Classic Mini 1000 Van (1978)

Avatar gebruiker

Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 21 jun 2013 21:46 Link


Tja, toch maar een eigen showcase aanmaken.

Mijn sleutel-maat heeft naast een Land Rover tic (die ik ook heb) al vele jaren een Mini tic. In de loop van de jaren heeft hij een heel aantal saloons gehad maar ook enkele Estates en Van's. De laatste 11 jaar heeft hij alleen zijn gele gesloten Van gehouden. Voordat hij deze Van kocht was hij bezig met de restauratie van een beglaasde Van maar zijn voorkeur bleef liggen bij een gesloten Van. Toen de kans zich voordeed zijn gele Van te kopen had hij juist alle herstel aan het koetswerk van de beglaasde Van klaar. Alle staal was weer vers, de gehele wagen was gestraald en in de zink-primer gespoten, over gespoten in een primer-filler en inmiddels ook geplamuurd en strak gemaakt. Ook waren er nieuwe subframes gemonteerd.
Tja en met de komst van de gesloten Van verhuisde het 'beglaasde' project naar een lange tunnelkas met open voor- en achterkant. Het grote voordeel was dat de auto relatief warm en beslist droog stond (er was wel een goede luchtcirculatie).
Zo heeft de wagen een jaar of 18 in winterslaap gestaan.

Ik verkeerde de afgelopen 10 jaar in de veronderstelling dat hij deze wagen altijd nog eens zelf wilde afmaken en heb er mijn mond over gehouden. Groot was dan ook mijn verbazing toen hij aangaf grote schoonmaak te willen houden en deze auto te willen verkopen.
In een tijdsbestek van 2,5 uur hebben mijn vrouw en ik (zonder de wagen zelf kritisch te bekijken) besloten dat we dit project ter hand gaan nemen.

Nadere beschouwing van wagen en papieren leerde dat er wel wat addertjes onder het gras te vinden waren. Het vloerpaneel met chassisnummer was in 1987 uitgeslepen (en aan de stuurkolom geschroefd), de tenaamstelling was niet goed verlopen en het kenteken stond niet meer in het actieve RDW-register. Hiervan heb ik wel een ontbindende koopvoorwaarde gemaakt. Het RDW-verhaal is gelukkig positief afgelopen (hoe? kan je hier lezen).

Inmiddels heb ik al e.e.a. aan ontbrekende onderdelen vergaard en gereviseerd en ben ik begonnen aan het schoonmaken van bodemplaat en subframes.
Het achtersubframe is losgehaald en volledig gedemonteerd. Alle onderdelen zijn met koudontvetter, borstel en hogedrukreiniger schoongemaakt. Nu een kwestie van de vliegroest schuren, etsprimer erop en aflakken.
Hopelijk zondag op de Mini clubdag in Zwolle wat cupjes voor de trompetkogels aanschaffen en ook wielremcilinders achter en manchetjes voor op de remplaat, daar waar de handremhevel door de plaat komt. Dan kan ik het hele subframe weer opbouwen en onder de geschilderde bodemplaat weer monteren.

Tot slot één foto. De hele projectgalerie is te vinden op: Bob's fotopagina.

Zoals aangetroffen:
Afbeelding
____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem - Nijmegen

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 02 sep 2013 08:08 Link


Gelukkig niet helemaal stilgezeten;
Het achterste subframe is schoon en kan weer geschilderd worden (was dit van origine zwart of werd dit in de carosseriekleur meegespoten?). Eén draagarm is geschuurd en gespoten, de ander wordt nu onder handen genomen.
De alu trompetten zijn weer netjes geschuurd en voorzien van nieuwe kogels en cups. De rubber conussen lijken nog prima.
In de wielkasten achter en op het sluitpaneel van de dorpel toch wat gaatjes gevonden. Hier rigoreus uitgeslepen en nieuwe reparatiestukken gemaakt.
Het frame van het hemeltje leek flink aangeroest maar is na een grondige schurbeurt en behandeling met dunvloeibare roestpassiveerder goed uit de strijd gekomen en inmiddels netjes grijs gespoten. Het hemeltje zal ik met de originele stof als patroon

De klokkenwinkel (eitje, niet origineel) is gereviseerd, ik zoek alleen nog twee van die klemfittingen voor de instrumentverlichting. Ook het centrale schakelaarpaneel (incl. choke en kachelkraan) is gereviseerd, alsmede de kachel en de stuurkolom en het stuurwiel (kleine haarscheurtjes hersteld).

Inmiddels al e.e.a. aan onderdelen ingekocht zodat de planken lekker gevuld raken en bij montage gewoon lekker doorgewerkt kan worden.

Ondertussen lekker doorschuren (en waar nodig lassen) om de body weer spuitklaar te krijgen. Al met al een hele klus die ik lekker afwissel met het reviseren van onderdelen. Zo blijft zo'n restauratie gewoon leuk!
____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem - Nijmegen

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door paneermeel, 06 sep 2013 15:11 Link


DHG500 schreef:Gelukkig niet helemaal stilgezeten;
Het achterste subframe is schoon en kan weer geschilderd worden (was dit van origine zwart of werd dit in de carosseriekleur meegespoten?).


Orgineel zijn ze zwart.
Maar in een kleurtje erop vind ik altijd een leuk effect geven.

Succes met de roesteratie!
____
There's nothing wrong with a A-series that a turbo can't fix.

www.turbomini.nl
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 09 sep 2013 12:13 Link


Dank je, dan blijven ze zwart, zal mooi contrasteren met een oranje koets!
____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem - Nijmegen

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door Mini Martin, 20 sep 2013 09:50 Link


Leuk project Bob.
Ziet er in eerste instantie nog niet zo verkeerd uit na al die jaren.

grt Martin
Rugrat
Rugrat

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 20 sep 2013 12:33 Link


Subframe achter ligt nu zwart te drogen, incl. alle bijbehorende steunen, e.d.
Alle veerbushouders en steunen eerst netjes gestraald, ontvet en toen geschilderd.

Ben nu bezig alle laswerk in de wielkasten netjes glad te slijpen en een aantal kleine deukjes in het plaatwerk voorzichtig uit te deuken (gaat zeker niet slecht!).

De koets is aan de buitenzijde nu grotendeels van zijn vliegroest ontdaan en opnieuw in de primer gezet (op de grille en delen van de bodemplaat na) en ik ben inmiddels ook al aan de binnnenzijde aan het schuren.

De voordeuren zijn van zolder gehaald en duidelijk is wel dat de rechterdeur veel werk behoeft. Daar is al fors aan gelast met matig resultaat en de huid is onderaan volledig doorgerot. Dat wordt dus een nieuwe onderbalk in het frame en een nieuwe huid (of een goeie gebruikte deur vinden :? ). Iemand suggesties?

Inmiddels ook een nieuw slot voor de achterdeur gevonden, het binnenwerk in het origineel was verbrokkeld.

Naast dit werkplaatswerk thuis bezig met nieuwe stof (vinyl) voor het halve hemeltje en met het schoonmaken en evt. polijsten van alle ruiten. Daarna de ruiten netjes stof- en stootvrij inpakken en opslaan.

Kortom, beetje bij beetje gaan we lekker voort met deze Van! :D
____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem - Nijmegen

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 04 okt 2013 16:54 Link


Als eerste maar het opgeknapte subframe:

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/IMAG0360_zpsb8938f61.jpg

Ook de draagarmen zijn nu gereed voor afbouw:

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/IMAG0358_zps9c13d91b.jpg

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/DSC_6786_zps6cd05d27.jpg

De rechterdeur heeft duidelijk behoefte aan TLC:

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/IMAG0356_zps6f0613ae.jpg

een nieuw onderframe kan er al in, de huid is in bestelling:

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/DSC_6785_zpsbe59a6be.jpg

Wat uitgedeukt en uitgevlakte koestwerkdelen; B-stijl links, dakgootje achter en C-stijl rechts:

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/IMAG0370_zpse4b3fce5.jpg

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/IMAG0371_zps858c8e44.jpg

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/IMAG0369_zps943a5f71.jpg

Voor een comfortabeler werken toch maar de wagen op de brug gezet. Het sluitpaneel vóór het achterste subframe bleek er toch zeer matig aan toe. Rechts heb ik inmiddels al hersteld (alleen nog wat werk aan het binnenscherm), links heb ik juist uitgeslepen. Dat wordt dus weer wat reparatiestukken maken....:

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/DSC_6784_zps10392f83.jpg

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/DSC_6791_zps35cb14b9.jpg

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/DSC_6792_zps2e4314f9.jpg

http://i1190.photobucket.com/albums/z445/DHG500/Mini%201000%20Van%201978/DSC_6804_zpsdd2666a6.jpg
Tussen alle onderdelen (zie het zoldertje op de foto waar de Van op de brug staat)inmiddels ook de kabelboom opgescharreld, knipperlichthandelunit (2 armpjes), alsmede de raamrubbers en een carburateur. Kunnen we thuis ook weer wat doen met schoonmaken en herstellen van verbindingen.

De afgelopen week alvast de nieuwe hemelstof geknipt a.d.h.v. de oude stofdelen. Ik zet het nog niet in elkaar, dat doe ik als het er weer in kan. Dan heb ik wat minder kans op beschadigingen maar is het ondertussen niet erg als de oude stof verder vergaat/verbrokkelt.

Tot slot nog een vraagje; de kabelboom achterin loopt langs de linkerwand over de vloer en de wielkast. Op de vloer hoort dit op zijn plek gehouden te worden door enkele metalen afdekstrips. Ik kan deze niet in de onderdeelcatalogi vinden. Weet iemand een onderdeelnummer hiervan?
____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem - Nijmegen

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door Dennis, 05 okt 2013 19:34 Link


Ik zou dat dat bevestigingspaneel voor het subframe nog verder uitslijpen, meer naar rechts op de foto is het zo te zien ook flink ingevreten en het plaatwerk dus erg dun geworden.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look
Woonplaats: Noordwijkerhout

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 05 okt 2013 21:23 Link


Hoi Dennis,

jouw reactie is eigenlijk de bevestiging die ik zocht; ik twijfelde al over die actie en feitelijk is het nauwelijks extra werk. Kortom, neem ik nog even mee! Thanx!

Vandaag het bestelde deurpaneel opgehaald, revisieset voor de carb (SU HS4, waxstat) besteld en anti-trillingsrubbers voor de versnellingspook-montage gekocht.
Ondertussen weer veel oude onderdelen schoongemaakt zodat de plank weer wat voller ligt.
Ik vind dit lekker werken zo; tegelijkertijd het rauwe herstelwerk (lassen, slijpen, e.d.) én het prepareren van onderdelen die er in een later stadium in moeten. Op die manier kan je altijd kleine successen boeken én heb je gaande het werk je onderdelen als schoon op de plank liggen en kan je lekker doorwerken. Bovendien geeft het een prettige afwisseling tussen dingen die ik in de werkplaats moet doen en de kleine klusjes die ik lekker thuis kan doen in een verloren halfuur. d:)b

In Den Bosch (bij TLCC) zag ik nog een oude brandstoftank voor een estate/van/pickup liggen maar helaas wilden ze daar geen afscheid van nemen.... Ik blijf toch wel tegen de prijs van een nieuwe aanhikken :'(
____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem - Nijmegen

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 15 okt 2013 22:18 Link


____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem - Nijmegen

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 19 okt 2013 12:07 Link


Zojuist bij 7Heaven een heel behoorlijke gebruikte tank gescoord en 'en passant' de klem waarmee het reservewiel op de vloer achter de bestuurder wordt vastgeschoefd.

Kortom, weer wat werk om schoon te maken en te coaten maar wel weer een 'zoekitem' minder op de lijst.
Ook vanochtend de pedalbox en de versnellingspook netjes zwart gespoten. Dan kunnen die ook op de plank gereed gelegd worden. Afgelopen week ook nog de overbrenging van versnellingspook naar schakelvorken in de bak schoongemaakt en gespoten.
Even het slijpen en lassen op een laag pitje gezet omdat dat na een knieoperatie even teveel van het goede was. De andere klusjes konden mooi zittend gedaan worden :D
____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem - Nijmegen

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 25 okt 2013 20:21 Link


en weer wat verder...

Zoals Dennis al adviseerde heb ik het hielbord verder uitgeslepen.
Afbeelding

Voordeel is dat ik daardoor tevens beter bij dit nare kantwerk kan:
Afbeelding

Deze rotzooi is er inmiddel helemaal uitgeslepen (leve de kleine haakse lucht-slijper)
Ik heb inmiddels ook al de reparatiestukken hiervoor pas gemaakt dus die kunnen er volgende week in.

Daarnaast bezig de deur uit te lijnen zodat het nieuwe onderframe er opd e goede hoogte in komt en de scharnieren en de vouwlijn in de carrossie eveneens goed uitlijnen.
Afbeelding

Verder de nieuwe gebruikte tank helemaal kaal geslepen, met zuur ontroest en inmiddels een etsprimer eroverheen gezet. Straks nog de anti-steenslag en een zwarte lak en dan is'ie als nieuw!
Afbeelding

Daarnaast allerlei kleine klusjes ter afleiding (solderen, ontroesten en spuiten van kleinwaren). Oh ja, ook nog een kostenoverzicht van de tot nu toe gemaakte kosten (onderdelen en verbruiksgoederen). Valt me nog mee (maar hou ik lekker voor mezelf).
____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem - Nijmegen

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 26 okt 2013 08:47 Link


Zo, even tijd gevonden om de eerder gelinkte foto's te verkleinen naar forumformaat. Daarom hieronder nog de foto's uit mijn eerdere berichten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem - Nijmegen

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 04 feb 2014 07:34 Link


Al heb ik hier mijn neus niet vaak laten zien; het werk aan de van vordert langzaam maar gestaag.
Het subframe achter is na veel uitlijnmoeite weer geassembleerd. De lagers en buSsen in de wieldraagarmen vervangen en het plaatwerk rond de ophanging compleet afgewerkt en gespoten (incl. antisteenslaglaag).
Door het demonteren van de deuren definitief de oorspronkelijke kleur achterhaald; pageant blue. Omdat dit ook een lekker felle kleur is heb ik besloten de kleur origineel te houden.

Ook veel tijd gestoken in het uitlijnen van de (niet-originele) rechterdeur. Nu de deurhuid er nog niet opzit is het aanpassen wat makkelijker.

Ook de linkerdeur is van zijn gegolfde huid ontdaan. Ook hier was herstelwerk aan het frame nodig, gelukkig niet zo veel als rechts.

Een ding valt op, er zit veel plamuur op de wagen en regelmatig is nieuw metaal over de roest heen gelast. Veel herstelwerk dus...
____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem - Nijmegen

Avatar gebruiker

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door munuuuhh freak, 04 feb 2014 13:02 Link


Erg leuk project ben benieuwd hoe het gaat worden!
Ik zit er over te denken om ook een van te gaan doen als mijn mini klaar is.
ga hem in de gaten houden leuk!

succes er mee.
minigroet stefan
____
mini 1275 A + kent nok + stage 3 geflowede kop + mainflow uitlaat + hiff44 carb met k&n + vliegwiel + nonverto + 1.5 roller rokkers + electro ontsteking
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Den-Haag

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten