Mini 1976 Restauratie project

Avatar gebruiker

Mini 1976 Restauratie project

Door Valuy, 05 nov 2011 00:29 Link


Hello everybody,

Ik zal mij en mijn project voorstellen, onderhand leek het me interessant genoeg om mijn verhaal op het forum te plaatsen en het een beetje bij te houden.

Ook heb ik hier het webalbum met alle foto's:
https://picasaweb.google.com/101925092147681687226/Mini10001976?authuser=0&feat=directlink

Mijn naam is Mathijs en ben 19 jaar oud, wonend in Friesland. De Mini is van 1976.
Sinds 8 jaar is deze mini eigendom (binnen de familie), maar is na enige tijd in een opslag terecht gekomen.
Twee jaar terug besloot ik hem uit de opslag te halen en hem op te knappen voor mijn 18e verjaardag en het willen behalen van mijn rijbewijs.

Op een technische opleiding en een bijbaantje in de technische sector na, maar zonder enige ervaring met het sleutelen aan auto’s ben ik deze uitdaging aangegaan. Tot nu toe is het een leuke en leerzame ervaring.

Op dit moment verkeerd de auto in deze staat:



Afbeelding

Twee jaar geleden uit de opslag gekomen, zag hij er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

De stappen die er tussen hebben gevolgd, zal ik proberen te vertellen. Al zullen de foto’s wel vanzelf spreken.

Na het ophalen en schoonmaken van de auto, was het tijd deze te gaan demonteren.

Motor en etc. er uit…

Afbeelding
Afbeelding

En men houd over, één kale body

Afbeelding

Vanwege het najaar en de winter van dat jaar ben ik eerst begonnen aan de subframes en het motorblok(je) (tsjaa, zo groot zijn ze nou ook alweer niet).
Frames en het motorblok kaal maken, alles bij langs lopen wat aan vervanging toe is, hermonteren en het geheel weer netjes in een beschermende laag zetten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Valuy op 05 nov 2011 00:39, in totaal 1 keer bewerkt
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Friesland

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Valuy, 05 nov 2011 00:36 Link


Motorblok nagekeken en de nodige onderdelen zijn vervangen. Alleen nog spuiten en netjes op orde maken. Het volledige motorblok staat wel in het webalbum, op de foto onder een laagje stof..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De subframes waren een ander verhaal, hiervan heb ik het achter subframe volledig moeten vervangen. Deze was totaal weggerot en niet meer te gebruiken of te herstellen. Het voor subframe verkeerde in goeie staat, mede doordat hij onder het vuil en vettigheid zat. Na het vervangen van de rubbers, stootbalgen en dergelijke zijn ze weer als nooit te voren.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Friesland

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Valuy, 05 nov 2011 00:53 Link


Eenmaal het motorblok, subframes met ophanging klaar, ben ik begonnen aan de carrosserie van de auto.
Deze verkeerde in (naar mijn mening) zeer slechte staat.
Het opknappen en naar eigen wensen maken van de koets, was voor mij de grootste uitdaging.
Ervaring met sleutelen heb ik wel, dus het opknappen van een motorblok en de subframes was geen probleem. Het vervangen en behandelen van plaatwerk is een totaal nieuwe ervaring..

Om te beginnen heb ik de auto naar binnen gedrukt, en dan begint het, het is één en al gaten en een hoop roest… waar te beginnen…?

Dankzij het werk van een vorige hobbyist, is de auto er slechter aan toe dan nodig was geweest, de bodem heeft men al eens een vervangingsdeel in geplaatst.
Maar dan wel zonder de oude bestaande bodem te verwijderen. Zo bestond de bodem uit een sandwich van twee tot drie bodemplaten op elkaar, vocht ertussen en je hebt nog meer rotterij.

De volledige bodem was aan vervanging toe, maar ook:
- De dwarsbalk
- Tunnel
- Dorpels
- Kofferruim
- Wielkasten voor en achter
- Ophangpunten subframes en schokbrekers
- Neus van de auto
- Raamspijlen
- Deurdrempels
- …. Ga zo nog maar even door.

Verdere foto’s staan op het album, (voor de echte liefhebbers van mini, ze kunnen schokkend zijn :p)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om de vorm van de auto te behouden wilde ik het systematisch aanpakken. Voor zover mogelijk, eerst de “sterke en vast liggende” punten van de carrosserie vervangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bodem zat er volledig opnieuw in, hiermee was de grootste sprong gemaakt en zat er eindelijk een beetje tempo in. Bij het aflassen van de bodem was ik namelijk al een 1,5 jaar bezig.

Vervolgens heb ik de carrosserie op z’n zij geplaatst, voor het plaatsen van de dorpels en allerlei andere details. Maar ook het voor subframe kon voor het eerst weer op zijn plaats voor het bepalen van de montagegaten!


Afbeelding
Afbeelding
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Friesland

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Valuy, 05 nov 2011 01:00 Link


Bij het plaatsen van het voor subframe het ik de ‘neus’ er vanaf gehaald, deze was sowieso te rot om te behouden. Wat er voor in de plaats terug moet komen, beginnen enige plannen op te borrelen.
Vervolgens heb ik de auto op zijn dak geplaatst, voor verdere afwerking en het vervangen van het koffer gedeelte en schokbreker-steunen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als tussendoortje ben ik een setje schijfremmen tegengekomen. De auto stond origineel op vier trommels. Deze heb ik aan de voorkant vervangen voor 8,4inch schijven. Het setje heb ik gereviseerd, alleen de schijven zelf moeten nog vervangen of afgedraaid worden, dit komt met de tijd als ze onder de auto worden geplaatst.

Afbeelding
Afbeelding

Vorige week (22 Oktober 2011) was dan eindelijk de bodem zover om de bevestigingsgaten te maken voor het achter subframe, deze montage plaatsen zijn komen te vervallen bij het vervangen van het plaatwerk.
Maar… het ‘even’ plaatsen viel al snel tegen, met de gedachten dat de subframes ook uitgelijnd moeten worden, om later een goed weggedrag te creëren. Hier ben ik nog wel even mee bezig geweest om dit goed voor elkaar te krijgen.


Afbeelding

Tot zover staat de Mini nog altijd in de garage, ik hoop snel meer te kunnen laten horen en het project een beetje up to date te houden.
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Friesland

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Valuy, 07 nov 2011 13:39 Link


Afgelopen weekend weer een stap gemaakt.
De frames zijn inmiddels uitgelijnd. Daarbij gebruik gemaakt van vaste punten op beide frames.
Beide dorpels zitten ook op z'n plaats, daarmee is de bodem kwa laswerk klaar en kan ik verder met de koffer en beide schokbreker-ophangpunten.

Naast de werkzaamheden zijn eindelijk m'n velgjes aangekomen :D 12x6j worstvelgjes met een negatieve offset van ET -7. Hopen dat dit de gewenste uitstraling opleverd.

Een tijdje terug heb ik de neus van de auto verwijderd vanwege de slechte staat. Vlak voor de schokbreker-ophangpunten heb ik deze afgeslepen. Hiervoor heb ik helaas nog niet een oplossing, maar zijn vast veel tips en ideeën voor te krijgen? :)\_
Op het forum word ook wel gesproken over Flipfronts, maar aangezien alle voor- en nadelen zit ik nog in twijfel.

Op na de volgende stap O:)
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Friesland

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Maikel91, 07 nov 2011 21:05 Link


Wat een leuk project om zo te zien, er is veel werk verzet aan de foto's te zien, ga zo door. d:)b

Ik zal er binnenkort ook aan moeten geloven; roest rond de montagepunten van het achter subframe. Kun je mij vertellen hoe je het frame hebt uitgelijnd??
____
Mini 1000E 1989
Afbeelding
MB 240d W123 1980
Afbeelding
Stage 2
Stage 2
Woonplaats: Lelystad

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Valuy, 07 nov 2011 23:47 Link


Net in huis en vandaag weer een mooie slag kunnen maken in de vrije uurtjes.
Nadat ik gisteren al een begin had gemaakt aan de schokbreker ophangpunten, heb ik dit vandaag af kunnen ronden.
Daarnaast heb ik foto's gemaakt van de velgen :D en de bodem. Omdat het achterste subframe er nog opzat, kon ik de velgen mooi even bekijken d:)b

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van de week hoop ik de bodem in m'n avond uurtjes te kunnen schuren en overtollige lasnaden te verwijderen. Om vervolgens hem af te kunnen werken met een beschermend laagje.
Dan kan het weekend begin worden gemaakt aan het achterste deel van de auto.

Vanwege de velgen zal ik wel opzoek moeten naar spatbordverbreders.
Verder een paar van de ophangpunten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beste Maikel,

Ik heb nu het geluk dat de mini op z'n dak ligt en zo makkelijk kan werken aan de bodem, en dus ook aan het uitlijnen van de subframes. De zwaartekracht werkt wat meer mee :P
Voor het uitlijnen van je subframes en andere dingen, moet je eens op deze site kijken: http://infomininl.org/news.php

Hier vind je o.a. deze tekeningen:

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het zo gedaan, en naar mijn mening zou het moeten werken:
Ik ga er vanuit dat bij jou het voor-subframe nog op zijn (originele) goede plaats kan blijven zitten.
Als je dan de hartlijn uit de tekening en de twee driehoeken neemt (de gekruisde lijnen; DA), zou je hier genoeg aan moeten hebben.
Beide lijnen DA moeten de zelfde lengte hebben. Alleen het lastige is om vaste punten op je subframes te vinden vanwaaruit je kunt gaan meten.
Ik zelf heb verschillende punten gepakt en dezen herhaald om er zeker van te zijn of het klopt.
Ook zou je voordat je begint een aantal referentiepunten kunnen vastleggen voor het vervangen van je plaatwerk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Friesland

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Bartj21, 08 nov 2011 14:28 Link


Ziet er uit als een leuk project! :D

Ik ben afgelopen weekend begonnen met het demonteren van mijn British open uit '93 en ga em van boven tot onder helemaal aanpakken. Mij zijn gelukkig de subframes in goede conditie.

Succes met de rest van je project, ik zal em in de gaten houden voor inspiratie voor mijn eigen project! ;)

Keep up the good work! d:)b
____
No airbag: We die like men!

Gas op die lollie!
http://www.miniclubveluwe.nl

Restauratie British Open 1993
http://www.mijnalbum.nl/Album=NHBDQCAA
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Maikel91, 08 nov 2011 19:22 Link


Valuy schreef:Beste Maikel,

Ik heb nu het geluk dat de mini op z'n dak ligt en zo makkelijk kan werken aan de bodem, en dus ook aan het uitlijnen van de subframes. De zwaartekracht werkt wat meer mee :P
Voor het uitlijnen van je subframes en andere dingen, moet je eens op deze site kijken: http://infomininl.org/news.php

Hier vind je o.a. deze tekeningen:

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het zo gedaan, en naar mijn mening zou het moeten werken:
Ik ga er vanuit dat bij jou het voor-subframe nog op zijn (originele) goede plaats kan blijven zitten.
Als je dan de hartlijn uit de tekening en de twee driehoeken neemt (de gekruisde lijnen; DA), zou je hier genoeg aan moeten hebben.
Beide lijnen DA moeten de zelfde lengte hebben. Alleen het lastige is om vaste punten op je subframes te vinden vanwaaruit je kunt gaan meten.
Ik zelf heb verschillende punten gepakt en dezen herhaald om er zeker van te zijn of het klopt.
Ook zou je voordat je begint een aantal referentiepunten kunnen vastleggen voor het vervangen van je plaatwerk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)


Bedankt voor de informatie, daar kan ik zeker wat mee! d:)b
Wij gaan de mini waarschijnlijk ook wat makkelijker neerleggen, dat werkt wel zo fijn.
____
Mini 1000E 1989
Afbeelding
MB 240d W123 1980
Afbeelding
Stage 2
Stage 2
Woonplaats: Lelystad

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door seffens, 09 nov 2011 20:47 Link


hey hey,

ik heb dit topic al met vol bewondering gelezen,
gaat goed vooruit zo, en kan ook alleen maar zeggen ga zo door,

het enige wat ik als opmerking kan geven is dat je de afwatering nog open moet maken van de onderdorpels( het lijkt tenmiste dat het op de foto nog dicht is)


voor de rest succes,,,, blijf dit zeker volgen,

greetz seffens
____
een mini is en blijft een mini en ik zie ze graag !!!!

Mini hle 1984 thahiti blue ( geruild, sorry peter),
mini hle 1983 thahiti blue ( verkocht)maar sinds 10-05-2017 terug in bezit
mini van 1979 (in restauratie)
mini 1986 (verkocht)
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: grevenbicht

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Valuy, 10 nov 2011 23:13 Link


Een nieuwe update.
Het gaat deze week wel aardig vooruit. De afgelopen dagen heb ik de voorkant verder aangepakt.
Met een twee dagen schuren in alle hoekjes en gaatjes en na het vervangen van de slechte delen, ziet het er weer spik en span uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop morgen na een middagje schuren en lasnaadjes verwijderen het eerste deel van de bodem in de verf te zetten (voorkant). Om vervolgens het weekend een start te maken aan de koffer/achterkant.
Sowieso gaat een deel van de wielkasten, accubak, de schanierpunten van de kofferklep en het achterste gedeelte van de bodem eruit. Eens kijken wat hiervan overblijft..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


And at last but not least

Bedankt voor de reacties! :D

leuke en zinvolle, want de afwatering in de onderdorpels is mij onbekend. Behoord deze vooraan tegen de wielkast te zitten?
Ik zal zo wel eens op het forum sneupen..

Nog één laatst puntje; waarschijnlijk ga ik de afgeslepen voorkant vervangen voor een flipfront (polyester? :?). Aangezien de voorkant al redelijk lijkt op wat het dan wezen moet, en de voor- en nadelen begin ik dit te overwegen, zal het plan binnen kort eens verder uitwerken..

Gr mij
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Friesland

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Juice, 11 nov 2011 06:54 Link


Mooi project!!

Mijn voorkant was ook aan alle kanten rot, zowel binnen als buitenschermen. Daarom (en stiekem omdat ik het cool vind en toch niks origineel wil laten) heb ik ook voor een poly flipfront gekozen. De meningen zijn erover verdeeld, als je maar oppast dat je geen waardeloze pasvorm koopt zoals ik, of met verstevigen de boel krom trekt (dus laag voor laag verstevigen en op de auto laten drogen).

Anders krijg je van die praktijken zoals in mijn topic... >:)

Succes verder!!
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Wijchen

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Valuy, 12 nov 2011 19:34 Link


Juice schreef:Mooi project!!

Mijn voorkant was ook aan alle kanten rot, zowel binnen als buitenschermen. Daarom (en stiekem omdat ik het cool vind en toch niks origineel wil laten) heb ik ook voor een poly flipfront gekozen. De meningen zijn erover verdeeld, als je maar oppast dat je geen waardeloze pasvorm koopt zoals ik, of met verstevigen de boel krom trekt (dus laag voor laag verstevigen en op de auto laten drogen).

Anders krijg je van die praktijken zoals in mijn topic... >:)

Succes verder!!


Je hoort inderdaad veel verschillende meningen over een flipfront. Ik heb er een paar bekeken en er zijn ook nog al wat verschillende soorten.
Van de week maar eens een beslissing nemen over wat het moet worden. :)

Gisteren en vandaag heb ik weer een slagje kunnen maken.

De bodem zit in de verf en ik ben begonnen aan de achterzijde van de auto.

Zoals al eerder verteld, wist ik nog steeds niet waar ik moest gaan beginnen.
Uiteindelijk ben ik vandaag zover gekomen...:

Het geverfde gedeelte eerst maar eens afgedekt.
Afbeelding

Vervolgens begonnen aan de klus..

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe verder ik vanmiddag kwam, hoe meer de moed mij in de schoenen zakte, of beter gezegt, schoenzolen :P
Maar snel verder;

Afbeelding
Afbeelding

Het achterste gedeelte zit er in, deze sluit nu alleen aan op het voorste gedeelte van de bodem.
van de week in de avonduurjes zullen ook de wielkasten aan moeten sluiten.

Later zal natuurlijk ook de rest moeten hervormen. Alleen zullen er eerst meer stukken plaatwerk moeten worden verwijderd dan ik had gehoopt.
Daarnaast past één van de vervangingsdelen niet, de vorm van het middelste stuk plaatwerk met de schanierpunten voor de kofferklep, is niet zoals het zou moeten zijn. Foto's daarvan zal ik van de week even maken met de vraag of dit zo hoort.

Nog een lange weg te gaan \:)/
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Friesland

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door Dennis, 12 nov 2011 20:28 Link


Ik zou er een afneembaar stalen front op zetten, is veel mooier en altijd beter van pasvorm dan de polyester varianten.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look
Woonplaats: Noordwijkerhout

Avatar gebruiker

Re: Mini 1976 Restauratie project

Door riley elf, 13 nov 2011 09:45 Link


goed bezig mathijs

ik zou persoonlijk ook voor een stalen flip front gaan en niet voor een polyester

maar voor de rest ga zo door
en ik spreek je vast nog wel eens op het werk

hilbert
____
1966 wolseley hornet. 1963 997 cooper. 1966 mini van. 1982 mini van MPI daily driver
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: akkrum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast