Olie spuit uit carterontluchting

Olie spuit uit carterontluchting

Door TorqueR11, 17 jun 2016 12:10 Link

Oke, zeer waarschijnlijk lekt mijn mini niet op de krukaskeerking. Maar ik weet wel zeker dat hij olie uit de linker carterontluchting spuwt als ik flink gas geef. (heel de linkerkant van de motorruimte ondergesproeit)

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik na het lezen van Wim Fournier's Carterventilatie wiki (http://www.minisevenclub.nl/wiki/carterventilatie) een hele domme jonge ben :P . Zoals hij het beschrijft in de laatste 5 zinnen: "Dit moet u even weten, want er zijn lieden die ook een luchtfiltertje op het uiteinde van de ventilatieslang doen en deze dan dus niet aansluiten op de carburateurvoet of inlaatspruitstuk. Dat staat natuurlijk heel sportief, maar getuigt ook van totaal onbegrip van hoe het systeem werkt" Dit is dus precies wat ik heb gedaan :+).

Dus bij deze. Zou mijn mini alleen maar olie spuwen bij flinke belasting omdat ie zijn overdruk niet kwijt kan? Zou het met het terug bouwen van het origineel carterventilatiesysteem allemaal weer goed zijn, of moet ik ook een bezinkingspotje maken waar alles op aansluit e.d.?
Zijn er andere oorzaken waardoor er olie uit de carterontluchting spuit bij hard optrekken?

Groeten, Rick
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Re: Olie spuit uit carterontluchting

Door JosCM, 17 jun 2016 20:08 Link

Het is niet slecht om een luchtfiltertje op de carterventilatie te plaatsen, maar er komt alleen maar damp uit, niet in. (behalve bij afremmen op de motor). Dat is wat Wim bedoelt.

Jij hebt waarschijnlijk te veel carterdruk (slechte afdichting zuigerveren).
Als er zoveel olie meekomt met de dampen, dan kan je 'm beter niet aansluiten op de carburateur.
Je kan dus wel een oil-catch-can monteren en elke dag je oliepeil controleren. :P
____
Mini 1000 Jet Black 1988 ( met 1275 ) Droppie
Mini 1275 Rood/zwart 1991 (carb)
MINI Countryman Cooper, Cosmic Blue, steptronic
It's my Mini & I ♥ it
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 17 jun 2016 20:39 Link

Dat verbaasd me dus dat de zuigerveren niet goed af zouden dichten, ik heb de motor oplaten boren tot eerste overmaat en er nieuwe zuigerscen zuigerveren ingezet afgelopen winter :? Maar dat remmen op de motor klinkt wel als een oorzaak
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Carlo, 18 jun 2016 13:12 Link

ok... ik neem aan dat het uit de carterventilatie op het vliegwielhuis komt... dat is dus de RECHTER zijde van de motorruimte. ;-)

En inderdaad, je bent niet erg op de hoogte, haha :-P

Bij afremmen op de motor trekt de motor vacuum en verdwijnt er olie van het carter via de klepgeleiders en/of langs de zuigerveren naar boven de zuigers en verdwijnt de olie door de uitlaat.

Bij gasgeven (zeker onder belasting) hebben we druk boven de zuigers en gaat de ellende richting het carter en vervolgens via jouw filertje de motorruimte in.

Wanneer je alles aansluit zoals het hoort verdwijnt de olie via de uitlaat en blijft het binnenste van de motor en de motorruimte een stuk schoner.

Als het zo erg blaast is er inderdaad wat loos met je zuigerveren / afdichting: het waait zo hard zodat de olieafscheider(s) het niet meer aankunnen mede geholpen door de veel grotere doorgang van de filtertjes (ipv het 5mm gaatje bij de carb.). Misschien verkeerde zuigerveren, een zuigerveer gebroken of cilinders slecht op maat geboord oid.

Om kort te gaan: als je geen Mini Miglia racer bent gewoon de originele carterventilatie gebruiken, het zit er niet voor niets! Anders had BL het wel weggelaten. ;-)

Normaal werkt de positieve carterventilatie zo:
- lucht wordt aangezogen via het filtertje dat in de olievuldop zit het carter in.
- via de olie afscheider(s) wordt deze lucht aangezogen door de motor via een aansluiting op de carburateur (gaatje van +/-5mm).

