Algemeen klassement

Re: Algemeen klassement

Door RHR, 28 nov 2014 15:38 Link

Ik realizeer mij nu, met de input van Natasha, dat naast een overall kampioenschap ook regiokampioenschappen een mogelijkheid zijn. Bijvoorbeeld:
West: pipu liflaf zeelandrit en doda
Oost: dauwrit, kersenrit, achterhoekrit en slimgerrit
Zuid: winterrit, zomerrit, mlr en smokkelrit.

Eventueel kan 1 rit tellen voor meerdere regioklassementen.

Hierbij moet je alleen voorkomen dat iemand alle 4 de kampioenschappen tegelijk kan winnen, bijvoorbeeld door teams die meedoen voor het overall klassement niet te laten deelnemen aan de regioklassementen.
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S

Door Gitty, 11 dec 2014 05:08 Link

Ik voel er ook wel wat voor om de klassementen te splitsen in een klassement voor ervaren rijders en een klassement voor minder ervaren rijders. De runners-up is daar in principe voor bedoeld, maar het is al regelmatig voorgekomen dat iemand die al jarenlang ritten rijdt lid wordt en daardoor ineens eerste wordt in de runners-up. Dit probleem blijf je echter ook houden als je de klassementen splitst op basis van een bv top 20 klassering in het algemeen klassement.

Ik vind het wel belangrijk om per individu mee te kunnen tellen voor een klassement. Ik rijd met verschillende personen. Als het zo zou zijn dat ik per rit moet kiezen wie de punten krijgt (ik of mijn bijrijder) wil dat zeggen dat ik nooit meer kans maak om op een redelijke plaats in een van de klassementen te eindigen.
Nadeel blijft dan natuurlijk wel dat twee mensen die alle ritten samen rijden en beiden lid zijn altijd een gedeelde plek in het klassement hebben. Misschien moet daarvoor ingesteld worden dat ze tenminste 1 rit met een andere bijrijder moeten rijden en anders gezien worden als 1 klassering ;-)
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door RHR, 11 dec 2014 10:28 Link

Ik denk dat iedereen zelf, of in goed overleg met de sportcommmissie, kan kiezen in welk klassement hij/zij zal deelnemen. Er moet alleen over worden nagedacht hoe deze informatie wordt verkregen en vastgelegd.

Het grootste minpunt van de huidige runner up klasse vind ik dat als je na 3 jaar passief lid opeens met 0 ervaring ritten gaat rijden en dan toch geen runner up deelnemer bent omdat je al 3 jaar lid bent. Dat is niet echt een aanmoediging om vaker deel te nemen.

Ik vind rittensport een teamsport, dus moet je ook teams waarderen en geen individuen. Speciaal voor die paar equippes waar de samenstelling regelmatig wisselt, heb ik het begrip team wat ruimer gedefinieerd dan 1 bestuurder en 1 navigator. In mijn voorstel moet jij als regelmatige wisselaar inderdaad kiezen voor welk team je een rit gaat rijden. Ik denk dat die keuze in de praktijk niet zo heel complex is. Bij de laatste achterhoekrit is het logischer dat gezien de stand in het klassement Pim aansluit bij Team Gitty dan andersom.

Jouw voorstel vind ik ook niet slecht, maar als bv mijn navi 1x ziek is of andere verplichtingen heeft, aan het eind niet in het zonnetje wordt gezet. Dat werkt ook niet echt stimulerend, dan beloon ik liever jouw 5 teamgenoten voor ieder 2x deelnemen (kost wel wat maar goed).
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S

Door Minimaatje, 11 dec 2014 11:38 Link

Ik dacht dat we nog steeds een A Lid en een B Lidmaatschap Hadden
In het verleden was het zo Dat het A Lid Contributie Betaalde en het Clubblad ontving en mee kon strijden aan de verschillende kampioenschappen
B lidmaatschap was bestemd voor de Bijrijders van het A lid
Deze betaalde minder Contributie Kreeg geen Clubblad maar deed wel mee voor de kampioenschappen
Een A lid kon alleen maar met een Mini deelnemen aan een rit voor het alg Klassement en dan punten verkrijgen Reed men met een niet Mini Omdat de Mini kapot was of de nieuwe nog niet geleverd was kon men alleen voor het dag klassement rijden

Wat betreft de Runners Up Beker
Is het een idee dat men de eerste 3 Kalender jaren dat men lid is in de runners up cup rijdt
Daarna dan meestrijd voor het alg klassement
Je na het 1e jaar de keuze heb om toch voor het alg klassement te gaan rijden ipv de runners up cup
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door racemini.nl, 11 dec 2014 13:02 Link

Volgens mij is er in de Rittensport een apart klassement voor rijder en bijrijder.

Kan zo snel het reglement niet terug vinden, maar staat zeker op internet ;)

Van runner up kun je misschien ook via een puntentelling doen of klassering na 1 jaar.
Bij winst van runner up jaar ?? automatisch over naar volgende groep.
Elke klassering punten voor runner up. Is je behaalde punten bv boven de 25 (in 1, 2 of 3 jaar) het volgende jaar automatisch naar andere groep(voor het volgende jaar).
Max 3 jaar kans op runner up. Daarna in volgende groep. Runner up is vanaf het moment dat je voor het eerst mee hebt gedaan aan een rit. Rij je daarna 2/3 jaar niet heb je pech en kom je niet meer in aanmerking voor Runner up Cup.

Ongeacht A of B lid.

Regiokampioenschappen super. Kom je uit andere regio rij je wel voor dag klassement maar niet voor regio kampioenschap waar op dat moment gereden wordt. Tis simpel. Dat gebeurd ook nu voor rijders die met een niet mini meerijden.

Het ziet er uit dat de STV titel er niet meer komt en dus een stuurtje overblijft. Wat gaat hiermee gebeuren?
Wat gaat er gebeuren met het STV kampioenschap?

Groeten Roald.
____
1968: MK II 850 FIA mini in wording

Jouw sportfotograaf \:)/
https://roaldrakers.smugmug.com/

https://www.facebook.com/groups/172287792815325/
Cooper S
Cooper S

Door RHR, 11 dec 2014 13:24 Link

Apart klassement voor navi en bestuurder is ook een optie en wordt inderdaad bij de NRF toegepast. Aangezien het een teamsport is blijf ik dat vreemd vinden. Bovendien wisselen mijn navi en ik nog wel eens van plaats. NRF hanteert daarnaast ook nog een apart klassement voor routebeschrijven en voor kaartlezen. De mogelijkheden zijn eindeloos...

Jouw promotiesuggestie is volgens mij grotendeels hetzelfde als die van mij.

STV stuurtje: geen idee. Ik vind het een leuk klassement met te weinig deelnemers. Zijn er mogelijkheden om het uit te breiden naar een 'raceklassement' door bv reeds bestaande evenementen waar Mini's aan meedoen op Zandvoort, Assen, Zolder, Nurburg en Francorchamps mee te laten tellen? Er zijn leden met interesse in racen met Mini's, de mscn zou deze met een klassement bij elkaar kunnen brengen zodat ze kennis en ervaring makkelijker kunnen uitwisselen.

De regel dat je met een niet Mini geen punten verzamelt voor het klassement is volgens mij geschrapt (je krijgt dus wel punten). Moet ook naar mijn mening worden teruggedraaid, we zijn tenslotte een Miniclub, het rijdend houden van het ding is onderdeel van de competitie. En ja, MINI rijders hebben daarbij een voordeel.
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S

Door Minimaatje, 11 dec 2014 13:55 Link

Bedenk wel dat het Club Kampioenschap en klassementen van de Mini Seven Club NIET kan vergelijken met de officiële Rittensport van de KNAF en dat de club ook Niet de pretenties moet hebben om dit op die manier in te voeren Dan moeten leden die dit willen zich maar opgeven bij een bij de KNAF aangesloten club aanmelden Het moet een gezelligheid ritten blijven Niet met na afloop urenlange discussies over bepaalde controle posten Het is de bedoeling dat de einduitslag over 2014 wel in 2015 bekend is en niet jaren later door protesten pas in 2017 bekend gemaakt kan worden
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door racemini.nl, 11 dec 2014 14:24 Link

Dat heb ik ook niet benoemd om ook maar iets met de KNAF te doen. Ging er even om dat voor rijders en bijrijders een apart kampioenschap mogelijkheid is/zou kunnen zijn.

Dat de ritten van de MSCN anders zijn dan van de KNAF weet ik zelf uit ervaring wel en ook niet te vergelijken.

Wel kunnen de ritten voor sommigen een opstap zijn naar de Rittensport bij de KNAF, of andere rit evenementen.

Ben ook van mening dat uitslag gewoon binnen een uur bekend moet zijn.

Er wordt ook gevraagd om tips of andere denkwijzes, niet of we KNAF NRF reglement aan moeten houden Mininmaatje ;)
____
1968: MK II 850 FIA mini in wording

Jouw sportfotograaf \:)/
https://roaldrakers.smugmug.com/

https://www.facebook.com/groups/172287792815325/
Cooper S
Cooper S

Door RHR, 11 dec 2014 14:42 Link

Inderdaad, deze discussie gaat over de opzet, niet over invulling en uitvoering. Denk dat we het er allemaal over eens zijn dat een 'protestprocedure' niet langer dan 15 minuten in beslag mag nemen.
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S

Door marcel74, 17 dec 2014 17:18 Link

RHR schreef:Hoera, ik heb mijn 3 uitzetterspunten erbij :D
Hoi, ik vind dat rit-uitzetters wel wat meer bonuspunten mogen krijgen dan dat.

