R1 blok in het vooronder...

Re: R1 blok in het vooronder...

Door ettore bugatti, 21 jan 2017 21:32 Link

Ook niet veel denk ik, hoewel een paar Bond Bugs en Reliant Kittens met een Yamaha R1 rondrijden. :P

BMC achteras (Minor, Spridget) is ook smal met veel verschillende ratios beschikbaar.

Misschien zijn 145/70R12 winterbanden met 3bar wel een idee om een diff heel te houden.
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Dennis, 23 jan 2017 10:09 Link

Die Reliant achteras is star, dat wil je niet. Heb wel eens een trike gezien die een dergelijke achteras gebruikte.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look

Door Theo van den Bogaard, 23 jan 2017 10:47 Link

pcd voor de wielen is dan wel weer 4inch, dus je Mini wielen kunnen er zo op .. 8)

een ketting (of belt) van voor naar achter leggen lijkt me niet echt een optie
hoewel de Morgan 3wieler zijn achterwiel wel met een belt aandrijft:
Afbeelding

FWIW,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian

Door Ton, 23 jan 2017 16:33 Link

Leuk Theo, dat brengt mij weer op een oud idee van een aantal jaren terug, namelijk de aandrijving van een Daf variomatic. Vraag was toen al, kan die aandrijving de pk's aan of vliegen de riemen je om de oren. Misschien toch nog eens in verdiepen, mijn collega zit bij die club.
De starre as optie al eens bij Kitcar fora doorgenomen, maar dat is het ook niet helemaal lijkt mij. Wel lekker goedkoop trouwens zo'n starre achteras.

Ton
____
Ik leer nog elke dag, en alleen een koe nog na z'n dood
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Theo van den Bogaard, 23 jan 2017 17:00 Link

"Het Bultje".
Deze DAF met 1800cc Ford BDA motor met =/-180pk en 4WD was werkelijk super snel.
Jan zat midden in de auto bovenop de variomatic die uit de F3-racewagen overgebleven was.
"Het Bultje" is nog steeds een legende onder de rallycrossers en zeker bij DAF liefhebbers.

uit:
http://www.rallydaf.nl/Rallycr..html

>:)
FWIW,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
The Librarian
The Librarian

Door Ton, 23 jan 2017 18:29 Link

Is er eerder al eens een Mini gebouwd met variomatic? Bedoel het wiel opnieuw uitvinden is nou niet direct mij hobby.
"Hart van zand" , het boek van Jan de Rooy is ook geweldig om te lezen.

Ton
____
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Theo van den Bogaard, 23 jan 2017 20:21 Link

Mini met variomaat, niet dat ik weet..
Misschien is de moderne CVT makkelijker, die is al wel aan meerdere moderne blokken gekoppeld.

groetjes,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
The Librarian
The Librarian

Door Ton, 31 jan 2017 22:30 Link

Intussen een goede basis gevonden lijkt het, namelijk de aandrijflijn van een Suzuki Cappuccino. De maten van spoorbreedte en wielbasis komen vrijwel overeen met een Mini. Zaterdag ga ik kijken of het wat kan worden.
De Daf optie lijkt ook te kunnen, maar heeft nog wat meer uitdagingen om passend te krijgen.

Ton
____
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door iSonic, 03 feb 2017 11:35 Link

Die suzuki's zijn wel behoorlijk prijzig.... ze beginnen bij 10.000.-
Stage 3
Stage 3

Door Ton, 03 feb 2017 22:49 Link

Klopt, maar de Cappuccino die ik op het oog heb begint bij € 600,- , eens kijken of daar nog wat vanaf kan morgen. Het gaat mij erom dat de aandrijflijn nog goed is, de rest is meegenomen.

Ton
____
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Ton, 08 feb 2017 16:35 Link

Zeker leuk, en zit op het oog ook goed in elkaar, maar onze begroting ligt minimaal 10.000,- lager. Met de aankoop van afgelopen zaterdag lijkt dat ook zeker haalbaar.
We zullen binnenkort eens wat foto's plaatsen.

Ton
____
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door iSonic, 02 mrt 2017 18:02 Link

@Ton Waarom ben je eigenlijk nooit verder gegaan met het fjr1300 idee? Was er iets wat het onmogelijk maakte?
Stage 3
Stage 3

Door Ton, 02 mrt 2017 19:49 Link

iSonic, het is zeker wel haalbaar, maar omdat ik op dit moment aan meerdere projecten tegelijk bezig ben moet ik keuzes maken.
Een RWD Mini bouwen staat bovenaan, plan was om daar inderdaad een fjr blok in te bouwen. Maar omdat we nu een Cappuccino gekocht hebben met een goed blok zouden we wel gek zijn om dat niet te gebruiken. Waar koop je anders een blok en aandrijflijn compleet voor €500,-. Of het moet echt niet gaan passen natuurlijk.
Voor het 2e project wil ik nog steeds erg graag een 2 cilinder inbouwen, al was het alleen maar voor het geluid. Ik heb al wel een complete motor op het oog, voor een leuke prijs. Maar ik wil daar eigenlijk niet aan beginnen voor project 1 rijd. Voordeel is dat ik eventueel komende zomer nog een tijdje op die motor kan rijden.
Dus ligt alles nu nog op tekentafel niveau, maar zijn de body's intussen wel vrijwel klaar voor de start. Andere grote uitdaging voor mij is het betaalbaar houden van alles, ik werk namelijk graag met een krap budget. Natuurlijk alles is te koop, maar ik wil zoveel mogelijk zelf bouwen. Gewoon omdat het kan.
____
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door iSonic, 03 mrt 2017 08:22 Link

Sinds ik je reacties hier gelezen heb over een fjr1300 ben ik gaan zoeken en het lijkt me wel wat. Helemaal de 1300 automaat lijkt me wel wat :D Maar eerst de R1 maar eens afmaken hier. Dat gaat nog niet zo heel hard.
Stage 3
Stage 3