1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000 AUT

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door iSonic, 14 nov 2016 15:43 Link


TorqueR11 schreef:Afbeelding


Ik vind dit altijd tegenstrijdig. Men zegt altijd als je nieuwe bollen monteert dat de auto hoog staat en dit na enkele maanden weg is. Is dat niet dit verschil?
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Eindhoven

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 14 nov 2016 15:56 Link


Ja ergens heb je wel gelijk, maarcdat is als ze nieuw zijn inderdaad. De bol rechts was 22 jaar oud als ze niet tussendoor vervangen waren. En ik heb in de 5 jaar dat ik op de oude bollen heb gereden wel degelijk een verschil gezien, ook in mate van veren. Ik dacht ze zijn gewoon uitgewerkt moeheid e.d.
Laatst bijgewerkt door TorqueR11 op 14 nov 2016 19:07, in totaal 1 keer bewerkt
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door Theo van den Bogaard, 14 nov 2016 16:41 Link


Die luchthapper zorgt voor een "ram-air" effect ..

"Ram-air systems are used on high-performance vehicles, most often on motorcycles and performance cars. Ram-air was a feature on some cars in the sixties, falling out of favor in the seventies, but recently making a comeback. While ram-air may increase the volumetric efficiency of an engine, they can be difficult to combine with carburetors, which rely on a venturi-engineered pressure drop to draw fuel through the main jet. As the pressurised ram-air may kill this venturi effect, the carburetor will need to be designed to take this into account; or the engine may need fuel-injection.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake"

FWIW,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door wim fournier, 14 nov 2016 17:18 Link


Dit is inderdaad een aspect Theo, maar ik meen dat dit gecompenseerd wordt doordat de ruimte in de beker boven de zuiger de 'buitenluchtdruk' meekrijgt via een kanaaltje wat uitkomt op de flens waar je het luchtfilter op schroeft. Het is bekend, dat wanneer je een 'blinde' pakking monteert die dit gaatje afdicht dat je dan je carb niet goed afgesteld krijgt. Omdat daar veel fouten mee gemaakt werden heeft men de pakkingen later voorzien van een extra gaatje, zodat het niet meer uitmaakte wanneer je die 'achterste voren' aanbracht.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 14 nov 2016 17:22 Link


Maar ipv de zuigende werking te laten werken is het volgens die afstellerd van geldermalsen ook noodzakelijk om druk op de vlotterkamer te zetten
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door wim fournier, 14 nov 2016 18:23 Link


Jazeker; je moet druk-evenwicht krijgen in alle aspecten. Het is principe hetzelfde als bij het gebruik van een turbo die in de carburateur blaast. British Leyland deed dat -bijvoorbeeld- op het laatst met de Metro turbo en ook bij de MG (Montego) 2 ltr turbo.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 14 nov 2016 19:04 Link


Mooi, dat gaatje voor de zuiger is er en dat slangetje tussen de filter en carb ga ik nog toevoegen
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 11 feb 2017 14:12 Link


Jeuwj Hij loopt eindelijk zoals het horen moet, alleen zit er nog een kleine storing in de verdeler. Nieuwe is besteld. De storing is de wobbeling op onderstaande foto.
86 pk en 123nm :9

Afbeelding
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door Theo van den Bogaard, 11 feb 2017 16:29 Link


d:)b

groetjes,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000

Door TorqueR11, 11 feb 2017 18:54 Link


Hier zijn de foto's en een filmpje van de dyno test 8)
Storing is waarneembaar, was wel de beste run.

https://youtu.be/enxVienHvBA: dyno run
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten