Inno 1300 motor revisie/tuning

Inno 1300 motor revisie/tuning

Door DanielM, 14 aug 2015 22:55 Link

Hallo iedereen,

even voorstellen: Mijn naam is Daniel en ik heb afgelopen maand hier via de markt van de Mini7Club een Innocenti Cooper 1300 Export voor restauratie gekocht. Het is een flinke kluif maar ik ga er met goede moed in; de shell is hard en de vorige eigenaar heeft er al een mooie nieuwe vloer en dorpels in gelast. Enfin, een mooie basis voor een mooie Inno Cooper. Tevens ben ik ook maar gelijk lid geworden van de club.

Naast de mooie harde shell zat er ook nog de originele 1275 Inno motor en een hele stapel tuning onderdelen bij. Waaronder een complete Performance Kit van Kent met een 286 nokkenas met dubbele klepveren en followers, een verlicht en gebalanceerd vliegwiel, zwaardere koppeling, roller high-lift rockers (ik gok 1:1,5 maar moet het nog uitzoeken), duplex cam chain kit, LCB en RC40 uitlaat, een reserve 12G940 kop (en nog een hele 850 motor) en nog een hoop andere zaken; ik ben nog bezig met het sorteren van alle onderdelen.

Helaas vertelde de vorige eigenaar mij er bij dat deze motor zo'n liter olie per maand verbruikte en dus waarschijnlijk even flink onder handen genomen moet worden. Dit leek mij ook een uitstekend moment on de vele nieuwe onderdelen er maar gelijk op te zetten. Ik ben me gelijk in gaan lezen in de gele bijbel van Vizard en ben tot de conclusie gekomen dat een 286 nokkenas waarschijnlijk iets te veel van het goede is voor mij (volgens Vizard loopt die niet zo lekker stationair en werkt hij pas in een goed geflowde kop op een blok dat tot minstens 1380 is uitgeboord en je verliest flink wat koppel onderin de toeren). Mijn idee is om er een niet al te exotisch motortje van te maken maar het dat het wel een beetje sportieve motor wordt die wel mooi mee kan in het verkeer.

Ik zat te denken om de 286 die ik heb met een Metro of Kent 266 dan wel Swiftune SW5 te vervangen, of is de combo van de high-lift rocker met en de standaard nokkenas al genoeg? maar ergens knaagt ook: is het uberhaupt waard om al deze moeite te doen of is een standaard Inno 1300 blok al sportief zat?

Alle suggesties zijn welkom en ik hoop jullie gauw bij een van de club evenmenten te ontmoeten.
Stage 2
Stage 2

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door Gerolamo, 15 aug 2015 09:07 Link

Tja, persoonlijke afweging. Ik zou het er wel ingooien (idd 286 omwisselen voor 266/SW5 als je dit niet wil/gewend bent), maar ik rij dagelijks met de mini en wat extra power is dan zeker niet weg tussen de moderne plastic zakjapanners.

Als je handig bent kun je altijd nu voorlopig het standaard blok er in gooien en zodra je denkt goh ik kan wel wat meer power gebruiken, dan lepel je em er weer uit en tune je em...

Maar dat ligt allemaal aan jezelf :)

Heeft het nut? Als je dit alles erop zet, ja daar win je zeer zeker veel pk en trekkracht mee, MITS goed afgesteld natuurlijk!
____
1972 Mini 1275GT - 1293CC, MKIII S Head, Hif44 K&N Cone, LCB RC40, Road/Rally Flywheel, 123ign, SD Cage
1972 Mini 1275GT - Op dit moment nog een flintstone mobiel :)
1975 Mini 1000 - Barnfind Stock
1976 Mini 850 - Barnfind Stock a.k.a. 'Captain Crunch' a.k.a. 'De Testmini'
Cooper S
Cooper S

Door Minimaatje, 15 aug 2015 11:15 Link

Hou er rekening dat er in een Innocenti Mini Cooper 1300 export
GEEN Cooper motor zit Maar een motor van een Austin / Morris 1300 Glider GT
En er is ook nog een verschil tussen Gemaakt in Belgie ( Seneffe ) of Italië
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door DanielM, 15 aug 2015 14:15 Link

Bedankt voor de reacties.

Gerolamo: Ik was het inderdaad wel van plan, ik denk dat ik de boel maar een keer op wil bouwen en dus alle tuning parts er na het uitboren/honen (ik weet nog niet welke van toepassing is, maar ik reken er op dat hij naar minstens +20 moet) van het blok en vlakken van de kop er in ga zetten.

Minimaatje: Ik was inderdaad bewust dat er in de Inno Cooper een 1300GT blok in zit, maar dat er verschil tussen Senneffe en Italie was wist ik niet! Enig idee wat deze verschillen zijn en hoe ik kan zien waar die van mij vandaan komt?
Stage 2
Stage 2

Door Minimaatje, 15 aug 2015 14:55 Link

Chassis nummer Ik dacht dat België begint met een B
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Gerolamo, 15 aug 2015 17:00 Link

Eindigt op een B :) Het verschil tussen BE en IT geproduceerde Inno's moet ik je het antwoord op verschuldigd blijven, echter ben ik daar ook wel benieuwd naar. Hopelijk kan iemand daar antwoord op geven.

Als je het 1x wil doen, bedenk dan inderdaad goed wat voor nokkenas, zoals je zelf al aangaf.

Bedenk ook hoe je met de auto wil gaan rijden en wat voor compressie je wil, dan kun je hiermee rekening houden met de keuze van je nieuwe zuigers (in geval van opboren). Naja, je hebt de Vizard lees ik uit je eerste post dus ik geloof dat het goed gaat komen.

Ik heb ook de eerste overmaat en ga -hopelijk- deze winter nokkenas (266, 276 of 286 ben er nog niet over uit), rockers en duplex vernier upgraden. Vorig jaar is de motor en bak al gereviseerd en heb ik toen niet gedaan, heb er aan de ene kant spijt van maar aan de andere kant ook weer niet... Weet nu hoe het rijd en ben er super tevreden mee, maar mis toch af en toe net wat extra power op de snelweg en wat extra sportiviteit bij het stoplicht.

Verlicht vliegwiel/backplate en rally drukgroep heb ik al wel er in, evenals een zeer mooie kop, hif44 en lcb (RC40), dit worden de laatste upgrades qua performance aan deze auto. Echt ruig ga ik wel ergens anders mee doen lol :+)

PS: Een 286 kan ook gewoon in een 1275/1293 hoeveel profijt je er echter van hebt hangt af van de rest (zuigers(dish)/compressie). Als je echt een race 1380 hebt ga je toch snel nog een maatje of wat hoger 296/310/315
____
1972 Mini 1275GT - 1293CC, MKIII S Head, Hif44 K&N Cone, LCB RC40, Road/Rally Flywheel, 123ign, SD Cage
1972 Mini 1275GT - Op dit moment nog een flintstone mobiel :)
1975 Mini 1000 - Barnfind Stock
1976 Mini 850 - Barnfind Stock a.k.a. 'Captain Crunch' a.k.a. 'De Testmini'
Cooper S
Cooper S

Door Carlo, 15 aug 2015 21:22 Link

Mijn zus heeft een Cooper '91 met een 266 en stage one kit, standaard vliegwiel.
Dit loopt perfect: mooi stationair en toch best meer pit. De klep licht hoogte is ongeveer hetzelfde als bij een standaard nokkenas: hi lift rockers kunnen hier zeker geen kwaad. Geeft nog wat meer pit en het fijne motor karakter blijft.

Zelf heb ik een 1380 met 276.. dat is stukken krachtiger maar ook wat temperamentvoller: stationair loopt ie wat rommelig (mede door het lichte vliegwiel) voor de rest trekt ie vanaf 1500 als een malle.

Ligt er helemaal aan wat je wil dus...
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Door DanielM, 15 aug 2015 22:06 Link

Tsja, een 286 kan inderdaad wel maar schijnt wel het limiet te zijn voor een weg auto. De powerband ligt ook vrij hoog dus je moet flink wat toeren maken wil je er wat koppel uit halen en hij schijnt ook niet zo blij te zijn in stationair. Vandaar dat ik voor een wat mildere nokkenas wil gaan zoals de 266 wat een Fast Road spec as is t.o.v. de Rally spec van de 286.

De hoge toeren van de 286 om koppel te krijgen zorgen ook wel voor meer slijtage in je motor, iets wat mij ook niet echt aanspreekt. Vandaar dat ik meer naar een 266/Sw5-07 leun.

Als ik nog wat meer kan vinden over het verschil tussen de BE/IT Inno's zal ik zeker laten weten. Ik heb er in Parnell nog niets over kunnen vinden...
Stage 2
Stage 2

Door streetscreamer, 17 aug 2015 00:14 Link

Dag DanielM,

Ik lees zo even je overwegingen en redernaties. Net als met vrouwen en s#ks moet je het eerst zelf beleven: zal jouw mini zich met bepaalde componenten naar jouw zin rijden...? Ja, we hebben het over rijden, niet stationair draaien, who gives a fuck, daar heb je een auto niet voor.
Zelf heb ik nu (nog) een 1275 met 286 Kent, 1,5 rockers etc. Als je dat wil voelen laat maar weten. Rijnsburg is niet te ver van Zoetermeer.

Natuurlijk is een Vizard een fantastische handreiking, maar vergis je niet in je referentiekader. Heb je al wat rvaring met rijden in een klassieke mini? Moderne gebakjes gaan smeuïg en vlot naar de 100, in de mini mag je werken! Dat heet charme, karakter, retro, klassiek, old school etc.
Misschien dat je eens met iemands mini (mee) kan rijden om eea te voelen. Begrijp goed dat met mini techniek de bandbreedte van goed gedrag nauwer is dan moderne auto's met motormanagement, turbo's en variabele nokkenas timing.

greetz, Bart
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Carlo, 20 aug 2015 09:36 Link

Bij dagelijks gebruik is het stationair-draai-gedrag helaas ook nogal belangrijk... ;-)

Ik heb zelf een 1380 met 276 en dat vind ik op het randje. Blijft aardig stationair draaien, maar niet met plezier. Komt ook door het lichtere vliegwiel. Als je een standaard vliegwiel houd scheel dat weer. De voordelen van een licht vliegwiel zijn niet zo geweldig ook:wat feller in 1 & 2 en wat minder kans op krukas breuk bij bizar hoge toerentallen (>>>6000tpm). Dus in de praktijk alleen maar nadeel als je heel eerlijk bent. ;)

Een 266 is in een verder redelijk standaard 1275 loopt als een zonnetje en geeft toch een stuk levendiger karakter.

Het gaat om het verschil tussen een fijn rap motortje of een minder vriendelijke maar krachtige brulaap. Een 286 doet daar nog een schepje bovenop.
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Door DanielM, 20 aug 2015 11:14 Link

Streetscreamer (bart): dank voor het aanbod, Zoetermeer is inderdaad niet te ver van Rijnsburg. Wat je zegt over Vizard is zeker helemaal waar, het is een prachtig boek. Zeker als je ieder laatste druppeltje PK uit die motor wil persen, iets wat niet op mijn lijstje staat. Beetje extra is niet mis maar ik zit niet te wachten op een Race-motor die je elke 2000km mag verversen.

Ik ben nog nooit in een Mini gereden maar ben niet geheel onbekend met het oudere werk, ik heb in MGA en Lancia Fulvia van mijn vader gereden, zeker die A is niet de lichtste auto om in te rijden (maar wel heel tof!); de Fulvia daarentegen is geweldig. Nog nooit eerder in een voorwielaangedreven auto zonder stuurbekrachtiging gereden die zó licht stuurde!

Carlo: Helemaal mee eens, daarom wil ik een niet al te "hete" nokkenas.

Ik heb trouwens op een Engelse mini site gelezen dat er in een Inno 1300 Export motor een AEG510, dan wel de Italiaanse equivalent, nokkenas zou zitten. (voor wie het niet weet: de AEG510 is de nokkenas uit de Cooper 'S'), tevens gaf een van de leden van hun forum aan dat wat tegenwoordig het dichtste bij een 510 komt een Kent 266 is; dus dan zou ik iets dat op een 266 lijkt ruilen voor een 266... Klinkt een beetje zinloos nietwaar? Maar als ik de motor toch moet gaan reviseren (heeft momenteel 0,0 compressie, kan'm met de hand draaien) zie ik vanzelf wel welke nokkenas ik tegenkom, de 510 zou vrij makkelijk te identificeren moeten zijn.

Ik leun momenteel toch een beetje richting de nokkenas laten voor wat het is, alle andere meuk er wel op installeren (vliegwiel, koppeling, LCB, etc) en dan als ik later toch wat meer pit wil kan ik de motor er altijd uit lichten en de nokkenas vervangen met iets heters. Zoals Gerlamo zei: "eerst maar kijken hoe hij gewoon is en dan verder zien" lijkt mij voor mij misschien nu de beste optie.
Stage 2
Stage 2

Door ettore bugatti, 20 aug 2015 23:03 Link

Uit de serie 'period' nokkenassen, is de Cooper 997 profiel die je moet hebben.

Later had de MG Metro de beste serie nokkenas.

De 266 is daarop gebaseerd en heeft in vergelijking met de 510 meer lift en duratie, maar dat kan je in Vizard ook vinden. Dus brengt zeker wat in vergelijking met een 510.

Maar een Swiftune SW5 doet eigenlijk alles wat je wilt. Kort door de bocht heeft de nadelen van een 256 maar met de prestaties van een 276.

Ik denk dat je een 286 wel rijdbaar krijg als je met hoge compressie, geflowde kop, elektronische ontsteking en gecombineerd met kort diff.

Maar ja dat rijdt wel anders dan een milde nokkenas met standaard kop en een langer overbrenging. 8)
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Dennis, 21 aug 2015 11:29 Link

Ik denk dat je je eerst moet gaan afvragen, hoe je hem gaat gebruiken. Veredelde "daily" dan zou ik zeggen: SW5. Hobbymatig en je wilt ook wel eens trappen of eventueel circuit: 286.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look

Door streetscreamer, 22 aug 2015 15:43 Link

eg wel! circuit kan ook nog wel met een 296 zonder al te exotisch te gaan met onderblok
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door DanielM, 29 okt 2015 17:51 Link

Jetzt geht's los! Ik heb de oppervlakken van een van mijn 12G1805 koppen gestraald en opgeschoond en hij ligt nu bij mijn broer op de freesbank om te vlakken. Ik ben benieuwd.

Afbeelding
Stage 2
Stage 2