Dit zorgt er voor dat benzinedampen/waterdampen/verbrandingsgassen (welke altijd(!!) langs de zuigerveren en klepgeleiders naar het carter lekken) afgevoerd worden en dat de motorolie schoon blijft. Dit gaat sludge (een soort snottebellen van olie met daarin verbrandingsresten / (zuur) water) en dus oxidatie in de motor tegen.

In de racerij wordt dit systeem vaak vervangen door een filtertje icm een catch can en dat is prima want de olie wordt zeer regelmatig ververst! De reden waarom dit gedaan wordt is dat wanneer er (te veel) olie bij de inlaatlucht zit de pingelgrens naar beneden gaat en dan is je race zo voorbij. Bij een race motor geeft dit natuurlijk al snel problemen omdat de compressie verhouding vaak behoorlijk hoog is. Voor een straatauto is dit totale onzin en zelf nadelig zoals hierboven beschreven. ;-)
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Door TorqueR11, 18 jun 2016 13:17 Link

Oke dankje voor de info!! Ik zal de boel uns goed aansluiten en kijken of het probleem dan verholpen is!
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Carlo, 26 jun 2016 12:39 Link

Als er echt iets mis is met de motor dan zal het geen oplossing zijn natuurlijk.
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Door TorqueR11, 26 jun 2016 13:13 Link

Nu ik het aangesloten heb, merk ik dat hij beter loopt in het begin, echter de oliedruk op de meter blijft hetzelfde. Stationair loopt ie koud ook goed.

Als ik hem koud start, dan is de oliedruk bij stationair rond de 4,5 kg/cm2 en als ik gas geef rond de 5 a 5,5 kg/cm2.
Als ik een aantal sprintjes heb getrokken als de motor warm is en ongeveer een half uurtje heb gereden, dan zakt bij stationair de oliedruk tot 2,5 kg/cm2 en bij belasting en gas geven tot 3,5 kg/cm2 (in het midden). Ook het toerental zakt met ongeveer 150 toeren stationair.
Zijn deze verschillen normaal? of getuigd dit dat er nogsteeds olie mee komt na wat sprintjes trekken?

Ik heb in de carburateur gekeken voor de vlinderklep (dus zonder de carb helemaal los en uit elkaar te halen, alleen het filter en dan dan met camera) en er is geen spoor van olie te zien.

Na het aansluiten van de carterontluchting heb ik de carb nog niet opnieuw afgesteld, wellicht dat de stationair draai problemen hierdoor komen. Ik denk zelf dat als ie slechter stationair draait dat er daardoor dus minder oliedruk is.

Foto van metertje:
Afbeelding
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door JosCM, 26 jun 2016 16:17 Link

De oliedruk die je meet heeft niets met de carterventilatie te maken.
Die druk wordt bepaald door de speling van de lagerschalen op de krukas en de passingen van de nokkenas. Als je daar meer speling krijgt, zal de oliedruk zakken.
Bij stationair levert de pomp minder olie en zakt de druk. Warme olie gaat ook makkelijker door de passingen en daarom is de druk warm ook lager.

Je zal idd. de carburateur iets moeten bijregelen nu je de carterventilatie hebt aangesloten.
Het lijkt erop dat het nu beter werkt. In de carburateur zal je geen olie zien.

Gewoon over een tijdje de slangen van de carterventilatie losmaken en kijken hoeveel olie erin zit. Bij teveel olie zullen vooral de inlaatkleppen en de verbrandingsruimte vervuilen.
____
Mini 1000 Jet Black 1988 ( met 1275 ) Droppie
Mini 1275 Rood/zwart 1991 (carb)
MINI Countryman Cooper, Cosmic Blue, steptronic
It's my Mini & I ♥ it
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Willy1, 26 jun 2016 16:33 Link

Je carterventilatie staat volkomen los van de oliedruk die je op je metertje ziet. De oliedruk die je ziet op de meter is de druk waarmee de olie door de lagers wordt geperst.
Hoe je je carterventilatie ook aansluit, het heeft geen enkele invloed op elkaar.
Het is echter wel de bedoeling, dat je je carterventilatie aansluit op je inlaatspruitstuk. Je carter wordt vacuumgezogen door het vacuum in je spruitstuk, de enige (buiten)lucht die je motor
in komt, komt via een klein lek-gaatje in je olievuldop. Als er teveel buitenlucht aangezogen kan worden, beinvloed dit de loop van je motor, hij krijgt dan eigenlijk valse lucht.
De optredende oliedruk in jouw motor is redelijk normaal, zeker de verschillen tussen koude motor en warme motor.
Wat een aardige test is: laat de motor lopen en haal je olie vuldop er af. Voel dan, met een stukje folie ofzo op de olie vulopening, of er vacuum wordt gezogen in je motor.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 26 jun 2016 16:52 Link

Fijn om te horen dat de oliedruk normaal is. Dat carter en oliedruk niet met elkaar in verband is wist ik wel, maar ik vond het wel het melden waard, omdat ik er wel onzeker over was.

Ik heb die vacuum test met een doek op olievuldop al gedaan na herinstaleren van carterontluchting en die trekt bij stionair een beetje naar binnen maar bij gas flucfueert het heel snel, maar niet dat ie blaast. djs dat zal wel goed zijn.

Dankjewel allemaal voor de info!
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 16 jul 2016 08:18 Link

Nou het zit allemaal nog niet goed.

Ik heb een paar sprintjes van 0 naar 100 gedaan, geen probleem, zakkende toerental na flink belasten. Maar daar hersteld ie zich van. Oliedruk blijft zoals in vorige bericht beschreven.

Maar ik ben net voor het eerst sinds het pcv heraansluiten de snelweg op gegaan tot 140 en daarna langzame vermogenddaling, blauwe/ witte rook tempeatuurstijging tot halverwege N/H.

Niet snel nadat ik de volgende afslag had, sloeg ie af. Olie aan alleen de voorkant van het blok en boven de oliepijlstok tegen de motorkap. Ik ben bang dat er olie in de carburateur is gekomen en ook nogsteeds die witte rook van toen ik alleen nog filtertjes op de carterpijpjes had.

Je zou zeggen tis de koppakking, want blauwe en witte rook, maar kan het ook iets anders zijn? Ik zal komende week compressie gaan testen.
Laatst bijgewerkt door TorqueR11 op 16 jul 2016 10:39, in totaal 1 keer bewerkt
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Carlo, 16 jul 2016 10:23 Link

Hoog tijd om de compressie te meten inderdaad!

Hoe de bougies er uit zien kan je ook een hoop vertellen.
____
Cooper S
Cooper S

Door TorqueR11, 16 jul 2016 10:41 Link

Na een half uurtje koelen startte hij weer en klonk normaal, wel veel blauwe rook zie video: https://youtu.be/bVejGYiAjDI
en na een km ff naar de AH gegaan in oirschot waar ik nu nog sta. Hij wil niet meer starten, krijgt wel vonk en benzine. :? Carburateur is schoon.

Ik heb gereedschap geleend van een omstander met een mk1 golf. Ik heb alleen de eerste bougie gecheckt, daar was niks mee aan de hand, alleen wat donkerder dan koffiebruin. Andere heb ik niet gecheckt wat dom is aangezien tussen 2 en 3 meestal de pakking eruit vliegt.

Ondertussen ben ik opweg naar huis met de bus.(12:00)
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door _mini_cooper_, 16 jul 2016 12:33 Link

Ik denk zelf ook de koppakking, hij loopt op het filmpje ook niet zo mooi..
En sluit het rubbertje van je oliepijlstok wel goed af? Hij lijkt erg los te zitten.
____
-1977 Mini Special 1275 met Eribette caravan
-2005 MINI Cooper S
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door TorqueR11, 16 jul 2016 13:47 Link

Pijlstok zit idd los en dicht niet meer af. Ik vermoed zelf ook de koppakking, maar de motor is licht getuned en heeft de laatste 3 maanden al zo gelopen. Maar raar dat ie na een half uur koelen toch wel start met vermoedelijk lekke koppakking, en een kilometer verder niet meer.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port