sequential 6 speed dog box project

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 23 jun 2016 22:37 Link


dimphy+maikel schreef:Hoi,

Je zou niet eens de zuiger willen opmeten voor de pockets die erin moeten komen?
Ben ook van plan een K1100 te bouwen.

Gr. maikel


Helaas nog geen stap in mn garage kunnen zetten. Wel uit mn database met handige linkjes deze gevonden over "piston notching"

http://www.fordmuscleforums.com/engine-articles/484906-another-technique-piston-notching.html

Met deze methode maak je echt iedere zuiger tailor made voor 1 specifieke cilinder.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door dimphy+maikel, 24 jun 2016 06:06 Link


Hoi,

Heel slim bedacht zeg ik zo door de klep zelf te gebruiken als slijpschijfje.

Gr.
____
2004 VW Touran 2.0FSI
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Geleen

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 25 jun 2016 08:37 Link


Inderdaad, je moet echter wel kleppen vinden die net een maat groter zijn in diameter, zodat je wat ruimte rondom de klep houdt in de pocket. Ook belangrijk voor de flow.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 25 jun 2016 23:03 Link


Gisteren was het een bijzondere dag.
De UK heeft de trossen losgegooid en het eiland drijft weg van de EU.
Koers van de pond ging rapper omlaag dan Eddie The Eagle van een skischans.
Dit zou op de lange termijn wel eens negatieve invloed kunnen hebben op onze hobby met engelse auto's door allerlei importfratsen enzo.

Dus maar even contact gehouden met John Kimmins van Specialist Components.
Een paar honderd euro besparen door de koersval was nu mogelijk, dus ombouwkit besteld voor de BMW K series kop op een A series mini motorblok.
Daarbij kabelboom, motormanagement, uitlaat, kelken enzovoort.

Dat wordt ongeduldig wachten op de pakketdienst! \:)/
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door sebastiaan.keijzer, 27 jun 2016 16:06 Link


Hi,

Mooie goodies onderweg dus!

Ik hou de koers ook in de gaten en die is inderdaad gezakt maar niet schikbarend. Een dag of 4 boor de Brexit stond deze op 1,27 en nu vandaag op 1,20. Helaas daalde ook de euro dus heel veel voordeel is er ook niet te halen.

Ik wil een carbon motorkap voor de clubman kopen en deze kost inc verzenden voor 820 pond. Verzenden kost 120 pond |:( |:(

Vorige week was de kap 1040 euro, vandaag 984 euro. een verschil van 55 euro.
Als je dus een paar honderd euro hebt bespaard dan heb je voor een godsvermogen besteld lijkt mij of.......

mij ontgaat iets en heb je een gouden tip hoe nu zaken te doen met de UK?

Dit is trouwens de kap:
http://carbonweezel.co.uk/classic_mini/index.html
http://carbonweezel.co.uk/classic_mini/ ... onnet.html

Thanks,

Sebastiaan
____
Starting my mini up!
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Den Haag

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 27 jun 2016 20:04 Link


Ik loerde al voor de juiste koers vanaf november vorig jaar.
Het was nog geen noodzaak om te bestellen als het ging om de voortgang, dus geduld kan dan wat opleveren. Naar mate de Brexit kwebbel op gang kwam, ging de pond geleidelijk goedkoper worden, tot een week voor het referendum. Het lijkt erop dat er nog een kunstmatig wipje is gegeven aan de waarde... als je immers van wat hoger een x aantal procenten zakt, dan is uiteindelijk de klap niet zo groot...zouden ze dat gedacht hebben?
December: 0.70 GBP voor 1 euro, nu 0,83 voor 1 euro, verschil is geen kattepis.
Maar niet alle voordeel komt hierdoor. Als ik domweg op een knopje druk om te bestellen ga je er altijd voor 100% in. Even direct contact houden met wat goede argumenten helpt altijd om de prijs te beinvloeden......
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door sebastiaan.keijzer, 28 jun 2016 07:25 Link


Goedenmorgen,

Gisteren was het 1,20 daarvoor 1,30 dus het maakt inderdaad verschil.
Wat waren jou goede argumenten naar de verkoper toe? Als ik nu bestel scheelt het 65 euro op 820 pond. Is toch geld maar is nou niet dat je zegt geweldig veel.

Thanks

Sebas
____
Starting my mini up!
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Den Haag

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 28 jun 2016 15:07 Link


Mijn verdere argumenten waren heel erg toegespitst op mijn situatie.
Dus het project, wat ik wil en wat zij aanbieden. Daarbij goed internet afgestruind naar referenties en aanknopingspunten voor oa discount bij lidmaatschap forum etc.
Mini community is klein en praatjes gaan snel...
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door Carlo, 28 jun 2016 20:16 Link


streetscreamer schreef:Inderdaad, je moet echter wel kleppen vinden die net een maat groter zijn in diameter, zodat je wat ruimte rondom de klep houdt in de pocket. Ook belangrijk voor de flow.


Ik vind het wel een beetje gepiel met zo'n stukje schuurpapier er op plakken. Zeker als je er serieus wat af wil/moet halen. Je zou van die klep ook een soort frees kunnen maken met behulp van een slijptol.
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 29 jun 2016 21:00 Link


Ik heb ook wel gezien dat ze stukjes HSS toolbit op de klep hardsolderen die dan als beitel fungeren. Zo zie je maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden (zelfs een fietspad)
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 07 jul 2016 21:43 Link


Goh, wat er vandaag nou weer bij de post zat....:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ook mn onderblok opgehaald bij Arrows Rijswijk. Die heeft er even 2,5 mm van af gehaald. Voordat ik verder kan met bouwen zal ik eerst mn garage verder moeten reorganiseren, omdat er nu een grotere draaibank in komt en een boor/freeskolom. Geduld...

