1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000 AUT

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door RenM Cooper, 18 apr 2015 06:37 Link


Jou blokje is bijna t zelfde als hoe ik m straks terug krijg. Waarom spuit je het blokje niet gelijk ff rood als ik vragen mag. ..
____
Mvg Ruben

"project retro look '89"
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: lopik

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 18 apr 2015 07:06 Link


Eigenlijk uit luiheid en kostenbesparing xD het zwart dat ik heb gebruikt waren nog restjes zegmaar en toevallig heb ik wat rood gevonden, dus misschien ga ik toch ff kwasten.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door RenM Cooper, 18 apr 2015 07:17 Link


Haha ja dat zijn 2 opties natuurlijk. Waar ik mn blok laat boren spuit hij m ook gelijk ff rood en bouwt t draaiende gedeelte in elkaar. Anders weet ik wel dat dat bij mij te lang gaat duren.
____
Mvg Ruben

"project retro look '89"
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: lopik

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 28 mei 2015 17:05 Link


Inmiddels in de afgelopen weken weer wat verder gekomen!, Ik heb het verlichte vliegwiel (1 kg lichter) sport koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd. Ook heb ik de elektronische ontsteking er in gestopt. Maar voor dat ik deze onderdelen allemaal had ben ik eerst nog even begonnen aan het onderhoud aan de ophanging van het voorsubframe, dit was wel nodig xD Remblokken helemaal versleten, veerbollen nogal ingedeukt, een bumpstop was afgebroken en ook een subframemount onder de bestuurderskant. dus... productieve paar daagjes geweest!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TorqueR11 op 28 mei 2015 19:33, in totaal 1 keer bewerkt
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door Theo van den Bogaard, 28 mei 2015 19:26 Link


verfstip op je drukplaat ziet er toch "gewoon" blauw uit? of zie ik het verkeerd?

succes met de opbouw,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 28 mei 2015 19:32 Link


Je hebt gelijk Theo, vergissing van mij. Ik dacht omdat deze gerecommendeerd werd op de site om bij deze koppelingsplaat te nemen, dat de drukgroep ook sport was, maar nee de sport zou een groene stip moeten hebben :9
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 05 jun 2015 15:00 Link


Afgelopen zaterdag ben ik verder gegaan met het afmonteren van het blok, de koperen payen koppakking zit er tussen en de kop en tuimerlaars heb ik gemonteerd, ook de spruitstukken en de motor ligt in de mini!. Ik heb ook de ophanging vastgezet dus de wielen kunnen er ook op. Morgen ga ik verder met de resterende werkzaamheden zoals alles aansluiten, de koeling de kabels de stekkers etc. Ik heb wel een vraagje, weten jullie wat deze code betekent? 8478 COOPER, staat boven de thermostaat gestanst in de kop:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 02 sep 2015 20:11 Link


Na de hele zomer beunen en weinig tijd, heb ik de motor draaiend gekregen, maar dit viel niet mee. Ten eerste liep hij nog niet helemaal honderd, bleek na wat meten dat de nokkenas 2 graden te ver linksom stond. Na een vervangend spietje was dat opgelost, maar hier ging natuurlijk wel twee weken overheen. Daarna reed ik er mee naar huis en bleef het gas onderweg hangen, binnenkant van de gaskabel gesmolten. Dus na wat provisorisch oplossen langs de kant, toch naar huis kunnen rijden met een sponzige gaskabel :9 . Eenmaal thuis wilde ik nog het tikken oplossen van de tuimelaars. Die tikten namelijk tegen het kleppendeksel aan. Omdat ik zelf niet in het bezit ben van een freesbank, heb ik dit van de week pas op school gedaan.

Ondertussen startte ik de motor een keer terwijl ie in zijn 1 stond, wat er voor zorgde dat de 6 boutjes die de "Boss" aan de drukgroep bevestigen los schoten en deels los trilde. Hierdoor kon ik niet meer koppelen en dit euvel duurde ook 2 weken om op te lossen.

Verder moest de mini voor 26 juli gekeurd zijn, maar dit zou sowieso niet lukken omdat ik nog een storing had in mijn knipperlicht en alarmlicht installatie. Dat laatste is reeds opgelost en ik heb daarmee ook meteen een nieuw knoppenpaneeltje gemaakt om van die aftanse britse knoppen af te zijn xD.

Te zien is dat ik de verbreekfunctie van het alarmlicht vervangen heb door een 5 polig relaistje. Daarnaast maakt ie via de kroonstenen, ja kroonstenen een maakverbinding naar de 3 andere gebruikers.

Van links naar rechts zijn de schakelaars: Dimlicht, Stadslicht, Grootlicht/verstralers, Mistlicht, Achterruitverwarming, Alarmlicht. Helemaal links zit nog een gaatje, die is voor de nieuwe chokekabel.

Afbeelding
Afbeelding
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 06 feb 2016 19:56 Link


Dus inmiddels is de mini met nog enigszins slecht lopende motor, zie dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?f=39&t=62315&sid=34386fd0fc6269d9178fc012af42db61,
is naar de keuring geweest in november, daar is ie op 3 dingen na niet door de keuring gekomen. 1. te hoge lichten, 2. voorruitverwarming ontbreekt en 3. rotte dorpels.

Ik dacht met mijn domme hoofd ach die kachel blaast toch alle lucht overal naar toe ipv naar de voorruit, ik sloop die pijpjes naar de voorruit eruit. Maarja natuurlijk is dit apk plichtig :+) .

Foto's over de rotte dorpel zijn hieronder te zien, pas sinds vandaag en gisteren aan begonnen vanwege tijdgebrek en slechtweer. ach, het komt af voor maart hopelijk!! dan kan ik eindelijk na 1,5 jaar weer fatsoenlijk rijden!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 26 jun 2016 19:06 Link


Zo in april is ie gekeurd eindelijk. Sinds wat problemen gehad met afstellen en carterdruk door een domme fout xD. Ik had simpelweg filters op de carterventilatie gedaan. Maar dit zit nu weer terug aangesloten op de carb.

Nu zitten er nieuwe verbreders op en een dakrek met koffer. Ook heb ik nu ook achter Hi-Lo's.
Nieuwe Hella mistlampen zijn de volgende op de mini, net zoals motorkap strepen en checkerd A panelen. Ik ben er een subtiele ratlook van aan het maken. Op de lange termijn wil ik een goede restauratie van de body doen, maar dat is erg duur. Dus voor nu is het gewoon lekker customizen.

Afbeelding
Afbeelding
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 14 nov 2016 12:44 Link


Nu alles weer opgelost is na het voortdurende probleem: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?f=39&t=63127

Heb ik een koude air intake gemaakt en mijn motorkap verhoogd, omdat het kan, gaaf staat en functioneel is! Zo kan de hitte uit de motorruimte en komt er alleen "koude" buitenlucht in de carburateur. Ook ben ik nog vanplan om mijn LCB helemaal in te pakken in van dat isolatie bandmateriaal.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik een oil catch can toegevoegd voor betere ontbranding e.d.

Afbeelding
Afbeelding
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door wim fournier, 14 nov 2016 14:56 Link


Ja, wat frisse lucht; dat is nooit weg. Maar wel het spruitstuk op de verwarming aansluiten dan, want anders loop je gevaar van 'icing' in de carburateurs!
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 14 nov 2016 15:07 Link


Ja, is gedaan! maar in de zomer blijft die kraan dicht natuurlijk :P
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door wim fournier, 14 nov 2016 15:21 Link


Heb je ook gelezen in Vizard zijn boek dat zo'n luchthapper het meeste effect heeft wanneer je de opening aan de raamkant hebt en niet aan de voorkant? Het schijnt zo te zijn dat daar onderaan voor het raam de luchtdruk zo toeneemt op snelheid, dat er een groter verschil ontstaat met het vacuüm in het inlaatspruitstuk.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 14 nov 2016 15:26 Link


Ik heb dat toevallig net geleerd van een kerel in een Facebook groep die in Geldermalsen werkt bij die rollenbank. Hij zegt dat er inderdaad een grote druk komt en dat je die kunt compenseren door een slangetje aan te sluiten tussen de vlotterkamer breather en net onder het luchtfilter in het bakje.

Dit zorgt voor een zelfde druk op de vlotterkamer, wat er voor zorgt dat benzine en lucht met de zelfde druk aangevoerd worden! Wat volkomen logisch is natuurlijk vanwege verschillende snelheden etc.

Dit wist ik nog niet, maar ik was heilig overtuigd dat ik het al goed had gedaan, zonder te weten dat de druk van de luchthapper significant hoog is kennelijk.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast