sequential 6 speed dog box project

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 31 jan 2018 00:19 Link

Gisteren verder gegaan met het verticale gedeelte van de gearlever. Zo moest een flink gedeelte in het midden dunner gemaakt worden omdat de ruimte tussen bakwand en tandwiel nogal krap is. Iedere millimeter telt dan. Dus dat was weer aan de bak met de freesbank. Bizar, maar alleen dat beetje frezen houdt je al dit anderhalf uur van de straat.
Een schakelvork heb ik ook in elkaar geflanst. Bij de proefbouw later zal blijken of de speling juist is: te nauw zal bij vlot schakelen de vork niet makkelijk doen terugschuiven. Te wijd zal teveel loze slag geven met als risico dat het schakelen slechts half gaat. Spannend.

Hier een indruk so far:
Afbeelding

De schakeldrum heeft nu ook alle busjes en lagers gekregen. Die lagers zijn hetzelfde als van de dubbele stroomverdeler voor een Porsche Carrera RS uit de jaren 90. In 1 behuizing is het een axiaal en radiaallager tegelijk. Kan dus mooi de rotatie volgen maar ook zijwaartse krachten opvangen. (kunnen jullie het nog een beetje volgen..?)

Afbeelding
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 11 feb 2018 23:28 Link

.....iets met griep.... ja ik was ook de klos de afgelopen tijd. Naar mijn zin niet erg veel gebeurd. En andermans automotive sores gaat ook nog meestal voor. Wel leuk om lagerbusjes te maken voor een startmotor van een Austin 7 uit 1932, maar voor je het weet, ben je 4 uur verder. En daarnaast nog wat uit de andere uithoek van het spectrum aangepakt: een warmloopregelaar reviseren voor een Porsche 911 turbo uit 1990.

De schakeldrum zit nu goed op zijn plaats in de versnellingsbak en helpt mij zo metingen te doen aan de andere delen er omheen. Nog even niet verder gegaan met de gearlever. Het blijft hobby, niets moet, dus doe ik alleen de klusjes waar ik op dat moment de meeste zin in heb (er zijn er nog zat). Zo heb ik recent gehard assenstaal gescoord waarover de schakelvorken gaan glijden. De originele uit de Honda bak was 5 cm te kort voor in deze bak. Het assenstaal ben ik ook maar eens te lijf gegaan met de CBN beitelplaatjes. De echt harde laag is ongeveer 0,4 mm dik. Daaronder is het redelijk normaal te verspanen. Mooi, want hieruit wil ik ook nieuwe geleidepennetjes van de schakelvorken gaan draaien (die in de groeven van de schakelwals vallen). Het eerste pennetje heb ik al voorbereid. Na het op maat draaien heb ik het gepolijst en daarna met de propaanbrander opgestookt totdat het oranje-geel van kleur was. Daarna afgekoeld in olie, om op zo'n manier weer het oppervlakte te harden. Een test met de vijl erover wijst uit dat het werkt. Jeuj! De vijl heeft geen grip.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door prooij, 13 feb 2018 18:49 Link

Hier nog niet eerder op gereageerd, maar vind het een ontzettend boeiend project om te volgen! Petje af :)\_
Stage 3
Stage 3