Afbeelding
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door Miniron, 07 jul 2016 22:09 Link


Sinterklaas is vroeg dit jaar :D Ziet er goed uit allemaal!
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Alkmaar

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 07 jul 2016 22:14 Link


...eigenlijk laat, want ik wilde al in november '15 bestellen maar heb even de ontwikkelingen van de brexit afgewacht, scheelde behoorlijk
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 21 sep 2016 22:51 Link


Plaatjes kijken is leuk, klein verhaaltje erbij misschein nog beter. Daarom een kleine update. Zoals ik al schreef moest ik eerst deze zomer mn garage reorganiseren vanwege de komst van een grotere draaibank en een freesbankje. Helemaal happy mee.

De maidenflight met de freesbank was met het aftoppen van de waterpomp. Dat is nodig, omdat de BMW kop een beetje overhangt en dan zou eea niet passen. Oh wat ging dat leuk!
Afbeelding

Helaas is mn freeskolom niet hoog genoeg om de gaten voor de kopbouten in het motorblok te boren. Dat maar even gedaan bij een scheepswerf in Monster. De kop zakte er perfect overheen!Afbeelding

Nu komen we steeds dichter bij het moment dat we de droogbouw kunenn doen. Belangrijk is het checken van de valvepockets in de zuigers. Deze moeten voldoende ruim zijn voor de kleppen. Deze mogen immers niet de zuigers raken.
Om de peperdure, maar wel bullet proof zijnde koppakking te sparen wil ik deze niet voor de droogbouw gebruiken. Makkelijk dat deze exact 1 mm dik is, dus maar een dummy koppakking gemaakt van een 1 mm dikke alu plaat.
Het aftekenen:

Afbeelding

Ff figuurzagen:
Afbeelding

Zo! dat past mooi:
Afbeelding

Nu werd het tijd om de klepdeksel aan te pakken. Omdat deze geen kettingaandrijving meer hoeft te herbergen loopt deze te ver door. Deze klepdeksel moet ingekort worden. Met een stukje betonplex heb ik een mal gemaakt die om de klepdeksel heen past. Daarmee kan ik precies aftekenen waar de deksel afgekort moet worden, zodat deze "flush" ligt met de cilinderkop.

Afbeelding

Na aftekenen was het een koud kunstje om met een slijpschijf vlak langs de aftekening de boel eraf te slijpen. De laatste millimeters zijn po de freesbank gedaan. Op de kruistafel was een extensie aangebracht van dik betonplex. Hierop was de deksel gelegd, perfect haaks. Na zorgvuldig uitmeten was het verder een koud kunstje om de frees er langs te jagen.

Afbeelding

Tsja dan wil je wel direct even weten hoe het eruit gaat zien, dus even snel-snel wat in elkaar gezet....

Afbeelding

Daarna maar wat dichtingen gemaakt van betonplex. Daarmee de kop hermetisch afgedicht. Waarom? Awel, het alu zag er op zich netjes uit, maar zeker weten dat glasparelen nog een metamorfose zou geven. Zo gezegd, zo gedaan.

Afbeelding

Bij de Zelfsleutelgarage in Hillegom kan je ook zelf stralen, in alle soorten en maten. Binnen een half uur was het kopje en de klepdeksel mooier dan nieuw.

Afbeelding

Bij het verwijderen van alle dichtingen bleek er toch een heel klein lekje geweest te zijn. Dus zekerheidshalve alle kleppen weer gedemonteerd. Toen ook maar direct de kans gegrepen om de in- en uitlaatpoorten wat te flowen. Met een mini-dremel op lucht, een tooltje van Herman Buitelaar van slechts 15 euro, en wat schuurrolletjes zijn alle bramen, rare overgangen, gietranden en ruwheden verwijderd. Heel voorzichtig is de korte bocht naar de kleppen gedaan, om deze hoog genoeg te houden. De lange bocht is vloeiender gemaakt, maar zeerzeker is het kanaal niet veel vergroot. Dat zou nadeling worden voor de gassnelheid. In ieder geval is alles nu heel vloeiend. Flowen vind ik hiervoor een te duur woord (praatjes maken geen peekaatjes), maar blueprinten is het zeerzeker wel.

Afbeelding

De klepdeksel is gespoten met krimplak van VHT (Wrinkle Plus). Raar spul maar het werkt wel. Drie lagen erop gespoten met 10 minueten tussenpoos. Eerste laag in lengte, twee in breedte en derde diagonaal. Dan fohnen en krimpen maar! Het geeft een mooie klassieke look.

Afbeelding

Het eerstvolgende op het program is het verven van het motorblok. Daartoe zal ik speciale verf van POR15 gebruiken. Dat is zo ongeveer het enige dat goed houdt. Bijna als emaille. En daarna de droogbouw... wordt vervolgd!
(o ja.. helaas nog geen gaatjes in mn versnellingsbak, maar hopelijk nog wel dit jaar)
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door Arie B, 22 sep 2016 08:04 Link


Mooi werk zo! :)\_ d:)b
____
Morris Mini Van '69
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Bavel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten