motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door minicoopers, 13 jun 2009 09:03 Link

Hallo,
ik heb deze vraag al eerder uitgezet.
Het is zo.
Als ik mijn 1300SPI uit 1995 start koud,loopt hij als een zonnetje.
Na 2 minuten gooi ik er wat toeren tegenaan.
Ook dat gaat perfect geluid enzz. is zoals het geluid moet zijn van een spi.
Maar dan na 5 minuten wanneer hij dus warm wordt komt er een tikkend geluid tijdens het gas geven ,wat alleen maar erger wordt.
Ik heb er al een rit meegedaan 50km ongeveer.Motor rookt niet,trekt perfect op.
Alleen dat tikkende,ratelend geluid is irritant plus duidelijk te horen voor iedereen die mij aan hoort komen rijden.
Zelf dacht ik aan de stoterstangen of de busjes .
Maar dit heb ik weggewuift.Dat is het volgens mij niet.Distr ketting?
Geluid komt over de hele breedte motorblok vandaan.
Dit geluid heb ik nog nooit met een mini meegemaakt (20jaar)
Wie heeft de gouden tip voor de webmaster van:
www.innocenti.punt.n
www.minicooper.punt.nl
Stage 2
Stage 2

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door Belske, 13 jun 2009 13:13 Link

Dit lijkt verdacht veel op een drijfstanglager dat speling heeft.
Als de motor "koud" is, is de olie een stuk dikker waardoor de speling nog enigsinds opgevangen wordt maar bij het warmer worden word de olie dunner en wordt de speling hoorbaar.
Je zou dit kunnen controleren door met een dunne pin of schroevendraaier aan een oor (of een stethoscoop) als je die toevallig hebt, op krukashoogte (net boven de versn. bak) over de hele lengte het blok af te luisteren.
Als het daar zit zul je het geluid op een bepaalde plaats duidelijk harder horen en dan weet je gelijk om welke drijfstang het gaat.
Oplossing,,,,, het blok uit elkaar en de drijfstanglagers vernieuwen.
Je zou ook kunnen proberen door een voor een de bougies eruit te draaien en de motor dan even laten lopen.
Als het geluid dan minder wordt of niet meer te horen is weet je dat het bij die bepaalde cilinder of drijfstang zit.

Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar dan kun je door op dezefde manier te luisteren vaststellen waar het geluid ongeveer vandaan komt.

Succes,
____
Een mini blijft verrassen, en soms ook de eigenaar.
Stage 3
Stage 3

Door minicoopers, 13 jun 2009 15:26 Link

Zou kunnen.
Het geluid.wat je hoort is net alsof er een .handvol kogels in het blok zit wat de herrie veroorzaakt
Stage 2
Stage 2

Door Belske, 13 jun 2009 17:56 Link

Even voor de duidelijkheid.
Ik ga er vanuit dat je het geluid hoort als de motor loopt bij stilstaande en rijdende auto.
Als je het namelijk alleen hoort als je rijdt dan zit het bijna zeker in de bak.
Als je het alleen hoort als je stilstaat zou het ook nog in de bak kunnen zitten maar dan kan het alleen maar in de hoofdas (schakelas) zitten omdat dit de enige as is in de bak die dan gedeeltelijk in beweging is, en dan zou hiervan een lager kapot kunnen zijn.
Als je het geluid hoort rijdend en stilstaand en het gaat op en af met het toerental van de motor dan ben ik bang dat er toch iets met een drijfstanglager aan de hand is.
Het zou eventueel ook nog wel in de nokkenas kunnen zitten maar dan zou een van de eindlagerbussen van de nokkenas zover uitgesleten moeten zijn dat de as gaat trillen onder het lopen maar dat zou je eigenlijk al moeten horen zodra de motor loopt.
Het zelfde geldt voor de distributieketting, als hier bijv. de spanner van gebroken is, of de ketting is zover uitgerekt dat ze het deksel raakt dan moet je dat geluid direct horen.
Hiermee hebben we eigenlijk alles gehad op de koppeling na, maar als hier wat in kapot of afgebroken is, dan tikt het niet maar dan kraakt het meestal zo hard dat je de zaak graag stilzet.

We horen wel en succes.
____
Stage 3
Stage 3

Door Tefflar, 13 jun 2009 23:16 Link

Belske schreef:Het zelfde geldt voor de distributieketting, als hier bijv. de spanner van gebroken is, of de ketting is zover uitgerekt dat ze het deksel raakt dan moet je dat geluid direct horen.

Het lijkt mij dat je de distributieketting in zo'n geval al gelijk zou moeten horen met een koude moter?
Cooper S
Cooper S

Door minicoopers, 13 jun 2009 23:29 Link

Als de motor op bedrijfstemperatuur is,en ik zou geen gas geven dan hebben we te maken met een fijnregelmatig stationair lopende 13spi.
Dat is nu juist de moeilijkheidsgraad van dit probleem.
Stationair draait hij mooi rond.
Dus resumererend wat zal ik dan uitsluiten,voordat ik het complete blok uit elkaar schroef?
Het vreemde is dat bij een lange rit er niets erger wordt of dat ik gerichter kan kijken.
Nou,ik sloop nog niets, want na mijn vakantie hebben we nog de Minidag Utrecht.
Als ik er nog niet uit ben dan rij ik die kant op,dan kunnen ze bij de technische dienst op die dag hun kunnen botvieren.
Ikzelf nogmaals vind het een probleem die ik nog nooit ben tegen gekomen.
Ik hoop dan ook dat iemand voor 100% diagnose kan stellen.
Stage 2
Stage 2

Door BruteSound, 13 jun 2009 23:31 Link

Als het niet stuk gaat, waarom zou je het dan willen veranderen? Lekker laten zitten zo.

Dan hoor je nog eens wat van het mechaniek onderin, *klak *brummm* prrrrr :9~
Cooper S
Cooper S

Door Belske, 14 jun 2009 08:09 Link

Tefflar,
Dat is precies wat ik bedoel.
____
Stage 3
Stage 3

Door minicoopers, 14 jun 2009 11:07 Link

Ja, dus de distributieketting kan het niet zijn.
Meer tips van mede M :? inirijders?
Stage 2
Stage 2

Door hanz, 14 jun 2009 11:20 Link

hoeveel speling zit er tussen je kleppen en de tuimelaars (ik vraag dus niet of ze goed staan gesteld, maar een maat)
welke olie zit er in je blok? 15W40/20W50?

schiet je startmotor wel terug nadat de motor is gestart, zodat je niet dat kleine tandwiel tegen het vliegwiel/starterkrans hoort? :?
____
momenteel mini-loos
mijn oude mini
RIP Quibus
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door minicoopers, 14 jun 2009 12:18 Link

die tip omtrent de startmotor zal ik nazien.
maar stationair zou ik dat toch ook moeten horen of niet?
Stage 2
Stage 2

Door Belske, 14 jun 2009 12:56 Link

Ja, als dat het geval is hoor je dat vanaf het moment dat je start.
Het valt niet mee om te bepalen wat dat geluid veroorzaakt omdat we niet kunnen horen wat voor geluid het is en waar het ongeveer vandaan komt.
Alles wat we hebben is wat jij zegt en daar kunnen we dan iets over roepen.
Probeer uit te vinden waar dat geluid zit.
Zit het in het motorblok of in de bak.
Zit het bovenin het blok bijv. bij het kleppendeksel of zit het onderin net boven de bak.
Zit het aan de voorkant (distributiezijde) of aan de achterkant (koppelingszijde)
Links (uitlaatkant) of rechts (startmotorkant.
Zoals ik al zei, je kunt hier een lange schroevendraaier met een dun handvat voor gebruiken.
Wat nog beter werkt is een lange (30-40 cm)dunne pen (6-10 mm doorsnee) waar je aan een kant een stuk slang (± 1 meter lang) opsteekt wat daar strak op past.
Druk het andere uiteinde van de slang in een oor en tast met de pen de motor af als hij loopt en het geluid hoorbaar is.
Je zult versteld staan van wat je allemaal hoort en als je in de buurt van het geluid komt zul je horen dat dit luider wordt en dat maakt het makkelijker om te bepalen waar in het blok of de bak dit geluid veroorzaakt wordt en door wat.

We horen wel.
____
Stage 3
Stage 3

Door Bruutmans, 14 jun 2009 13:49 Link

minicoopers schreef:Het geluid.wat je hoort is net alsof er een .handvol kogels in het blok zit wat de herrie veroorzaakt

klinkt als een handje knikkers in je blok?
komt ook voor als je een verkeerde ontsteking hebt staan (ik meen 10 graden voorontsteking)
____
Wat ben je dan?
Wie niet weg is,is er nog.
Als er een schaap over de dam is,staat het hek nog open.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Mausje75, 15 jun 2009 00:02 Link

Olie te dun/ niet meer bijgevult? Ook eens gehad..een tikkend blok...olie erbij ( hij was zo goed als leeg :x |:( ) en het tikken was weg, en nooit meer terug gekomen.

Groetjes,

Maurice
____
Bumps verkocht...

1200 Kever el Mexico.... Olé!!

Quot homines, tot sententiae
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Crispy, 15 jun 2009 09:04 Link

Als er een drijfstang lager uit ligt zou je dan ook niet een lage oliedruk hebben?
Moderator
Moderator