Olie spuit uit carterontluchting

Re: Olie spuit uit carterontluchting

Door _mini_cooper_, 16 jul 2016 15:21 Link

Vooral hoorbaar bij stationair, heb ook een keer een lekke koppakking gehad en het blokje maakte ook wat meer geluid. Die van mij is ook licht getuned maar loopt niet zo rauw bij stationair. Ik zou de kop eraf halen, of sowiezo eerst een compressietest doen
____
-1977 Mini Special 1275 met Eribette caravan
-2005 MINI Cooper S
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door TorqueR11, 18 jul 2016 18:00 Link

Zo vannochtend compressietest gedaan van 1 naar 4: 1000, 1200, 650, 1000 Kpa. Ofwel lekke koppaking of kleppen oid. iig kop er af dus. Starten deed ie nogsteeds niet, dus ook niet op 3 cilinders lopen wat normaalgesproken nog wel gaat. Dus dat werd slepen van Oirschot naar Tilburg binnendoor via Hilvarenbeek met een maat van me. Dat was wel lagge.

Ik ga dus geen payen koppakking meer kopen maar een duurdere betere want dit is gewoon jammer.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door _mini_cooper_, 19 jul 2016 10:31 Link

Ik had er 2 jaar geleden ook een dure koppakking tussen, en na een half jaartje rijden was hij door bij cilinder 2 en 3. Bleek dat de ontsteking veel te vroeg stond en dat de carb naald verkeerd was, te rijk bij stationair en te arm bij hogere toerentallen. Op het IMM in Engeland goed laten afstellen door een tuner met custom naald en geen problemen meer. Heb nu zelfs een goedkope koppakking van een tientje. Dus kijk ook je ontsteking en mengsel even na :)
____
-1977 Mini Special 1275 met Eribette caravan
-2005 MINI Cooper S
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door TorqueR11, 23 jul 2016 17:28 Link

Thx voor de tip! Het zal bij mij ook aan het mengsel en timing zitten. Ik rijd nu met een BCE naald, daar loopt ie het best mee. Verder heb ik een BDK, BDP en BBW naald geprobeerd. Met de timing zit al een hele tijd mee te kloten. Tijd om hem goed af te stellen met de pc op een rollerbank. Hij loopt ook wel wat warmer dan normaal als ik harder dan 100 ga rijden. Ik heb nog een oude radiator die flink versleten is (wegens geld gebrek met peper een klein gaatje gedicht) Ik heb nu meteen een nieuwe mee besteld en een elektrische fan.

Vorige koppakking was de koperen GEG300, degene die ik nu koop is de vertrouwde BK450. Niet veel duurder maar wel de keus van menig Fast Road tuner op http://www.theminiforum.co.uk
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 27 jul 2016 13:53 Link

Nou de kop is eraf :+) :'(
Tis niet zo makkelijk opgelost als ik dacht. De zuigers zien er niet zo uit als ze moeten zijn.
Het ziet er naar uit dat ik inderdaad dus door een verkeerd mengsel en timing een heetloper heb boven de 100 km/h en dat daardoor het een en ander smelt. Waar kan het allemaal nog meer aan liggen? Ik heb hier dus geen ervaring mee.

De kop zelf zag er goed uit, kleppen heb ik eigenlijk nog niet grondig naar gekeken en geen foto's van. De zuigerwanden waren onbeschadigd en niet gekrast. De krasjes op de zuigers heb ik er zelf op gezet, om te kijken of het niet gewoon olie was.

Ik post hier wat foto's van de zuigers en koppakking.
Grote HD foto's zijn te zien in volgend album: https://imgur.com/a/pZREz

Afbeelding
Zuiger 1
Afbeelding
Zuiger 2
Afbeelding
Zuiger 3
Afbeelding
Zuiger 4
Afbeelding
Top, Cilinder 1 & 2
Afbeelding
Top, Cilinder 3 & 4
Afbeelding
Onderkant, Cilinder 1 & 2
Afbeelding
Onderkant, Cilinder 3 & 4
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door wim fournier, 27 jul 2016 15:24 Link

Vreemd, wat er bij zuiger 1 te zien is aan de 'zij'-kant. Is dat beschadiging? Heeft de zuiger in de cilinderwand 'gevreten'?
Bij foto twee is het opmerkelijk dat er een oxidatie aan de zuigerrand zit tegenover het draadend.
Bij foto 3 is er sprake van regelrechte oververhitting, waardoor er een stuk uit de zuigerrand is weggesmolten. Aan de verkleuring naar het hart van de zuiger toe, zie je dat de verbrandingstemperatuur véél te hoog is geweest.
Foto 4: behalve jouw streepjes, zie ik ook hier opzij aan de zuigerrand een chip afgebroken. Zijn de zuigers 1 en 4 soms op de grond gevallen voordat ze gemonteerd werden?
De foto's van de pakking. De plaatjes van de onderkant laten zien dat er meer hitte is geweest dan waar ze voor gemaakt zijn. Zo'n blauwverkleuring wijst in de richting van oververhitting. En, dat het blauw zover van de randen af gaat, geeft te denken, dat de kop niet strak genoeg 'aan' gelegen heeft. Was je er zeker van dat het 'dek' van het motorblok exact vlak was? Is de kop echt goed gevlakt voordat je die weer monteerde? Betwijfel het. Heb je de kopbouten met een momentsleutel op de juiste waarden aangehaald? Geloof het niet.
Kijk; een Mini 'opvoeren' is niet alleen een kwestie van geld besteden aan leuke onderdeeltjes.
Je gaat méér van het motortje vergen dan wat de fabrikant 'gemiddeld' verondersteld heeft bij het ontwerp. Dat betekent wel, dat je dan ook meer dan bovengemiddelde precisie moet aanwenden bij het opbouwen. Schiet daarin tekort, dan blijf je dus geld uitgeven, zonder dat je beoogde doel ooit bereikt.

Bijvoorbeeld; dat jouw motor met geboorde cilinders en nieuwe zuigers en zuigerveren toch al zoveel lekgas pompt dat het uit je ventilatie filtertje spuit en -nu je dat weggelaten hebt- uit het gat waar de dipstick in steekt, wijst erop dat er onmiddellijk al verglazing van de cilinderwanden is opgetreden. Je hebt het motorblokje dus niet correct in laten lopen, waardoor de zuigerveren zich niet hebben kunnen inslijten op de cilinderwanden. Waren de cilinderwanden wel behoorlijk gehoond na het uitboren?
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 27 jul 2016 16:04 Link

Wim, dankjewel voor je reactie. Ja ik ben een hobbyist, maar dat wil niet zeggen dat ik minder oplet.

Ik heb de motor gedemonteerd en gemonteerd volgens de Haynes handboek. Ook de momenten van alle bouten en moeren, ook van de kop zijn juist aangedraaid en in de juiste volgorde. Wel maar een keer, niet nog een keer na een aantal km's. Ik merkte dus ook dat 4 van de 5 van de voorste moeren, dus die buiten het kleppendeksel, makkelijker los kwamen dan de andere 5.

Verdere antwoorden:
De beschadiging op de zuigers lijkt op kapotte zuigerveren, Johan Schellekens heeft dat ook gehad en heeft zo'n beschadigde zuiger laten zien. De cilinderwanden waren bij hem, zegt hij, niet beschadigd. Bij mij zijn de cilinderwanden ook niet beschadigd of ingevreten.

Overhitting heb ik inderdaad gehad, maar daar ben ik mee door gereden na afkoeling en ik heb er toen nog 800 km mee gereden. Geen idee dat dit de consequentie was. Alles leek en klonk ook normaal.

De cilinders zijn niet op de grond gevallen natuurlijk, ik ben niet gek xD.

De kop is gevlakt en gereviseerd voor montage.

Cilinderwanden waren goed gehoond, met het typische kruispatroon nalatend.

Ik geef toe dat ik soms harder heb opgetrokken, maar wel altijd met warme motor, koud heb ik geen enkel moment veel gevraagd van de motor. Ik reed met koude motor wel weg op een normale rijleswaardige manier.

Verder kwamen die gassen voornamelijk in de laatste 150 km opzetten daarvoor niet.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door wim fournier, 27 jul 2016 16:54 Link

Nou, met je reactie sluit je al enkele zaken uit.
Blijft, dat je op één cilinder een geringe compressie meet: "vannochtend compressietest gedaan van 1 naar 4: 1000, 1200, 650, 1000 Kpa".
Op de derde cilinder heb je dus een sterke 'blow by'. Als je daar mee doorgereden had, dan had je een smeltspoor in de cilinderwand gekregen en -waarschijnlijk- een vastloper. Het gesmolten materiaal van de zuiger 'last' zich vast in het gesmolten materiaal in de cilinderwand.
Blijft, dat de koppakking met de blauwverkleuring duidelijk aangeeft dat de verbranding te heet is geweest.
Je hebt dus met een (veel) te arm mengsel te hard gereden. De met de inlaatlucht toegevoerde benzine heeft ook een belangrijke functie bij het koelen van de motor. Om benzine vloeistof om te zetten in benzine damp zijn behoorlijk wat calorieën nodig.
Is er een schraal mengsel, terwijl er veel vermogen wordt gevraagd, dan is er bij elke inlaatslag iets te weinig koeling, waardoor het begint op te tellen. Iedere inlaatslag iets te weinig, betekent bij 4000 rpm een snel oplopende metaal temperatuur. De zuiger zet meer uit dan de cilinderwand, de wrijving neemt dus ook sterk toe. De smeerolie verbrandt. Je zit tegen een vastloper aan.
Dat hoef je maar één keer te doen. Dan is je motor alweer rijp voor een overmaat boring en nieuwe zuigers. Ga maar sparen.
Zoals ik aangaf; wanneer je meer vraagt van een motor dan waar die voor gebouwd is, kom je in de kritieke fase. Je zult het dan dus 'beter' moeten doen dan 'gewoon'.
Nogmaals; was het dek van het motorblok vlak? Is dat gecontroleerd"
Heb je de kop bij de revisie 'chemisch' laten reinigen? En heb je radiateur ook 'chemisch' laten reinigen? Heb je een nieuwe waterpomp gemonteerd? Als je meer vermogen uit je motor haalt moet je ook meer koeling toedienen.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 27 jul 2016 17:19 Link

Goede info.

Het zou goed kunnen dat toen hij warm liep, dat ie een arm mengsel had, toen zat er nog een BBW naald in. Nu een BCE. Daar loopt ie veel beter op. Met een BDK en BDP nauwelijks. Profiel van de BCE is volgens winSU met mijn setup 8,4% too rich in lage toeren en wordt lineair armer naarmate de toeren hoger worden. Het is dus niet de beste naald, dat zou volgens winSU een AKN naald zijn. :? Maar dit verklaart dat ie te arm is in hoge toeren. Ik heb me vergist en dacht dat het andersom was.

Ik heb de vlakheid van de kop gecontroleerd en dat was goed. Ik weet niet zeker of de kop chemisch gereinigd is. De radiateur heb ik niets mee gedaan en is wel degelijk aan vervanging toe, maar een nieuwe verbeterde heb ik deze week gekocht met ook een elektrische fan.

Hier een foto van wat winSU zegt:
Afbeelding
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door henkmarius, 28 jul 2016 18:36 Link

Volgens je plaatje heb je gekozen voor een HS8. Heb je die wel? Komt nauwelijks voor bij mini's. In je onderschrift staat dat je een hif 44. Die is qua diameter hetzelfde als een HS6. Kan je in WinSU niet gewoon voor HIF 44 kiezen?

edit: zie nu staan recommended carb, vergeet bovenstaande dus maar...

Ik kan me overigens bijna niet voorstellen dat de overhitting door de verkeerde naald komt, dan moet je er wel heel erg naast zitten. Het ligt dan eerder aan je onsteking die te vroeg staat. Of gewoon aan gebrek aan koeling door verstopte radiateur natuurlijk.

Balen man. Hopelijk valt de schade mee. Eerst de zuigers er maar eens uit om de zuigerveren te bekijken?
____
nee! nog steeds niet af nee!
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 28 jul 2016 19:16 Link

Jep idd balen, ik ga in september pas beginnen ivm tijd en ruimte, maar dat komt goed! Hopelijk blijft het hierbij. Ik ga wel een goede naald kopen.

Uitleg waarom de naald voor overhitting kan zorgen is als volgt.

Stel ik stel het mengsel bruin af op 2000 rpm met een BCE naald, dan betekent dat ie op 1000 rpm rijker loopt en op 6000 rpm veeeel te arm. Zoals Wim hierboven al beschreef heeft de brandstof ook een koelende functie. Het werkt net als een spuitbus. Dat voelt altijd koud omdat de vloeistof uit de bus uitzet naar een gas. Dat gebeurt bij benzine ook. Dit koelt dus ook de motor. En als het mengsel dusdanig te arm is bij een toerental die je niet veel draait, dan koelt ie per toer te weinig en daardoor loopt de motor heet. Dus rond de 2000 rpm is er niks aan de hand omdat ie daarop goed is afgesteld.

Daarnaast had ik ook een nieuwe radiateur moeten kopen. En idd zal het ook liggen aan de ontsteking.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door JosCM, 03 aug 2016 20:21 Link

Dat het verdampen van benzine een koelende functie heeft is maar een te verwaarlozen fractie :
De verdampingswarmte van benzine is 271 kJ /ltr.
De verbrandingswarmte is 33,46 MJ /ltr.

Stel dat de koeling van de motor 50% van de verbrandingswarmte af moet voeren dan is dat 16730 kJ. De verdampingswarmte van die liter benzine is dan dus 1,6 %

Door een arm mengsel krijg je een hogere verbrandingstemperatuur en
de motor heeft veel gepingeld. Daardoor is de zuigerschade ontstaan.
____
Mini 1000 Jet Black 1988 ( met 1275 ) Droppie
Mini 1275 Rood/zwart 1991 (carb)
MINI Countryman Cooper, Cosmic Blue, steptronic
It's my Mini & I ♥ it
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 03 aug 2016 20:51 Link

Helemaal goed Jos, daar heb ik nog niet aan gedacht en als ik verder kijk op internet ziet het er precies zo uit als in mijn geval. Dus goede gasnaald kopen en zuigers vervangen en hij kan weer de weg op?
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Daan, 09 aug 2016 11:13 Link

Nou, misschien is het verdampingswarmte van mengsel in verhouding met de verbrandingswarmte klein. Toch is het significant. Kijk maar eens naar ingepitte of verbrandde kleppen. Dat zijn praktisch altijd de uitlaatkleppen omdat de inlaatkleppen gekoeld worden door het mengsel.

Ik heb met brommers ook warmlopers (beschadigde cilinders)gehad door te kleine sproeiers...
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door JosCM, 09 aug 2016 20:03 Link

Het lijkt me vrij logisch dat de uitlaatkleppen heter zijn dan de inlaatkleppen.
;) :x
____
Mini 1000 Jet Black 1988 ( met 1275 ) Droppie
Mini 1275 Rood/zwart 1991 (carb)
MINI Countryman Cooper, Cosmic Blue, steptronic
It's my Mini & I ♥ it
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port