Inno 1300 motor revisie/tuning

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door DanielM, 11 mrt 2017 18:47 Link

Goed, weer een tijdje en verder en weer een stukje dichterbij. Vandaag heb ik de opbouw van de versnellingsbak afgerond, alles loopt weer lekker vrij met nieuwe lagers, veren, kogels, en baulkrings in de synchrohubs.

Helaas was de differentieel wel helemaal afgesleten en niets meer waard. Dus ik heb bij de bekende bakkenboer in Engeland een nieuwe diff cage van een A+ besteld dan kan ik gelijk nieuwe cupjes met tabjes eraan plaatsen. Ook de output shafts waren flink versleten waar ze op het busje lopen in de kooi en op het kroonwiel. Dus die ook maar gelijk vernieuwd en ook nieuwe busjes besteld. Hopelijk kan ik die bij buurman op zijn draaibank op maat draaien. Maar dat komt vast wel goed.

Ondertussen heb ik ook de volumes van mijn ontbrandingskamers gemeten en dat zit allemaal wel snor tussen de 22 en 23 cc. De dekhoogte van het blok is wel ff wat minder op een paar duizendste inch dus mijn statische CR zit ergens rond de 10.4 wat volgens de gele bijbel best kan met deze nokkenas en een normaal octaan gehalte. Dus ik ga naar Streetscreamer luisteren en het gewoon met rust laten.

Verder heb ik de nieuwe tuimelaars ook opgebouwd en heb ik de de standaard geperste vervangen met nieuwe gegoten 1.3tjes. Gelijk ook op een nieuw asje gezet dus dat ziet er allemaal weer mooi uit en kan weer even mee.

Dus nu is het zaak op wachten tot de nieuwe Diff cage binnen is en dan kan ik daar mee verder. In de tussentijd ga ik mijn MIG weer in werking stellen en ga ik een frame in elkaar lassen waar ik mijn blok op kan zetten en het waterpas stellen voor het uitboren van die helicoil zodat al mijn tapeinden ook daadwerkelijk in het blok kunnen en de kop erop kan.
Stage 2
Stage 2

Door DanielM, 11 mrt 2017 18:47 Link

Goed, weer een tijdje en verder en weer een stukje dichterbij. Vandaag heb ik de opbouw van de versnellingsbak afgerond, alles loopt weer lekker vrij met nieuwe lagers, veren, kogels, en baulkrings in de synchrohubs.

Helaas was de differentieel wel helemaal afgesleten en niets meer waard. Dus ik heb bij de bekende bakkenboer in Engeland een nieuwe diff cage van een A+ besteld dan kan ik gelijk nieuwe cupjes met tabjes eraan plaatsen. Ook de output shafts waren flink versleten waar ze op het busje lopen in de kooi en op het kroonwiel. Dus die ook maar gelijk vernieuwd en ook nieuwe busjes besteld. Hopelijk kan ik die bij buurman op zijn draaibank op maat draaien. Maar dat komt vast wel goed.

Ondertussen heb ik ook de volumes van mijn ontbrandingskamers gemeten en dat zit allemaal wel snor tussen de 22 en 23 cc. De dekhoogte van het blok is wel ff wat minder op een paar duizendste inch dus mijn statische CR zit ergens rond de 10.4 wat volgens de gele bijbel best kan met deze nokkenas en een normaal octaan gehalte. Dus ik ga naar Streetscreamer luisteren en het gewoon met rust laten.

Verder heb ik de nieuwe tuimelaars ook opgebouwd en heb ik de de standaard geperste vervangen met nieuwe gegoten 1.3tjes. Gelijk ook op een nieuw asje gezet dus dat ziet er allemaal weer mooi uit en kan weer even mee.

Dus nu is het zaak op wachten tot de nieuwe Diff cage binnen is en dan kan ik daar mee verder. In de tussentijd ga ik mijn MIG weer in werking stellen en ga ik een frame in elkaar lassen waar ik mijn blok op kan zetten en het waterpas stellen voor het uitboren van die helicoil zodat al mijn tapeinden ook daadwerkelijk in het blok kunnen en de kop erop kan.
Stage 2
Stage 2

Door DanielM, 19 mei 2017 10:51 Link

Na een hoop gedoe en gewik en geweeg leek het mij uiteindelijk toch niet de beste actie om met een boor in mijn blok te gaan lopen boren om een voor onduidelijke redenen geplaatste helicoil te verwijderen. Dus ik ben de draad maar gaan meten en het blijkt een 5/16 UNC te zijn. Laat dit nou net de maat zijn van de kopbout (ja bout niet draadeind) die Cooper S ook hebben (10 stud 1 bolt). Dus bij de bekende onderdelenboer in het VK een ARP Cooper S Headbolt besteld en die gaat er gewoon hopsakee in. Weer een stapje dichterbij, waarom ik dit niet een paar maanden geleden bedacht... Gelukkig heb ik geen haast.

Up next, timing the cam.
Stage 2
Stage 2

Door DanielM, 06 nov 2017 11:42 Link

Ondertussen weer maanden verder en ook de motor is een stapje dichterbij. Ik heb de transferhousing en de wok met glas gestraald en het ziet er weer als nieuw uit. Nadat ik de nokkenas geinstalleerd had en met een DTI op tijd had gezet heb ik de gereviseerde bak aan de motor gekoppeld.

Toen kwam het vliegwiel, bij de auto zat een verlicht ultralight vliegwiel en verlichte achterplaat. An sich prachtig spul maar het zag er allemaal wel erg licht uit. Dus even de weegschaal erbij gepakt en het nieuwe vliegwiel is 3.8kg tegen de 7.7 van het origineel. grofweg de helft minder... Ook de achterplaat was bijna een kilo lichter. Ik ben de boeken en het internet in gedoken en ben tot de conclusie dat dat mooie lichte vliegwiel in dezelfde bak gaat als de 1.5 tuimelaars, de 286 nokkenas en de dubbele HS4s. Mooi spul voor een racemotor of trackday weapon maar niet mijn Inno. Misschien als ik ooit nog een Marcosje tegenkom dat ik er een mallotige motor in bouw (ik heb nog een 850je liggen, die kunnen wel flink toeren maken...)
Maar goed. ik ga denk ik wel de lichtere achterplaat gebruiken zodat hij iets vrijer toeren kan maken zonder dat het al te veel gehobbel bij lage toeren gaat geven.

We gaan het zien.
Stage 2
Stage 2