenteken. Wel past de RDW dan de typeaanduiding op het kentekenbewijs aan.

Echter, als ook de aandrijving met één of meer onderdelen uit andere voertuigen is aangepast dan krijgt het voertuig een nieuwe identiteit, het moet opnieuw worden toegelaten en krijgt na goedkeuring een nieuw kenteken. Het voertuig valt in dit geval onder de regeling toelatingseisen individuele goedkeuring en moet daarmee voldoen aan de huidige toelatingseisen.


Dus met andere woorden:
1. 1000je vervangen
2. Naar de RDW voor controle, hier zal blijken dat de 1000 uit een ander voetuig komt (motornummer) en zal de auto een nieuwe indentiteit krijgen omdat motornummer en chassis nummer niet meer overeen komen.
3. De auto wordt dan onder de regels voor
regeling toelatingseisen individuele goedkeuring

en moet daarmee voldoen aan de
huidige toelatingseisen.

Het enige jammere is dat je A-serie blokje op zijn carb niet door de CO keuring zal komen als de standaarden van hedendaags aangehouden worden, hij heeft namelijk ook geen cat!

Dus motor wissels zijn hiermee door de RDW uitgesloten, ook al zet je hetzelfde type blok er weer in. Alles wat je mag doen is het blok reviseren.

Vaag dat dit niet nageleefd wordt, ik vraag me af waarom?

Ik ga maandag de RDW bellen.
Cooper S
Cooper S

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast