Voortgang Mini circuit project

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door streetscreamer, 22 jul 2012 21:42 Link


ff kop eraf en kijken of je wat vreemds ziet, bijvoorbeeld doorblaasplekken op de pakking, of iets op de cilinderwanden. Feit blijft met een overbored motor dat het vlees voor de pakking om af te dichten minder is dan bij een standaard blok.
Als je moet opboren kan je geloof ik nog een halve mm pakken en zit je op 74 mm diameter = 1400 cc. Heb je wel andere zuigers nodig
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door Jellevandok, 22 jul 2012 23:46 Link


Ik zat eerder te denken aan een frisse 1275 en dan boren naar de zuigers die ik nu heb... 1400 lijkt mij niet de move die ik nu moet maken. Ik ga even een weekje berusten en rekenen.
____
1380, stage 4 kop, ultra light vliegwiel, recht getande MED versnellingsbak, 1.5 rockers, 330 cam, weber 45 DCOE, Maniflow inlaat, Maniflow stage 2 uitlaatspruitstuk, Playmini RVS uitlaat, programmeerbare ontsteking, 3.76 diff, alu minisport 4pot remmen, Sportbollen, Protech Alloy verstelbare schokbrekers.
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Santpoort Noord

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door taekeb, 23 jul 2012 06:29 Link


Hoge carterdruk komt door "langs de zuigers blazen" of verstopte carterontluchting. Als ik het verhaal zo hoor zijn er andere zuigerveren gemonteerd om aan de toleranties te komen. Mogelijk is de boring toch wat te ruim en hebben de zuigerveren het een uurtje vollast kunnen opvangen, maar dat ze nu toch niet mooi meer afsluiten?

Aangezien je vrij snel na montage op de rollen bent geweest zal hij niet "gespoeld" zijn als het goed is (rijden met te rijk mengsel wat de smerende werking van de olie afbreekt waardoor je ook een slijtage slag maakt)

Je zuigers en blok zelf zijn niet bij Track geweest toch? alleen je kop?

Ik zou inderdaad eerst maar eens de bougies eruit draaien en bekijken, compressie testen en dat misschien even koud en warm doen. Dat is schone handen werk en zegt al veel. Ik heb ook een set goede 73,5 zuigers. Zelfde verhaal. Boringen te ruim. Ik wil wel een keer naar 74 gaan. Maar dan voor een straat motor die max 6000rpm gaat doen met een normale compressieverhouding.

Jammer dat ik er niet bij was, maar je verhaal lijkt veel op wat Dennis (race estate) ook heeft gehad. Vandaar mijn verhaal zoals hierboven omschreven... 100pk is duur. 90 pk is goedkoop en betrouwbaar. Misschien ook het overwegen waard?
____
www.miniprojects.nl
Yokohama! What else?!
Afbeelding
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Ter Aar

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door Jellevandok, 23 jul 2012 08:04 Link


Zuigers en blok zijn bij hurricane in Heerhugowaard geweest voor een lichte hoon en nieuwe zuigerveren. De kop is idd bij Track aangepakt.

Een overweging is om een 1275 compleet van MP te halen voor een normaal bedrag, al m'n snelle spullen overzetten en dan nog een keer naar de bank voor afstellen. En dan iig voor niet al te veel geld weer rijden met een blok dat al het e.a. aan km heeft gedraaid en accepteren dat er 10pk minder uitkomt.

Je begrijpt dat mijn vertrouwen op dit moment sowieso nogal beschadigd begint te raken. Ik wil nu eens gewoon lekker een dag racen... (Ik weet het, had ik maar een andere hobby moeten zoeken :).
____
1380, stage 4 kop, ultra light vliegwiel, recht getande MED versnellingsbak, 1.5 rockers, 330 cam, weber 45 DCOE, Maniflow inlaat, Maniflow stage 2 uitlaatspruitstuk, Playmini RVS uitlaat, programmeerbare ontsteking, 3.76 diff, alu minisport 4pot remmen, Sportbollen, Protech Alloy verstelbare schokbrekers.
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Santpoort Noord

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door Dennis, 23 jul 2012 10:41 Link


Racen blijft een risico nemen, dan wel met de techniek, jezelf of derden. Ik heb een paar keer vrij probleemloos gereden, maar de laatste keer ging mijn differentieel aan brokken. Kan gebeuren, repareren en verder gaan of gaan dammen :P

Waarom zou je overigens 10pk kwijtraken als je een ander blok laat boren? Dat zal ook een 1380 zijn en de rest van de specificaties blijft ook gewoon hetzelfde. Daar zou dan ook die 100 pk uit moeten komen.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look
Woonplaats: Noordwijkerhout

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door (b)engeltje, 23 jul 2012 10:50 Link


Ik zou deze keer niet voor een 1380 gaan. Ik zou wat meer marge nemen. Zoals al aangeven, met 10pk minder heb je net zoveel lol.
____
1999 Blauwe Forty voor de deur.
1989-er mijn eigenste mini. In ruste, te wachten op renovatie.

Voormalig bekend als jm_schel
Afbeelding
Babbeltje
Babbeltje
Woonplaats: Tegen de Belgische grens

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door Jellevandok, 23 jul 2012 11:03 Link


Nee dan zou het hetzelfde moeten zijn. Ik bedoel wanneer ik nu een standaard 1275 van MP koop en daar zonder opboren gewoon mijn kop, nokkenas en vliegwiel overzetten. Is toch 105cc verschil... Heb ik alleen de kosten van opboren en wederom risico nemen niet.
____
1380, stage 4 kop, ultra light vliegwiel, recht getande MED versnellingsbak, 1.5 rockers, 330 cam, weber 45 DCOE, Maniflow inlaat, Maniflow stage 2 uitlaatspruitstuk, Playmini RVS uitlaat, programmeerbare ontsteking, 3.76 diff, alu minisport 4pot remmen, Sportbollen, Protech Alloy verstelbare schokbrekers.
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Santpoort Noord

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door Dennis, 23 jul 2012 11:20 Link


Aha, op die manier. Alleen moet je dan wel goed 1275 blok zien te vinden. Ik heb re nu twee kortgeleden uitelkaar gehaald en allebei hadden ze een niet zo frisse krukas, maar die zou je ook uit je oude blok kunnen halen.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look
Woonplaats: Noordwijkerhout

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door streetscreamer, 12 mei 2017 19:08 Link


Voor een aantal forummers was het misschien al bekend: de oranje mini is verhuisd naar een andere racestal, liefdevol opgenomen door zn stiefbroertjes en stiefzusjes (Daf 46, Citroen Ami, Alfa Bertone Junior 1,3, Alfa Bertone GTV 2000, Maserati Biturbo, Maserati Biturbo Spider en Ferrari 400i) Ik ga dit draadje verder oppakken voor de miniliefhebbers.

Twee jaar geleden is de nieuwe engelse motor ontdaan van zijn versnellingsbak. Op het rechte eind van Zandvoort schoot deze uit de vierde versnelling. De op zich nette bak, SCCR met Quaife sperdiff, had hier en daar wat overmatige slijtage gekregen. Lastig te achterhalen of het oorzaak of gevolg was van het uit de versnelling schieten.
"grootste" boosdoener was een staalsplinter die alleen onder een loep te zien was. Deze hield zich op in een boring van een arreteerkogel van de schakemof van de 3-4. Daardoor werd deze niet lekker in positie gehouden.
Maar ook de stand van de motor en positie van de pook in zn huis zullen nog goed nagelopen worden. De binennkant van het vliegwiel huis zag er bijzonder uit: helemaal vol met een soort pitting. Ik vermoed dat dit komt door kleine bloehete flinters die van de paddle clutch afkomen. Tsja dat is een aan/uit koppeling die niks meegeeft, dus weinig tijgeren met de linkervoet.

De versnellingsbak zit nu weer onder de motor en in de komende weken zal deze weer in het vooronder hangen. De mini is nu ook voorzien van een tweede kuipstoel en gordels, ook beiden met FIA goedkeur. De rvs LCB pijp is in het Y stuk voorzien van een bung voor een breedbandlambda sonde, zodat het mengsel van de Weber 45 in de gaten gehouden kan worden. Wel heeft een pot joint geschuurd langs de LCB pijp, dat zal nog even opgelast moeten worden en voorts bij montage uitgesloten worden van herhaling. MIsschien las ik nog nog een flexpijp tussen de LCB en de uitlaatpijp.

De bedrading zal ook nog even de puntjes op de i moeten krijgen. Zo is bijvoorbeeld de gel accu wat naar voren verplaatst ivm de tweede stoel. Ook heeft de ouwerwetse inertiastarter een schop gekregen. Daarvoor een hi torque reductie starter in de plaats. De STACK die inmiddels ook weer wat ie moet doen. Dus met een beetje geluk gaat deze oranje rakker dit jaar het circuit op! Ik hoop binnenkort wat plaatjes te kunnen plaatsen. (en ja, alweer sluit het 6 speed sequential gearbox project achteraan...)
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door Dennis, 20 mei 2017 10:49 Link


Ben benieuwd hoe deze Mini zich verhoudt met mijn Suzuki Mini. Ik heb minder pk's, maar hij is volgens mij wel lichter denk ik.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look
Woonplaats: Noordwijkerhout

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door streetscreamer, 23 mei 2017 22:36 Link


Er zit niets teveel aan de mini, maar is niet super lichtgewicht. Zeker niet nu er een tweede stoel in is geplaatst. Ik denk dat ik hem nog wel een keer naar de stort rij. Daar hebben ze een weegbrug :D
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door Jellevandok, 24 mei 2017 07:04 Link


Zoals ik ermee reed was ie 625kg ongeveer geloof ik...

Erg blij dat ie in goede handen in. Als ik filmpjes kijk blijft het lastig :-( maar de juiste beslissing.
____
1380, stage 4 kop, ultra light vliegwiel, recht getande MED versnellingsbak, 1.5 rockers, 330 cam, weber 45 DCOE, Maniflow inlaat, Maniflow stage 2 uitlaatspruitstuk, Playmini RVS uitlaat, programmeerbare ontsteking, 3.76 diff, alu minisport 4pot remmen, Sportbollen, Protech Alloy verstelbare schokbrekers.
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Santpoort Noord

Avatar gebruiker

Re: Voortgang Mini circuit project

Door Dennis, 24 mei 2017 13:46 Link


Aan de mijne zit ook niet veel, maar kwam toch ook nog tot 650 kg bij de RDW, viel me eigenlijk een beetje tegen.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look
Woonplaats: Noordwijkerhout

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast