Classic Mini 1000 Van (1978)

Re: Classic Mini 1000 Van (1978)

Door DHG500, 14 feb 2014 15:58 Link

Zo, sinds gisteravond staan de deurframes in de primer. Na het nodige uitdeuk, slijp- en laswerk en schuren heb ik eerst alle roestresten gepassiveerd met Fertan. Na reiniging en licht opschuren de primer erover gespoten.
Voor de linkerdeur ook een vervangingshuid opgescharreld. Deze lag al een tijdje bij een goede vriend op de zolder van een schuur dus had wat vliegroest en wat deuken.
Ook dit uitgedeukt, behandeld en in de primer gezet.

Van twee deurscharnieren heb ik gisteravond de oude pennen en bussen vervangen zodat ze weer mooi strak rondgaan en niet meer hangen. Kijken of ik nog een herbussetje kan vinden voor de twee andere scharnieren.

Ook het uitlaatspruitstuk is weer fris. Zoals gebruikelijk was dit flink aangeroest maar wel vrij van scheuren. Hier dus grondig bezig geweest met staalborstels (in soorten en maten), opnieuw Fertan om de dieper in het gietijzer gevreten roest aan te pakken en hierover een hittebestendige matzwarte lak gespoten.
De pasvlakken heb ik hierna met schuurpapier op een volmaakt vlakke ondergrond (glasplaat)weer glad en glimmend geslepen. Klaar voor herbruik dus!

Ook de kabelboom heb ik de afgelopen week ter hand genomen. Eerst maar eens jaren vuil afgewassen en ontdekken dat de boom niet met zwarte maar met lichtgrijze tape is omwikkeld....
Voordat de boom teruggeplaatst kan worden wil ik zeker zijn dat alle verbindingen nog goed zijn.
Ik heb de boom dus op een plaat hout vastgehecht (met tiewraps vastgeniet) en vervolgens maar eens geïnventariseerd welke kabels in welke stekker zitten zodat ik erachter kan komen wat van waar naar waar loopt.Als er belangstelling voor is kan ik het schema (als het klaar is) wel op dit forum plaatsen.
Onderstaande foto laat i.i.g. zien hoe de boom er nou bij hangt. Goede waarnemers zullen zien dat hier en daar wat stekkers zijn weggeknipt (met dank aan een vorige eigenaar). Ook zitten er enkele Scotchclips in (ondingen!). Alle herstelwerk wordt gewoon met serieus solderen en krimpkous gedaan.

Al met al weer lekker de draad opgepakt!

Afbeelding
____
Met vriendelijke groet,

Bob

(1978 Classic Mini 1000 'Van')
Stage 3
Stage 3

Door DHG500, 30 mrt 2014 20:59 Link

...en weer een paar stapjes verder.
Ik zal de plaatjes maar het verhaal laten vertellen:

Dit:

Afbeelding

is nu dit:

Afbeelding

Dit:

Afbeelding

is nu dit:

Afbeelding

Dit:

Afbeelding

is nu dit:

Afbeelding

...en ook het neusje heeft wat make-up gekregen:

Afbeelding
____
Met vriendelijke groet,

Bob

Stage 3
Stage 3

Door DHG500, 11 jul 2016 16:34 Link

Zo, de laatste post was lang geleden maar dat betekent niet dat er niets gebeurt is aan de Van.
Wel hebben een andere baan (met veel meer reistijd) en familieomstandigheden het afgelopen jaar voor een flinke vertraging gezorgd.
Maarrrr, de mini staat inmiddels bij de spuiter, is helemaal strak gemaakt en zal de komende week kleur gaan krijgen.

Voor het zover was waren er natuurlijk nog wat hiccups zoals roest die erg goed verborgen zat achter een smal streepje plamuur (net boven de lasnaad achter het achterwiel, boven de 'zijkant-banaan') of een spuiter die toch echt alle zinkprimer eraf wil hebben voordat hij er mee aan de gang gaat (hij kan dat ook eraf schuren maar mijn vrijetijds-tarief ligt toch wat lager :P ).

Afbeelding

zoals gebruikelijk staan de andere foto's in mijn Photobucket album

En wat de kleur betreft, hoewel ik een oranje mini echt super vind heb ik besloten toch de originele kleur van de auto te gebruiken: Pageant Blue (code JNA). Enige concessie; de auto krijgt een Old English White (code WT3) dak(zelfde kleur als de velgen).

Het interieur (metaal natuurlijk ook JNA) wordt in de basis zwart (vloer, dashboard) met deurpanelen in de stijl van de Mk1/2 maar dan met stof in een kleur iets donkerder dan standaard Biscuit. De stoelen komen uit een British Open en ik ga waarschijnlijk vloermatten voor en op de laadvloer maken van Marine Tuft tapijt in de kleur Biscuit.
____
Met vriendelijke groet,

Bob

Stage 3
Stage 3

Door MarcoGuus, 11 jul 2016 18:32 Link

He Bob,
heb je gevonden op t forum!
leuk om te lezen.
wel blijven posten hoor

Grt
Marco (je collega)
____
Rover Mini 1.3i SPI (bj. 1996), gerestaureerd 2013/2014 (viewtopic.php?f=46&t=56990)
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door DHG500, 12 jul 2016 18:56 Link

Marco,

ik zal mijn best doen.
Vandaag nog even met de spuiter gesproken, om de wagen helemaal te sealen na de laatste schuurbeurt heeft hij vandaag nog een epoxyprimerlaagje gekregen. Hierna een primerlaag voor de kleurlak en tot slot 2 kleurlaklagen. Voor het einde van de week is de binnenzijde blauw!
Volgende week eerst het dak wit en daarna de rest van de buitenzijde blauw. Volgende week vrijdag staat er een gespoten Van in de werkplaats!

Afbeelding
____
Met vriendelijke groet,

Bob

Stage 3
Stage 3

Door DHG500, 13 jul 2016 21:07 Link

... en voor wie zich afvraagt wat die 3 gaten zijn boven de achterdorpel; één is voor de espagnolet van de deurtjes en de twee andere zijn ten behoeve van een eerder al gemonteerde trekhaak. Deze optie laat ik nog even open, ik kan de gaatjes ook afdoppen.
____
Met vriendelijke groet,

Bob

Stage 3
Stage 3

Door stan, 15 jul 2016 15:21 Link

Fijn om door te lezen! Ik ben vooral benieuwd naar volgende week. :D
____
Afbeelding
Stage 3
Stage 3

Door DHG500, 15 jul 2016 23:22 Link

Aan het einde van de middag kreeg ik van de spuiter John Hurenkamp (http://www.oldtimerspuitwerk.nl) per WhatsApp een 8-tal kleurige foto's.
Die wil ik jullie niet onthouden! Have fun:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In overleg met de spuiter heb ik er bewust voor gekozen de aansluiting van de laadvloer op de zijschermen niet af te kitten. Hieronder verzamelt zich gemakkelijk condens wat leidt tot doorroesten van binnenuit. Ik ga deze ruimte goed afwerken met chassiswax en overweeg een nylon scheeps- of klimkoord ertussen te proppen om te voorkomen dat er vuil of spullen tussenkomen, terwijl de ruimte wel kan ademen.
Afbeelding
____
Met vriendelijke groet,

Bob

Stage 3
Stage 3

Door Arie B, 16 jul 2016 07:49 Link

:o :)\_ mooooii!!!
En volgens mij goede oplossing voor de overgang tussen vloer en wand.
____
Morris Mini Van '69
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door DHG500, 16 jul 2016 20:19 Link

dank, dank, ik kan nu ècht niet meer wachten op volgen de week als het dak wit en de rest van het exterieur ook blauw is!
____
Met vriendelijke groet,

Bob

Stage 3
Stage 3

Door Kees CCTP, 18 jul 2016 14:09 Link

7Heaven Blauw O:) ?
____
DOWNTON-House Lid vanaf 1982
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door DHG500, 18 jul 2016 16:37 Link

Kees, close but no cigar :P

Dit is Pageant Blue (kleurcode JNA, JAG of BLVC224). En afgezien dat ik soms wat onderdelen bij 7Heaven koop is de voorbereiding geheel van mijn hand en een heel goede kameraad; Erik. Het spuitwerk is van John Hurenkamp van http://www.oldtimerspuitwerk.nl in Herveld/Andelst in de Betuwe.

Het dak en de velgen zijn inmiddels Old English White (WT3).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
____
Met vriendelijke groet,

Bob

Stage 3
Stage 3

Door Kees CCTP, 18 jul 2016 17:06 Link

Hoi Bob, dat snap ik maar al te goed.
TOP dat je een VAN "gered" hebt !!!
Wel jammer van het witte dak !

Cheers, Kees.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door DHG500, 18 jul 2016 17:11 Link

Hoi Kees, voor puristen is zo'n wit dak zeker vloeken in de kerk maar ik vind het de (relatieve 8) ) lengte van de wagen mooi benadrukken en omdat ik vaak mijn hond in de wagen mee zal nemen blijft het binnenin wat koeler. Er kunnen tenslotte minder ramen open dan in een Estate...
____
Met vriendelijke groet,

Bob

Stage 3
Stage 3

Door Kees CCTP, 18 jul 2016 17:18 Link

Hoi Bob, dat het jou creatie is klopt maar al te goed.
Zelf ben ik niet zo'n erge purist maar een VAN in één
kleur vind ik zelf het mooiste. Good luck met de afbouw,
hoop deze snel in den lijve te bewonderen. d:)b d:)b

Kees,\.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port