Project Street/Circuitracer

Re: Project Street/Circuitracer

Door MuddyMini, 24 okt 2015 20:53 Link

ja die sensoren,
vooral de temp sensor bij je thermostaat is belangrijk.
heb in mijn mini een vtec, maar in de suzuki samurai een swift gti.
als die sensor stuk is geeft het veel problemen, maar of daar de zwarte rook wegkomt..
verder mooi project! d:)b
____
''life is too short to drive a booring car''

Mini1300spi >>------> Mini 1.6 16v V-Tec in progress..
Stage 3
Stage 3

Door Dennis, 26 okt 2015 19:22 Link

Ik gebruik een standalone Adaptronic ecu en daar is zoveel op in te stellen dat je door de bomen het bos bij wijze van spreke niet ziet. We begonnen met nul, nul rook en hij ging mettertijd steeds slechter lopen. Dat betekent dat er ergens iets niet goed gemeten wordt.

In totaal moeten zeg maar een 5-tal sensoren samenwerken, MAP, TPS, Lambda, koelvloeistoftemperatuursensor en de inlaatluchttemperatuursensor.

TPS werkt en is goed afgesteld, de rest moet ik gewoon 1 voor 1 als mogelijke oorzaak van het probleem gaan uitsluiten. Zometeen zijn beide temperatuur sensoren nieuw en de instellingen juist. Als het probleem er dan nog is kan het alleen nog maar de MAP zijn of de Lambda. De MAP sensor is nieuw, maar waarschijnlijk niet goed gecalibreerd. De Lambda werkte ook bij het testen buiten de auto, maar een kabelbreuk is zomaar gebeurd.

Het gaat uiteindelijk wel goedkomen. Ben al blij dat het blok zelf gezond is, want gekocht zonder dat ik het heb horen draaien.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look

Door red baRON, 15 dec 2015 21:48 Link

kwam een look a like tegen

mocht je nog eens velgen een kleurtje willen geven of over een gekleurd imperiaaletje denken :?

http://eurostance.co.uk/wp-content/uplo ... y-spec.jpg
____
to MINI or to mini that's the question nu ik een garage heb!

zie mijn/veel mini foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=IYLRIKT6
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Dennis, 17 dec 2015 08:26 Link

Ik denk dat ik deze suggestie even aan me voorbij laat gaan O:)

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door Dennis, 25 dec 2015 17:12 Link

En dan ben je weer een stuk verder in de tijd en ben je na veel geklooi geen steek opgeschoten. Heel veel dingen gecontroleerd en vervangen, maar starten...nee. Nu besloten eerst een paar stappen terug te gaan.

De gaskleppen gaan er af en er komt weer een standaard inlaatspruitstuk op. De Adaptronic standalone gaat er ook af en ik ga terug naar de standaard gechipte ECU. Als alles weer draait kan ik eventueel later weer in stappen terug. In principe dan eerst de Adaptronic en dan eventueel weer gaskleppen.

Ik heb er wel voor gekozen om i.v.m. het getunede blok wel een grotere gasklep en een opgeboorde MAF sensor te monteren. In het geval van de gasklep eentje van een Nissan. Standaard is 45 mm, de Nissan is 60 mm. Daarvoor moest wel het inlaatspruitstuk aangepast worden.

Ik hoop eigenlijk dat dit dusdanig werkt, dat ik helemaal niet terug hoef naar gaskleppen, maar we gaan het zien.

Dennis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
____
Used Look
Used Look

Door Timmio85, 13 feb 2016 10:08 Link

Goede keuze denk ik Dennis!
____
Pro Motive R1 Project
Stage 3
Stage 3

Door Dennis, 15 feb 2016 12:51 Link

Helaas start hij nog steeds niet. We gaan nog een paar stappen terug. Standaard brandstofrail, standaard gasklep, standaard MAF. Tevens de te grote speling op de rotoras er uit halen. Dan is eigenlijk het enige wat niet standaard is wat invloed kan hebben het blok zelf of een elektrisch probleem.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door MuddyMini, 19 feb 2016 11:22 Link

Jij hebt natuurlijk je suzuki ecu niet , maar wat ik had met mijn samurai gti was dat het motorstoringslampje het niet deed, na veel gezoek bleek de ecu stuk te zijn..
blijven toch vage storingen..
als je je suzuki ecu er weer in hebt kan je natuurlijk ook weer het motorstoringslampje gaan gebruiken :9
____
''life is too short to drive a booring car''

Mini1300spi >>------> Mini 1.6 16v V-Tec in progress..
Stage 3
Stage 3

Door Dennis, 21 feb 2016 18:24 Link

Zo, alles is eigenlijk terug naar standaard. Het enige wat nu nog steeds niet standaard is is het blok zelf. Volgende week alles nog even nalopen en kijken of hij nu wel start.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door Dennis, 20 mrt 2016 20:06 Link

Eindelijk is het dan zover, de boel start en loopt. Het heeft wat moeite gekost en al doende/zoekende kom je elke keer weer ergens achter. Vaak met een "oh ja" idee. Zoals een los kabeltje, oh ja, die is voor de lambda en die was ik nog even vergeten te monteren.

Originele temperatuursensor uit een ander blok gehaald. Daar zat ook nog de motordraadboom aan. Mmmm, die stekker van die sensor zit samen met die van de lambda....Wacht even, zo zit het bij mij niet. Blijk ik een identieke stekker van iets anders op de temperatuursensor te hebben gezet, niet vreemd dat er dan iets niet goed gaat. Oh ja....ja.

Soms ben je letterlijk en figuurlijk de draad wel eens kwijt en ik heb sowieso al een hekel aan draadjes.

Maar goed, we kunnen nu eindelijk echt verder. Blok moet nu nog verder afgesteld, dashboard moet afgemaakt worden en nog een heleboel kleine dingen. Doel is met de auto naar het IMM. We zullen zien.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door Dennis, 29 mrt 2016 17:15 Link

En zo ziet er nu uit onder de motorkap. Er moeten nog alleen nog wat draadjes aangesloten worden en hier en daar vastgetapet worden.

Dennis

Afbeelding
____
Used Look
Used Look

Door streetscreamer, 29 mrt 2016 19:13 Link

Hee Dennis,

Ik ben blij te lezen dat je een stap verder bent gekomen. Een temperatuursensor die niet goed wordt opgenomen in het circuit kan voor vervelende afwijkende interpretaties door de ECU zorgen. Vaak is een onderbroken temperatuursensor gelijk aan -50 graden. Best rijk mengsel dan... Dat sluit aan bij je ervaring dat de motor pas een beetje bleef lopen bij nogal lage brandstofdruk.
Wel vraag ik mij af hoe het nou zat met die Adaptronic (omdat ik er zelf ook van wil leren) : je kon de waardes avn de sensoren inleren. Ik weet in ieder geval dat je dat deed met de TPS (gasklepsensor). Was er ook zoiets mogelijk bij de temperatuursensor (koelvloeistof!)? ..

Nu maar eens rijden met het beest en daarna weer lekker die throttle bodies erop met goede moed!

Succes, Bart
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Dennis, 30 mrt 2016 13:16 Link

Bij de Adaptronic kun je de TPS inleren en ook de MAP, maar de temperatuursensoren niet. Deze hebben zogenaamde ADC waarden, dat is een range van iets van -40°C tot +125°C met elke een stap van 5 of 10°C met elk zijn eigen waarde. Deze voer je dan in in een tabel in de Adaptronic behorende bij die specifieke sensor.

Een fabrikant zoals Bosch, waarvan ik de sensoren heb, vermeldt een deel van deze ADC waarden op hun datasheets. Ik heb op internet de hele range maar daarbij behorende waardes gevonden (stukje huisvlijt van iemand).

Als de temperatuursensor van de koelvloeistof niet is aangesloten krijgt de ECU geen meting en denkt gewoon dat de motor koud is en verrijkt de inspuiting, dat gaat mis als de motor warm wordt, wat dus inderdaad mijn problemen grotendeels verklaart.

Tevens had ik na ombouw naar één gasklep even de lambda vergeten te wisselen en aan te sluiten, wat ook niet echt helpt voor het mengsel O:)

Ik ga gewoon even kijken hoe dit werkt en besluit daarna of ik alsnog naar de gaskleppen ga. Ze zeggen dat het 10 pk scheelt, maar of het blok nu 135 of 145 pk levert, maak me ook niet zo heel veel meer uit.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door Dennis, 11 apr 2016 18:39 Link

Weer een stukje dichter bij het einddoel. Ik denk dat ik alle elektra werkend heb, maar goed het blijft een Mini !

De versnellingsbak lijkt ook naar behoren te werken. Dat was nog een vraagteken, omdat deze nog helemaal uitelkaar is geweest om een sterker Mk1 diff te plaatsen. Tevens in het proces de koppeling ook getest...kleine stukjes voor en achteruit in de garage.

Komend weekend hoop ik zover te zijn om voorzichtig een stukje te gaan rijden. Dat zou dan voor de eerste keer zijn in 4,5 jaar :x |:( :* :|

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door streetscreamer, 11 apr 2016 19:59 Link

super! \:)/ succes ermee!
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis