sequential 6 speed dog box project

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 22 sep 2016 10:28 Link

<<BREAKING NEWS>>

Zojuist telefoontje gehad van Pretec.
Het boren van de gaten in de versnellingsbak zagen ze zelf toch niet helemaal zitten met hun machines. Ze hebben een collega bedrijf in de arm genomen, Mark van Schaick in Schiedam. Dit bedrijf heeft wel de goede apparatuur.
Dus binnen een paar weken kunnen de gaatjes erin zitten! \:)/ \:)/

Dat is lekker zo voor de winter, dan valt er veel te knutselen in de garage.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Dennis, 22 sep 2016 14:01 Link

Ik dacht dat jij dat altijd op de tafel in de huiskamer deed :P

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look

Door streetscreamer, 22 sep 2016 15:38 Link

haha ja Dennis, als die tafel kon praten.....
Daar heeft vooral veel meet & denkwerk plaatsgevonden.

Maar goed, drie hordes moesten echt overgelaten worden aan externe partijen: hybride assen maken, alu lassen van de bak en dus de gaten boren.

Sinds mn lasapparaat, freeskolom en draaibank redelijk okee zijn, kan ik verder vrijwel alles thuis doen. Hooguit voor het krimpen van een tandwiel op de borst van een andere moet ik op de zaak wat doen met vloeibare stikstof
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 14 okt 2016 20:10 Link

Joepie ik heb gaatjes !

Huh hoe bedoel je?
1) Verliefd op de tandarts assistente?
2) Ben je een meisje van 5 en krijg eindelijk oorbellen?
3) ...of is er eindelijk weer voortgang in versnellingsbak project?

3! 3! 3! 3! 3! 3! Jeuj, zo blij als een jochie van 6 met zn nieuwe fiets!

Vandaag mn bakhuis opgehaald bij Pretec in Voorschoten. Afbeelding

Ook van de week een Fletcher big bore (2" uitwendig, 1 7/8" inwendig) uitlaatsysteem samengesmolten met het Y stuk van het spruitstuk voor de BMW 16v kop.
In het Y stuk een flexibel deel gelast. Daar achter conische ringen die met een klem de boel bij elkaar houdt. Het RVS lassen was even wennen maar ging uiteindelijk best. Binnenkort even de lasrupsen etsen voor het mooie.

Afbeelding

Nu eerst een week bezig met het afbouwen van mn garage bij het vakantiehuis.
De mgb is al opgehokt, dus na de vakantie kan ik heerlijk de hele winter rommelen aan de motor en de bak!
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door ettore bugatti, 15 okt 2016 21:38 Link

Gelukkig!

Sommige mensen zouden er geen gat meer in zo'n project zien.
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Carlo, 16 okt 2016 09:35 Link

Helemaal mooii! :-)

Die V-ring-klem blijft hopelijk niet achter een straatklinkertje hangen.. :x
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Door streetscreamer, 16 okt 2016 20:44 Link

Carlo schreef:Helemaal mooii! :-)

Die V-ring-klem blijft hopelijk niet achter een straatklinkertje hangen.. :x

beschermingsplaat eronder.... net als de Groep A rallywagens.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Mini4Ever, 16 okt 2016 21:27 Link

Ik bestudeer dit topic nu voor het eerst. Petje af voor het vele werk: knap hoor :)\_

Ben benieuwd of dit gaat houden aangezien de zwakke schakel van de drop gears blijft. Heb al verschillende compleet ingevreten idlers uit mogen bouwen, dus ik neem aan dat je recht vertande drop gears met taper bearings gaat zetten ilv de standaard spullen (ik zie nog een std idler lager in de bak op de laatste foto's).

Als ik me niet vergis is er ooit een 6 bak in beperkte oplage geproduceerd geweest. Niet heel succesvol. Het helpt ook niet dat je eigenlijk een andere ratio drop gears nodig hebt om er echt iets aan te hebben zonder ook flink de motor te verbouwen om hoge toeren te krijgen... Was het niet handiger geweest om het originele motorfietsblok waar de 6-bak tandwielen uitkomen in de Mini te passen?

Kleine vraagjes:
- Waar heb je nu eigenlijk de olie aftap plug?
- Zal er ook en achteruit versnelling zijn?
____
Te veel projecten en te weinig tijd...
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 16 okt 2016 21:51 Link

Drop gear setje van MED gaat erin komen (roller type).
Daar ga ik me geen zorgen om maken.

Of de setup alles aankan blijft een beetje een gok, hoewel de delen op zich allemaal behoorlijk sterk zijn. Recent heeft Matty van Fusion Fabrications zijn blok en bak afgerond: zelde concept 6 bak met een 1380 16v turbo erop. Tandwielsysteem heeft hij gebruikt van de VFR800, een maatje ieler dan de blackbird delen die ik heb.
Als zijn bak heel blijft, dan maak ik me niet zoveel zorgen meer.

Vwb toeren van het blok en ratio's heb ik zo mijn doelstellingen. Uitgangspunt is een heuvelklim verzet. Ja dat is een beetje hoogtoerig op de snelweg maar daar wil ik helemaal niet rijden met de mini. Geef mij maar ruig slingerend asfalt in de Ardennen.

Een motorfietsblok is voor mij niet de uitdaging. Het gaat mij wat meer om de fijnmechanische engineering. En vooral doen waar anderen teveel beren op de weg zien. Ik denk het liefst in oplossingen.

Enige productie zesbakken die ik ken zijn met conventionele schakeling
Bij mijn weten zijn er geen sequentiele bakken gemaakt, anders dan hobby brouwsels als de mijne.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Mini4Ever, 16 okt 2016 22:01 Link

Je hebt er duidelijk goed over na gedacht. Hillclimbing was al een beetje mijn vermoeden ;) Ik vindt het echt een heel knap project 8)

Nog een klein vraagje. Waar ga je de olie aanzuigen? Er lijkt weinig of geen plaats voor een pijpje naar voren. Of wordt het een dry-sump conversie?
____
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 16 okt 2016 22:19 Link

Kijk dat is pas een uitdaging: dry sump op een mini!
Ook al is het motorolie, bij een mini smeert die ook de versnellingsbak.
Gaat 'em niet worden.

Olieaanzuig kan via een custom pijp. Dat is pas te maken als alles op z'n plek zit. Het is een beetje voller in de bak. Eventueel kan buitenom een fitting gemaakt worden die met een slang. Het zou zomaar eens die laatste optie kunnen zijn die ik ga gebruiken, omdat ik nu ook nog de olie aftap moet regelen.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Mini4Ever, 17 okt 2016 06:09 Link

Cool d:)b Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

Dry-sump werd al in de jaren '60 voor race Mini's gedaan, dus het zou wel moeten kunnen.

Misschien geeft dit nog wat inspiratie: http://mk1-forum.net/viewtopic.php?f=3&t=15977
____
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Carlo, 17 okt 2016 19:57 Link

De falende naaldlagers van het tussentandwiel (of eigenlijk de falende as) zijn het gevolg van een slechte uitlijning tussen de bak en het koppelingshuis.

Als je geluk hebt is de uitlijning in orde en zijn de dropgears met de lagers in het tandwiel niet nodig.

Het is makkelijk te zien aan het loopvlak van de assen van gebruikte tussentandwielen (ook als ze nog niet kapot zijn). Als dit egaal is, is de uitlijning in orde. Dit ben ik pas 1x tegen gekomen: in mijn pre A-plus bak.

Deze heeft er nu zo'n twee ton op zitten waarvan bijna 40.000km met een 1380. :-)
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Door streetscreamer, 17 okt 2016 21:12 Link

Interessant wat je schrijft Carlo.
Bak en koppelinghuis zijn bij mijn project geen "historische" match. Vervelend als dit tot uitlijnproblemen zou kunnen leiden. Ter uitlijning gebruik ik natuurlijk wel de zoekpennen (of hoe noem je die).
Ik heb wel een opgegeten lagerbus gehad in de primary gear. De boel kon behoorljk heen en weer zwabberen.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Carlo, 19 okt 2016 17:35 Link

streetscreamer schreef:Interessant wat je schrijft Carlo.
Bak en koppelinghuis zijn bij mijn project geen "historische" match. Vervelend als dit tot uitlijnproblemen zou kunnen leiden. Ter uitlijning gebruik ik natuurlijk wel de zoekpennen (of hoe noem je die).
Ik heb wel een opgegeten lagerbus gehad in de primary gear. De boel kon behoorljk heen en weer zwabberen.

Het probleem ligt niet zo zeer bij een "historische match" maar meer bij de productie toleranties. En ja, die centreerpennen moet je natuurlijk altijd gebruiken.
In het gele boek van David V. staat het mooi omschreven incl. de remedie => ene zijde center bepalen en andere zijde uit kotteren en verbussen. Als ik het goed heb bepaalde hij het middelpunt van het lager van de bakzijde en ging hij vervolgens van buitenaf door het koppelingshuis heen.
____
Cooper S
Cooper S