Ik vind het te gek voor woorden dat de bestuursleden worden uitgesloten van deelname aan het klassement. Dat is toch nergens voor nodig?

RHR schreef: .... voor meerijden met een niet Mini moet betekenen dat je geen punten voor het kampioenschap moet krijgen, vind ik.
ik vind dat er dit alleen moet gelden als je Mini defect is, en maximaal 1x per jaar voor de punten een vrijstelling. Meer dan 1x per jaar nog steeds welkom maar geen punten.

RHR schreef: Eigenlijk moeten de clubkampioenschappen helemaal op de schop en moet er een apart klassement komen voor gevorderden en een apart klassement voor de rest (onafhankelijk van de aanmelddatum als lid). Dat zou voor iedereen leuker zijn, mn de beginnende en minder fanatieke puzzelaars. ...
Ik ben een groot voorstander van de scheiding tussen geavanceerd en beginner. Dat kan je niet doen op basis van aantal jaren lidmaatschap, want ik ben het levende bewijs dat jarenlang meedoen met puzzelen me niet hoger in het klassement brengt.
De top 3 of top-5 van het beginnersklassement dient dan wel in de gevorderden klasse mee te doen bij de volgende rit.

Wat ik persoonlijk heeeeeel graag zou zien, is dat het valsspelen uitgesloten wordt door in het routeboek op te nemen dat je de gevonden letters altijd GELIJK op moet schrijven op je antwoordenvel. Alle top-10 rijders schrijven het altijd eerst op een kladje om er nog eens 10 minuten over na te denken. Dat terwijl ze dus niet de route opschrijven die ze werkelijk gereden hebben. Dat heet valsspelen.
____
Groeten,
Marcel
1990 Mini 1000
2005 new mini cabrio
Stage 3
Stage 3

Door RHR, 17 dec 2014 20:33 Link

Hallo Marcel, bedankt voor je mening, hier een aantal korte reacties:

Mini kapot: als je in een jaar alle ritten rijdt, worden aan het eind de 3 minste resultaten weggestreept. Dit is omdat je niet iedereen in een jaar naar alle ritten kan komen om verschillende redenen: ziek, verplichtingen, Mini kapot etc. In jouw vrijstellingsregeling is dus op deze manier al voorzien.

Geen punten voor bestuursleden: het bestuur moet zorgen dat de ritten uitgezet onder mscn vlag van een voldoen aan de (kwaliteits)eisen van de mscn. Hiertoe bespreekt het bestuur (als het goed is) ritten en soms specifieke situaties. Hierdoor hebben bestuursleden meer kennis dan gewone leden, hetgeen dus niet eerlijk is en zij dus worden uitgesloten van het klassement. In het verleden zijn hier echt een keer problemen mee geweest, het is beter dit soort vervelende situaties te voorkomen.

Valsspelen van geavanceerde rijders: de ritten van de mscn zijn van relatief laag nivo en dat is prima. Bij een hoger nivo heb je een strakkere tijdslimiet en dus niet de tijd om verschillende routes te overwegen en langer na te denken over de juiste keuze. Is gebruik maken van die tijd die je bij de mscn krijgt valsspelen? Nee. Het is de bedoelin om de juiste route te construeren binnen de gegeven tijd, niet om in 1x de juiste route te construeren, dan moet je op een hoger nivo gaan rijden waar je minder tijd krijgt. Volgensde keer dus een kladblaadje meenemen, misschien dat je dan wel hoger eindigt.
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S

Door marcel74, 18 dec 2014 09:22 Link

Dank voor je uitleg. Eens met de redeneringen betreffende de kapotte mini en de bestuurs-regeling. Had inderdaad niet gerealiseerd dat de slechte resultaten geschrapt worden. Stom van mij. Ik hoop dat bestuursleden die tevoren niks van de route horen, toch nog punten mogen scoren.

Ik ben het oneens met je redenatie over het niet opschrijven van routecontroles. Je komt op een punt en moet kiezen, wel of niet rechtsaf. Dan moet je gewoon kiezen en niet meer terugkijken. De letters zijn alleen maar om te controleren welke route je precies werkelijk gekozen hebt. Als je rechtsaf kiest moet je gewoon eerlijk zijn en die letter opschrijven. Dan wordt de boel een stuk eerlijker Ik weiger mee te doen met het in mijn ogen "valsspelen". (En ik snap ook wel dat het niet echt controleerbaar is maar we zijn allemaal volwassen en kennen het begrip fair play)

Ik waardeer dat er ehier en echte discussie is waarbij meningen gehoord worden :)
____
Groeten,
Marcel
1990 Mini 1000
2005 new mini cabrio
Stage 3
Stage 3

Door RHR, 18 dec 2014 09:59 Link

Door alleen stempelposten te gebruiken beperk je dit al enigszins, dat is een keuze die de uitzetter kan maken. Bij de sLingerrit heb ik dat afgelopen jaar op 1 plek toegepast en dat werkte goed, de voorzitter kan daarover meepraten :+)
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S

Door (b)engeltje, 18 dec 2014 10:54 Link

Bij de Liflaf hebben we meerdere systemen. Aan het einde van een systeem hoor je een stempel te zetten. Voor ons als uitzetter is dat de controle dat iemand ook een traject heeft afgelegd, maar daarnaast is het natuurlijk ook de zekerheid dat er iemand niet zomaar wijzigt op zijn controlekaart. Als je een rit zonder stempel rijdt, dan bestaat er altijd de kans dat mensen tot het laatste moment wachten met opschrijven van de controles. Dit is voor iedere uitzetter een keuze.

De voorkennis van het bestuur wordt wel tot het minimum beperkt. Ik laat de Liflaf toevallig narijden door de voorzitter en redactrice. Die hebben tot ongeveer 1-2 weken voor het narijden geheel geen kennis van de rit, de systemen of wat dan ook.

Het doorgeven van deze kennis aan de andere bestuursleden is wel mogelijk, maar zeker niet de regel. Zoals al aangegeven wordt er tijdens de vergaderingen wel besproken wat er fout is gegaan bij een rit, maar dan alleen de organisatorische kant van de rit. Een rit wordt zeker niet geheel inhoudelijk besproken. Daar is gewoon geen tijd voor.

Dat er een splitsing in het klassement plaats kan vinden is op zich geen probleem. Het grootste probleem is het inschalen van de deelnemers. Ik heb tot dit jaar heel wat ritten gereden. Dat zou voor mij betekenen dat ik dit jaar in het A-klassement hoor.
Dit jaar heb ik echter bijna niet gereden. Ik zou dus in het A-klassment komen, maar daar niet thuis horen, omdat mijn resultaten en deelnemingen daar niet voldoende voor zijn. Wat ik volgend jaar doe weet ik nog niet. Er is dus voor volgend jaar ook nog helemaal niet te bepalen welk klassement ik zou horen. A of B.

Het rijden in teams is niet realistisch. Ik heb jaren gereden met een vaste navi. Helaas is aan onze samenwerking een einde gekomen door haar verhuizing en afstuderen. Hierdoor probeer ik dus elke rit die ik rij een navi te vinden. Voor mij is het samenstellen van een team dus niet te doen.

Groeten, Bram
____
1999 Blauwe Forty voor de deur.
1989-er mijn eigenste mini. In ruste, te wachten op renovatie.

Voormalig bekend als jm_schel
Afbeelding
Babbeltje
Babbeltje

Door RHR, 18 dec 2014 11:48 Link

Ik vind de (mogelijke) voorkennis van het bestuur niet het belangrijkste punt, maar hier een voorbeeld: In het reglement van een routebeschrijving staat doorgaans dat teksten op 1 vast object dienen te staan. Voor mij betekent dat dat alle letter aan hetzelfde object bevestigt dienen te zijn, dus 1 gevel of 1 houten plank etc. Bij de laatste zomeravondrit was er een tekst bestaande uit losse letters bevestigt aan 1 houten plank. Volgens de uitzetter, toevallig ook bestuurslid, was dit niet 1 object. Blijkbaar is er dus een verschil tussen mijn interpretatie van 1 object en die van het bestuur/sportcommissie. Ik zou bij de volgende rit niet weten welke kant ik op moet rijden in zo'n situatie. Een bestuurslid wel, want die weet wat zij hebben gedefinieerd als 1 object. Dát is voorkennis. Als dit soort discussies niet plaatsvinden binnen de sportcommissie/bestuur is dat niet best, dan regeert de willekeur van alle uitzetters.

Bram, jij hoort bij de A rijders, al is het maar als klassementsvulling omdat je niet alle ritten rijdt. Het B-klassement is echt voor de mensen die zich nog moeten bewijzen, wat mij betreft kun je niet degraderen van A naar B tenzij je een heel goede reden hebt.

Bij de sLingerrit is helemaal niemand van het bestuur/sportcommissie bij de voorbereiding betrokken geweest. Wél is de rit achteraf uitgebreid geevalueerd met het bestuur. Achteraf bleek dat zowel voor bestuur als uitzetter niet te werken. Dit jaar zal dat dan ook anders zijn.
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S