Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Avatar gebruiker

Re: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Door Eelke, 21 nov 2008 13:18 Link


OK, eigenlijk off-topic, "but I'll humour you". Waar jouw 565 PK vandaan komt snap ik niet. Uitgaande van jouw gewichten en een vroege Cooper S met 163 PK (ik vermoed dat het daarover ging, destijds):

PK-gewichtsverhouding Cooper S: 163/1115 = 0,146 PK/KG
Vermogen nodig om dezelfde verhouding te krijgen in een Cooper van 1050KG: 0,146 x 1050 = 153PK
35PK is het verschil tussen mijn "iets van" 150 PK (blijkt 153 te zijn) en de standaard 115 PK die voor een Cooper staat.

Om het nog enigszins terug on-topic te krijgen, als je die berekening herhaald voor de motor die Winfried had (170PK, dacht ik..?) dan kom je uit op 160PK voor de Cooper en dat is toch wel heel erg stevig voor de gebruikelijke chipjes en uitlaatspruitstukken. Dan moet je waarschijnlijk eraan gaan denken om een turbo te gaan plaatsen en dan kun je je heel erg gaan afvragen wat kosten-effectiever is :) (Bovendien doe je je gewichtsvoordeel dan weer geweld aan).

Bovendien wordt hier gemakshalve het koppel even buiten beschouwing gelaten.

Absoluut. Zoals Winfried ook zegt, een [mechanisch] geblazen motor heeft veel koppel onderin. Ook al peuter je er misschien "genoeg" vermogen uit, dan zal het koppel inderdaad een totaal andere karakteristiek hebben. En koppel onderin is nou net waar je de blits mee kunt maken bij het stoplicht :)
Laatst bijgewerkt door Eelke op 02 dec 2008 09:44, in totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aanvulling, geblazen kan ook turbo betekenen maar het ging om compressor
____
Eelke Blok, You've just been Blok'ed
Ex-webmaster, achter de schermen bied ik wel eens een helpende hand.
1991 Cooper 1300 Diamond White (gerestaureerd)
"Small cars need big attitudes" -- EB
Volg mij op twitter
You've just been Blok'ed
You've just been Blok'ed
Woonplaats: Zeist

Avatar gebruiker

Re: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Door winfried, 21 nov 2008 21:43 Link


Ja ik weet dat de laatste pk's moeilijk te verkrijgen zijn.
ik heb er alle een mooie RVS JGW uitlaat onder zitten en dat merk je al.

en inderdaad onderin doet de Cooper zo weinig.
dat wil ik eruit hebben.
daar komt bij dat ik de cooper helemaal niet kwijt wil.
ook was het voor mij een gedachte om een gewone Cooper look te behouden en alleen de S kwaliteit in te wouwen.

als de motor verkocht is {staat reeds te koop} ga ik een beter uitlaatspruitstuk met catalisator kopen.
maar daarna zit de computer weer in de weg
dua dan ga ik haar laten chippen of zo.

dus weet iemand een goeie betrouwbare

misschien kan ik daarna brandstofdruk verhogen en andere injectoren erin zetten.
maar dat doe ik allen als ik een goede afspraak kan maken met de tuner.

groet Winfried.
____
Da is (zo is dat)
ik blijf een positieve Brabo
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Hoogland

Avatar gebruiker

Re: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Door marcel74, 22 nov 2008 10:51 Link


rekensom was 35/65 * 1050kg = 565 pk

Echter
Je kunt niet het pk/kg verschil tussen twee auto's projecteren op het totale gewicht van een auto. Dat is wel leuk , die 565 pk waarde maar het betekent niets.
Want het vermogen van een auto stijgt niet evenredig met het gewicht.


Als je het hebt over tuning van een Cooper-motor. 115pk = standaard, 125pk is gemakkelijk haalbaar en als je echt ver gaat met tuning zal je de 135~140 pk vast ook kunnen halen. Dan is de "koek toch wel op".

Een upgrade naar een S motor moet mogelijk zijn. Let er wel op dat er dan van alles niet meer past. De motorkap van een S is al anders van vorm (boller) dan een Cooper. Accu is wel te verplaatsen. Versnellingsbak heb je veel voordeel van een 6-bak ipv een 5-bak dus dat is je ultieme winst. Of het past daarentegen :?
Vanwege de pasvorm en de hoeveelheid werk is het dan niet meer rendabel om verder te gaan, tenzij dat je het "gewoon omdat het kan" principe volgt en het als een uitdaging ziet. Ik ben benieuwd d:)b

Dan nog een opmerking van Winfried over dat de Cooper onderin zo weinig doet. Dit is vooral een softwarematig probleem en eenvoudige chiptuning kan je hierin al verder helpen (het is niet weg te nemen, wel te verminderen). Er zit een behoorlijke piek in de standaard koppelkromme die je zo merkt tijdens het optrekken. Als je dit aanpakt, heb je het niet over toename aantal pk's maar over de "drivability" van de auto (geleidelijker koppel). En dat is vooral wat je wilt. ;)
____
Groeten,
Marcel
1990 Mini 1000
2005 new mini cabrio
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Pijnacker

Avatar gebruiker

Re: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Door Eelke, 22 nov 2008 15:22 Link


Ik heb even een nieuw topic geopend over het tunen van de Cooper: viewtopic.php?p=454116#p454116
Laten we het hier zoveel mogelijk houden over het "ombouwen" van Cooper naar Cooper S (voor zover daar nog niet alles over gezegd is, tenminste).
____
Eelke Blok, You've just been Blok'ed
Ex-webmaster, achter de schermen bied ik wel eens een helpende hand.
1991 Cooper 1300 Diamond White (gerestaureerd)
"Small cars need big attitudes" -- EB
Volg mij op twitter
You've just been Blok'ed
You've just been Blok'ed
Woonplaats: Zeist

Avatar gebruiker

Re: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Door jaapio1984, 02 dec 2008 09:12 Link


dan kan je altijd nog hiervoor gaan:
http://www.trickmedia.co.uk/zblog/carsale/index.php

Model: MINI Cooper

Engine: 2-litre i-VTEC from Civic Type S

ZCARS SPEC Garret turbo,

ZCARS bespoke stainless steel exhaust system,

ZCARS bespoke radiator,

Honda fuel injection system with uprated RC Engineering 650cc injectors,

ZCARS CUSTOM intercooler



GEARBOX:

Six speed manual with close ratio gears and Gripper LSD



BRAKES:

Front: Wilwood four pot callipers with vented, grooved and drilled discs and Wilwood brake pads.

Rear: standard single piston callipers with solid discs and uprated brake pads

SUSPENSION: KW coilovers all round

Afbeelding

deze moet het doen met slechts 450 paardjes :P

Jaapio
____
Koos Miniloos.. maar voor hoelang...
Krullebol
Krullebol
Woonplaats: Marum

Avatar gebruiker

Re: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Door Eelke, 02 dec 2008 09:42 Link


Ik zie een gigantische intercooler, dus ook hier zal dat "sleeper" idee van Winfried niet echt stand houden, geloof ik :)
____
Eelke Blok, You've just been Blok'ed
Ex-webmaster, achter de schermen bied ik wel eens een helpende hand.
1991 Cooper 1300 Diamond White (gerestaureerd)
"Small cars need big attitudes" -- EB
Volg mij op twitter
You've just been Blok'ed
You've just been Blok'ed
Woonplaats: Zeist

Avatar gebruiker

Re: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Door winfried, 02 dec 2008 23:29 Link


Hoe ziet deze sleeper eruit met het kappie dicht?? d:)b
____
Da is (zo is dat)
ik blijf een positieve Brabo
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Hoogland

Avatar gebruiker

Re: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Door Eelke, 03 dec 2008 08:23 Link


Als een Cooper S:
Afbeelding
____
Eelke Blok, You've just been Blok'ed
Ex-webmaster, achter de schermen bied ik wel eens een helpende hand.
1991 Cooper 1300 Diamond White (gerestaureerd)
"Small cars need big attitudes" -- EB
Volg mij op twitter
You've just been Blok'ed
You've just been Blok'ed
Woonplaats: Zeist

Avatar gebruiker

Re: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Door winfried, 03 dec 2008 18:59 Link


Die kost vet geld maar is wel een lekkere echte sleeper.

dat kan en zal ik nooit evenaren.
maar ik puzzel gewoon verder.

ik vindt wel een manier {minder :( pk} maar daardoor een betaalbare :D manier om de cooper sneller te maken dan de doorsnee chiptuning.

wordt vervolgd :)

PS weet iemand waar die striping vandaan komt??
____
Da is (zo is dat)
ik blijf een positieve Brabo
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Hoogland

Avatar gebruiker

Re: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Door winfried, 29 jan 2009 00:20 Link


vervolg van mij staat hier

viewtopic.php?f=43&t=39282&start=15
:D
____
Da is (zo is dat)
ik blijf een positieve Brabo
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Hoogland

Avatar gebruiker

Re: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Door winfried, 30 dec 2012 23:26 Link


ik zit alles nog eens een beetje door te lezen.
heb mijn Cooper nog steeds en heb haar gechipt bij Beek.
bijna 145 pk erin en een feest om mee te rijden d:)b
wel voor het chippen een aantal aanpassingen gedaan.
ruim 8 x in de rollenbank geweest om de juiste chip erin te krijgen.
ben helemaal blij want ze gaat als een tijger en klinkt als een klok

:D
____
Da is (zo is dat)
ik blijf een positieve Brabo
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Hoogland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten