Olie spuit uit carterontluchting

Re: Olie spuit uit carterontluchting

Door TorqueR11, 26 sep 2016 17:09 Link

Zo na vakantie en tijdgebrek heb ik de motor uit elkaar.
In cilinder 2 zitten verticale krassen die niet te herleiden zijn als ik naar de zuiger kijk die is op het 'raakvlak' niet beschadigd. Ook de veren ervan niet.
In cilinder 4 zit een horizontaal krasje dat ik denk ik heb veroorzaakt heb met draaien om de zuigers eruit te krijgen.
Verder zijn de kleppen en de kant van de kop onbeschadigd.
Alle zuigerveren van alle zuigers zijn nog intact.

Foto's
Zuiger 4: http://imgur.com/NoRDFnO
Zuiger 2: http://imgur.com/8szqAmu
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door JosCM, 26 sep 2016 19:05 Link

Zo op het eerste gezicht glimmen de wanden teveel. Je hebt dus ook 'glazing' :
Verbrande olieresten die in de dalen van de cilinderwand zitten. Een gevolg van te hete olie / cilinderwand.
Het oppervlak zou er nog mat uit moeten zien na zo weinig kilometers.
____
Mini 1000 Jet Black 1988 ( met 1275 ) Droppie
Mini 1275 Rood/zwart 1991 (carb)
MINI Countryman Cooper, Cosmic Blue, steptronic
It's my Mini & I ♥ it
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 26 sep 2016 19:08 Link

In alle cilinders zitten ook nog de kruis groeven van het honen. Dus de wanden zijn niet volledig glazig. Wat is het nadeel van glazig?

Zijn deze krassen uit de foto's trouwens te veel of zijn deze prima om mee door te rijden?
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door JosCM, 26 sep 2016 19:50 Link

Als de wanden teveel glazing hebben, kunnen de zuigerveren (en de zuigers) niet goed afdichten en hun warmte overdragen aan de cilinderwand.
Elk krasje is te veel. Ze zullen dus weer opnieuw gehoond moeten worden.

Ze horen eruit te zien als het onderste gedeelte (mat)
____
Mini 1000 Jet Black 1988 ( met 1275 ) Droppie
Mini 1275 Rood/zwart 1991 (carb)
MINI Countryman Cooper, Cosmic Blue, steptronic
It's my Mini & I ♥ it
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 12 okt 2016 19:45 Link

Zo. Ik heb toch maar het blok nog gehoond. En nu heb ik men blok weer aan de praat, maar op hoeveel graden (zonder vacuum) moet de verdeler? Tis een 65DM4.

De motor loopt nu weer goed, geen rare geluiden en geen overhitting. Ook pakt ie met de nieuwe naald beter op op hoge toeren.

Eentje zei er 20 graden starten, klinkt lekker maar als ik de graden verminder dan loopt ie "slechter" (langzamer) en als ik de graden vermeerder dan loopt ie "beter" (sneller). Dus wat is beter?
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Carlo, 13 okt 2016 20:53 Link

Als je 'm vroeger zet loopt ie beter, dat klopt daarom zit er ook vaccuum vervroeging op. ;)

Dat op tijd zetten met vaccuum los is om de ontsteking op tijd te zetten volgens de spec's. Nu is dat bij jouw blok niet meer van toepassing (geen standaard blok) en zal je het zelf uit moeten zoeken.

Nu heb ik wel eens ergens gezien dat max. vervroeging voor een A-series 36graden is als ik het goed heb en dat al bij 5000toeren ofzo.
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Door streetscreamer, 04 nov 2016 20:42 Link

Hi Torque, Carlo heeft je al een beetje op weg geholpen, maar ik denk dat ik ook nog wat ervaring kan delen met je, hopelijk heb je er wat aan.

Bij bog-standard motoren die een tamme nokkenas hebben en geen hoge compressie is de maximale vervroeging (mechanisch) hoger dan bij een motor met hogere compressie en wat vlottere nokkenas en 1.5 rockers. Op zich is een 266 cam nog niet eens zo heftig voor een 1293cc motor, toch verstandig even te zoeken naar wat een motor als bijvoorbeeld een MG Metro als maximale vervroeging had. Die had eeen nokkenas met bijne dezelfde waarden.
De genoemde 36 graden is echt wel veel en je kan beter vanaf de voorzichtige kant zoeken naar waar je motor het best loopt. Ik zou beginnen met max 30 graden bij 5000 rpm. Als die is ingesteld, check dan eens wat je vervroeging is bij stationair toerental. Afhankelijk van de staat van je verdeler kan dat nogal verrassend zijn. Als deze heel hoog is (15 - 20 graden) heb je kans dat de centrifugaal vervroeging is uitgewoond of de veertjes moe. Dan ben je al een deel van de werking kwijt.
Even ervan uitgaande dat de verdeler nieuw is zonder slijtage, dan verwacht ik dat een 10 tot 14 graden bij verhoogd stationair toerental juist is. De verbrandingskamer van de a series motor is erg ouderwets en niet echt ongevoelig voor pingelen. Dat is belangrijk om te weten. De laagtoerige pingel kan je best met blote oor waarnemen. Deze kan bij teveel vervroeging rond de 2000 toeren bij volgas makkelijk opgewekt worden. Hou dat toerental als check. Ergens tussen de 18 en 20 graden is meestal ok. Let op dit is allemaal zonder vacuum vervroeging aangesloten. Deze heeft alleen maar werking bij deellast. Een armer mengsel bij deellast ontbrandt langzamer dan een rijk mengsel en het rijdt daarom efficienter bij deelllast als de ontsteking wat vroeger staat.

Succes!
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door TorqueR11, 06 nov 2016 17:29 Link

Kijk dikke mooie feedback en advies van beiden. Thanks.

Ik heb ten eerste nog 1 foutje gemaakt met afstellen, namelijk de vacuumaansluiting op de carburateur afdoppen. Theo hielp mij met afstellen en gaf aan dat dit moest, logisch. Ook zei hij dat de motor vooral gewoon lekker moet lopen en dat de cijfertjes richtlijnen zijn. Daar hield ik me te veel aan.

Ik heb geen toerenteller dus ik heb de voorwielen gelicht en hem in de eerste versnelling, 35/40 kmh laten lopen. Dat is volgensmij rond de 5000 rpm. Dan ongeveer op de kam 30 graden gesteld (want de kam gaat maar tot 20). Hierop loopt de motor lekker vloeiend en geen rarigheden. Daarna voor de nacheck naar ongeveer 2000 rpm en dan staat ie net wat verder dan 20 graden, zeg 22. Dit alles met de door winSU voorgeschreven BBA naald op een bijna rijkst mengsel (zie plaatje in een vorig plaatje).

Kan ik hem beter nog een tikkie later zetten? Dus dat ie wel 20 wordt op 2000 rpm?
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door ettore bugatti, 06 nov 2016 20:07 Link

Dat is nog steeds een hoop giswerk, met draaiende wielen. Je kan er zomaar 500 toeren naast zitten

Je kan van die tachometer apps downloaden op je telefoon. Dat moet een beter beeld van je toerental geven.
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door TorqueR11, 06 nov 2016 20:16 Link

Oe echt, sjeuzus wat een tecnologie he xD.
Morgen ff proberen.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 07 nov 2016 19:24 Link

Nou ik heb 6 of 7 apps geprobeerd waaronder een magnetische, 2 op geluid en een andere op strobo, maar 3 vd 6/7 waren niet compatible met mijn telefoon en de andere waren onbetrouwbaar of gewoon onjuist ...

Maar ach ik heb hem afgesteld op gehoor, gevoel en met de snelheidsmeter. En loopt nu op een BBA naald en zelfs met de oude naald, de BDK. En op een armere afstelling, zoals het volgens afstelprocedure hoort.

Maar de timing blijft onbetrouwbaar. Volgens streetscreamer moet de timing dus in de buurt van de 30 staan op 5000 RPM en 18-20 op 2000 RPM, zoals bij een MG Metro die een vergelijkbare setup heeft. Dan wil ie wel lopen maar niet starten.

Dus ik heb hem nu verder gedraaid dan 30 graden tot ie net start en fatsoenlijk stopt zonder nadieselen. Hij loopt dan rond de 22-24 op 2000 RPM. Maar of ie nu fout of goed staat blijft een raadsel, omdat ik de RPM niet precies kan meten.
Als ik de verdeler 1 mm terug draai start ie niet meer.

Maar deze afstelling is in ieder geval beter dan voor het in de soep lopen van de zuigers, toen wilde hij alleen maar starten en lopen met een BCE naald op rijkste mengsel en die was veel te arm in hoge toeren, wat tot pingelen leed. Wat ook betekend dat de timing sinds het loshalen ervan vanwege de kromme spie 1 tandje verkeerd stond.

Dus deze hele toestand was een combinatie van verkeerde stand van de timing en BCE naald die te arm was op hoge toeren.

Ik heb tot nu nog maar een paar keer heen en weer gereden en hij pakt veel beter op dan tijdens de 1000 km voor ik men zuigers in de soep heb gereden.

De timing staat in ieder geval in de buurt van goed en verbrande zuigers zullen er ook niet in zitten. Ivm dat de BDK naald rijk is op hoge toeren t.o.v. BBA naald die volgens WinSU het meest efficient is.

Nu nog een rollerbanksessie voor fatsoenlijk afstellen.

Komt goed.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 13 nov 2016 21:51 Link

Vandaag heb ik 74 km zonder problemen gereden! alleen in hoge toeren wil ie nog wat bokken, maar zou dat kunnen komen door de BDK naald ipv BBA? die is rijker in hogere toeren.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port