sequential 6 speed dog box project

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door ettore bugatti, 24 mei 2016 23:08 Link


Ziet er serieus uit!

Waarom niet alle pluggen in gietijzer, is messing veel makkelijker te verwerken?

Iemand deed ooit de suggestie om gaspijppluggen te gebruiken, want die zijn ook verkrijgbaar in gietijzer.
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Wiltshire, UK

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 25 mei 2016 14:40 Link


Ik begrijp wat je bedoelt Ettore, en heb geloof ik de foto's van dat project ook gezien.

Mijn keuze voor messing voor de meeste gaten is dat ik het als draadeind op voorraad heb. Ook heb ik er de tappen voor.
Een gaspijpplug is vaak hol uitgevoerd in een soort gietijzer van twijfelachtige kwaliteit. Een aantal gaten moeten gevuld worden met een soort giertijzer dat zo dicht mogelijk in de buurt komt van het materiaal van het motorblok zelf. Waarom? Omdat de nieuwe boring voor de kopbouten half overlappen. Dan wil je niet hebben dat je boor gaat zwerven.
Door niet de laatste tap te gebruiken kan je nu een prop er met veel contact in draaien en vastlijmen met "groene loctite". Je weet dan zeker dat het een solide vulling is die van onder tot boven stevig contact heeft met het materiaal er omheen. Dat laatste is niet zeker bij een conische gaspijpplug.....
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door Carlo, 28 mei 2016 22:08 Link


"Groene Loctite" is nogal een ruim begrip... daar zijn nog wel een aantal versies van. :|

Schijnt dat de "Groene" dus "verwijderbaar bij lichte verhitting" is. Dat moet dus wel lukken thv de cilinderkop... :x

De rode groep is "permanent"
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 28 mei 2016 23:45 Link


Ik had even wat getest met een prop in een sloopblok. Met de gasbrander erop kreeg ik er nog geen leven in. De "groene loctite" heb ik zo maar omschreven omdat dan de meesten weten waarom het gaat. Het is eigenlijk "lagervast" van Wurth :D
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door Carlo, 04 jun 2016 09:02 Link


streetscreamer schreef:Ik had even wat getest met een prop in een sloopblok. Met de gasbrander erop kreeg ik er nog geen leven in. De "groene loctite" heb ik zo maar omschreven omdat dan de meesten weten waarom het gaat. Het is eigenlijk "lagervast" van Wurth :D


Ahaaa, die temperaturen horen bij Loctite. Geen idee wat de temperatuur range van de Wurth smeerseltjes is.
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 19 jun 2016 23:42 Link


Dit weekend de eerste ronde droogbouw gedaan.
Doel was het opmeten van de dekhoogte, slotspeling zuigerveren en drijfstang dimensies.

Voor het meten van de dekhoogte heb ik natuurlijk alle zuigers gemnteerd gehad en alle waarden vergeleken. Allen gelijk dus dek is parallel met de krukas.
Ook nog even de oude zuiger-drijfstang combinatie gemonteerd voor leuk vergelijk:
Afbeelding
Hier is goed te zien dat de nieuwe zuiger (links) wat lager uit komt dan de oude. In totaal mag de machine shop 2,5 mm van het dek af gaan halen. Morgen langs brengen.

Afbeelding
Links de oude, rechts de nieuwe drijfstang. De kapbouten zijn gelukkig kleiner en lager. Zoals eerder al genoemd was dit voor mij erg belangrijk, aangezien de afstand tussen deze kapbout en tandwiel van de eerste versnelling echt te krap was.

Afbeelding
Slotspelingen allemaal perfect.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door ettore bugatti, 20 jun 2016 19:18 Link


De gang zit er aardig in.

Wat wordt de compressie?

En zijn dat flattop zuigers?
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Wiltshire, UK

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 20 jun 2016 20:10 Link


Yep, de zuigers zijn gesmede Omega flattops.
De gecalculeerde compressie is 12,7:1
Pittig, maar met voldoende marge.
John Kimmins van Specialist Components vertelde me dat ik met mijn configuratie tot 13:1 gaan met 98 RON brandstof.
Ik ga de RS nokkenassen gebruiken, die zijn 284 graden.

De BMW kop heeft een verbrandingskamer die niet echt pingelgevoelig is.
Bovendien zal deze nog wat blueprinting krijgen in de vorm van polijsten van verbrandingsruimte, scherpe randen afronden etc.
De poorten worden waar nodig licht geflowed.

Pocket volume 3,5 cc
Koppakking 4,24 cc
Ring land volume 0,5 cc
Piston to deck clearance 1,27 cc
Verbrandingskamer 20 cc
12,69095222
Crstat
Laatst bijgewerkt door streetscreamer op 22 jun 2016 22:55, in totaal 1 keer bewerkt
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door ettore bugatti, 21 jun 2016 23:56 Link


Qua verbrandingsvorm zit je ook het meest dichtsbijzijnd hoe BMW het oorspronkelijk had, is waarschijnlijk belangrijker dan die extra punt in compressie.

Verder kan je met de pulleys de dynamische compressie verder fijntunen als dat nodig mocht zijn.
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Wiltshire, UK

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 22 jun 2016 22:50 Link


Dat is waar.
Als uitgangspunt heb ik gekozen voor
LCA 100 graden inlaat
LCA 106 graden uitlaat
gebaseerd op een "build" van een vrijwel zelfde setup, die daarmee uitkwam op een leuke 146 gecorrigeerde krukas paarden.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door ettore bugatti, 22 jun 2016 23:39 Link


Ik zit nog even terug te lezen, maar ik kan niet terugvinden hoe je de klepuitsparingen hebt bepaald in de zuigers ?
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Wiltshire, UK

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 23 jun 2016 00:02 Link


Klopt, heb ik niet zelf gedaan.
De zuiger/drijfstang set heb ik zo gekocht, zijn kort gebruikt in een hillclimber, motor gebouwd door Brett Sims Motorsport. Huidige eigenaar is nog een tandje heftiger gegaan met short height zuigers en langere drijfstangen.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door dimphy+maikel, 23 jun 2016 07:49 Link


Hoi,

Je zou niet eens de zuiger willen opmeten voor de pockets die erin moeten komen?
Ben ook van plan een K1100 te bouwen.

Gr. maikel
____
2004 VW Touran 2.0FSI
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Geleen

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 23 jun 2016 08:23 Link


Hoeraa, nog een twinky in aantocht!

Ik zal een foto maken met een paar maten erin.
Is dan natuurlijk geen garantie dat het voor iedere bouw ok is.
Zelf moet ik ook nog checken dmv droogbouw.
Ik maak een dummykoppakking die de juiste dikte heeft en bouw de boel dicht met wat Playdoh van dochterlief op de zuigers. Dan een zwengel aan de krukas en zien hoe de afdruk is.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door ettore bugatti, 23 jun 2016 20:22 Link


Ah, een shortcut!

Ik heb wel eens op Gurston Down een paar Minis gezien met een Brett Sims Motorsport geprepareerde blokjes. Zag er goed uit!
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Wiltshire, UK

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten