Inno 1300 motor revisie/tuning

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door Minivanbass, 05 feb 2016 20:42 Link

niet goedkoop maar het is wel het beste materiaal dat ik ooit voor afgebroken bouten gebruikte. Zulke boutverwijderaars worden gemaakt door de grote merken Snap-On, Facom en Stahlwille, zij heten "Screw Extractor Drill and Guide Set". Ook is elk onderdeel uit de doos bij Snap-On los te verkrijgen.
Bijna een musthave voor elke mini knutselaar ;)

http://s328.photobucket.com/user/bastia ... q.jpg.html
Stage 1
Stage 1

Door DanielM, 07 feb 2016 17:27 Link

Bedankt voor de tip Minivanbass! Zal het zeker onthouden mochten ze afbreken (laten we hopen van niet!)
Stage 2
Stage 2

Door DanielM, 01 mrt 2016 14:55 Link

Ik kon van mijn buurman een kraan lenen dus heb eindelijk mijn blok op de standaard!

Afbeelding

Afbeelding

Gelijk alle olie uit de carter laten lopen, wat een zwarte drek kwam daar uit zeg. Toen, als ik toch de kraan had de boel ondersteboven gezet en de bak eraf getild.

Afbeelding

Eindelijk vooruitgang. Hierna gaat de motor even op pauze zodat ik de body klaar kan maken voor het grovere laswerk van de buurman (Ik zal hier een aparte topic in de Showcase starten).
Stage 2
Stage 2

Door DanielM, 03 jun 2016 10:26 Link

Ondertussen het hele blok gestript en schoongemaakt. Boring zelf gemeten en vond hem niet zo slecht, alleen even honen. Toen ben ik gisteren bij een motorboer in Den Haag geweest die heeft het zelf nagemeten en was het niet eens met mijn analyse, die vond bovendien dat het blok krom was. Wat ik ook dacht een stootlijstje was bleek gewoon de originele boring te zijn, oftewel hele cylinder versleten... Hun voorstel, de hele boel vlakken en uitboren naar +40 dus op naar 1310. Duurder dan ik had gehoopt maar dan is hij wel weer als nieuw. We gaat het zien...
Stage 2
Stage 2

Door Carlo, 04 jun 2016 09:06 Link

Als het blok werkelijk krom is moet het ook ge-lijnboord worden.
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Door DanielM, 06 jun 2016 14:35 Link

We zullen zien! Alles ligt bij de motorboer, ze gaan er naar kijken wat ze er van kunnen maken. Ik hoop dat mijn 12G1805 kop gewoon goedgenoeg is om te gebruiken, anders maar gewoon de 12G940 met grote kleppen doen (toch bijna identieke kop).
Stage 2
Stage 2

Door DanielM, 11 nov 2016 18:16 Link

Nou het heeft even geduurd maar we zijn er. Het blok is gelijnboord, gehoond, gevlakt, nieuwe lagers er in, de krukkenas is gepolijst en de nieuwe +030 zuigers zitten er ook in. De kop is ook gevlakt, nieuwe klepgeleiders, nieuwe harde uitlaat klepzittingen en de inlaat klepzittingen zijn ook aangepakt.

Nu de boel zwart verven zoals het hoort.

Maar het ziet er allemaal weer prachtig uit:

Afbeelding

Afbeelding

ook de kop is niet mis
Afbeelding

en de nieuwe zittingen
Afbeelding
Stage 2
Stage 2

Door DanielM, 04 jan 2017 23:15 Link

Ondertussen heb ik het blok en de kop weer zwart geverfd, zoals ze bij Inno's horen te zijn, en ben ik langzaam weer begonnen aan het opbouwen van het blok op de standaard.

Ook ben ik aan de bak begonnen, ook die gaat volledig gereviseerd worden. Ik heb hem helemaal leeg gehaald en de nieuwe lagers zijn ook weer binnen. Hierover later meer.
Stage 2
Stage 2

Door streetscreamer, 04 jan 2017 23:59 Link

Ik weet niet waarmee je het blok geverfd hebt, maar toevallig heb ik twee dagen geleden ook mn blok zwart gemaakt.
Wetende dat er vrijwel geen lak is die na verloop van tijd er nog apeteitelijk uitziet, heb ik toch maar de raad van een vriend opgevolgd.

POR15. Google maar. Volgens mij in nl alleen verkocht bij Blankers.

Het spul heeft chemisch weinig met conventionele verf te maken maar het verwerkt wel zo.
Samen reviseren we veel K Jetronic onderdelen voor oa Porsches en Ferrari's. De gietijzeren delen behandelen we hier mee.
Eerst een speciale ontvetter, dan een metal prep. De boel slaat dan helemaal wit uit, chemische oorlog. Dan licht afborstelen en een rustpreventive erop. Dunne zwarte verf zeg maar. Dat schijnt de magische laag te zijn, hoewel de toplaag daarna (engine enamel) een dikke bijna emaille achtige laag maakt. Kneiterhard: als er wat in schroefdraad loopt breek je er een bout op. Dus altijd even natappen.
Het resultaat is dikke glans, keihard en chemisch & temperatuur resistent.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door DanielM, 05 jan 2017 10:41 Link

Bedankt voor de tip! Ik heb het zelf met Motip engine paint gedaan. Eerst alles goed ontvet en toen gespoten. Moet tot 150 graden resistent zijn. Maar die POR15 ziet er ook uit als goed spul.
Stage 2
Stage 2

Door Carlo, 06 jan 2017 21:52 Link

Mooi werk allemaal! d:)b

Maar waarom de poorten niet een beetje netjes gemaakt? :x En de verbrandingskamers.. Ook al ben je niet op zoek naar vele PK's, het maakt het toch een nog mooier geheel.

Edit: er staat revisie/tuning, dus beter dan origineel is toegestaan. :)
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Door DanielM, 09 jan 2017 10:53 Link

Daar zeg je me wat Carlo. Ik moet de verbrandingskamers nog nameten om de CR te stellen. Volgens een quick and dirty tool (http://www.podifold.com/compression) kom ik nu uit op 10.3 wat misschien iets aan de hoge kant is. Dus misschien als ik die ietwat vergroot door het geheel wat netter te maken komt dat gelijk de CR ten goede. Maar meten is weten, dus tijd om een buret te gaan zoeken.

De poorten in de kop ga ik denk ik gewoon houden zoals ze zijn, ga ze ook niet mooi polijsten want ik denk dat het ruwere oppervlak beter is voor de verstuiving van het benzine/lucht mengsel binnen de kop. Wat ik wel ga aanpassen is het inlaatspruitstuk, daar ga ik de nodige hoeken en dergelijke uitslijpen om de turbulentie te verminderen.
Stage 2
Stage 2

Door Carlo, 15 jan 2017 13:37 Link

Polijsten van poorten is onzin inderdaad.
Maar een beetje de rare overgangen / knikken tussen de gietvorm en seriematige machinale bewerkingen afronden is alleen maar goed. ;) Eigenlijk gewoon verplicht bij een grondige revisie als je het mij vraagt. :)

En idd. je CR iets verlagen en in één moeite door de verbrandingskamers een beetje netter maken is een mooie combi.
____
Cooper S
Cooper S

Door DanielM, 07 feb 2017 13:15 Link

Langzaam kabbelt het werk voort. Helaas toen ik voor de passing mijn tapeinden in het blok wou draaien kwam ik er achter dat er een niet past! Blijkt dat er een helicoil thread repair in het blok zit waar het tapeind niet in pas. Wat hij daar doet weet ik niet (de vorige eigenaar gaf ook geen gehoor) maar we gaan er achterkomen. Ik ben nu bezig met het klaarmaken van wat werkruimte om de helicoil eruit te boren en te zien hoe het schroefdraad eruit ziet. De helicoil zit namelijk vrij diep in het gat aan de voorkant van het blok en ik heb het tapeinde er een paar slagen in kunnen draaien; dat draad is nog dus nog goed... We gaan het zien.

Verder komt de kop ook langzaam voort, moet nog wat tijd vinden om de CR te meten en ik wacht nog op onderdelen om de tuimelas af te kunnen maken.

Hiernaast ben ik ook de bak aan het reviseren. Allemaal nieuwe lagers van een bekende bakkenbouwer uit Engeland (de meesten kunnen wel raden waarvandaan ;) ). De bak is leeg, alles goed schoongemaakt, opnieuw ingevet en de synchro's zijn vernieuwd met nieuwe veren en kogeltjes. Nu nog het differentieel aanpakken, de nieuwe planetaries, nieuwe molybdenum coated diff pin en thrusts liggen al klaar. Denk dat ik ook maar voor de goede orde nieuwe lagers in gaan zetten, dan is het allemaal als nieuw.
Stage 2
Stage 2

Door streetscreamer, 07 feb 2017 23:00 Link

statische CR 10,3 :1 is helemaal niet zo spannend.
Je bent maf als je die gaat verlagen. Doe-het-niet!
Zeker als je een nokkenas met wat overlap neemt.
Volgens mij had een MG metro ook zo'n compressie.
De nokkenas daarvan lijkt sterk op een 266/SW5
Die hebben het wel nodig anders eindig je met performance die minder voelt dan standaard.

Burret is mooi, maar een dikke spuit halen bij de apotheek kost vrijwel niks en gaat ook prima.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis