94' 1.3 SPI met een rally sausje

Avatar gebruiker

94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Someonefromholland, 20 okt 2016 19:17 Link


he hallo, Ik ben Earnst en ben sinds kort begonnen met het opknappen (restaureren wil ik het zelf niet noemen) van een 1300 SPI uit 1994. Dit doe ik voornamelijk samen met mijn broer. Ik heb de auto in augustus over gekocht en ben inmiddels de 6e eigenaar (als ik het goed heb onthouden). De auto is door de vele eigenaren soms niet al te netjes behandeld is achteraf gebleken. Reparaties zijn goedkoop en snel gedaan, zoals de welbekende overdorpels (ik weet niet of dat ook het nederlandse woord er voor is, maar alá O:) ) Nadat ik de auto gekocht had en er vanuit limburg mee naar huis ben gereden, heb ik de auto eens uitgebreid door een zomerse en ó zo fijne hoosbui gereden. Hier kwam ik al snel tot de conclusie dat de bodem verre van waterdicht was. Ik hoefde het tapijt nog niet eens weg te trekken om nattigheid te voelen. Conclusie: hij gaat de garage in, en komt daar niet weer uit voordat hij weer beter is.

Na een gedeeltelijke tear-down tot de conclusie gekomen dat er redelijk wat plaatdelen vervangen moeten worden. (ook al ben ik van mening dat het enigzins mee valt voor een mini....) panelen die al vervangen zijn voordat ik dit schrijf: instap rechts, volledige rechter vloer, rechter dorpel, rechter subframe ophanginspunt, linker subframe ophangingspunt, rechter middenkoker (daar waar de stoelen op zitten), hoek links voor bij de bestuurder, zijraam roest, companion box (passagier opbergvakken), paravan roest, achterraam roest en het subframe is helemaal onder handen genomen.

Wat moet er nog gebeuren? er zit nog roest in de kofferbak vloer, en er moeten overal nog kleine stukjes worden afgewerkt. (wat natuurlijk altijd het meeste tijd in beslag neemt...) Wat is hierna de planning? De bodem ontdoen van huidig tectyl, opnieuw in de lak en daar wederom weer tectyl overheen. Daarna zullen de binnenkant en de buitenkant gespoten worden.

Hoe gaat de mini er uit zien? Het wordt een nette tweed gray mini zonder al te veel poespas. 10 inch antraciet velgen (al besteld \:)/ \:)/ ), group 2 wielbogen in zwart, en een zwart dak. Dat moet er dan ongeveer zo uit zien. (Mijn photoshop werk is nog niet gedaan, dus deze impressie zal ik nog een keer updaten als er tevreden ben)

Afbeelding

Voor nu een paar foto's:

Afbeelding
dit was het beginpunt, een semi-roestige 1300 met een polyester front.

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
de thuisbasis voor de komende paar maanden. Gelijk maar goed van start.

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
gedeeltelijk gestript; en het eerste laswerk voltooid (krijg niet de schoonheidsprijs, maar het volstaat)

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Versteviging er in, vloer er uit

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Nieuwe vloer er in

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Nieuwe dorpel er in

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Alles weer relatief netjes

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Ondertussen het achterste subframe ontdaan van roest, rotte plekken vervangen met nieuwe plaat, en een nieuw dekkend laagje RX5 en RX10 roestbescherming. (en ondertussen onszelf voorzien van een goudgele versnapering :+))

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
En zo stond hij er afgelopen wekend bij. Bijna ontdaan van al zn roest.

Hopelijk komend weekend alle roest uit de kofferbak, en hopelijk tijd om het linker achterscherm opnieuw te repareren. Aangezien deze zo krom is als een spreekwoordelijke hoepel. Oja, en zondag inspiratie op doen in Nijkerk \:)/
Stage 1
Stage 1

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door stan, 20 okt 2016 21:00 Link


Dat ging precies vlot. Nice work.
____
Afbeelding
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Belgie

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Someonefromholland, 07 nov 2016 23:12 Link


Het is weer een paar weken geleden, en er is weer heel veel gedaan in de tussentijd. Bijna alle roest is uit de auto. Ik gok dat hij voor 95% roestvrij is nu ( dan praat ik over roest die ik heb gezien, er ik heb natuurlijk altijd stukken gemist :| ) Wat hebben we in de tussentijd gedaan?

    -Subframe is geschilderd en gemonteerd
    -Undercoating is onder de kofferbak en achter de voorschermen verwijderd. (onder de vloer moet nog gebeuren).
    -Deze vloer is ook gelijk in de epoxy primer gezet, en de naden zijn afgekit. Klaar om weer opnieuw undercoating onder te spuiten.
    -Het linker kwart paneel plaatwerk is opnieuw gedaan, aangezien dit niet aan mijn kwaliteitseisen voldeed. Het was namelijk een golfplaat. |:(
    -plaatwerk aan het brandschot linksvoor (lijkt helemaal origineel, ik ben blij!)
    -De binnenkant is van veel spuitlijm ontdaan, en is bijna klaar om gespoten te worden.
    -Een hele grote bestelling van minisport is binnen gekomen, Het was net kerstmis \:)/ (velgen, banden, 8,4 inch schijfremmen en klauwen, subframe ophanging spullen , schokbreker bevestiging spullen.
    -De deurhuid en deurframe heb ik in de uiteindelijke kleur gespoten (GR4, tweed grey). Het viel gelukkig reuze mee hoe moeilijk het was om zelf te spuiten, dus ik heb wel er wel vertrouwen in dat het aan de buitenkant ook goed komt
    -Na het spuiten zijn we begonnen met het monteren en hangen van één van de twee deuren. Hier zit nog aardig wat werk aan omdat we de huid niet perfect hebben omgevouwen. Oftewel, de deur is nu net iets te breed voor de deuropening.... |:(

We hebben ook kort even naar de kabelboom gekeken, en hebben de vorige eigenaar(s) volledig vervloekt. Het is een wonder dat dit ding nooit is afgetikt. sommige plekken waren wel wel iets van 10 aarde aders aan elkaar geklust |:( . Niks was gesoldeerd. Ducttape als isolatietape |:(. Kabels niet inkorten maar dubbelvouwen |:( Ongebruikte aders niet weg halen bij de bron, maar gewoon een tape-je er omheen en klaar |:( We vonden ook nog een paar kroonsteentjes :x O, ja en het hele flip front was bedraad met enkel zwarte ader. Blijkbaar was alles aarde. |:( De vorige eigenaar(s) krijgen van mij bij deze de BEUN pro-deluxe award. Wat een klasse. :9

In positief nieuws, de auto is voor het eerst in 2 maand weer op zn wielen gezet. Op de nieuwe velgen en banden wel te verstaan. d:)b 10x6j antraciete minilights onder Group 2 wielbogen. Ik ben helemaal blij \:)/ Maar oordeel zelf! Tijd voor foto's!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Nieuwe epoxy onder de kofferbak vloer, en de naden afgekit. Viel erg tegen hoe moeilijk het was om het netjes te krijgen met kit uit tube. Hierna maar snel strijkkit gehaald, en mn vriendin aan het strijk-kitten gezet :+). Daar heeft ze veel geduld voor, dus dat kan ze natuurlijk veel beter als ik :D

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Opgeknapte radius armen met trommelremmen. Strak in de RX10. Ook hier gaan alle credits voor het schilderen en het monteren naar mijn vriendin :D . Ik maak er gewoon een familie project van!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
De linker onderhoek achter heb ik wederom opnieuw gedaan, om het golfplaat probleem op te lossen.

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Hierna hebben we het subframe gemonteerd, de nieuwe schijfremmen, en de 10inch velgen met band. \:)/ snel de auto naar buiten! Hij staat nog een beetje scheef omdat ik aan de hi-lo's heb zitten draaien, maar dat komt wel goed! Ik ben supertevreden!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
(nee dat kratje heineken drinken we niet, dat is slechts een krukje. Als we dat maar even duidelijk hebben :P )

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Hierna was het zaak om de voorkant in de epoxy te zetten om te beschermen tegen vliegroest, en om straks een degelijke bodem te bieden voor de plamuur. Tevens werden de binnenkanten van de deurhuiden in de epoxy gezet. Natuurlijk eerst afplakken

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Daarna spuiten. Volledige bescherming, want 2K verf is troep!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Hier staan de deuren al in de grijze basislak. De simpele onderdelen spuit ik in hoogglans basislak, de buitenkant in basislak met een clear.

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Eindresultaat van de paravan. Hier zaten voorheen nog 2 gaten extra (voor de engelse ruitenwissers volgensmij), en nu moet je zoeken om ze te vinden. \:)/ supergoed gelukt!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
De eindkleur op de binnenkant van de deuren. Er zit een aardige sinaasappelhuid op, maar dat komt omdat we net niet dik genoeg hebben gespoten (te bang om te dik te doen denk ik), omdat deze lak een High solid verharder bevat en omdat de spuit-druk waarschijnlijk net niet hoog genoeg was. Aan al deze dingen wordt gewerkt, en de eindlak op de buitenkant zal ongetwijfeld beter zijn. Ik ben positief!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Deur monteren

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Deur in de auto gehangen. Zit nog wat werk aan, maar hij doet het :D
Stage 1
Stage 1

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Roberto-k, 08 nov 2016 07:23 Link


Goed bezig! :) Rally mini's.. altijd goed om te zien :) zijn er niet veel van ;)
8.4 schijven met 10 inch? toch knap :P
____
--+ Het is klein, rood en gaat hard! rara wat is het? +--
Rijd in een multicolor rode mini uit '94.

MiniClubVeluwe!Intagram - Minigram!
AustinHealey Sprite mkI '59, Rover Mini Cooper SPI '94, Austin Cooper S mkII '69. - YouTube -- Mini Showcase
Afbeelding
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Apeldoorn

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Someonefromholland, 10 nov 2016 10:55 Link


Correctie, 7.5 Inch schijfjes ;) Er zaten natuurlijk 8.4 Inch schijven op.

Gisteravond maar weer eens de garage in gedoken om de deur goed uit te lijnen. Na zo'n 20x de deur op en af de auto gehaald te hebben sloot hij redelijk aan. Maar niet overal. Doordat het buigen van de deurhuid niet fantastisch ging is uiteindelijk de deur net iets te breed geworden. Na een paar dagen wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt, en aan één kant wat van mijn nieuwe deurhuid afgeslepen. Daarna heb ik het op de naad weer aan elkaar gelast. Dat was weer een avondje knooien.

Wellicht een on-orthodoxe manier, maar het resultaat mag er zijn!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
De kier bovenaan klopt aardig. Ik ben tevreden.
Stage 1
Stage 1

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Someonefromholland, 21 nov 2016 22:52 Link


Druk bezig geweest de laatste weken, en ik laat voornamelijk de foto's het praten doen. Samengevat; Plaatwerk is klaar! \:)/ Motorkap is gemonteerd, en ik heb een werkend flip front. Ook heb ik de auto van binnen en van buiten gespoten in epoxy primer.

Foto's!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Scharnier gemaakt voor het Flip front. Simpel M12 bout met een paar busjes en een stukje plaat. Werkt perfect!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Balk in het flip front gebout, deze wordt nog afgewerkt en als deze klaar is, epoxy ik deze vast.

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
"bonnet pins" in de kap gemaakt. De gaten van de vorige bonnet pins moet ik nog weer dicht epoxy-en. (De versies die de vorige eigenaar heeft gebruikt waren nou niet heel mooi of praktisch.)

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Om deze nieuwe bonnetpins werkend te maken moest er onder ook structureel iets veranderd worden. Maar daar deinzen we niet voor terug.

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Kommetje met "catch" gedeelte van de bonnetpin klaar. Even opschuren en primer er over!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Zie alhier, het resultaat met mijzelf. Lachwekkend natuurlijk :9

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Daarna was het schuren geblazen. Tot korrel 180. De hele auto. Van binnen en van buiten, van boven en van onder. Soms eerst 60, andere keren beginnen met 120. Veel werk.

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Binnen en buiten

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Onder en boven

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Voor

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
En achter!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Daarna ontvetten. Altijd genoeg PBM's dragen. Ik vind mini restaureren leuk, maar ik heb er niet twee weken niks meer ruiken voor over. :P

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Et voillà, het resultaat van het harde werken. Ik ben tevreden. Nu op naar nog meer schuren, plamuren en spuiten!
Stage 1
Stage 1

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door (b)engeltje, 21 nov 2016 22:55 Link


Waarom heb je een poly flipfront gebruikt? Deze zijn niet echt stevig/stabiel. En om welke reden het front naar voor laten klappen en niet naar boven?
____
1999 Blauwe Forty voor de deur.
1989-er mijn eigenste mini. In ruste, te wachten op renovatie.

Voormalig bekend als jm_schel
Afbeelding
Babbeltje
Babbeltje
Woonplaats: Tegen de Belgische grens

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Someonefromholland, 21 nov 2016 23:51 Link


Ik heb helaas niet zelf gekozen om er een poly front op te doen. Ik heb de auto zo gekocht, en achteraf is het misschien niet de beste keus geweest. Maar ja.. je moet roeien met de riemen die je hebt. Misschien bouw ik de auto ooit nog weer terug naar een origineel front.

Ook zijn ze inderdaad niet echt stabiel maar hier ga ik nog wat aan doen, alhoewel is dit alleen een probleem is als de kap open staat. Eenmaal dicht geklapt is deze op 6 punten ondersteund en gaat hij geen kant op kan ik iedereen verzekeren! Desalniettemin ga ik er minstens één extra rib in epoxy-en. d:)b


Edit: Oja, en naar boven klappen vind ik niet echt mooi, ik vind dit wat toffer!
Stage 1
Stage 1

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Someonefromholland, 28 nov 2016 17:54 Link


Er is weer wat werk gedaan! 2e laag undercoating op een aantal plekken, en aan de binnenkant zijn een gedeelte van de naden afgekit met strijkkit. Dit moet nog afgemaakt worden.

Maar de grootste merkbare verandering zijn dan wel de wielbogen! Jaja, de auto krijg nu ook daadwerkelijk de look waar ik naar op zoek ben. Het heeft nog wat voeten in de aarde om ze helemaal af te maken, maar ze hangen! Ik ben erg tevreden!

Aanschouw!
AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Totaal

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Rechts achter

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Links achter

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Voor

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
En een bonus shot van mijn vriendin aan het nadenkitten :P

Binnenkort plamuur!
Stage 1
Stage 1

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door (b)engeltje, 28 nov 2016 18:17 Link


Begint ergens op te lijken.

Ik zou met de banden alleen wel oppassen voor de keuring. Deze steken, als ik het goed heb, meer dan 30mm uit.
____
1999 Blauwe Forty voor de deur.
1989-er mijn eigenste mini. In ruste, te wachten op renovatie.

Voormalig bekend als jm_schel
Afbeelding
Babbeltje
Babbeltje
Woonplaats: Tegen de Belgische grens

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Someonefromholland, 28 nov 2016 22:31 Link


Dat is waar. Ik zit net op de rand van wat mag. Ik gok nog op 2-3 mm met de sierstrip en dan zit ik er onder ;)
Stage 1
Stage 1

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Roberto-k, 29 nov 2016 07:33 Link


Ah joh.. ik heb ook 5J en 6J 10 inch op a008 Yoko's :)
Met de groep 2 smalle arches. En dat gaat prima met de APK. En anders voor de APK 12 inch staal erop met ok banden :P Zo doe ik t ook. :)
Maar 3cm mag gewoon en daar kom ik net niet aan d:)b
____
--+ Het is klein, rood en gaat hard! rara wat is het? +--
Rijd in een multicolor rode mini uit '94.

MiniClubVeluwe!Intagram - Minigram!
AustinHealey Sprite mkI '59, Rover Mini Cooper SPI '94, Austin Cooper S mkII '69. - YouTube -- Mini Showcase
Afbeelding
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Apeldoorn

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Someonefromholland, 12 dec 2016 23:33 Link


Even kort; De laatste tijd bestaat uit plamuren plamuren en plamuren. Niet spannend, wel belangrijk.

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
De motorkap is inmiddels gemonteerd, stelbaar, en de eigenaar is tevreden! d:)b

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
En ja, aangezien de auto nog niet klaar is... Blijft het nog even door bikkelen op de motor...
Stage 1
Stage 1

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Someonefromholland, 04 jan 2017 22:41 Link


Sinds mijn vorige bericht veel gedaan, weinig opgeschoten. Althans, dat is hoe het voelt. Als je alles nagaat, is er wel behoorlijk wat gedaan. Grootste voortgangen die we hebben gemaakt is het plamuurwerk wat bijna tot een eind komt. Ook zijn alle delen die uiteindelijk niet in het zicht zullen vallen gespoten in de uiteindelijke kleur (binnen, kofferbak, onderkant). De delen die nu nog zichtbaar zijn zullen later ook zichtbaar zijn en zullen door een "echte" spuiter gedaan worden.

Een echte spuiter vraagt u? Was het originele plan dan niet om de auto zelf te spuiten? ja...... Iets met koude voeten, in combinatie met een gesprek met een spuiter. Volgende week vrijdag (vrijdag de 13e :o ) gaat hij naar de spuiter toe. Maar voordat hij daar heen kan, moet natuurlijk eerst het plamuurwerk zo ver mogelijk af. De spuiter zal de auto uiteindelijk nog nalopen en alls precies zo strak maken als benodigd is, en de auto ook verdient. Maar om de kosten enigszins te drukken zullen we het voorwerk zo ver mogelijk af maken als mogelijk is.

Genoeg tekst, tijd voor een zwik foto's.

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Makeshift spuitcabine. Werkt aardig :)

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Het eindresultaat binnenin. Ik ben erg tevreden! Er zit wel wat stof en puntjes in, maar er zit een goede dekkende laag op, en uiteindelijk zie je er helemaal niks van. d:)b

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Natuurlijk altijd weer de nodige PBM's, je loopt er wel bij alsof je direct uit breaking bad komt.. alá

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
\:)/

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Ruim voldoende, al zeg ik zo!

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
*gekheid* Ik overweeg ook om de buitenkant niet te laten spuiten in kleur, enkel blanke lak over deze camouflage plamuur look! */gekheid*

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
Natuurlijk de kleine bits and bobs niet vergeten. Maar wel de helft vergeten te spuiten |:(

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr
En als laatste maar zeker niet het minste, vriendinlief is weer ingeschakeld om bij te staan met het maken van de deurbekleding. Ook dat gaat erg mooi worden.

Zoals we in de garage tegen onszelf blijven zeggen, vanaf nu gaat het hard!
Stage 1
Stage 1

Avatar gebruiker

Re: 94' 1.3 SPI met een rally sausje

Door Someonefromholland, 14 jan 2017 16:53 Link


Groot nieuws! De auto staat bij de spuiter \:)/. Ik heb zelfs foto's als bewijs! De spuiter was blij verrast met de kwaliteit van het plamuurwerk, en vond het erg goed voor een stel beunhazen die het voor het eerst deden. Dat compliment kunnen we dus in de zak stoppen 8)

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Earnst Brinkhuis, on Flickr

En nu 2 tot 3 weken wachten. Ongetwijfeld ga ik binnenkort nog een keer bij de spuiter buurten :9
Stage 1
Stage 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast